DL eller ej
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-03-03 09:35

Jeg har en side med praktiske oplysninger for et arrangement. Der
er 8 punkter ("Tid og sted", "Mad og drikke" etc.) med hver deres
korte tekst. Hvad er jeres bud på en korrekt markering af sådan en
tekst?

Jeg har selv to bud:

A) En definitionsliste:

<dl>
<dt>Tid og sted</dt>
<dd>Andebyvej nr. 345, lørdag d. 32. april....</dd>
</dl>

B) Overskrift med efterfølgende afsnit:

<h2>Tid og sted</h2>

Den sidste mulighed er umiddelbart tættest på hvordan jeg ville
formatere teksten, men formateringen skal under alle omstændigheder
justeres med css.
Teksterne til de enkelte punkter er typisk 3-6 linjer hver.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 11-03-03 10:06

> [...]
> er 8 punkter ("Tid og sted", "Mad og drikke" etc.) med hver deres
> korte tekst. Hvad er jeres bud på en korrekt markering af sådan en

- det tror jeg er en smagssag ... og afhængig af siden i øvrigt. MEN: Min
erfaring (og vist nok også en sjat forskning ud i formidling på nettet)
siger, at punktopstillinger er det, der skaber det største overblik og den
bedste forståelighed ...

ras

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 11-03-03 10:29

"Rasmus Carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> wrote in

> Min erfaring (og vist nok også en sjat forskning ud i formidling på
> nettet) siger, at punktopstillinger er det, der skaber det største
> overblik og den bedste forståelighed ...

De ville jo blive formateret ens med CSS, så det er kun den semantiske
markup vi taler om

Men jeg vil give dig ret i at det er en smagssag. Personligt ville jeg nok
vælge en definitionsliste fordi den sjældent bliver brugt korrekt (det er
måske en lidt underlig grund).

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-03-03 11:02

Andreas Haugstrup Pedersen skrev:

> De ville jo blive formateret ens med CSS, så det er kun den
> semantiske markup vi taler om

Det er nu ikke helt sikkert - men muligheden foreligger bestemt.

> Men jeg vil give dig ret i at det er en smagssag. Personligt
> ville jeg nok vælge en definitionsliste fordi den sjældent
> bliver brugt korrekt (det er måske en lidt underlig grund).

Men spørgsmålet er så om den brug her _er_ korrekt? Hvis man ser
meget snævert på begrebet "definitionsliste" så er det vel nærmest
er ordforklaring af en art - og det er der ikke tale om her.
Omvendt synes jeg ofte at jeg har brug for en liste med en
overskrift + tilhørende tekst.

Bruger man normale overskrifter med efterfølgende tekst forsvinder
sammenhængen som liste, og bruger man en almindelig liste (<ul>)
forsvinder opdelingen i overskrift + emne (o.k. - tilsyneladende
kan man godt putte <hx> i en <li>, men det er ikke hvad jeg kalder
kønt)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 11-03-03 11:25

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote in

> Det er nu ikke helt sikkert - men muligheden foreligger bestemt.

Undskyld, så misforstod jeg dit første indlæg

Jeg holder dog fast ved min pointe. Man skal ikke vælge det ene over det
andet på baggrund af denne eller hin browsers fortolkning af hvordan
elementet tegnes på skærmen.

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-03-03 12:53

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> [...]
> forsvinder opdelingen i overskrift + emne (o.k. - tilsyneladende
> kan man godt putte <hx> i en <li>, men det er ikke hvad jeg kalder

Du kunne eventuelt i den situation i en liste tilføje første listepunkt <li
style="list-style-type:none"> .
Det laver et listepunkt uden listepunkttegn. Så kan du tilføje den
tekstformatering, du vil have på punktet.

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-03-03 11:52

Andreas Haugstrup Pedersen skrev:

> Undskyld, så misforstod jeg dit første indlæg

Det kan jeg nu også godt forstå - men jeg var alligevel ikke helt
sikker på hvordan jeg ville stille teksten op.

> Jeg holder dog fast ved min pointe. Man skal ikke vælge det
> ene over det andet på baggrund af denne eller hin browsers
> fortolkning af hvordan elementet tegnes på skærmen.

Der er vi også helt enige. Hvis det blot drejede sig om at få vist
teksten på en bestemt måde behøvede jeg ikke at spørge.
--
Jens Gyldenkærne Clausen