Hej Alex!
>
> Dem der driver betalingsgatewayen siger at de vil gemme ordren i deres
> database, men du har nok ret i at jeg hellere må have en lokal kopi i
> tilfælde af at e-mailafsendelsen m.m. går galt.
Det er min erfaring, at når brugere skal indtaste deres e-mail adresse i en
formular, så sker der ofte fejl. Mange er efterhånden så vant til at
indtaste deres e-mail adresse at det går alt for hurtigt og derfor ofte
medfører taste fejl.
> Det var min tanke at der skulle sendes en e-mail om ordren i den
næstsidste
> fase, men hvis folk fortryder i sidste sekund - skal man jo alligevel
tjekke
> om der er betalt (øv).
I henhold til e-handelsloven, så mener jeg faktisk at det er et krav at
kunden får en ordrebekræftelse på den ene eller anden facon, når ordren er
afgivet.
> Jeg kan godt lide cookie-ideen, da det giver mulighed for ikke at lave
hele
> handlen i en fart - man kunne jo blive afbrudt.
Det kunne man vel også bruge en database til, hvis man ville?
> Jeg tror det ender med 2 shops, hvor folk bliver redirected, hvis de har
> cookies slået fra. Selve indkøbskurven er jo alligevel en lille del i
> forhold til administratormodulet.
Det lyder som en god idé, men en lille smule omstændelig idet du så laver
det "samme" på to måder, men det er jo en smagssag.
> Hvordan er lovgivningen forresten med cookies? Var der ikke en hvis
modstand
> i EU på et tidspunkt?
Igen så må jeg sige, at du ikke lige må hænge mig op det. Jeg mener faktisk,
at det stadig er sådan, at det er "ulovligt" at gemme data på andre folks
computere uden at de først selv først har givet deres samtykke. Med cookies
kan man jo sige, at det nok sjældent er tilfældet at brugerne selv har givet
deres accept. Måske kunne man se det på den at måde, at hvis man oplyser om
at sitet bruger cookies, så er det en form for accept, hvis brugeren fortsat
bevæger sig rundt på sitet?
Det må en jurist nok hellere afgøre
Så er der jo også den side af sagen at de fleste som i dag bruger cookies
nok ikke har sørget for at skaffe sig denne accept, men fordi andre måske
laver en fejl eller ikke tager højde for nogle ting, så er det jo ikke
ensbetydende med at man selv skal følge samme tendens - det har vel også
noget med virksomhedens image at gøre?
M.h.t. det rent juridiske, så kan jeg anbefale dig at følge lidt med i, hvad
der sker på
http://www.bender.dk eller måske oven i købet abbonnere på deres
nyhedsbrev. Jeg har selv fundet en del svar på mine spørgsmål der.
M.v.h.
Torben