Switch, hub, switching hub...
Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 08-03-01 11:12

Er det her en switch? Jeg synes at data'ene på den minder meget om en
switch.
Hvis det ikke er en switch, så vil jeg meget gerne vide hvad en switching
hub er.
http://www.x-net.com.tw/prod_images/sh-9008aaa.jpg

Mvh Stig N. Jepsen

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 08-03-01 11:19

> Er det her en switch? Jeg synes at data'ene på den minder meget om en
> switch.
> Hvis det ikke er en switch, så vil jeg meget gerne vide hvad en switching
> hub er.

Whooops... forkerte link... her det rigtige:
http://www.x-net.com.tw/product_sh-9008av.htm

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-03-01 12:26

On Thu, 8 Mar 2001 11:18:39 +0100, "Stig Nørgaard Jepsen"
<stignj@mail.dk> wrote:

> http://www.x-net.com.tw/product_sh-9008av.htm

Ja, det er en switch.

-A

Fra : Christian Worm Morte~

Dato : 08-03-01 22:24

Hej,

> Ja, det er en switch.

Jeg kunne egentlig også godt tænke mig at vide hvad en switching hub er..?
Måske en switch med begrænset intern båndbrede, en som man ikke kan
konfigurere og overvåge, eller?

Venlig Hilsen

Christian Worm

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 08-03-01 22:43

"Christian Worm Mortensen" <worm@dkik.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kunne egentlig også godt tænke mig at vide hvad en switching hub er..?
> Måske en switch med begrænset intern båndbrede, en som man ikke kan
> konfigurere og overvåge, eller?

hub: Alt bliver sendt ud på alle porte 1
kollisionsdomæne (kd)
switch: Data kommer kun ud på den port hvor modtageren er
placeret (hvis kendt) 1 kd pr/port
switching hub: 2 hubs (10Mbit og 100Mbit for det meste) sat sammen med en
2 ports switch
DVS. de to hastighedssekmenter er hvert sit kd.

Håber det hjalp lidt, eller er der
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switch
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=hub
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switchhub

Hygge
Søren Steinmetz

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-03-01 23:01

On Thu, 8 Mar 2001 22:42:39 +0100, "Søren Steinmetz"
<steine@reopos.dk> wrote:

> switching hub: 2 hubs (10Mbit og 100Mbit for det meste) sat sammen med en
> 2 ports switch
> DVS. de to hastighedssekmenter er hvert sit kd.

Den betegnelse er der desværre slet ikke generel opbakning om. I
hvert fald ser man leverandørerne bruge det både om 10/100 hubs
og egentlige switche.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian Worm Morte~

Dato : 08-03-01 23:08

Hej,

> Den betegnelse er der desværre slet ikke generel opbakning om. I
> hvert fald ser man leverandørerne bruge det både om 10/100 hubs
> og egentlige switche.

Ok - så hvis der står at noget er en switching hub siger det ikke særligt
meget om hvad det i virkeligheden er?

Venlig Hilsen

Christian Worm

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 08-03-01 23:19

Hej "Christian Worm Mortensen" <worm@dkik.dk>

>Ok - så hvis der står at noget er en switching hub siger det ikke særligt
>meget om hvad det i virkeligheden er?

Mja, det er med stor sandsynlighed et af følgende.

1) En dual-speed hub, altså to bridgede repeater-segmenter.

2) En hybrid der bridger/switcher mellem X < N porte, hvor N er det
samlede antal porte i boksen.

3) En switch (transparent multiport bridge)

Hybriden er ikke særlig udbredt og de fleste dual-speed hubs jeg er
stødt på har kaldt dem 'dual-speed' og ikke 'switching hub', på den
anden side kalder de fleste også switche for switche og ikke switching
hubs, så skal du være sikker, så kig på specifikationerne.

Tænk også på at 'hub' er et engelsk ord for nav, altså det inderste i
et hjul eller en stjerneform. Det er altså sprogligt fuldt ud korrekt
at kalde en switch for en switching hub, bortset fra at det
introducerer begrebsforstyrring fordi 'hub' også er en teknisk
betegnelse (for en multiport repeater).

Men hvad ved marketing om det, det er dem der kalder 100Mbps fuld
duplex for 200Mbps, specificerer harddiskes kapacitet med metriske
prefixes og kalde port-aggregation for trunking.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 08-03-01 23:40

> Den betegnelse er der desværre slet ikke generel opbakning om. I
> hvert fald ser man leverandørerne bruge det både om 10/100 hubs
> og egentlige switche.

Det er jeg desv klar over.
Grundlæggende synes jeg bare det er den nemmest forståelige udlægning for en
netnewbie.

Hygge
Søren

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-03-01 07:28

On Thu, 8 Mar 2001 23:39:57 +0100, "Søren Steinmetz"
<steine@reopos.dk> wrote:

> Grundlæggende synes jeg bare det er den nemmest forståelige udlægning
> for en netnewbie.

Jeg foretrækker betegnelsen 'dual-speed hub', for at bruge en
betegnelse hvor både 'switch' og 'hub' indgår, det giver blot
forvirring (som vi ser her).

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian Worm Morte~

Dato : 09-03-01 09:06

Hej,

> Jeg kunne egentlig også godt tænke mig at vide hvad en switching hub er..?

Jeg er lidt forvirret. Men der lader til at være nogenlunde enighed om at
betegnelsen switching hub ofte bruges som synonym for dual speed hub.

Er en dual speed hub så en hub der indeholder et 10Mbit segment og et
100Mbit segment med en bro imellem og alt efter hvilken hastighed netkortet
kørte med blev det sat på det ene eller det andet segment?

Venlig Hilsen

Christian Worm