iMac G4 Flat Panel - Udvide med maks RAM
Fra : Peter

Dato : 27-01-03 12:19

Jeg har netop investeret i den nyeeste iMac Flat Panel 800Mhz 17".
Rigtig lækker ikke noget der.

Jeg har købt 2x512 RAM blokke fra producenten UDM, da jeg ikke kan
bruge den erhvervsmæssigt med standard 256 RAM klodsen. Alt for
langsom!

Jeg har nu 2 problemer:

Problem 1:
Når jeg indsætter den første RAM blok i den tilgængelige RAM blok ved
siden af Apple Airport kortet, så kan iMac'en slet ikke starte, og jeg
får en masse underlige UNIX lignende fejl beskeder. Jeg prøvede med
begge klodser, men ingen af dem virkede.

Jeg går udfra et af følgende problemer:

a. Enten er RAM klodserne defekte.
b. Den originale Apple RAM klods kan ikke samarbejde med de nye
klodser, selvom de hos UDM producerer dem specielt til den nye iMac.
c. Den indbyggede 256 RAM klods sider tættest på slot 0, og den nye
iMac VIL have den største klods tætteste på processoren.

Hvis nogen kender løsningen på dette problem så lad mig endelig høre.

Problem 2:
Hvordan skifter man den indbyggede RAM klods ud? Jeg ved godt at
garantien ryger, hvis man selv åbner bunddæksel nr. 2, men jeg er ret
nysgerrig efter at kende arkitekturen. Jeg har ikke kunnet finde noget
hos Apple, eller nogle af de amerikanske iMac sites. Kender I til et
sted, hvor man kan få specifikationer/tegninger af indmaden i de nye
iMac og specielt med henblik på den interne RAM klods?

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-01-03 12:42

On Mon, 27 Jan 2003 12:18:39 +0100, Peter wrote
(in message <kb4a3vc8gp6556g11mjvvhqh4hbv0g3nvm@4ax.com>):

> Jeg har netop investeret i den nyeeste iMac Flat Panel 800Mhz 17".
> Rigtig lækker ikke noget der.

<misund!>

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Michael Holm

Dato : 27-01-03 14:49

Peter <p.hoegfeldt@privat.dk> wrote:

> c. Den indbyggede 256 RAM klods sider tættest på slot 0, og den nye
> iMac VIL have den største klods tætteste på processoren.
Det er ikke tilfældet da, jeg har sat 512 RAM i uden probler i 3 stk
17"'er.. kan ikke huske hvad det var for nogen, købt gennem officline !

> [...]
> sted, hvor man kan få specifikationer/tegninger af indmaden i de nye
> iMac og specielt med henblik på den interne RAM klods?

Det vil jeg også gerne hører om

--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 27-01-03 15:48

> [...]

> sted, hvor man kan få specifikationer/tegninger af indmaden i de nye
> iMac og specielt med henblik på den interne RAM klods?

Ja du skal fange service-manualen her (20mb pdf):

http://www.seren.net/documentation/apple_pdfs/imac.flatpanel.pdf

Her kan man se at det er nødvendigt når den interne ram skal skiftes at
man skal fjerne og tilføje ny kølepasta på to særlige kontaktflader.

Jeg vil forresten gætte på at din ram er defekt.

mvh ~ Jørgen

Fra : Peter

Dato : 29-01-03 16:32

On Mon, 27 Jan 2003 15:48:10 +0100, tietze@mail.dk (Jørgen Tietze)
wrote:

> [...]
>man skal fjerne og tilføje ny kølepasta på to særlige kontaktflader.
>
>Jeg vil forresten gætte på at din ram er defekt.

En meget fornem beskrivelse!

Først kunne jeg ikke forstå, hvor den anden SDRAM klods skulle sidde,
da jeg kiggede efter en SO-DIMM slot, indtil jeg fandt ud af, at det
faktisk er 2 forskellige RAM klodser. Den indbyggede er en DIMM-plads
168 ben, og den eksterne er en SO-DIMM-plads. Jeg fandt ud af det ved
at kigge på Apples egen beskrivelse:

Processor og hukommelse
128 MB eller 256 MB SDRAM (kan udvides til 1 GB); en DIMM-plads (168
ben) og en ledig SO-DIMM-plads (kan udskiftes af bruger)

Så har leverandøren sgu bestilt en forkert klods til udvidelse af den
indvendige RAM klods. Flot!

Fra : Finn Poulsen

Dato : 27-01-03 16:36

> Jeg har købt 2x512 RAM blokke fra producenten UDM, da jeg ikke kan
> bruge den erhvervsmæssigt med standard 256 RAM klodsen. Alt for
> langsom!

Jeg kender ikke UDM, men du skal huske det skal være 133Mhz ram, selvom
om bussen kun kører 100Mhz.
Jeg købte mine 512'ere fra http://www.digitalplanethq.de og der har ikke
været problemer.
vh

Fra : Peter

Dato : 28-01-03 08:44

On Mon, 27 Jan 2003 12:18:39 +0100, Peter <p.hoegfeldt@privat.dk>
wrote:

Kåden er løst! Jeg fik testet mit RAM i går i en anden tilsvarende G4
iMac, og det fejler intet.
Det er simpelthen RAM slotten som er defekt, F...! Nu håber jeg blot,
at det kan løses lynhurtigt, så der ikke går flere uger inden jeg ser
den igen.

Tak for jeres hurtige respons!