Hvofor validerer min side ikke?
Fra : Nis Sarup

Dato : 10-03-03 08:08

<http://validator.w3.org/check?uri=http://www.cloudhouse.dk/mt/myblog/index3.php>
Den kløjs i en div der ligger inde i et <p> sæt. Er det ulovligt?

Nis Sarup

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-03-03 08:20

Nis Sarup wrote in <pan.2003.03.10.07.07.58.112932@mit-efternavn.dk>:
> <http://validator.w3.org/check?uri=http://www.cloudhouse.dk/mt/myblog/index3.php>
> Den kløjs i en div der ligger inde i et <p> sæt. Er det ulovligt?

Ja, i hvert fald på den måde. :)

Hvis du skal lægge en class på et stykke tekst i en p, vil det være mere
oplagt at bruge span i stedet for div.

Ud fra klassenavnet ("quote") vil jeg gætte på at klassen er til at markere
citater med. Det findes der allerede HTML-tags til.

Simplificeret eksempel fra w3c:

http://www.w3.org/TR/html4/struct/text.html#h-9.2.2
I saw Lucy at lunch, she told me <q>Mary wants you to get some ice cream on
your way home.</q> I think I will get some at Ben and Jerry's, on Gloucester
Road.

I dit stylesheet kan du så angive hvordan citater skal se ud på elementet
"q" i stedet for klassen "quote".

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Nis Sarup

Dato : 10-03-03 08:31

On Mon, 10 Mar 2003 08:19:35 +0100, Niels Andersen wrote:

> [...]
> Road.
>
> I dit stylesheet kan du så angive hvordan citater skal se ud på elementet

Hvis jeg bruger <span> eller <q> kommer der ikek margen hele vejen rundt,
kun foran og bagefter linien. Jeg vil gerne have nogenlunde det samme
resultat som tagget <blockquote> giver, men <blockquote> er "depreceated"
så det kan jeg jo ikke bruge og hvis jeg bruger en <div> giver validatoren
en fejl.
Det er ellers lækkert at <q> laver citationstegn om citatet :)

Nis Sarup.

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-03-03 08:57

Nis Sarup wrote in <pan.2003.03.10.07.31.25.239664@mit-efternavn.dk>:
> [...]
[...]
> Hvis jeg bruger <span> eller <q> kommer der ikek margen hele vejen rundt,
> kun foran og bagefter linien. Jeg vil gerne have nogenlunde det samme
> resultat som tagget <blockquote> giver,

Hmm... Hvis jeg forstår dig ret, så bliver tekst-afsnittet omkring citatet
delt op i to afsnit:

Du er barnlig, du hører aldrig tale færdig, du...

Altså, du kan ikke have en block inde i en p.

> men <blockquote> er "depreceated" så det kan jeg jo ikke bruge

Hmm... Er det ikke først i XHTML 1.1?

Anyway, bare brug en div i stedet så. Du skal bare gøre det rigtigt.

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Nis Sarup

Dato : 10-03-03 14:17

On Mon, 10 Mar 2003 08:57:15 +0100, Niels Andersen wrote:

> Anyway, bare brug en div i stedet så. Du skal bare gøre det rigtigt.

Du mener sådan?:

Nis Sarup.

Fra : Nis Sarup

Dato : 10-03-03 14:20

On Mon, 10 Mar 2003 14:16:57 +0100, Nis Sarup wrote:

> Du mener sådan?:
>
> Nis Sarup.

Ahhh... Ja, se nu virker det. Tak for hjælpen :)

Nis Sarup.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-03-03 10:00

Niels Andersen skrev:

> I dit stylesheet kan du så angive hvordan citater skal se ud
> på elementet "q" i stedet for klassen "quote".

<q> vil være lidt problematisk at anvende, i det Mozilla og Opera
markerer teksten med anførselstegn mens IE kun sætter den style man
definerer for q (<q> uden style bliver ignoreret). Da man heller
ikke kan bruge content i IE-css bliver det svært at lave en
ensartet visning af inline-citater (muligvis kan man slå visningen
af anførselstegn fra i andre browsere, men jeg kan ikke lige se
hvordan).

I øvrigt har hverken Opera eller Mozilla implementeret indlejrede
q-elementer sådan som specifikationen[1] foreslår (<q>Goddag

Hvis man vil bruge et inline-element til citater kan man bruge
<cite> der er bredere understøttet.

Noter:
======
[1] <http://www.w3.org/TR/html401/struct/text.html#edef-Q>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-03-03 10:00

"Nis Sarup" <mit-fornavn@mit-efternavn.dk> skrev

<http://validator.w3.org/check?uri=http://www.cloudhouse.dk/mt/myblog/index3
..php>
> Den kløjs i en div der ligger inde i et <p> sæt. Er det ulovligt?

Et kig på valideringsresultatet og på kildekoden siger mig, at du i linje 52
skal udskifte div med span. Derefter skule siden validere.

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin