Bindestreger og ombrydning
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-03-03 12:49

Foranlediget af en anden tråd undersøgte jeg effekten af ­. Af
mine tre faste browsere [1] er det kun IE der ombryder ved hjælp af
­.

Alle browserne skjuler ­ når den ikke bruges, men det er
overraskende at IE tilsyneladende er den der bedst understøtter
standarden vedr. ­.

En anden overraskelse er at Mozilla og Opera er uenige om
ombrydning ved en normal bindestreg. Så vidt jeg husker en
tidligere tråd må der ikke ombrydes ved en normal bindestreg - det
er den fortolkning Mozilla bruger. Opera og IE ombryder begge ved
almindelige bindestreger.

Jeg har lavet følgende testside til formålet:
<http://damu.dk/jc/usenet/ombryd.html>.

Kommentarer er velkomne.

Noter:
======
[1] IE 6, Opera 7.02, Mozilla 1.3B - alle til Windows
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 03-03-03 13:07

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> En anden overraskelse er at Mozilla og Opera er uenige om
> ombrydning ved en normal bindestreg.
> Kommentarer er velkomne.

Der har været en diskussion af ombrydningsregler på Operas egne
nyhedsgrupper.

HTML-specifikationen siger at man kun må bryde ved "white space" i
vestlige sprog, men tilføjer så senere "&shy;" som undtagelse. Opera
har valgt at bruge Unicode-standarden for ombrydning i stedet for
HTMLs, og ombryder derfor ved flere tegn (bl.a. almindeligt
minus/bindestreg og slash/skråstreg). Det har den fordel at de også
ved hvordan de skal ombryde ikke-vestlige sprog. Jeg regner
Unicode-folkene som mere kompetente med hensyn til sprog end folkene
bag HTML ... den ene linje der siger noget om ombrydning i HTML ligner
mere et forslag end en fast regel, og da den kun udtaler sig om
vestlige sprog, så er den ikke generel nok.

Jeg var ikke klar over at Opera ikke ombrød ved &shy;, men det kan jeg
godt se nu.

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-03-03 14:08

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> [...]
> tegn (bl.a. almindeligt minus/bindestreg og slash/skråstreg).
> Det har den fordel at de også ved hvordan de skal ombryde

Det er tilsyneladende samme opførsel som IE - og den virker også
nogenlunde fornuftig. Men hvad gør man så hvis man vil forhindre en
sådan deling (det har vist været oppe i tilfældet med bindestreg
før - men jeg kan ikke lige finde tråden).

> Jeg var ikke klar over at Opera ikke ombrød ved &shy;, men det
> kan jeg godt se nu.

Det virker underligt at både Opera og Mozilla fejler her. Jeg ved
ikke hvor gammel &shy;-entiteten er[1], men den burde så vidt jeg kan se
være implementeret for længst.

Jeg kan se at det er meningen at &shy; skal fungere "intelligent" -
det vil sige fx indsætte slugte dobbeltkonsonanter[2] igen. Hvis den
bløde bindestreg skal opføre sig på denne måde er det selvfølgelig
ikke så let at implementere den. Men man kunne da starte med at
implementere en "dum" version som bare indsætter "-" + orddeling hvis
det er nødvendigt. Det ville gøre det muligt at bruge &shy; i en lang
række tilfælde.

Noter:
======
[1] Et hurtigt google-tjek viser at den er nævnt helt tilbage i 1994 -
dog ikke nødvendigvis som officiel standard. Lidt yderligere
googling viser at &shy; er med i HTML 3.2
[2] På fx svensk og tysk kan mange ordsammensætninger i princippet
risikere at give trippelkonsonanter. Man nøjes så med at skrive en
dobbeltkonsonant - medmindre ordet deles i sammensætningen.
Eksempel tuggummi (tugg + gummi) skrives tugg-gummi hvis der er
bindestreg.
--
Jens Gyldenkærne Clausen