Problemer med split() funktion... ???? Hel~
Fra : Michael

Dato : 26-02-03 22:51

Hej der NG.

Jeg har problemer med at splitte en værdi ved punktum.
Jeg kan sagtens få den til at splitte ved alle mulige andre tegn end ved
punktum, når den gør det sker der et eller andet mærkeligt.
Jeg har også prøvet at skrive chr(46) istedetfor "." hvis der skulle være et
problem for den der! Men det samme.

Jeg har lavet et lille test script til at ilustrere mit problem:

[SourceCode]
<?php
$item1 = "noget.txt";
$item2 = "split_noget_der.txt";
$arrItem1 = split(".",$item1);
$arrItem2 = split("_",$item2);
$i1 = array_map(null,$arrItem1);
$i2 = array_map(null,$arrItem2);

echo "::Item1::<br>";
print_r($i1);
echo "<br>::Item2::<br>";
print_r($i2);
?>

[OUTPUT]
::Item1::
Array ( [0] => [1] => [2] => [3] => [4] => [5] => [6] => [7] => [8] => [9]
=> )
::Item2::
Array ( [0] => split [1] => noget [2] => der.txt )

Som i kan se bliver Item2 splittet fint, men hvad sker der for splitningen
af Item1??

Håber nogen kan hjælpe!

// Claw

Fra : Michael

Dato : 26-02-03 22:55

Jeg har fundet en løsning på hvordan jeg kan gøre det jeg skulle bruge denne
split til.
Men jeg vil meget gerne høre om nogen har en forklaring på problemet, eller
en god løsning!

// Claw

Fra : Dennis Hansen

Dato : 26-02-03 23:18

Onsdag den 26. februar 2003 22:50 skrev Michael:

[klip kode]

> Som i kan se bliver Item2 splittet fint, men hvad sker der for
> splitningen af Item1??

Et punktum er et speciel tegn i denne sammenhæng og skal escapes,
prøv med
$arrItem1 = split("\.",$item1);

Det sår også nævnt på
http://www.php.net/manual/en/function.split.php

Mvh
Dennis

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 26-02-03 23:12

"Michael" <kinguru@mail1.stofanet.dk> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

>Jeg har problemer med at splitte en værdi ved punktum.
>Jeg kan sagtens få den til at splitte ved alle mulige andre tegn end ved
>punktum, når den gør det sker der et eller andet mærkeligt.

split()-funktion splitter med regular expression, her har punktum en
særlig betydning.

Prøv at rette din kode til

$arrItem1 = split("\.",$item1);

--