Fejl i CSS ?
Fra : Anders Mikkelsen

Dato : 04-03-03 17:41

Hej NG

Er der en fejl i denne css?

#news {
text-align: left;
width: 900px;
background: #E6F0FF url(pics/main.png) no-repeat 50% 50%;
color: #000000;
border: 0px dotted #000000;
}

Anders Mikkelsen
www.xox-news.amok.dk / xox@amok.dk

Fra : Martin Poulsen

Dato : 04-03-03 17:51

Anders Mikkelsen wrote:

> Er der en fejl i denne css?
>
> #news {
> text-align: left;
> width: 900px;
> background: #E6F0FF url(pics/main.png) no-repeat 50% 50%;
> color: #000000;
> border: 0px dotted #000000;
> }

Rent grammatisk er det korrekt:
http://shor.ter.dk/282211244

--
Martin

Fra : Anders Mikkelsen

Dato : 04-03-03 18:56

> Rent grammatisk er det korrekt:
> http://shor.ter.dk/282211244

Okay.. Men hvorfor kan jeg så ikke få den til at vise baggrundsbilledet i et

"Martin Poulsen" <pi10y3002@sneakemail.com> skrev i en meddelelse

Fra : Martin Poulsen

Dato : 04-03-03 19:14

Anders Mikkelsen wrote:

> Okay.. Men hvorfor kan jeg så ikke få den til at vise
> baggrundsbilledet i et <div> ellement?

Det kan der være mange grunde til. Disk op med noget mere kode eller
endnu bedre; henvis os til din side, så vi kan se problemet. Læs f.eks.
dette dokument: http://www.infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html

--
Martin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 04-03-03 19:19

"Anders Mikkelsen" <xox@amok.dk> writes:

> Okay.. Men hvorfor kan jeg så ikke få den til at vise baggrundsbilledet i et

Det er jo et godt spørgsmål, og *meget* svært at svare på.

Hvis du har en side der ikke virker, så kunne du give et link til den,
og sige hvad det er der går galt (i dette tilfælde: der skulle være en
baggrund på den og den div, og det er der ikke).

Prøv at tjekke at stien til billedet er korrekt. Hvis CSS-reglen ligger
i et eksternt stylesheet, så skal stien være i forhold til stylesheetet,
ikke til dokumentet der bruger det (da flere dokumenter jo kan bruge det
samme stylesheet). Tjek også at div'en har en højde.

/L

Fra : Anders Mikkelsen

Dato : 04-03-03 19:37

Tak. Det var stien der var gal + manglende højde!

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-03-03 21:07

Bemærk dog at Netscape 4 fejlagtigt beregner den ud fra dokumentet.
Man kan komme uden om problemet ved at have stylesheet'et og html
dokumentet i samme folder.

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-03-03 23:23

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> skrev:

> Bemærk dog at Netscape 4 fejlagtigt beregner den ud fra
> dokumentet.

Jeg fatter ikke at du bliver ved med at bekymre dig om hvordan
det ser ud i NN4 - den er død for mange år siden - der er kommet
flere nye versioner siden - og de er helt gratis.

Slet NN4 fra din harddisk - så har du et problem mindre

Kom ikke med problemer - kom med løsninger!

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 06-03-03 01:34

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> writes:

> [...]

Takker Jens for informationen.

> Jeg fatter ikke at du bliver ved med at bekymre dig om hvordan
> det ser ud i NN4 - den er død for mange år siden

Så sent som sidste år optrådte den med 4% i browserstatistikerne.
Samme statistik har den dog nede på 1% i januar i år, så den er ved
at være død, men det er ikke mange år siden.
Jvf. The Counter's browserstatistik er Netscape 4's ene procent stadig
nok til at gøre det til den tredje-mest benyttede browser.
<URL:http://www.thecounter.com/stats/2003/February/browser.php>

> - der er kommet
> flere nye versioner siden - og de er helt gratis.

Ja, fx Internet Explorer 6.
(Netscape 6/7 har ca. lige så lidt med Netscape 4 at gøre som IE har).

Bemærk iøvrigt at nyeste udgivelse af Netscape 4 er v4.80 fra ..juli
2002, så vidt jeg husker.

> Slet NN4 fra din harddisk - så har du et problem mindre

Ikke hvis man skal udvikle sider som skal virke i Netscape 4. Det er
jo ikke sikkert man selv bestemmer. Jeg tror nærmere det er dig der
vil have et problem mindre, Jens ser ikke ud til at have nogen.

/L

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-03-03 03:50

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> skrev:

> Så sent som sidste år optrådte den med 4% i
> browserstatistikerne. Samme statistik har den dog nede på 1%

Ja, NN4 er heldigvis en uddøende race.

> Ikke hvis man skal udvikle sider som skal virke i Netscape 4.

Jeg udvikler ikke sider til en bestemt browser - kun efter standarden.

> Det er jo ikke sikkert man selv bestemmer.

Jo, det bestemmer jeg helt selv. Som konsulent er det min opgave
at fortælle mine kunder hvad der er anbefalelsesværdigt - og her
er NN4 helt ude. Hvis nogen vil have den med på listen, så tager
jeg slet ikke opgaven - jeg har heldigvis nok at lave.

Hvad ville du gøre hvis du fik sådan en opgave?

> Jeg tror nærmere det er dig der vil have et problem mindre

Jeg har ingen problemer med det - og mine kunder er glade for
mine anbefalinger.

Det jeg bare ikke forstår er, at når jeg eller andre kommer med noget
valid kode - så er der straks nogen der råber op om at det ikke fungerer
i Netscape 4.

Lad NN4 dø en stille død - uden at nogen i disse grupper anbefaler
den! Der er vel en grund til at den er faldet fra 4 til 1 procent siden
sidste år

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Magne Heen

Dato : 08-03-03 10:43

Allan Vebel wrote:

> Ja, NN4 er heldigvis en uddøende race.

IE 5 'dør' vel raskere enn NN4.

> Jeg udvikler ikke sider til en bestemt browser - kun efter standarden.

Hva hindrer deg i å bruke standarden til å utvikle sidene så de passer
også for NN4?

Man følger definitivt standarden selv om man må gi et par av elementene
andre verdier for NN4. Det er ingenting i standarden som indikerer at du
ikke skal gjøre det, og det er uhyre enkelt å implementere andre verdier
i stilsettet så det passer for NN4.

Er 'standarden' egentlig lett å forstå? skal du ha en oppdeling til å
flyte til høyre for en annen så skal du i denne definere 'float:left'.
Ulogisk spør du meg. I NN4 defineres 'float:left' i den første
oppdelingen som skal flyte til venstre for den andre. Hva sier
'standarden' om dette?.

> [...]
> er NN4 helt ude. Hvis nogen vil have den med på listen, så tager
> jeg slet ikke opgaven - jeg har heldigvis nok at lave.

Du har satt deg opp em mening om at du ikke vil sørge for at sidene skal
vises grafisk i NN4.

Det er ikke tekniske begrensninger som hindrer deg.

> Hvad ville du gøre hvis du fik sådan en opgave?

Jeg vet av erfaring at det ikke finnes noe hinder for å bruke css til
NN4. Derfor ville i allefall jeg sørge for at stilsettet også fungerte
for NN4 og med valid kode.

> Jeg har ingen problemer med det - og mine kunder er glade for
> mine anbefalinger.

Er det rett av deg å gi feil informasjon til dine kunder?

> Det jeg bare ikke forstår er, at når jeg eller andre kommer med noget
> valid kode - så er der straks nogen der råber op om at det ikke fungerer
> i Netscape 4.

Du er sikkert klar over at det finnes valid kode som ikke fungerer i IE6
også. Hva gjør du i slike tilfeller? informerer du kunden om at IE6 ikke
følger standarden og derfor vil du ikke utvikle for denne webleseren?.

> Lad NN4 dø en stille død - uden at nogen i disse grupper anbefaler
> den! Der er vel en grund til at den er faldet fra 4 til 1 procent siden
> sidste år

Statistikk kan man jo lese på så mange måter men i alle fall har nr. 3.
Netscape 4.x 1991436 besøk på tecounters tellere i mars 2003.

Nr. 7. Opera x.x har bare 580020 besøk så denne tar du vel heller ikke
hensyn til?.

Det er ikke slik at det er webdesignerene som bestemmer hvilke weblesere
man skal ha på sin maskin. Webdesignerene bør innse dette og gjøre
jobben sin skikkelig.

Magne Heen.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-03-03 19:32

"Anders Mikkelsen" <xox@amok.dk> skrev :

>Okay.. Men hvorfor kan jeg så ikke få den til at vise baggrundsbilledet i et

Noget galt med stien?

Intet indhold (udover baggrundsbillede) i <div>?
Sæt width og height på <div>.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-03-03 10:48

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> (Netscape 6/7 har ca. lige så lidt med Netscape 4 at gøre som
> IE har).

Øh - teknisk måske, men da ikke som produkt? Det er samme navn,
samme hjemmeside og kigger man på
<http://wp.netscape.com/download/archive.html> er der ikke noget
skel mellem 4.x-serien og 6.x-serien.

> Bemærk iøvrigt at nyeste udgivelse af Netscape 4 er v4.80 fra
> ..juli 2002, så vidt jeg husker.

Er det mon en fejlretning af 4.79, udgivet til computere der er for
små til at køre version 6/7? (jeg kender ikke selv svaret - derfor
spørger jeg)

> Ikke hvis man skal udvikle sider som skal virke i Netscape 4.

Jeg ville også meget gerne "glemme" Netscape 4 når jeg udvikler -
men der er desværre stadig (for) mange der bruger den.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 06-03-03 14:00

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Øh - teknisk måske, men da ikke som produkt? Det er samme navn,
> samme hjemmeside og kigger man på
> <http://wp.netscape.com/download/archive.html> er der ikke noget
> skel mellem 4.x-serien og 6.x-serien.

Ja, de har samme navn, og det er ca. det. Som produkt er Netscape 4
lavet af firmaet Netscape Corp., og Netscape 6 er lavet af
Mozilla-projektet og rebranded af Netscape Corp. Indrømmet, så har
Netscape Corp. en stor finger med i Mozilla-projektet, da det var
dem der startede det.

Jeg foretrækker at omtale browseren som Mozilla (evt. Gecko), og evt.
nævne at den også kan fås som Phoenix, Galeon, KMeleon, Netscape 6/7
og andre. Personligt synes jeg ikke om Netscapes indpakning af
Mozilla, og den er også typisk et par versioner bagefter. Jeg kender
ingen der ikke ville være bedre tjent med Mozilla end med Netscape 7,
med mindre de vil have opdateret deres WinAMP og AIM. (Jeg ved ikke om
Galeon og KMeleon har skrevet deres eget interface, men Phoenix'
interface er skrievet i XUL, en del af Mozilla, lige som Mozillas
eget).

> Er det mon en fejlretning af 4.79, udgivet til computere der er for
> små til at køre version 6/7? (jeg kender ikke selv svaret - derfor
> spørger jeg)

Det er det nok. De maskiner burde hellere bruge Phoenix eller Opera,
som begge er langt bedre browsere og ikke kræver væsentligt mere af
computeren.

> Jeg ville også meget gerne "glemme" Netscape 4 når jeg udvikler -
> men der er desværre stadig (for) mange der bruger den.

Det falder hastigt. Jeg forsøgte at lave et overslag på procenterne ud
fra grafen på Googles Zeitgeist, og den ligger et sted mellem en og to
procent, og dobbelt så højt som IE4 ... men stadig den højst-placerede
navngivne browser der ikke er IE. Give den et år til, så er den nok
væk. Det jeg farede op over, var udtalelsen om at den havde været død
i årevis ... for det er desværre ønsketænkning.

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-03-03 14:25

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

[Netscape 4 vs Netcape 6/7]

> Ja, de har samme navn, og det er ca. det. Som produkt er
> Netscape 4 lavet af firmaet Netscape Corp., og Netscape 6 er
> lavet af Mozilla-projektet og rebranded af Netscape Corp.

Netscape (Corp) har vel også opfordret folk til at opgradere fra
version 4 til version 6 - eller hvad? For mig at se er det fra et
brugermæssigt synspunkt underordnet hvem der står for teknikken i
en browser.

> Jeg foretrækker at omtale browseren som Mozilla (evt. Gecko),
> og evt. nævne at den også kan fås som Phoenix, Galeon,
> KMeleon, Netscape 6/7 og andre.

Det kan jeg godt følge. Men jeg mener stadig at Netscape 6/7 godt
kan ses som efterfølgeren til Netscape 4.79. Teknikken er overtaget
af et andet firma, og browseren kan nu fås med andre navne på
"motorhjelmen" - men navnet Netscape bruges om den nye browser på
samme måde som det blev om den gamle.

> Personligt synes jeg ikke om Netscapes indpakning af Mozilla,
> og den er også typisk et par versioner bagefter. Jeg kender
> ingen der ikke ville være bedre tjent med Mozilla end med
> Netscape 7,

Jeg er helt enig. Det ændrer bare ikke ved at Netscape 6/7 er en
officiel og (i mine øjne) fuldgyldig efterfølger til Netscape 4.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 06-03-03 15:25

> [...]

> version 4 til version 6 - eller hvad? For mig at se er det fra et
> brugermæssigt synspunkt underordnet hvem der står for teknikken i

Så vil jeg da gerne opfordre folk til at opgradere fra Netscape 4
til Opera 7, og jeg er sikker på at Opera Software er enige :)

> [...]
> af et andet firma, og browseren kan nu fås med andre navne på
> "motorhjelmen" - men navnet Netscape bruges om den nye browser på

Det er nok netop det jeg har problemet med. Jeg synes at Netscape 6/7
er den dårligste version af Mozilla derude, og vil derfor gerne have
den kendt under et andet navn. Jeg vil gerne have at de folk der
opgraderer til Netscape 6/7 ved, at der ikke er noget specielt ved
Netscape i forhold til Mozilla. Det er, indrømmet, ideologi, fordi jeg
synes Netscape får for stor en del af æren :).

Jeg tror også jeg har en ide om browserudvikling som et træ, hvor hver
producent er en gren der måske deler sig undervejs. Jeg ser NS4 som en
død gren, og Mozilla/NS6+7/etc. som en helt anden gren. Med det
billede er det svært at kalde NS6 en opgradering fra NS4. Måske jeg
skulle arbejde med mine billeder i stedet for at brokke mig :)

> Jeg er helt enig. Det ændrer bare ikke ved at Netscape 6/7 er en
> officiel og (i mine øjne) fuldgyldig efterfølger til Netscape 4.

Den *er* officiel, og det er det eneste der gør den speciel som
efterfølger til NS4. Mit problem er nok at jeg ikke har så meget
til overs for Netscape Corp. at deres "officiel" tæller noget for
mig. Jeg kan på den anden side godt se, at det er en vej til at
få Mozilla ind steder hvor NS4 hidtil har været, og det skal man
heller ikke kimse ad :).

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-03-03 15:37

> Så vil jeg da gerne opfordre folk til at opgradere fra
> Netscape 4 til Opera 7, og jeg er sikker på at Opera Software
> er enige :)

Nu er det nærmere Netscape der skal være enige med dig ;).

> Jeg tror også jeg har en ide om browserudvikling som et træ,
> hvor hver producent er en gren der måske deler sig undervejs.

I min forståelse kan en gren også opsluge en anden gren.

> Jeg ser NS4 som en død gren, og Mozilla/NS6+7/etc. som en helt
> anden gren.

Det er givetvis en rigtig betragtning hvis man kigger på teknikken
i browserne. Men fra et slutbrugerperspektiv vil det være én gren.
Standard-brugerfladen i Mozilla er i øvrigt en nærmest tro kopi af
brugerfladen i Netscape 4 (jeg synes i øvrigt at netop det er
ærgerligt - i og med at det indtryk en førstegangsbruger af Mozilla
(inkl. søstre) vil få er et _meget_ groft/gammeldags layout)

--
Jens Gyldenkærne Clausen