Syntax spørgsmål (SQL sætning
Fra : Carsten O. Christens~

Dato : 22-02-03 22:57

Jeg er så småt begyndt på PHP efter at have kodet i asp i et stykke
tid.

i asp har jeg ofte brugt SQLsætninger som denne, for at sortere eller
specificere mine søgninger. I dette tilfælde bruger jeg 3 querystrings
fra,. til og sorter.

Jeg er med på at funktionen hedder GET i php, men jeg er i tvivl om
hvordan jeg præcist formulerer min SQL sætning, så PHP fatter
meningen.

Er der en venlig sjæl der vil komme med et bud på en oversættelse

SQL = "SELECT * from tabel where dato >='" & fra & "' and dato <= '" &
til & "' order by " & sorter

mvh, Carsten
carstenchaderspam@mail1.stofanet.dk

Fra : Kenneth

Dato : 22-02-03 23:07

> Er der en venlig sjæl der vil komme med et bud på en oversættelse
>
> SQL = "SELECT * from tabel where dato >='" & fra & "' and dato <= '" &
> til & "' order by " & sorter

$fra = $_GET["fra"]; // $_POST = Hvis form er postet.
$til = $_GET["til"];
$sorter = $_GET["sorter"];

$SQL = "SELECT * from tabel where dato >='$fra' and dato <='$til'order by
'$sorter'"

Husk $ foran dine variabler!

Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 22-02-03 23:52

Kenneth wrote:

> [...]
> $sorter = $_GET["sorter"];
>
> $SQL = "SELECT * from tabel where dato >='$fra' and dato <='$til'order by

Og husk addslashes() eller lignende (f.eks. pg_escape_string() eller
mysql_escape_string()) rundt om variablerne:

"SELECT id FROM tabel WHERE navn = '".addslashes($variabel)."'";

Det er selvfølgelig ikke nødvendigt, når man bruger magic_quotes_gpc, men
hvilke fornuftige mennesker gør det? (Underforstået, hvilke fornuftige
mennesker finder på at ødelægge al indkommende data bare fordi, data *i
visse situationer* skal behandles på en bestemt måde?)...

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-02-03 01:00

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> wrote in

> Det er selvfølgelig ikke nødvendigt, når man bruger
> magic_quotes_gpc, men hvilke fornuftige mennesker gør det?

Er det ikke default opsætning i PHP ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
http://hs235.dk/cracks - http://susie.dk/

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 23-02-03 11:08

Henrik Stidsen wrote:

> Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> wrote in

> Er det ikke default opsætning i PHP ?

Både og. Med PHP følger to konfigurationsfiler, php.ini-dist og
php.ini-recommended. Den første er den, der er mest bagudkompatibel og
henvendt til de programmører, der stadig kører den "gamle" stil med
register_globals, magic_quotes_gpc osv. I den er magic_quotes_gpc slået
til. Den sidste er - som navnet antyder - den anbefalede, og her er
magic_quotes_gpc slået fra.

--
Jonas Koch Bentzen

http://findhim.com/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-02-03 12:44

On Sat, 22 Feb 2003 23:51:55 +0100, Jonas Koch Bentzen
<ingen.email@eksempel.dk> wrote:

>Det er selvfølgelig ikke nødvendigt, når man bruger magic_quotes_gpc, men
>hvilke fornuftige mennesker gør det?

Man kan dog tillige sige, at det med selv at skulle fedte med
escape-metoder for mig at se er to sider af samme sag - det samme hvad
angår at skulle concatenate sig til en query.

Det er vel bl.a. det, placeholders er til for.

--
- Peter Brodersen

Fra : Carsten O. Christens~

Dato : 23-02-03 00:07

Tak for et hurtigt svar, nu kan jeg komme videre ;)

Fra : Jacob Atzen

Dato : 22-02-03 23:04

Carsten O. Christensen <kejser_soze@yahoo.dk> writes:

> Jeg er så småt begyndt på PHP efter at have kodet i asp i et stykke
> tid.

Velkommen til

> i asp har jeg ofte brugt SQLsætninger som denne, for at sortere eller
> specificere mine søgninger. I dette tilfælde bruger jeg 3 querystrings
> fra,. til og sorter.

og

> Jeg er med på at funktionen hedder GET i php, men jeg er i tvivl om
> hvordan jeg præcist formulerer min SQL sætning, så PHP fatter
> meningen.

SQL er noget man bruger i en database. PHP forstår ikke SQL.

GET er ikke en funktion. Det er en del af HTTP standarden, læs
evt. den tilhørende RFC.

> SQL = "SELECT * from tabel where dato >='" & fra & "' and dato <= '" &
> til & "' order by " & sorter

$sql = "SELECT * FROM tabel WHERE dato >= '".fra."' AND data <=
'".til."' ORDER BY ".sorter;

Dernæst mysql_query($sql) - eller hvad du nu bruger af database.

- Jacob Atzen