Array Spørgsmål
Fra : Dennis T. Holm

Dato : 20-02-03 19:47

Jeg har nogle arrays i min session som indeholder diverse infos om en
ordre... :

session_register("ses_basket_items"); //antal varer i kurven
session_register("ses_basket_band");
session_register("ses_basket_title");
session_register("ses_basket_amount");
session_register("ses_basket_price");
session_register("ses_basket_catalogNr");
session_register("ses_basket_cdID");

Når man er færdig med at lægge varer i sin indkøbskurv skal man selvfølgelig
også have mulighed for at slette en vare.. Men problemet er om der ikke er
en lettere måde at gøre det på end, at skulle rykke rundt på hele strukturen
i mit array.. F.eks. er det i Java muligt at slette en række i en vector
hvorefter vectoren bliver trukket sammen til den rigtige længde...

Lige nu ser jeg som den eneste mulighed for at kunne slette noget i mine
arrays og bevare strukturen, at kører arrayet igennem en FOR løkke fra det
punkt hvor der er noget som skal slettes og sætte de data som kommer som det
næste i arrayet lig med det der skal slettes og sådan hele vejen igennem..

Alt i ALT er problemet at jeg gerne ville have en funktion som kunne slette
data i mit array og derefter trække arrayet sammen... hvis det er noget som
findes i PHP..

Dennis

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 20-02-03 22:22

"Dennis T. Holm" <dennis@contempt.dk> wrote in

> Alt i ALT er problemet at jeg gerne ville have en funktion som kunne
> slette data i mit array og derefter trække arrayet sammen... hvis det
> er noget som findes i PHP..

<?php
$array = array("hej", "med", "dig")
unset($array[1]);
print_r($array);
?>

unset() fjerner en indgang fra dit array (eller fjerner en vilkårlig
variabel fra dit script), men lader indices i arrayet være, dvs. outputtet
fra print_r vil være følgende:

array(
0 => "hej",
2 => "dig"
)

Det er dog også ganske udmærket hvis du bruger foreach() når du itererer
gennem arrays:

foreach ($array as $key => $value)
{
print $key.' => '.$value.'<br>';
}

--
Hyggehej
/Thomas

Fra : Dennis T. Holm

Dato : 20-02-03 23:07

Hej

jeg har prøvet at unsette de elementer i mine arrays som jeg vil have
fjernet.. Men problemet bliver derefter at den ikke trækker arrayet sammen,
dvs. der bliver en tom plads der hvor jeg har unsettet... Det fatter jeg
ikke lige.. Hvis den nu kunne reindexere arrayet så der ikke er huller der
hvor man har brugt unset metoden ville det være genialt..

MVH Dennis

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 21-02-03 12:16

> Men problemet bliver derefter at den ikke trækker arrayet sammen, dvs.
> der bliver en tom plads der hvor jeg har unsettet...

Hum... hvorfor er det et problem? Er det fordi du har flere arrays der skal
passe sammen på keys? Antag at du f.eks. har

$varer = array(
0 => 'en grøn ged',
1 => 'gummiand med gebis',
2 => 'Libero Up-and-go 6-pack'
3 => 'brugt Ferrari med slidte dæk'
);

$priser = array(
0 => '42 kroner',
1 => '12 ecu',
2 => '3 milliarder lire',
3 => 'tre dromedarer og en kiste med guld'
);

og her unsetter() $varer[2], så du får $priser[2] til "at hænge" - er det
problemet?

For hvis det er kan du undgå det ved at bruge foreach() i stedet for for():

foreach ($varer as $indeks => $vare)
{
print $vare.' koster '.$priser[$indeks].'<br>';
}

> Det fatter jeg ikke lige.. Hvis den nu kunne reindexere arrayet så der
> ikke er huller der hvor man har brugt unset metoden ville det være
> genialt..

Ellers skal du have fat i array_splice():

print_r($varer);
array_splice($varer, 2, 1);
print_r($varer);

.... og det er jo nok det du vil :)

-- Hyggehej /Thomas

Fra : Dennis T. Holm

Dato : 21-02-03 12:53

Hej

Problemet er, at siger vi nu at jeg har tilføjet nogle varer til min
indkøbskurv, så viser min kurv feks. følgende..

1 stk. gummiand
3 stk. træhest
2 stk. atombomber

Når jeg så vil have unsettet den første forekomst i mine arrays, som jo er
alle informationer om min gummiand og antal osv. så reindexerer den ikke mit
array, men arrayet indeholder stadig tomme felter på den plads hvor data om
gummiand før var..

dvs min indkøbskurv vil se ud som følgende

stk. <---- Den her bliver stadig vist, men er tom... Dvs. min plads [0] i
mine arrays indeholde ingen data men er der stadig.
3 stk. træhest
2 stk. atombomber

Som jeg forstår det så reindexerer unset ikke mit array, men lader bare den
plads som bliver unsettet være tom. Søger en metode som også reindexerer
arrayet så der ikke er felter i mit array som ikke indeholder data.

MVH Dennis

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-02-03 15:51

Dennis T. Holm wrote in <b353si$q83$1@sunsite.dk>:
> [...]
>
> stk. <---- Den her bliver stadig vist, men er tom... Dvs. min plads [0] i
> mine arrays indeholde ingen data men er der stadig.

Så er problemet at du viser kurven på en uheldig måde. Prøv med foreach i
stedet, som Thomas foreslog (enda med eksempel).

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Martin Møller Bæk

Dato : 20-02-03 22:22

Dennis T. Holm wrote:
<snip>
> [...]
> i mit array.. F.eks. er det i Java muligt at slette en række i en vector
> hvorefter vectoren bliver trukket sammen til den rigtige længde...

Jeg har samme "problem". Jeg har løst det ved, at når en vare slettes
så sættes antallet ('ses_basket_amount') til 0. Når indkøbskurven
vises tjekkes om antallet er 0. I så fald vises en vare ikke.

Håber du kan bruge det til noget, selv om det jo ville
være nemmere, hvis man kunne slette og trække sammen i
array'et :)

Mvh
Martin MB

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 20-02-03 22:59

"Dennis T. Holm" <dennis@contempt.dk> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

>Alt i ALT er problemet at jeg gerne ville have en funktion som kunne slette
>data i mit array og derefter trække arrayet sammen... hvis det er noget som
>findes i PHP..

Er det ikke array_splice(), du søger?

http://www.php.net/manual/en/function.array-splice.php

--