Tekst i bunden af browseren
Fra : Jakob Hiirs

Dato : 09-03-03 18:27

Hej

Hvordan laver jeg tekst i bunden af min browser som på http://www.shg.dk/

Er det noget javascript eller?

Tak
JH

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-03-03 18:36

"Jakob Hiirs" <jh@> writes:

> Hvordan laver jeg tekst i bunden af min browser som på http://www.shg.dk/

Sæt title-attributten på linket, f.eks.
Browseren kan så vælge at vise indholdet i status-området.

> Er det noget javascript eller?

Nej. Det kan også laves med javascript, men det virker ikke i alle browsere.

/L

Fra : Jakob Hiirs

Dato : 09-03-03 18:38

http://www.shg.dk/

> Sæt title-attributten på linket, f.eks.
> Browseren kan så vælge at vise indholdet i status-området.

Det forstår jeg ikke helt. I bunden af shg.dk kører en tekst. Kan du
forklare hvor og hvordan jeg skal indsætte koden lidt bedre? Jeg er lidt
noob

Det kan vel kun laves i javascript hvis teksten skal komme rullende ind,
eller?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-03-03 18:56

"Jakob Hiirs" <jh@> writes:

> Det forstår jeg ikke helt. I bunden af shg.dk kører en tekst.

Tænk, gør der det. Det kan jeg ikke se i min browser. :)

> Kan du forklare hvor og hvordan jeg skal indsætte koden lidt bedre?

Den her kode viser kun faste ord, ikke bevægelig tekst.

> Det kan vel kun laves i javascript hvis teksten skal komme rullende ind,
> eller?

Det er rigtigt, og det virker stadig ikke i alle browsere (og det er
*pisse irriterende* at se på, så jeg er glad for at min browser er en
af dem der ikke tillader siden at ændre statusfeltet.)

De opdaterer window.status løbende. Et hurtigt eksempel:

<script type="text/javascript">
var text="DENNE TEKST ER PISSE IRRITERENDE!!! ";
var ctr = 0;
function statusScroll() {
ctr =((ctr + 1) % text.length);
window.status = text.substring(ctr)+text.substring(0,ctr);
}
setInterval(statusScroll,100); // scroll hvert 100. millisekund
</script>

Den hakker lidt i det fordi den scroller med et *tegn* per 100
millisekuner, og mellemrum og udråbstegn er ikke så brede som de andre
tegn.

/L

Fra : Jakob Hiirs

Dato : 09-03-03 18:45

Fra : Stig Nygaard

Dato : 09-03-03 19:33

Hej Jacob

Jakob Hiirs wrote:
> Hvordan laver jeg tekst i bunden af min browser som på http://www.shg.dk/
> Er det noget javascript eller?

Ja, du tildeler bare en streng med teksten til window.status. For at få
scroll-effekten skal du tildele en ny streng med kort tids mellemrum,
hvor indholdet af strengen er lidt "forskudt".

Jeg kan i øvrigt heldigvis ikke selv se effekten på www.shg.dk, da jeg
har udnyttet at man kan slå muligheden for manipulering med
window.status fra i Mozilla-browseren. Udover irriterende
scroll-effekter bliver window.status nemlig også ofte (mis)brugt til at
skjule hvor et link peger hen.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 15-03-03 03:41

Stig Nygaard skrev:

> [...]
>window.status fra i Mozilla-browseren. Udover irriterende
>scroll-effekter bliver window.status nemlig også ofte (mis)brugt til at

Måske skulle man tage sig sammen til at prøve Mozilla - jeg bliver
også p....irriteret når jeg ikke kan se hvor link fører hen, eller om
det er et rigtigt link som jeg kan åbne i et nyt vindue (eller gemme),
eller det er et java-link

Sites der bruger statuslinien som lysavis skal virkelig byde på noget
unikt for at få mig til at se mere end den ene side :-/

Tillod mig at komme med mit lille opstød da design vel også omfatter
_hvad_ man vil lave på sin side, og ikke kun hvordan man laver det

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet