Nye PowerMacs!
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 28-01-03 20:38

1,42 Ghz, 20" TFT skærme...

MAM!

--
Peter - http://titancity.com/about.html
http://haxor.dk/islamnyt/
BLOOD OF LUCIFER - KLIP DIT HÅR OG FÅ ET JOB!!!

Fra : ct

Dato : 30-01-03 19:21

Har lige bestilt den lille 1Ghz single cpu.

Er spændt på om der er rettet op på støjproblemerne.

Claus

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 30-01-03 20:51

ct <claus-fjern-@kjerkegaard.dk> wrote:

> Har lige bestilt den lille 1Ghz single cpu.
>
> Er spændt på om der er rettet op på støjproblemerne.
>
> Claus

Hvorfor single?? Ok, prisen er lavere, men du får altså nlsten dobbelt
så meget knald for pengene med en Dual...

Peter - http://titancity.com/ , http://haxor.dk/islamnyt/
BLOOD OF LUCIFER - KLIP DIT HÅR OG FÅ ET JOB!!!

Fra : ct

Dato : 30-01-03 21:08

> Hvorfor single?? Ok, prisen er lavere, men du får altså nlsten dobbelt
> så meget knald for pengene med en Dual...

Øhhhh - nej. Dual giver *slet ikke* dobbelt ydelse. Svjv. taler vi måske
max. 20-50% ekstra, og kun i de programmer der er skrevet til det - også
under OS X. Mere et marketingstrick da de har problemer med at levere Mhz
for tiden - se bl.a.

http://macspeedzone.com/archive/html/art/edge/misc/a/quick_733_vs_867.html

Så for mig giver den mindste single-cpu maskine da *klart* mest for pengene,
kombineret med en ordentlig spand RAM. Det optimale for mig ville da være en
single CPU 1.43 med 333Mhz RAM, men sådan skal det jo nok ikke være

claus

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 31-01-03 07:28

> [...]

> kombineret med en ordentlig spand RAM. Det optimale for mig ville da være en
> single CPU 1.43 med 333Mhz RAM, men sådan skal det jo nok ikke være

ja, måske nu, men når OS X bliver bedre til fuld udnyttelse af flere
CPU'er kommer du da til at fortryde det...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 31-01-03 07:50

no_spam@invalid_email.com (Peter Bjørn Perlsø) writes:

> ja, måske nu, men når OS X bliver bedre til fuld udnyttelse af flere
> CPU'er kommer du da til at fortryde det...

Maskiner med to (eller flere) CPU'er er en velsignelse når man
udvikler. Især i Java :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 31-01-03 13:15

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Maskiner med to (eller flere) CPU'er er en velsignelse når man
> udvikler. Især i Java :)

;)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 31-01-03 14:31

> ;)

Jeg baserer naturligvis min erfaring på PC'ere, hvor det er rart at
maskinen har luft nok til at give adgang til en "kværk denne process"
selvom den tonser derudaf.

Under Java er det rart at systemet fordeler belastningen af IDE og ens
eget program på hver sin CPU.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 31-01-03 16:34

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Under Java er det rart at systemet fordeler belastningen af IDE og ens
> eget program på hver sin CPU.

Igen - fordelen ved Java.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-02-03 17:31

> [...]
> under OS X. Mere et marketingstrick da de har problemer med at levere Mhz

Det er jo en tussegammel test med Mac OS 9. I 9'eren er der ikke den
store fidus ved dual-maskiner, medmindre man ræser rundt i Photoshop og
3D programmer.

I OS X kører det dog som en drøm med dual processorer, for maskinen har
altid overskud til at reagere på dine kommandoer. Jeg har aldrig
problemer med, at maskinen begynder at "kravle" afsted, hvis en eller
anden proces går amok eller simpelthen bare kræver alt af maskinen. OS X
er rigtig god til at fordele belastningen på begge processorer, så hvis
man sætter en eller anden proces igang, som ikke er optimeret til dual
processorer, så bliver begge processorer brugt halvt = masser af kraft
til andet.

> [...]
> kombineret med en ordentlig spand RAM. Det optimale for mig ville da være en
> single CPU 1.43 med 333Mhz RAM, men sådan skal det jo nok ikke være

En dual 1,43 er da bedre... men prisen er selvfølgelig derefter.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : ct

Dato : 02-02-03 14:13

> En dual 1,43 er da bedre... men prisen er selvfølgelig derefter.

Vi er enige - jeg skrev jo også 'mest for pengene', for du kommer alligevel
langt for den halve pris...

claus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-03 04:15

Hejsa...

Nu har der i et par tråde været nævnt en masse omkring støj og støjniveau
på flere modeller og på computere i det hele taget.

Hvad pokker går der dog af folk? - Er de/I/vi ved at få et
'støjsyndrom'?. - Det lyder helt og aldeles rablende vanvittig for mig,
at der efterhånden ingen ting må være at høre ved en computer. - Så må
man ikke kunne høre harddiskens rotation, så er det blæserne, så er det
dit, så er det dat....

Men det gør ikke spor, at der kører et larmende stereoanlæg med et
lydtryk på +100db med både heavy metal, trence, hip-hop, house og
lignende afsindig larm.

Er folk da blevet splittergale?

Jeg synes tværtimod, det er rart, at man kan høre, om disken nu kører
rigtig, eller om blæseren reagerer korrekt på en glohed sommerdag. Det
kan dælme godt nok blive dyrt, hvis man reagerer forsent i visse
situationer!

mvh. Erik Richard

Fra : Preben Boedker Niels~

Dato : 31-01-03 09:06

> Nu har der i et par tråde været nævnt en masse omkring støj og støjniveau
> på flere modeller og på computere i det hele taget.

Har du hørt nogle af de omtalte modeller i virkeligheden.

Jeg har ikke og kommenterer dem derfor ikke.

--
preben@ravnekrogen.dk
www.crwflags.com/fotw/flags/pea-roer.html

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-02-03 04:25

Hej Preben

Jeg har skam hørt flere af dem, og har endda haft et par til systemrenovering,
og jeg synes ikke, de er så støjende, som nogen gør dem til... - Som sagt, så
synes jeg det er lidt betryggende, at man kan høre tingene arbejde. På den
måde kan man endda ofte høre, hvis der er noget, der ikke er, som det bør
være.

Fra : Peter Kiil

Dato : 31-01-03 10:06

in article 3E39EA37.F4D5EBD4@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 31/01/03 4:15:

> [...]
> rigtig, eller om blæseren reagerer korrekt på en glohed sommerdag. Det
> kan dælme godt nok blive dyrt, hvis man reagerer forsent i visse

Har du overhovedet hørt en af de maskiner der klages over?

--
/peter

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 31-01-03 10:51

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> rigtig, eller om blæseren reagerer korrekt på en glohed sommerdag. Det
> kan dælme godt nok blive dyrt, hvis man reagerer forsent i visse

Hvis du bruger maskinen til lydredigering, er det så ikke meget rart
at du kan høre om der er sus på? Uden det bliver overdøvet?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-02-03 04:38

Hej Thorbjørn

Som alle gode prof'er, så bruger jeg næsten altid hovedtelefoner, når jeg
_redigerer_ lyd, - men ikke nødvendigvis når jeg blot indspiller lyd.

Fra : Mikael Kern

Dato : 07-02-03 01:49

Erik Richard Sørensen wrote:

> Hej Thorbjørn
>
> Som alle gode prof'er, så bruger jeg næsten altid hovedtelefoner, når jeg
> _redigerer_ lyd, - men ikke nødvendigvis når jeg blot indspiller lyd.

Ked af at gøre opmærksom på, at professionelle lydfolk, musikere,
musikproducere, tonemestre m.fl. bruger headset når de optager lyd på
location dvs. uden for lydstudiet og ALDRIG headset i lydstudiet/ved mixerpulten.

Man ville da også blive bims og få røde ører af at have headset på
hele dagen.

mvh Mikael Kern
--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-03 04:36

Hej Mikael

Mikael Kern wrote:

> Ked af at gøre opmærksom på, at professionelle lydfolk, musikere,
> musikproducere, tonemestre m.fl. bruger headset når de optager lyd på
> location dvs. uden for lydstudiet og ALDRIG headset i lydstudiet/ved mixerpulten.

Nu har jeg arbejdet både halv- og helprof med lyd siden 1973, og har endda været med
til at producere både CD og MC udgivelser, - så jeg må vove den påstand, at jeg har
temmelig megen erfaring både 'on location og i studiet. Det er ikke rigtig, det du
siger. On location ja, - men i studiet er det både og. Det kommer fuldstændig an på
opgavens art.

Skal du sidde og rette frekvenskurver, så er det på det nærmeste et krav at bruge
hovedtelefoner. - Og jeg mener ikke de der 'dimser', som mange lydfolk fra radio og
TV render rundt og dasker med, når de arbejder i marken. Men derimod
topprofessionelt udstyr, der er 100% lukket og med en støjdæmpning, der er på mere
end 80db i forhold til omgivelserne.

Du kan ikke få monitorgrej i højttalere, der er så liniære, at du kan rette
frekvenskurver med sådanne HT sæt, - det kan du derimod med nogle rigtig gode
hovedtelefoner. Jeg har ofte siddet med mine i op til 6-8 timer næsten uafbrudt i de
situationer, hvor der var ting, der skulle færdiggøres hellere i går end i dag....

> Man ville da også blive bims og få røde ører af at have headset på
> hele dagen.

Ja, det vil du blive, hvis du køber en dårlig eller halvdårlig kvalitet, - ikke hvis
du køber et ordentlig sæt prof hovedtelefoner fra fx. Beyer. - Jeg har også et par
'øredaskere' i form af et sæt Sony Pro hovedtelefoner, men de kommer ikke bare op i
nærheden af det sæt Beyer, jeg bruger - og har brugt de sidste nu knap 20 år! - Ja,
det er stadig det samme sæt DT-770 PRO. Jeg har flere gange tænkt på at skifte dem
ud til en nyere, da de er slidte i både kapper og filt, men så har jeg prøvet de nye
tilsvarende DT-770 PRO og DT-1000PRO, og de er rent faktisk dårligere end de her
gamle. Jeg har på et tidspunkt lånt et sæt Senheiser 835, - de skulle svare
nogenlunde til DT-770 PRO, men dem bliver man da skør i hovedet af at have på. - De
trykker så hårdt, at man næsten føler det som om man sad med en spændebolt omkring
hovedet - og så vejer de et halvt ton.

Så du kan ikke sige, at det er _alle_, der gør enten dit eller dat. Mine erfaringer
går på, at det er meget individuelt. Et fællestræk er dog, at vi faktisk aldrig
bruger nogen former for hovedtelefoner, når vi laver en grundopsætning af mixer.
Først i det øjeblik, vi skal ind og finjustere ved fx. liveoptagelser, så tager vi
'ørevarmerne på, - og så er det ligegyldigt, om det er i studie eller ikke.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-02-03 17:29

> [...]
> ved fx. liveoptagelser, så tager vi 'ørevarmerne på, - og så er det
> ligegyldigt, om det er i studie eller ikke.

Hvordan hænger de to ovenstående svar sammen? I det første skriver du,
at alle gode "prof'er" bruger hovedtelefoner, og i det nederste skriver
du, at det er meget individuelt! Kan du blive enig med dig selv, eller
skifter du bare mening, når det er passer dig bedst?

Jeg ville meget gerne sælge dig min PowerMac, men prisen er nok for høj,
da jeg ikke villig til at tabe så mange penge på så kort tid. Du er
selvfølgelig ligeglad med støjen...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-02-03 04:17

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> du, at det er meget individuelt! Kan du blive enig med dig selv, eller
> skifter du bare mening, når det er passer dig bedst?

Du piller det ud af sammenhængen på bedste politikervis... Du har let og
elefant gået uden om fortsættelsen, - at jeg primært bruger hovedtelefoner,
når jeg redigerer i frekvenskurver - eller fx skal ind og 'klippe'
elektronisk, hvor tingene skal passe sammen med fx. en bestemt takt.

Men det er individuelt. Jeg kender folk af begge slags. - Nogen vil ikke
drømme om at bruge hovedtelefoner, mens andre ikke kan leve uden. - Og dem,
der ikke kan leve uden, er som regel de folk, der tror, de kan lave det hele
bare ved at de kender deres mixer og véd, hvordan et lydbillede vil lyde ved
en given indstilling. - Den gruppe tager bare som oftest fejl, da der er mange
ting, der spiller ind ved opsætning af udstyr og indstillinger af store
komplicerede mixeranlæg - og ikke mindst ved de lokaler, hvori, der optages.
Du kan måske, og jeg siger udtrykkelig _måske_ arbejde uden hovedtelefoner,
hvis du altid arbejder det samme sted med det samme udstyr og de samme
grundindstillinger. Men der er en kæmpeforskel på, hvordan en LesPaul guitar
lyder med en Peavey forstærker og en Roland ditto, - et Yamaha keyboard med en
Yamaha forstærker lyder også anderledes end, hvis der blev brugt en Roland
forstærker osv.osv..

For at kunne danne dig et komplet lydbillede ved mixning med den slags
opstillinger, er det oftest nødvendig at du bruger et sæt hovedtelefoner, som
du virkelig er dus med, og hvor du kender selv de mindste nuancer i
lydbilledet.

> Jeg ville meget gerne sælge dig min PowerMac, men prisen er nok for høj,
> da jeg ikke villig til at tabe så mange penge på så kort tid. Du er
> selvfølgelig ligeglad med støjen...

Tjah... Hvis jeg ikke i det sidste års tid havde købt 4 'nye' - 1x G3AV + 3x
PM 9600 - maskiner, så ville jeg da gerne købe den. - Du har ganske ret,
støjen generer mig ikke det fjerneste.

Det, der til gengæld generer mig i hele den her debat, er, at der ikke er _EN_
eneste, der har sagt et ord til, at der kører et larmende stereoanlæg samtidig
med, at man sidder og arbejder. - Det generer åbenbart ikke, men lyden fra en
computer generer helt vildt...

- Og jeg vil gentage, at sådan noget kalder jeg for gennemført hykleri og
hysteri!

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-02-03 07:03

> [...]
> når jeg redigerer i frekvenskurver - eller fx skal ind og 'klippe'
> elektronisk, hvor tingene skal passe sammen med fx. en bestemt takt.

Det hele startede med, at du brugte hovedtelefoner, når du arbejdede med
lyd. Det der med frekvens-halløjet kom til senere.

> Tjah... Hvis jeg ikke i det sidste års tid havde købt 4 'nye' - 1x G3AV + 3x
> PM 9600 - maskiner, så ville jeg da gerne købe den. - Du har ganske ret,
> støjen generer mig ikke det fjerneste.

Har du prøvet at tjekke et par af filmene på http://www.g4noise.com ?
Der kan du høre hvordan disse maskiner _kan_ lyde.

> [...]
> computer generer helt vildt...
>
> - Og jeg vil gentage, at sådan noget kalder jeg for gennemført hykleri og

Igen vil jeg mene, at der er forskel på musik og maskinstøj. Jeg har
forøvrigt ikke et anlæg stående, men bruger iTunes og et par udemærkede
computerhøjtalere. Jeg har for det meste altid et eller andet musik
kørende, både fordi jeg har lyst, men så kan det også medvirke til at
overdøve støjen fra computeren.

Fra : Morten Lind

Dato : 10-02-03 08:54

Det er vel fordi, vi IKKE sidder med et larmende stereoanlæg medens vi
arbejder.
Iøvrigt har du ret i dine lydvurderinger, du tidligere har fremført.
Forskelle på eksempelvis Les Paul gennem Peavey eller gennem
Marshall....
Du må være én af de få, der er tilbage, der kan høre den slags....så
vædder jeg på, du også kan høre forskel på rør og transistorer.....har
jeg ret?

Hej fra Morten, der har sunget rock gennem Sennheiser/Sure/Vox

--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-02-03 17:53

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> Det er vel fordi, vi IKKE sidder med et larmende stereoanlæg medens vi
> arbejder.

Hvis det er tilfældet, så er Mac-folket godt nok anderledes end PC-folket...,
hvis de synes maskinerne er så larmende... - Hvor har jeg dog tit både
overværet og hørt et larmende stereoanlæg samtidig med, at de har siddet ved
deres computere og spillet et eller andet eller lavet et gedigent stykke
arbejde

> Iøvrigt har du ret i dine lydvurderinger, du tidligere har fremført.
> Forskelle på eksempelvis Les Paul gennem Peavey eller gennem
> Marshall....

Nu er der det, at Mr. Paul himself har været en af mine absolutte favoritter
helt fra dengang, jeg var en dreng på 12-13 år, så man kender jo efterhånden
hans musik ret godt...

> Du må være én af de få, der er tilbage, der kan høre den slags....så
> vædder jeg på, du også kan høre forskel på rør og transistorer.....har
> jeg ret?

Delvis ja, men nogle af de nyeste forstærkere er rent faktisk så gode, at det
er uhyggelig svært at høre, om det er rør eller transistorer. Jeg synes fx.
det er ualmindelig svært at høre forskel på, om det er en rør- eller
transistorforstærker, som Mark Knopfler bruger i sin indspilning sammen med
Chet Atkins. Nu véd jeg tilfældigvis, det er en rør, men den er lidt
'hårdere' end rør normalt er, - fx. er der ingen tvivl, når det er Chet
Atkins.... - Samenlignet med den nyeste plade fra Mark Knopfler, hvor jeg
véd, det er en digitalforstærker, men det er en dygtig programmør, der har
rettet den til, så den lyder som hans gamle forstærker.

Jeg har fx. lige købt en ca. 25 år gammel Luxman L58A forstærker. Den er ren
transistoropbygget, men pga. den måde den er bygget på, har den et meget
blødt og alligevel distinkt lydbillede netop som om det var en rørforstærker.
Det er meningen den skal bruges som monitor forstærker i mit lille lydanlæg
til computerne. ...Men L58A er noget af et varmeværk. - Den har fuld spænding
på udgangstrinnet også i tomgang, - og nej, det er ikke en klasse A...

> Hej fra Morten, der har sunget rock gennem Sennheiser/Sure/Vox

mvh. fra Erik Richard, der ikke kan synge en ren tone, men har optaget masser
af musik live med Beyer og Nakamichi - især orgel- og kormusik bl.a. også til
DR...

Fra : Christian Bech

Dato : 10-02-03 23:20

mortenlind@mac.com (Morten Lind) skrev:

>Det er vel fordi, vi IKKE sidder med et larmende stereoanlæg medens vi
>arbejder.

Nemlig! Jeg er da glad for, at jeg ikke er den eneste, der er så
ganneldags at foretrække arbejdsro. Min kontormakker havde en kort
overgang en 2 GHz AMD-ting med køling fra Vestas. I begyndelsen blev
jeg nødt til at bruge ørepropper for at kunne holde den ud.

Af samme grund foretrækker jeg at bruge min bærbare fremfor iMac'en -
også selv om det betyder, at jeg bliver nødt til at undvære Mac OS. Og
apropos iMac'en, så undrer det mig virkelig, at Apple med
MDD-modellerne begår den samme fadæse igen, når de den gang kunne
vedkende sig for meget støj med iMac-skuffemodellen. Den skulle de
godt nok også skamme sig over.
--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-02-03 17:05

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Det hele startede med, at du brugte hovedtelefoner, når du arbejdede med
> lyd. Det der med frekvens-halløjet kom til senere.

Under redigering! og om natten for at skåne mine naboer!

Jeg synes, det ville være rart, hvis du ikke pillede ting ud af sammenhængen for at
få det til at passe med dine ting...

> Har du prøvet at tjekke et par af filmene på http://www.g4noise.com ?
> Der kan du høre hvordan disse maskiner _kan_ lyde.

Ja, og jeg kan i mindst 3 af klippene også høre, der er brugt 2 forskellige typer
mikrofoner, hvoraf den ene er placeret mindre end 15-20cm fra selve computerens
kabinet! - Så jeg vil vove at påstå, at det er fup og svindel!

> [...]
> computerhøjtalere. Jeg har for det meste altid et eller andet musik
> kørende, både fordi jeg har lyst, men så kan det også medvirke til at

Det er i orden at lytte til musik, ja! - men at bruge det til overdøving af
computerstøj, hm... - Men det får være. Det ændrer ikke ved, at jeg ikke kan føle
mig generet af den støj, en computer udsender. Og jeg holder fast ved, at det er
ren hysteri grænsende til det paranoiske.

mvh. Erik Richard

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-02-03 17:16

KLIP
>Så jeg vil vove at påstå, at det er fup og svindel!

KLIP

>Og jeg holder fast ved, at det er
> ren hysteri grænsende til det paranoiske.

KLIP

Aldrig har jeg været så tæt på nærmere udforskning af Suppens æble+j

--
Preben Bødker Nielsen . preben@ravnekrogen.dk
www.crwflags.com/fotw/flags/pea-roer.html

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-02-03 18:28

> Under redigering! og om natten for at skåne mine naboer!
>
> Jeg synes, det ville være rart, hvis du ikke pillede ting ud af
> sammenhængen for at få det til at passe med dine ting...

Det synes jeg heller ikke jeg gør. Helt tilbage i starten argumenterede
du for, at MDD modellerne ikke støjede "for meget" (mine ord, jeg kan
ikke lige huske hvad det helt præcist var, der blev skrevet). Det kunne
jeg ikke forstå, især når du arbejdede med lyd. Det var ikke noget
problem, skrev du, for du havde nemlig hovedtelefoner på, som alle andre
professionelle (om de så gør det, aner jeg ikke, for jeg har ikke en dyt
forstand på lyd på computere).

> [...]
> forskellige typer mikrofoner, hvoraf den ene er placeret mindre end
> 15-20cm fra selve computerens kabinet! - Så jeg vil vove at påstå, at det

Erhmm... nu har jeg altså et eksemplar af slagsen stående her ved siden
af mig, og den er IKKE stille! Men det er selvfølgelig ren indbildning
eller hva'?

> [...]
> ikke kan føle mig generet af den støj, en computer udsender. Og jeg holder
> fast ved, at det er ren hysteri grænsende til det paranoiske.

Alle andre Mac'er jeg har arbejdet ved kunne jeg også sagtens leve med.
Der er mange PC'ere, som støjer mere end dem, og den Dual 450 Mhz jeg
sidder ved på arbejdet er også til at have med at gøre. Den summer og
det er jo hvad man kan forvente.

MDD-modellerne hviner konstant fra strømforsyningen og de har en
kabinet/CPU-køler, som har potentiale til at agere støvsuger, hvis
maskinen bliver presset (derfor har den fået navnet "leafblower").
Heldigvis har min ikke været oppe i de høje gear endnu, men jeg har også
kun haft maskinen i vinterhalvåret. Hvis den til sommer begynder at
accellere som andres kølere, så tror jeg da først, at jeg bliver
vanvittig!

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 10-02-03 21:23

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> MDD-modellerne hviner konstant fra strømforsyningen og de har en
> kabinet/CPU-køler, som har potentiale til at agere støvsuger,

De nye modeller skulel efter sigende have fået Apple's bevågenhed mht.
støjproblemet - dvs. mindre støj.

--
Peter - http://titancity.com/
http://haxor.dk/islamnyt/ - fordelene ved indvandringen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-02-03 21:53

Peter Bjørn Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> De nye modeller skulel efter sigende have fået Apple's bevågenhed mht.
> støjproblemet - dvs. mindre støj.

Ja, jeg så en på Mac OS X Universe og lige umiddelbart sagde den ikke
noget, men der var også megen støj.

Maskinerne er også blevet dissekeret på http://www.g4noise.com.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-02-03 04:23

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> problem, skrev du, for du havde nemlig hovedtelefoner på, som alle andre
> professionelle (om de så gør det, aner jeg ikke, for jeg har ikke en dyt

Nu orker jeg ikke at køre alle indlæg igennem, men jeg er 99,99999% sikker på,
at jeg skrev som ovenfor, - men lad det nu være. Jeg bruger hovedtelefoner
under redigering og frekvenskorrigering som langt de fleste prof'er gør. Som
jeg tidligere skrev, så er der en pokkers forskel på, hvislke instrumenter der
mixes med hvilke forstærkere - eksempelvis.

> Erhmm... nu har jeg altså et eksemplar af slagsen stående her ved siden
> af mig, og den er IKKE stille! Men det er selvfølgelig ren indbildning
> eller hva'?

Øh, hvor har jeg skrevet, at de er 'stille'? - Jeg har skrevet, at jeg ikke
synes, støjen generer, og at jeg mener, der er en god del hysteri med i
spillet, og det står jeg ved. - Jeg har en brænder stående her ikke en meter
fra mig, når den starter op, så lyder det som en gammel Nilfisk støvsuger. Den
har 2 store gennemsugningskølere, - og den er effektiv, og den støjer, men det
generer mig ikke. Jeg har også den ene af mine PM 9600 stående ca. en halv
meter fra mig på den anden side. Den har åbenbart en uoriginal blæser, da den
har et niveau, der er mere end dobbelt så høj som de to andre 9600, jeg har
stående, men det generer mig stadig ikke det fjerneste. - Min G3AV støjer også
noget, men heller ikke det generer mig....

> [...]
> kun haft maskinen i vinterhalvåret. Hvis den til sommer begynder at
> accellere som andres kølere, så tror jeg da først, at jeg bliver

Jeg har stadig ikke fået en forklaring på, hvorfor computerstøj skulle være
værre end et larmende stereoanlæg med fx. trence eller heavy metal hamrende løs
for fuld udblæsning.

Iflg. en undersøgelse, der blev offentliggjort fra Hørecentralen (jeg tror
faktisk det var den her i Århus) - i nov. sidste år var der ca. 35% af alle
unge under 28 år, der har fået større eller mindre høreskader af at lytte til
hård rock musik på diskoteker og ved at bruge ørepropper ved for høj styrke, -
og så klager man over computerstøj.... Kan du ikke - eller vil du ikke det
dobbeltmoralske i det?

I'm still wondering why.....

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-02-03 21:49

> [...]
> prof'er gør. Som jeg tidligere skrev, så er der en pokkers forskel på,
> hvislke instrumenter der mixes med hvilke forstærkere - eksempelvis.

Det tror jeg gerne og jeg kan også godt høre, at man får mange flere
detaljer i med i musikken, når man har et par gode (ihvertfald bedre end
alm. skodbøffer) hørebøffer på.

> [...]
> de to andre 9600, jeg har stående, men det generer mig stadig ikke det
> fjerneste. - Min G3AV støjer også noget, men heller ikke det generer

At det ikke generer dig, er så op til dig, men jeg vil gætte på, at
fælles for alle disse apparater, så er det alm. blæsersummen, som du
hører. MDD Mac'erne knurrer/hviner i et meget irriterende toneleje og
det er mere irriterende end alm. blæserstøj.

> Jeg har stadig ikke fået en forklaring på, hvorfor computerstøj skulle
> være værre end et larmende stereoanlæg med fx. trence eller heavy metal
> hamrende løs for fuld udblæsning.

Hvis det er selvvalgt lyd, som man kan lide at høre, så generer det
ikke. Det gør derimod lyd som man ikke har valgt, f.eks. ekstremt
støjende apparater.

> [...]
> høj styrke, - og så klager man over computerstøj.... Kan du ikke - eller

Jeg har svært ved at se, hvordan det er relevant i denne sammenhæng!?!
Det hele startede med, at vi der ejer en MDD model synes de støjer
forfærdeligt (60-70 dBA), hvorefter du kom ind og modsagde det.

Du mener at vi er paranoide og pivede og det er DET, som jeg ikke kan
acceptere. Du har ikke hørt maskinerne under ordentlige forhold, så kan
slet ikke udtale dig kvalificeret om det.

> I'm still wondering why.....

Jeg gider ikke mere, for du får altid blandet alle mulige urelevante
facts ind i diskussionerne og det er umuligt at få dig til at indse, når
du måske er gået for langt...

Nåh ja, og så er jeg træt af at skulle rewrappe dine lange linier...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-02-03 05:32

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> hører. MDD Mac'erne knurrer/hviner i et meget irriterende toneleje og
> det er mere irriterende end alm. blæserstøj.

Nej, det er ikke kun blæserstøj. Det er også støjen fra haddiskenes rotation...

> Hvis det er selvvalgt lyd, som man kan lide at høre, så generer det
> ikke. Det gør derimod lyd som man ikke har valgt, f.eks. ekstremt
> støjende apparater.

Nå! - Så forstår jeg bare ikke, at der ikke er flere, der 'klagr' over det. -
Det er jo kun nogle få personer.

> Jeg har svært ved at se, hvordan det er relevant i denne sammenhæng!?!
> Det hele startede med, at vi der ejer en MDD model synes de støjer
> forfærdeligt (60-70 dBA), hvorefter du kom ind og modsagde det.

Det har skam lige så stor relevans, som at sige, - at 'vi, der ejer' er
relevant. Du må hellere sige, at der er _nogle_, der føler det irriterende. Den
eneste reelle indvending, jeg har læst omkring det her, er en japaner, Yosuki
Kinoshita, der hævder, at computerstøj - generelt set - er skadelig for
hørelsen. Så vil jeg vove den påstand, at både trence og heavy metal er endda
endnu mere skadelig.

Og så vil jeg gerne vide, hvordan de målinger på de påståede 60-70dbA er
fremkommet. Er de målt ved 10cm afstand fra kabinetvæg, eller er de, - som de
skal være iflg. IEC - målt ved 1m afstand? - Er der brugt en reference
mikrofon, en teknisk målemikrofon (fx. Bruel&Kier) eller bare en alm. mikrofon
til ganske alm. lydoptagelser. Er lydkurven målt efter DIN 4507/4511 eller IEC
Ref.A, IHF-4511...????

Det er muligt, du ikke kan lide eller vil kommentere det her, men jeg giver
ikke fem flade for nogle påstande, der kommer fra en flok amatører, der end
ikke aner, hvordan man måler en støjkildes støjniveau! - Kom med nogle
professioenelle målinger fra et anerkendt firma, der vel at mærke beskæftiger
sig med den slags!

> Du mener at vi er paranoide og pivede og det er DET, som jeg ikke kan
> acceptere. Du har ikke hørt maskinerne under ordentlige forhold, så kan
> slet ikke udtale dig kvalificeret om det.

Jo, jeg HAR hørt maskinerne under ganske alm. forhold i både små og store
lokaler. Jeg skrev kun at jeg havde 'leget' med dem hos en forhandler, men jeg
har tilfældigvis også kunder, der har udelukkende Dual 867 maskiner og en
enkelt iMac 400, men det finder jeg egentlig ikke relevant her, da jeg normalt
ikke omtaler mine kunders forhold. Men jeg kan sige, at denne specielle kunde
har disse maskiner stående i et endda meget lydt og ikke dæmpet lokale med
meget hårde vægge i beton og malet puds, hvilket giver enorme reflektioner af
lyden. Og jeg kan garantere dig for, at de ikke har dæmpet deres maskiner, og
at de ikke støjer mere end min G3AV gør.

> Jeg gider ikke mere, for du får altid blandet alle mulige urelevante
> facts ind i diskussionerne og det er umuligt at få dig til at indse, når
> du måske er gået for langt...

Nej René, du er kørt tør for argumenter - såre enkelt, for du har ikke nogen
reelle facts at komme med. Du har ikke _ÉN_ eneste uvildig måling fra et
analyseinstitut. Det eneste, du og nogle andre er kommet frem med er personlige
subjektive aversioner mod computerstøj, uden så meget som et eneste sagligt
argument - teknisk set.

Så kom med en attesteret måling fra et anerkendt firma eller institut, så kan
vi få reelle facts på bordet!

mvh. Erik Richard

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-02-03 15:26

> Nej René, du er kørt tør for argumenter

PLONK

Imponerende, at du gider, Rene.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-02-03 16:01

Hej Preben

Lige så imponerende, at der er nogen, der blander sig i noget, de ikke
har forstand på! - Så nu er du nr. 4, der ryger i mit killfilter herfra
gruppen...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-02-03 21:59

in article 3E4A61A4.2FEE20E@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 12/02/03 16:00:

> Lige så imponerende, at der er nogen, der blander sig i noget, de ikke
> har forstand på!

Du laver vel egentlig ikke rigtig andet?

--
/peter

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 12-02-03 22:35

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Du laver vel egentlig ikke rigtig andet?

Du brokekr dig stadig, ser jeg.

Laver du egentlig andet?

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-02-03 22:37

in article 1fqahdb.1tccp951vy3ereN%no_spam@invalid_email.com, 3000 Peter
Perlsø at no_spam@invalid_email.com wrote on 12/02/03 22:35:

> Du brokekr dig stadig, ser jeg.
>
> Laver du egentlig andet?

Ja, forundres.

--
/peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-02-03 04:09

Hej Peter

Ignorér ham, - han er ikke værd at spilde hverken krydt eller båndbredde
på!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-02-03 17:59

> [...]

> Lige så imponerende, at der er nogen, der blander sig i noget, de ikke
> har forstand på! - Så nu er du nr. 4, der ryger i mit killfilter herfra

Og du var nummer 1 i mit. Hvad var din pointe?

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 13-02-03 19:49

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> Og du var nummer 1 i mit. Hvad var din pointe?

Tænk at vi mennesker er så primitive at vi kommer i slagsmål på nettet,
og bruger det som målestok hvor mange mennesker vi har i vores
killfilter.

Intet under at der er krig i verden...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-02-03 03:58

Hej Peter

Tja... Jeg skrev det netop for at vise, hvor få personer, jeg har i mit
killfilter. Normalt bruger jeg den kun til at forsøge at undgå spam med.
Jeg gider bare ikke altid finde mig i hvad som helst, og det er der
desværre nogen, der så får at mærke på den måde.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-02-03 03:49

Hej Thomas

Du læser jo højst sandsynlig ikke det her, men så ku' det jo være, der var
en 'venlig' sjæl, der kunne videregive det til dig....

Min pointe? - Den er, at der er en del, der udtaler sig om støj, uden at de
véd noget som helst om de tekniske forhold omkring støj og hvordan det
måles.

Og - at der er nogle her i gruppen, der åbenbart er ret hysteriske omkring
computerstøj, mens de er bedøvende ligeglade med andre former for støj i
samme lokale - fx. larmende musik, gadestøj o.l..

Og - så regner jeg ikke de såkalde 'beviser' som René Frej bad mig teste på
den webside. Uden det helt store kan jeg helt klart bevise, at mindst 2
eller 3 af dem er ren fup og svindel, da der er brugt forskellige
mikrofon´typer til hhv. stemme og optagelse af støjen fra computeren.

Og - At Preben B.N. kommer med en sådan udtalelse, som jeg finder
fuldstændig tåbelig, da han på intet tidspunkt har deltaget i de
meningsudvekslinger, som primært Rene og jeg har haft.

Og - så har jeg efterlyst konkrete facts omkring måleresultater. Men det er
der _INGEN_, der har kunnet eller villet give.

Og - et påstået måleresultat på 60-70dbA er så fuldstændig en tåbelig
udtalelse - for ikke at sige løgn, - at det grænser til det totalt
vanvittige. Det ville svare til en af de meget store hurtiggående save på en
trævarefabrik under fuldt arbejdskapacitet. - Det kan enhver da sige sig
selv er direkte løgn!

Og - så synes jeg lige, at der er nogle, der skulle tage og læse
Arbejdstilsynets regler omkring støjafgivelser.

Og- hvis det skulle være tilfældet, at MDD maskinerne afgiver så meget støj,
ville de ikke være lovlige hverken at sælge eller bruge iflg.
Arbejdstilsynet!

Og - Nu har jeg arbejdet halv- og helprofessionelt med lyd i mere end 30 år,
så jeg tror nok, jeg har noget mere kendskab til den slags end nogen her i
gruppen. Så i modsætning til andre, _VÉD_ jeg, hvad jeg snakker om! - Og jeg
har ikke i sinde at lade både tåbelige og løgnagtige såkaldte 'beviser' stå
uimodsagt!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-02-03 00:51

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> PLONK
>
> Imponerende, at du gider, Rene.

Det gør jeg heller ikke. Jeg hader at det ser ud som om, at jeg ikke kan
argumentere imod ERS, men jeg gider simpelthen ikke mere.

Han er håbløs og superstædig. Hvor h..... blander han sig ikke uden om
andres sager og holder sig til det han ved noget om? Det er sjovt at han
ligepludselig har kunder med masser af Dual 867 maskiner, når han før
kun havde prøvet dem i en butik.

Jeg giver ikke fem flade ører for hans argumenter og hvis nogen skulle i
mit kill-filter, så var det ham, men jeg har heldigvis endnu ikke haft
det i brug, og jeg håber ikke det bliver nødvendigt.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 13-02-03 22:11

> [...]

> andres sager og holder sig til det han ved noget om? Det er sjovt at han
> ligepludselig har kunder med masser af Dual 867 maskiner, når han før

Ja der er åbenbart flere der udtaler sig om noget, de ikke aner en pind
om. Men jeg kan da komme med følgende lille beretning fra det virkelige
liv (ja det findes skam):

En bruger har fået bevilget en G4 Dual 1.25Ghz med en 20" Cinema Display
(saaaavle, hvor er den lækker!). Jeg satte maskinen op her i formiddags
og fik installaret den medfølgende software.

Maskinen støjer jævnt ved - lad os kalde det - almindelig drift, dvs.
ingen krævende opgaver. Det var nu nok til at overdøve 2 ældre
noname-pc'er med støvede blæsere i samme lokale. Med pc'erne slukket,
var maskinen markant hørbar. Den larmer hørbart mere end min Quicksilver
733MHz herhjemme (som jeg synes er lige i overkanten støjmæssigt).

Prøvede så at sætte den til at tygge på et 30 min.s iMovie-projekt og
efter ca. 5 minutter slog "støvsugeren" eller "hårtørreren" til. Fy for
den lede for en støj. Det er fuldstændigt vanvittigt. Det hjalp lidt med
firmware-opdateringen; før kørte den store blæser i ca. 15 sekunder, når
maskinen blev vækket fra vågeblus.

Det er muligt at man kan spejle sig i drevlågerne på fronten, men et
støjplaget ansigt er ikke kønt at se på - og hovedtlf.stik på fronten,
når høreværn er påkrævet?! Apple skulle skamme sig...

Så til Erik er der ikke andet at sige end: Kom tilbage når du har
afprøvet en dual-G4 for alvor og ikke bare brugt den til at løse
blækregning på.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-02-03 23:16

Thomas Tvegaard <ttvegaard@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> den lede for en støj. Det er fuldstændigt vanvittigt. Det hjalp lidt med
> firmware-opdateringen; før kørte den store blæser i ca. 15 sekunder, når

Dvs. at det er en gammel Dual 1,25 Ghz og I kører Mac OS 9? Uha, uha..

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 13-02-03 23:35

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Dvs. at det er en gammel Dual 1,25 Ghz og I kører Mac OS 9? Uha, uha..

Ja og nej. Dvs et godt tilbud og sandelig OS X. Firmware-opd. til denne
maskine indlæses under OS X.

Orv. Kan se at 10.2.4 er til download nu fra SW Update...

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-02-03 06:49

Thomas Tvegaard <ttvegaard@yahoo.dk> wrote:

> Ja og nej. Dvs et godt tilbud og sandelig OS X. Firmware-opd. til denne
> maskine indlæses under OS X.

Det lyder som en af de slemme maskiner. Min skifter heldigvis ikke så
tydeligt hastighed på den store blæser, men den bliver dog mere markant,
efterhånden som maskinen har været tændt i nogle timer.

Selvom man dræber kabinetblæseren, så har man stadig strømforsyningen
til at larme og det er den helt store synder!

P.S. Ovenstående er løgn og latin, for i virkeligheden ved jeg ikke hvad
jeg snakker om. Maskinen larmer slet ikke, da det er mig der er sart.
Det har jeg hørt fra en, som har arbejdet i branchen i 30 år...

> Orv. Kan se at 10.2.4 er til download nu fra SW Update...

Er hentet...

Fra : Peter Kiil

Dato : 14-02-03 11:49

in article 1fqcy2r.f7dusd1346s9eN%spam02@tdcadsl.dk, René Frej Nielsen at
spam02@tdcadsl.dk wrote on 14/02/03 6:48:

> P.S. Ovenstående er løgn og latin, for i virkeligheden ved jeg ikke hvad
> jeg snakker om. Maskinen larmer slet ikke, da det er mig der er sart.
> Det har jeg hørt fra en, som har arbejdet i branchen i 30 år...

Sku du så ikke stoppe med at udtale dig mod bedrevidende?

--
/peter

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-02-03 14:56

> Sku du så ikke stoppe med at udtale dig mod bedrevidende?

Jamen, jeg kan ikke lade være! Jeg må være lystløgner...

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 14-02-03 22:49

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Selvom man dræber kabinetblæseren, så har man stadig strømforsyningen
> til at larme og det er den helt store synder!

Selv på min nu "gamle" 733MHz fra nov. 2001 er denne blæser også en slem
en - jeg blev virkelig skuffet over det øgede støjniveau fra min gamle
beige G3 og så til denne. Især når jeg på arbejdet er begunstiget med en
næsten lydløs iMac årgang 2000 og en bærbar PC.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-02-03 03:35

> [...]

> beige G3 og så til denne. Især når jeg på arbejdet er begunstiget med en
> næsten lydløs iMac årgang 2000 og en bærbar PC.

Vi har en QS 733 på arbejdet og jeg kan også godt høre, at den larmer
mere end vores Dual 450 Mhz. Den hviner dog ikke som MDD'erne.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-02-03 04:13

Hej Thomas

Tja, såvidt jeg husker skrev jeg i et af de første indlæg, at netop 1250mhz
maskinerne var dem, jeg endnu ikke havde afprøvet....

Til gengæld så har jeg siddet ved både DUal 867 en hel formiddag for at prøve
at redde så meget som muligt fra en ekstern videodisk, - desværre uden held.
Så firmaet var glade for, at de har en forsikring, der dækker sådanne ting
ved en specialist.

Og nej, jeg synes ikke, den larmer!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 14-02-03 22:49

> Og nej, jeg synes ikke, den larmer!

Nej ikke larm - inerverende blæserstøj.

Men tilsvarende kunne man måske påstå, at der ikke er forskel på en eMac
og en iMac f.eks. DV G3/400MHz mht. støj?

Det er altså en fornøjelse at træde ind i et lokale med 10 støjsvage
iMac'er. Jeg har lige fået 10 eMac'er ind, som skal opstilles til 1.
marts i et andet lokale - det bliver interessant ud fra et støjmæssigt
synspunkt.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-02-03 21:58

in article 3E49CE3B.4FAE4755@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 12/02/03 5:32:

<Snip en masse lort>

> [...]
> argument - teknisk set.
>
> Så kom med en attesteret måling fra et anerkendt firma eller institut, så kan

Du når godt nok konstant nye højder for dumhed. Det er da utroligt så meget
klogere du er på noget som du ikke har en skid reel erfaring med. Det kræver
sgu da ikke uvildige målinger fra analyseinstitut for at konstatere at de
nye G4'ere larmer meget. Søg dog professionel hjælp - det rabler jo for
dig!

--
/peter

Fra : Christian Bech

Dato : 11-02-03 23:45

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev:

> [...]
>og så klager man over computerstøj.... Kan du ikke - eller vil du ikke det

Det er dog noget af det mest arrogante, jeg har læst. Det er da
topmålet at manipulation af sætte en præmisse op, der hedder heavy
metal kontra maskinstøj. Hvor mange trance-lyttere tror du egentlig,
der er i denne gruppe?

Den tvivlsomme moral kan kun lokaliseres hos dig, der ikke holder dig
for god til at kalde andre for paranoide og hysteriske, selv om du
ikke har det mindste begreb om den støj, som MDD-modellerne udsender.

Føj!

>I'm still wondering why.....

Du er bestemt ikke den eneste.
--
Christian

Fra : Peter Kiil

Dato : 10-02-03 15:57

in article 3E471996.1412B603@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 10/02/03 4:16:

> [...]
> computer generer helt vildt...
>
> - Og jeg vil gentage, at sådan noget kalder jeg for gennemført hykleri og

Du mener altså ikke der er forskel på lyden af Vivaldi og en støjende
jetmotor? Du mener altså at lyd bare er lyd uanset hvilken form det antager?

--
/peter

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 10-02-03 21:23

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Du mener altså ikke der er forskel på lyden af Vivaldi og en støjende
> jetmotor? Du mener altså at lyd bare er lyd uanset hvilken form det antager?

Peter, du gør da ikke nar af en mand med tinnitus, VEL?

;)

Fra : ct

Dato : 31-01-03 11:09

[...]

Er du?

Efterhånden som harddiske og CD/DVD drev kører hurtigere, og CPU´er kræver
hurtigere blæsere, presses støjniveauet op i det absurde. Det mest
latterlige jeg endnu har læst om er de nye Geforce FX grafikkort der når
hele 58db. Til sammenligning larmer vores vaskemaskine med 42db.

Dvs. at computeren med det grafikkort i larmer måske 3 gange mere end en
vaskemaskine - i den larm har jeg da ikke lyst til at arbejde. Jeg kan ikke
helt huske regnestykket, men det er noget med at for hver 3-4db fordobles
lydstyrken!!!

Jeg vil sige at omkring 20db er fint for en computer, men de mest støjsvage
blæsere er faktisk kun på 10-12db, og køler stort set (næsten) ligeså godt.
Så problemet er udelukkende at producenten vælger den billige løsning
istedet for at maskinen bliver 2-300 kr. dyrere og næstens støjfri.

Mht. til at høre om blæseren kører - normalt er der i nye computere systemer
der sørger for at slukke maskineriet hvis det overophedes.

Claus

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 31-01-03 13:29

ct <clausfjern@kjerkegaard.dk> wrote:

> 3-4db fordobles
> lydstyrken!!!

For hver 3 db, ja.

Fra : Pernille Jensen

Dato : 31-01-03 14:08

> [...]

> helt huske regnestykket, men det er noget med at for hver 3-4db fordobles

3 db er en fordobling, 10 db er en tidobling af lydtrykket og 20 db er
en 100-dobling.

Det opfattes naturligvis ikke af din bevidsthed som så stor en forskel.

- Pernille

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 31-01-03 14:26

Pernille Jensen <pj@ac.ixserve.org> wrote:

> 3 db er en fordobling, 10 db er en tidobling af lydtrykket og 20 db er
> en 100-dobling.

Hvis +3 = x2, så er en forøgelse på 20 db = 2^6 mod 2 (-> "små" 2^7):

Så cirka 100 gange højere lydtryk passer meget godt (mellem 64 og 128
gange kraftigere)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 31-01-03 14:36

> Hvis +3 = x2, så er en forøgelse på 20 db = 2^6 mod 2 (-> "små" 2^7):
>
> Så cirka 100 gange højere lydtryk passer meget godt (mellem 64 og 128
> gange kraftigere)

Se http://whatis.techtarget.com/definition/0,,sid9_gci213525,00.html
for en definition.

Der bruges dB fordi Bel er for stor en enhed til at bruges i praksis.
Ligesom med Pascal og Tesla.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 31-01-03 16:34

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Der bruges dB fordi Bel er for stor en enhed til at bruges i praksis.
> Ligesom med Pascal og Tesla.

Egentligt burde man bruger Phon vd lydstyrker da dB er mere henvendt til
audioelektronik.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-02-03 17:35

> [...]

> <rigtig, eller om blæseren reagerer korrekt på en glohed sommerdag. Det
> <kan dælme godt nok blive dyrt, hvis man reagerer forsent i visse

Den tror jeg ikke vi skal kommentere

> [...]
> latterlige jeg endnu har læst om er de nye Geforce FX grafikkort der når
> hele 58db. Til sammenligning larmer vores vaskemaskine med 42db.

Prøv med 77 dbA! Tjek de to film på dette link:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1779&p=3

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 31-01-03 11:52

On 31/01/03 4:15, in article 3E39EA37.F4D5EBD4@mail1.stofanet.dk, "Erik
> [...]

> *Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hej Erik

Tak for svarende vedrørende PM9600, det var en stor hjælp. Jeg er nu
desværre hoppe fra den igen, da jeg fandt en bedre løsning for mig pt.

Vedrørende støjen, så kan jeg kun sige : Prøv at lytte til en G4 MDD.

Jeg har netop i dag selv sat nye PSU blæsere i (Termaltake) og en ny Pabst
CPU blæser, samt modificeret med lidt dæmpningsmateriale. Jeg vil tro jeg nu
er nede på 30-33 db, hvilket er rimeligt (subjektivt svarende til en
Quicksilver 733). Lige nu monitorer jeg meget omhyggeligt mine temperaturer
i maskinen for at se om alt går vel.

Det er jo grotesk, at man selv skal støjdæmpe sin 18.000 kroners mac for at
kunne holde ud af sidde i samme rum som den !

Dermed sagt, tror jeg dog også at du har ret i det du skriver. Pga.
mulighederne for at få virkelig no-noise computere, bliver vi alle mere
kritiske, men det er vel naturligt.

MVH

Tommy

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 31-01-03 13:13

Tommy Bernholm <tommy.bernholm@dpcweb.dk> writes:

> Dermed sagt, tror jeg dog også at du har ret i det du skriver. Pga.
> mulighederne for at få virkelig no-noise computere, bliver vi alle mere
> kritiske, men det er vel naturligt.

For et par år siden snakkede jeg med en leverandør om netop denne
problematik, og det var - dengang - kun noget som skandinaver
bekymrede sig om, og som følge deraf ikke noget der blev taget
specielt alvorlig.

I dag er det måske skiftet lidt, men jeg er også en af dem der helst
vil have at en maskine absolut intet siger. Udover det den bliver
bedt om naturligvis - fx prøvede jeg lige for sjov demoen af Return to
Castle Wolfenstein. Det er ikke helt tosset, men det er ikke nemt med
pegeplade!
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-03 13:16

> [...]
> rigtig, eller om blæseren reagerer korrekt på en glohed sommerdag. Det
> kan dælme godt nok blive dyrt, hvis man reagerer forsent i visse

Det kommer vel an på, hvordan man bruger sin computer. Du sidder som en
professionel ved computeren og arbejder målrettet. Jeg er mere en
privatperson, der forsøger at gøre computeren til en del af dagligdagen,
ligesom radio, tv, komfur etc.
Efter vi flyttede og fik internet via kabelnettet for et år
siden, kører computeren næsten konstant, når vi er hjemme. Så kan vi
strakt høre, hvis der er en e-mail. Det er nemt lige at slå et
telefonnummer eller en adresse op på nettet. Ja, man kan jo søge efter
hvad som helt uden først at skulle tænde computeren og logge på.
Computeren står i vores lille kontor med dør ud til køkkenet,
hvor man jo er en stor del af tiden. Det første 3/4 år havde vi den
gamle Bondi iMac 233. Den har en blæser, der kører konstant, og det var
ærligt talt ikke særligt rart altid at have den susen i baggrunden. Man
kunne høre den ude i køkkenet, og ikke-computervante gæster syntes, det
var noget underligt noget med den larm. Nu har vi fået en bærbar, og den
står der jo bare helt lydløst og henter e-mail, vejrinformation etc. Det
er meget mere behageligt i dagligdagen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-02-03 03:55

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> professionel ved computeren og arbejder målrettet. Jeg er mere en
> privatperson, der forsøger at gøre computeren til en del af dagligdagen,

For mig er det et 'både og'. Jeg bruger selvfølgelig mine maskiner prof, men
jeg bruger da så sandelig også én af dem til mere eller mindre private
formål, - denne her, som jeg bruger udelukkende til IT. Den bliver tændt,
når jeg står op og slukket, når jeg går i seng. Så enkel er det.

> [...]
> telefonnummer eller en adresse op på nettet. Ja, man kan jo søge efter
> hvad som helt uden først at skulle tænde computeren og logge på.

Du kan sågar finde online kogebøger, hvis du står og mangler en
opskrift...

> [...]
> var noget underligt noget med den larm. Nu har vi fået en bærbar, og den
> står der jo bare helt lydløst og henter e-mail, vejrinformation etc. Det

Tja, jeg har delt mit soveværelse op i 2 med en skillevæg imellem, men uden
dør. I den ene har jeg så min soveafdeling og den anden er nærmest en
hesteskoformet opsætning, hvor alle maskiner er placeret. Nå de alle er
igang, så er der selvfølgelig nogen støj, men det generer mig ikke.

Skulle jeg - som du nævner - lade mig genere af den støj, som måske nogle
gæster hos dig kunne forledes til at tro var fra en køkkenventilator, tja,
så har vi et ventilationssystem her, der, når det kører på fuld styrke,
larmer mere end den her 9600/350. Den lyd er noget mere generende, da den
ligger i et frekvensområde, der påvirker smertegrænserne i øret, selvom
lyden ikke er særlig høj.

Jeg synes, der er temmelig meget hysteri med i det her. Som jeg skriver, så
gør det overhovedet intet, at der kører et stereoanlæg for fuld hammer, men
såsnart en computer bare lyder en anelse over, hvad 'nørderne' finder
tolerabelt, ja så galer de op, som om det var deres sidste stund her i
livet. - Nå, jeg skal lige have kigget til en download, nu kan jeg nemlig
høre, min HD er gået i stå, - ah, nu kører det igen.... - Sådan en 'detalje'
ville fx. ikke være muligt at høre, hvis det hele var lydløs, så man kunne
risikere at en større download kunne mistes fuldstændig, så man skulle
begynde forfra igen... - Så jeg fatter altså ikke den diskussion.....

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-02-03 14:51

> [...]
> risikere at en større download kunne mistes fuldstændig, så man skulle
> begynde forfra igen... - Så jeg fatter altså ikke den diskussion.....

Hvordan f.... stopper din HD midt i det hele?!?

Der er jo forskel på musik og støj, ihvertfald i min begrebsverden! Du
er måske ligeglad med om du hører på din yndlingsmusik eller et
trykluftsbor lige uden for døren?

Som sagt. Bland dig uden om, når du ganske tydeligt aldrig har arbejdet
med en af de omtalte maskiner, eller også har en dårlig hørelse!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-03 05:29

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Hvordan f.... stopper din HD midt i det hele?!?

- Fordi der var ved at ske en overbelastning... Med 2 store downloads kørende +
en tredie, der skulle pakkes ud samtidig, + at jeg jo er online, så var det ved
at tvinge det hele i knæ. - Og det gør det nok ikke bedre, at jeg har HD sat til
at gå på vågeblus allerede efter 30min...

> Der er jo forskel på musik og støj, ihvertfald i min begrebsverden! Du
> er måske ligeglad med om du hører på din yndlingsmusik eller et
> trykluftsbor lige uden for døren?

Den sammenligning holder ikke. Den støj, en computer udsender, ligger tættere på
'hvid støj' end et trykluftsbor. - Jeg véd nok, hvordan det er. - Jeg bor i
betonbyggeri, og da vi for nogle år siden fik en hovedrenovering, så var der
temmelig ofte meget larm fra div. hamre og bor, - men man vænner sig til meget.

> Som sagt. Bland dig uden om, når du ganske tydeligt aldrig har arbejdet
> med en af de omtalte maskiner, eller også har en dårlig hørelse!

Som sagt, så har jeg leget med de maskiner, - og min hørelse fejler intet, -
måske tværtimod... Du véd jo nok, at man siger, at blinde og stærkt svagtseende
har bedre hørelse end andre. - Det passer faktisk også i mit tilfælde. - Det har
jeg rent faktisk papir på...-)

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-02-03 08:17

> [...]
> så var det ved at tvinge det hele i knæ. - Og det gør det nok ikke bedre,
> at jeg har HD sat til at gå på vågeblus allerede efter 30min...

Hmm... jeg kan ikke se ideen i at lade harddisken gå på vågeblus på en
stationær computer. Isæt ikke, hvis det betyder at man skal våge over
computeren som en høg, for ikke at miste data. Når den står og
downloader går den vel ikke på vågeblus, for så er den jo i brug?!?

> [...]
> - Jeg bor i betonbyggeri, og da vi for nogle år siden fik en
> hovedrenovering, så var der temmelig ofte meget larm fra div. hamre og

Nu er støjen fra MDD modellerne netop ikke hvid! Du kan have været
heldig at have en af de mere stille modeller, for der er nemlig forskel
på maskinerne. Min er en af de mere normale, som har en kraftig
blæser-larm (som ikke er helt unormal) samtidig med en svingende lyd i
et meget højere toneleje. Det er den lyd, som driver folk til vanvid og
giver mange hovedpine.

De to blæsere i strømforsyningen er Delta Blacklabel, som de mest
hidsige blæsere på markedet. Se f.eks. her:

http://www.studiedata.dk/product.asp?product=101&page=1

> [...]
> svagtseende har bedre hørelse end andre. - Det passer faktisk også i mit
> tilfælde. - Det har jeg rent faktisk papir på...-)

Finf, fint, men der er altså stadig et eller andet galt, hvis ikke du
kunne høre problemet med MDD modellerne. Hvor prøvede du dem, hjemme
eller i en butik? Havde du høretelefoner på?

De er forresten ikke særligt velegnet til musik, for motherboardet har
på nogle modeller en defekt som gør, at der er en konstant tone ved
33/34 Hz.

Fra : Peter Kiil

Dato : 02-02-03 13:12

in article 3E3C887F.A6219727@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 02/02/03 3:55:

<snip en masse>

> Så jeg fatter altså ikke den diskussion.....

Nej det gør du tydeligvis ikke.

--
/peter

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-02-03 23:00

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> [...]

Han har heller ikke svaret på mine indlæg. Typisk af ERS at kaste en
masse løse beskyldninger og ubegrundede "facts" ud og så bare blive væk,
når man føler sig presset.

Fra : Peter Kiil

Dato : 02-02-03 23:07

in article 1fprzon.9xc1rxl1nk65N%spam02@tdcadsl.dk, René Frej Nielsen at
spam02@tdcadsl.dk wrote on 02/02/03 23:00:

> Han har heller ikke svaret på mine indlæg. Typisk af ERS at kaste en
> masse løse beskyldninger og ubegrundede "facts" ud og så bare blive væk,
> når man føler sig presset.

Det er jo en taktik han mestrer til perfektion. Men det er fandme
irriterende.

--
/peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-03 06:00

Hej Peter

Ærlig talt, så burde du komme med en kvalificeret kommentar fremfor en flabet
bemærkning, - og læs så lige mit svar til René omkring samme emne.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 03-02-03 09:29

in article 3E3DF746.E685D7E2@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 03/02/03 6:00:

> Ærlig talt, så burde du komme med en kvalificeret kommentar fremfor en flabet
> bemærkning, - og læs så lige mit svar til René omkring samme emne.

Nu ejer jeg en af omtalte maskiner, så jeg må i den grad være
overkvalificeret i forhold til dig. Min larmede så meget så jeg har
udskiftet blæserne i den for at få lidt ro. Jeg har ejet samtlige stationære
G3 modeller og samtlige stationære G4 modeller, og MDD modellen er uden
sammenligning den mest støjende. Og dit expertudsagn er baseret på at du har
leget lidt med en i en butik?

--
/peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-03 05:55

Hej René

Så ta¨og læs dem igen, - der er kommet flere svar, - men som sagerne står her
i øjeblikket, så må jeg lave det nærmest som 'natarbejde', da der jo også er
andre, der kræver min nærværelse, - fx. min forlovede, der desværre igen
ligger på sygehuset pga. sine nyreproblemer. - Og jeg foretrækker altså
stadig hende fremfor dk.edb.mac!

- Og så for lige, at du og evt. andre kan spare lidt båndbredde, så kommer
der nok ikke flere indlæg fra mig før engang tirsdag sidst på aftenen, når
jeg lukker ned for i nat, - eller rettere, det er jo tidlig morgen nu.....

Så klap lige hesten engang...!

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-02-03 08:17

> [...]
> jeg lukker ned for i nat, - eller rettere, det er jo tidlig morgen nu.....

OK, det vidste vi selvfølgelig ikke, men belært at tidligere erfaringer
var vores konklusion altså ikke helt gal.

God bedring ønskes der herfra.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-02-03 21:50

> [...]
> desværre igen ligger på sygehuset pga. sine nyreproblemer. - Og jeg
> foretrækker altså stadig hende fremfor dk.edb.mac!

Nyd det, så længe det varer. Efter nogle års ægteskab bliver det let
omvendt. Så sidder man ved computeren frem for at gå op i sengen til
konen.

> [...]
> jeg lukker ned for i nat, - eller rettere, det er jo tidlig morgen nu.....

Nu må du huske at passe på dig selv, Erik. Det er ikke sundt at sidde
oppe til kl. 6. Jeg har nogle gange siddet oppe til kl. 2-3, og skullet
på arbejde næste dag. Det kan gå en enkelt gang, men bliver det en vane
(eller nødvendighed), så går det ud over ens helbred, og man begynder at
få tegn på kronisk stress. Det kan ikke betale sig at køre sig selv så
hårdt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-02-03 06:25

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Nyd det, så længe det varer. Efter nogle års ægteskab bliver det let
> omvendt. Så sidder man ved computeren frem for at gå op i sengen til
> konen.

Nåh, det er nu ikke så sjovt at komme ud til hende på sygehuset, og hun ikke
engang er klar over, jeg var der dagen før.... De hersens sygeplejersker og
læger troede ikke på, hvad jeg sagde til dem, at det formentlig var en endda
temmelig alvorlig blodforgiftning, hun havde fået, men de invilligede da i at
checke for det, da jeg insisterede. - Og det var Kirstens held, for det VAR en
endda særdeles farlig blodforgiftning... Hun blev lagt i drop omgående, og hun
er nu næsten ovre det, men så sent som i dag viste blodprøverne, at den ikke
var væk, så hun skal fortsætte med behandling. - Var der gået bare TO dage
mere, før de havde fundet ud af det, havde det været for sent....

> [...]
> (eller nødvendighed), så går det ud over ens helbred, og man begynder at
> få tegn på kronisk stress. Det kan ikke betale sig at køre sig selv så

Nu består en del af mit arbejde jo i netop IT baseret support, og jeg når de
fleste af mine klienter om natten.... Amerikanerne er ved at gå hjem fra
arbejde, mens australierne og japanerne er allerede begyndt på næste dags
arbejde.... - Og så sover jeg om formiddagen....

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-02-03 01:20

> Nåh, det er nu ikke så sjovt at komme ud til hende på sygehuset, og hun
> ikke engang er klar over, jeg var der dagen før....

Nej, det er ikke sjovt. Det var mere en vittig bemærkning om at
prioritere tingene her i livet. Jeg håber ikke, du fandt den upassende.
Den var ikke sådan ment.

> [...]
> skal fortsætte med behandling. - Var der gået bare TO dage mere, før de
> havde fundet ud af det, havde det været for sent....

Nogle gange skal man være lidt vedholdende. Vi var lige ved at miste min
svigerfar på den konto for et par måneder siden. De ville ikke rigtigt
tro på, at hans tarm var sprunget læk, så han havde bughindebetændelse
som årsag til blodforgiftningen, som de altså godt kunne se.

> [...]
> fra arbejde, mens australierne og japanerne er allerede begyndt på næste
> dags arbejde.... - Og så sover jeg om formiddagen....

Det er helt fint at rykke døgnet. Bare man får sovet nok. Jeg han nogle
gange prøvet at køre mig selv lidt for hårdt på den måde. Jeg må nok
hellere gå i seng nu
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-02-03 02:32

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Nej, det er ikke sjovt. Det var mere en vittig bemærkning om at
> prioritere tingene her i livet. Jeg håber ikke, du fandt den upassende.
> Den var ikke sådan ment.

Jeg forstod den godt nok. - Jeg har en gl. PM 7200 stående inde hos hende, og
engang imellem kan jeg altså ikke lade være med at skulle lave et eller andet,
- det bryder hun sig ikke rigtig om..., - så vi har en aftale om, at jeg kun
bruger den, når hun går hen og hviler sig... hæmodialyse er jo ret så
trættende, så det sker, at hun tager sig et par timers hvil...

> [...]
> tro på, at hans tarm var sprunget læk, så han havde bughindebetændelse
> som årsag til blodforgiftningen, som de altså godt kunne se.

Uha, - den er ikke god! - Godt det ikke gik galt.

> Det er helt fint at rykke døgnet. Bare man får sovet nok. Jeg han nogle
> gange prøvet at køre mig selv lidt for hårdt på den måde. Jeg må nok
> hellere gå i seng nu

Ja, en læge skal altid være frisk og udhvilet, så - sov godt!

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 03-02-03 04:48

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-03 04:48

Eolake Stobblehouse wrote:

> Vi kommer ikke uden om, at der er forskel på hvad der påvirker folk.
> Jeg er for eksempel et følsomt gemyt.

Det vil jeg nu også påstå, jeg selv er. Fx. har min forlovede - (hun er helt
blind) - et talende ur - (reserveur, hendes Seiko er til rep.)), der har en
klokke, der er ved at få mig til at skrige. De frekvenser, som giver den tone er
'skæve' i forhold til en ren sinustone, som det lille bip, hendes Seiko giver...

> Jeg er ret sikker på at det ikke er modenykker som for folk til at
> pakke deres maskiner ind i pap og vat i et desperat forsøg på at kunne
> holde dem ud.

OK, jeg vil give mig så langt, så jeg vil sige, at det er en kombination af en
modedille og så måske - for nogle - reelle problemer. Spørgsmålet er så, hvorfor
de har de reelle problemer... - Er den gruppe måske blevet høreskadet af for høj
musik? - fx. sker det jævnligt, at jeg i div. busser kommer ud for, at der
sidder en eller anden heavy metal freak bagerst i bussen med hovedtelefoner på,
men med lyden så meget skruet op, at det kan høres ganske tydeligt helt op
foran, - selv når bussen kører. - Og alle, der kender noget til bybusser véd, at
de ikke er særlig godt støjdæmpet, - der skal jo spares et sted....

> Så er der måske andre ting som jeg kan klare, som du ikke kan. Aqua fx.

- Gruppen eller look'et? - Hvis du mener gruppen, så kan jeg faktisk godt
li' dem, og hvis du mener look'et, ja, så er det faktisk ret flot - især, hvis
man vender kontrasten fra sort på hvid til hvid på sort. - Jeg bruger jo
forstørrelsessystem med den omvendte kontrast pga. mit manglende syn.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-02-03 17:31

> [...]
> at der efterhånden ingen ting må være at høre ved en computer. - Så må
> man ikke kunne høre harddiskens rotation, så er det blæserne, så er det

Harddisken?!? Den er der INGEN chance for at høre i en MDD model!
Strømforsyningens to hidsige blæsere overdøver alt!

> [...]
> rigtig, eller om blæseren reagerer korrekt på en glohed sommerdag. Det
> kan dælme godt nok blive dyrt, hvis man reagerer forsent i visse

Mon ikke du skulle blande dig uden om, når du tydeligvis ikke har hørt
MDD modellerne i aktion?

De støjer helt vildt og du ville ikke selv kunne holde ud af have sådan
en stående. Især ikke, når du skal arbejde med lyd, som jeg ved du roder
lidt med.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-02-03 04:12

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Harddisken?!? Den er der INGEN chance for at høre i en MDD model!
> Strømforsyningens to hidsige blæsere overdøver alt!

Ærlig talt, så er det ikke noget problem for mig!

> Mon ikke du skulle blande dig uden om, når du tydeligvis ikke har hørt
> MDD modellerne i aktion?

Hvorfor dog det? - Jeg har skam leget med de nyeste maskiner undtagen
'arkitektlampen' og 1250'eren.!!

> De støjer helt vildt og du ville ikke selv kunne holde ud af have sådan
> en stående. Især ikke, når du skal arbejde med lyd, som jeg ved du roder
> lidt med.

Lidt? - Lidt meget vil jeg nu nærmere sige... - Men som jeg også har svaret
andetsteds, så gør jeg som andrordentlige prof'er - bruger et sæt
professinlhvetefner. - Det er simpelthen nødvendig for at kunne fx.
frekvenskorrigere eller niveauregulere ved mixning.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-02-03 13:22

> Ærlig talt, så er det ikke noget problem for mig!

Misforstå mig ikke, men hvis du ikke kan høre problemet med de maskiner,
hvordan i alverden kan du så arbejde med lyd professinelt. Det er jo
ligefør man skal være døv, for ikke at være generet af den støj! (det
skal IKKE misforstås).

> Hvorfor dog det? - Jeg har skam leget med de nyeste maskiner undtagen
> 'arkitektlampen' og 1250'eren.!!

Dvs. at du har arbejdet med en Dual 867 Mhz MDD model, som IKKE har
været modificeret mht. blæserne? Og en Dual 1 Ghz MDD model?

> [...]
> professinlhvetefner. - Det er simpelthen nødvendig for at kunne fx.
> frekvenskorrigere eller niveauregulere ved mixning.

Aha... dvs. at du anbefaler høreværn, når man arbejder med de nye
Mac'er? Det vil jo også se vældigt fint ud...

Du siger hermed, at fordi _du_ bruger hovedtelefoner i dit arbejde, så
er der ikke noget problem med MDD modellerne og det er blot _alle_ andre
som er pivede. Mon ikke du skulle overlade bedømmelsen af dette til dem,
som faktisk _ejer_ en af disse modeller.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 02-02-03 16:13

> Dvs. at du har arbejdet med en Dual 867 Mhz MDD model, som IKKE har
> været modificeret mht. blæserne? Og en Dual 1 Ghz MDD model?

Han har skam haft dem inde til "systemrenovering"

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-02-03 17:30

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> Han har skam haft dem inde til "systemrenovering"

Nååå ja!

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-02-03 20:18

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Aha... dvs. at du anbefaler høreværn, når man arbejder med de nye
> Mac'er? Det vil jo også se vældigt fint ud...

Køb dog en af de nye Hørebøffer med ambient støjdræbning =)

--
Peter - http://titancity.com/ , http://haxor.dk/islamnyt/
BLOOD OF LUCIFER - KLIP DIT HÅR OG FÅ ET ARBEJDE!!!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-02-03 23:00

Peter Bjørn Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> Køb dog en af de nye Hørebøffer med ambient støjdræbning =)

Ja, når nu Apple ikke vil høre på brugernes klager, så kunne de da ikke
det mindste sponsorere et par dem!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-03 05:03

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> hvordan i alverden kan du så arbejde med lyd professinelt. Det er jo
> ligefør man skal være døv, for ikke at være generet af den støj! (det

Nej, jeg misforstår ikke noget, men det _er_ ikke et problem for mig. - Den ene
af mine PM 9600 - 300mhz udg. er noget af en 'støjsender', som du nok ville
udtrykke det, men det generer mig ikke.

> Dvs. at du har arbejdet med en Dual 867 Mhz MDD model, som IKKE har
> været modificeret mht. blæserne? Og en Dual 1 Ghz MDD model?

Tja, jeg tror nu ikke, de maskiner, der har stået hos en forhandler, har været
dæmpet på nogen måder... Og det har været dér, jeg har leget med dem.

> Aha... dvs. at du anbefaler høreværn, når man arbejder med de nye
> Mac'er? Det vil jo også se vældigt fint ud...

Hehe... - Nej, det gør jeg ikke... Jeg bruger kun hovedtelefoner, når jeg
skal enten korrigere eller finjustere ved mixninger, - eller hvis det var på
nuværende tidspunkt - for ikke at genere naboernes nattesøvn.

> [...]
> som er pivede. Mon ikke du skulle overlade bedømmelsen af dette til dem,
> som faktisk _ejer_ en af disse modeller.

Som sagt, så bruger jeg kun hovedtelefoner i bestemte situationer - ellers
ikke... - Og ja, jeg mener faktisk, der er noget 'piveri' med i spillet - måske
ikke for alle, men nok for en stor dels vedkommende. - Se også mit svar til
Eolake.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-02-03 08:17

> Nej, jeg misforstår ikke noget, men det _er_ ikke et problem for mig. -
> Den ene af mine PM 9600 - 300mhz udg. er noget af en 'støjsender', som du
> nok ville udtrykke det, men det generer mig ikke.

Jeg har i flere år arbejdet med en 9600 og den udsender kun alm.
blæserstøj. Problemet med MDD modellerne er, at støjen ligger i et helt
andet toneleje, samtidig med at den svinger frem og tilbage i en
gennemtrængende tone.

> Tja, jeg tror nu ikke, de maskiner, der har stået hos en forhandler, har
> været dæmpet på nogen måder... Og det har været dér, jeg har leget med
> dem.

Hos en forhandler er der jo masser af baggrundsstøj og lokalet er stort.
Du skulle tage og prøve en af modellerne derhjemme, hvor du har helt
stilhed. Så vil det hurtigt gå op for dig, hvad det er vi snakker om.

> [...]
> måske ikke for alle, men nok for en stor dels vedkommende. - Se også mit

Jeg kan kun anbefale dig at tage et kig på http://www.g4noise.com og
læse folks historier. Det er bestemt ikke pivede mennesker, hvlket du
kan få bekræftet ved at læse de mange målinger, samt se de Quicktime
film, som de uheldige ejere har lavet.

At sidde med en maskine med et lydtryk på over 60 dBA, det er altså ikke
sjovt!

Fra : Christian Bech

Dato : 03-02-03 10:20

spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) skrev:

>Hos en forhandler er der jo masser af baggrundsstøj og lokalet er stort.
>Du skulle tage og prøve en af modellerne derhjemme, hvor du har helt
>stilhed. Så vil det hurtigt gå op for dig, hvad det er vi snakker om.

Den oplevelse har jeg også haft. Da jeg i sin tid købte min iMac rev.
b. havde jeg kun set den i et brugerrum med mange andre maskiner. Nej,
hvor blev jeg skuffet , da jeg pakkede den ud og startede blæseren op.

Af samme grund tør jeg ikke købe en eMac.
--
Christian

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-02-03 12:45

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> [...]
> hvor blev jeg skuffet , da jeg pakkede den ud og startede blæseren op.
>
> Af samme grund tør jeg ikke købe en eMac.

Den støjer også temmelig meget!

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 03-02-03 21:08

> Den støjer også temmelig meget!

Jeg har haft 4 stk. opstillet i et lille lokale i forbindelse med en
test - ydrk! for en larm. Og til sommer kommer der 1-2 lokaler med hver
10 stk., det er en opgradering fra iMac DV... det bliver noget af en
forandring. Så er jeg kun glad for at det er studerende og ikke mig, der
behøver at opholde mig i lokalerne i længere tid...

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-02-03 03:20

> [...]

> forandring. Så er jeg kun glad for at det er studerende og ikke mig, der
> behøver at opholde mig i lokalerne i længere tid...

Til sommer...? Har I købt dem, eller regner du bare med at den stadig
eksisterer til den tid?

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 04-02-03 08:59

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Til sommer...? Har I købt dem, eller regner du bare med at den stadig
> eksisterer til den tid?

Hæ, hæ. Godt spørgsmål. Problemet er nogle finansministerielle
fiduserier, der gør at vi ikke kan få vores budget at vide før til
april. Alternativt vil der blive købt noget tilsvarende - med mindre
Apple skrotter muligheden for en billig Mac med CRT-skærm, så har vi et
problem...

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-02-03 11:12

> [...]

> april. Alternativt vil der blive købt noget tilsvarende - med mindre
> Apple skrotter muligheden for en billig Mac med CRT-skærm, så har vi et

Medmindre der kommer en billigt Mac med TFT skærm...

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 04-02-03 20:52

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Medmindre der kommer en billigt Mac med TFT skærm...

Njaa, hmm. Det er jo det der med farver og TFT'ere. De er hysteriske
nok, de studerende, når de skal vise ting på projektor, som (i den
prisklasse vi kan betale) ikke er begejstrende. Der var et år, hvor gul
var modefarven og de daværende projektorer viste en slags ækelgrøn.

Nå, hva' pokker - TFT kunne egentlig godt gøre det. Det er kun et par
ekstremister blandt underviserne der mener at IT-afdelingen skulle
farvekalibrere samtlige 150 skærme i undervisningslokalerne - hver dag

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-02-03 01:02

> [...]

> prisklasse vi kan betale) ikke er begejstrende. Der var et år, hvor gul
> var modefarven og de daværende projektorer viste en slags ækelgrøn.

Og nu er TFT iMac'en sat ned i pris, så inden sommer er den såmænd nok i
nede i 10.000 kr.

> Nå, hva' pokker - TFT kunne egentlig godt gøre det. Det er kun et par
> ekstremister blandt underviserne der mener at IT-afdelingen skulle
> farvekalibrere samtlige 150 skærme i undervisningslokalerne - hver dag

Det lyder helt vildt!

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-02-03 21:31

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Den støjer også temmelig meget!

Ja, man skal passe på med at vurdere en computer i en butik. Jeg har
prøvet en eMac hos Magasin i Odense på anden sal over en gågade, hvor
der jo ikke ligefrem er direkte gadelarm. Alligevel kunne man stort set
ikke høre den sige noget. Min iMac rev. B generede mig nu ikke, før til
sidst, hvor den blev flyttet op i stueetagen. Derimod blev jeg noget så
snydt af støjen, da jeg i sin tid købte en PowerBook 5300. Harddisken
hvinede og larmede, så det ikke var til at holde ud.
Konklusionen må være, at i en butik i en by i dagtiden, vil der
altid være trafikstøj og lavfrekvent baggrundslarm, selv om man faktisk
ikke lægger mærke til det. Der er helt anderledes stille, når man sidder
derhjemme en sen aften.
Et råd mod generende computerstøj kan være at have lidt
baggrundsmusik. Man anbefaler også folk, der lider af tinnitus, at de
har lidt baggrundsmusik. Det overdøver deres konstante øresusen, så de
ikke lægger så meget mærke til den.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-02-03 03:20

> [...]
> baggrundsmusik. Man anbefaler også folk, der lider af tinnitus, at de
> har lidt baggrundsmusik. Det overdøver deres konstante øresusen, så de

Ork. iTunes står ikke stille et sekund herhjemme! Jeg har luret fidusen

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 04-02-03 13:37

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Af samme grund tør jeg ikke købe en eMac.

Af samme grund gør jeg mig til fortaler for at Apple børr droppe
eMac'en.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-02-03 01:02

Peter Bjørn Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> Af samme grund gør jeg mig til fortaler for at Apple børr droppe
> eMac'en.

Jeg er til dels enig, men den er godt nok dejlig billig, i forhold til
hvad man får af maskinkraft, især efter prisfaldet.

Fra : Christian Bech

Dato : 05-02-03 23:39

no_spam@invalid_email.com (Peter Bjørn Perlsø) skrev:

>Af samme grund gør jeg mig til fortaler for at Apple børr droppe
>eMac'en.

Jeg er delvist enig med dig. Men på den anden side sætter jeg også
pris på, at Apple har en billig maskine. Fx. skal min far snart have
en ny maskine, men jeg får ham da aldrig til at bruge 14000-15000 på
den og så er alternativerne den gamle iMac, en iBook eller en
Windowsdimmer, som jeg bestemt ikke er tændt på at skulle
langdistancevedligeholde.

I det mindste burde eMacen have en anstændig blæser, men måske løses
problemet hvis iMac'en bliver sat ned.
--
Christian

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 06-02-03 12:35

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> I det mindste burde eMacen have en anstændig blæser, men måske løses
> problemet hvis iMac'en bliver sat ned.

Med de seneste ændringer i Apple's produktlinie har emac'en fået nyt
pust, med et større hul mellem emac priserne og iMac bundmodellen.

Så min originale pointe er mindre aktuel nu.

Fra : Ove Jensen

Dato : 02-02-03 21:06

> [...]

> rigtig, eller om blæseren reagerer korrekt på en glohed sommerdag. Det
> kan dælme godt nok blive dyrt, hvis man reagerer forsent i visse

Nu er jeg måske i en lidt speciel situation i og med, at jeg laver/ede
musik på min mac, men når jeg står med min superlækre AKG mikrofon, som
kan høre, at der kører en lastbil forbi på vejen, ca. 50m fra mit
vindue, bag flere andre bygninger, så er det rimeligt essentielt at der
ikke kommer nogen larm fra computeren - derfor købte jeg en iBook. Min
fars 8600 er faktisk forbavsende støjsvag - men en iBook siger jo ikke
noget, når harddisken ikke kører! Fantastisk.

/Niklas
(som ikke mener, at man er retfærdig over for musik, hvis det ikke er
MEGET højt - Lyt til Stravinskys Sacre. De pauker skal altså ku' mærkes!
Noget andet er traditionel jazz, 70'er prog rock og barokmusik - nydes
bedst slukket

Fra : Finn Poulsen

Dato : 30-01-03 21:14

Peter Bjørn Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> 1,42 Ghz, 20" TFT skærme...
>
> MAM!
Lækkert !.men kan de boote i OS9 ?
vh

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 31-01-03 07:28

Finn Poulsen <finnpoulsen@cool.dk> wrote:

> Lækkert !.men kan de boote i OS9 ?
> vh

Der skal du bestilel en speciel PowerMac.