/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Javascript kode
Fra : Lasse Jensen


Dato : 01-03-03 23:44

Hej med jer...

Jeg tror dette indlæg er placeret forkert, da det sandsynligvis
burde være i nyhedsgruppen omkring javascript.

Men jeg spørger alligevel. Hvad gør dette script?

<script language="JavaScript">
      function open_webtv(link)
      {
      window.open("choose_speed.phtml?link=" +
link,"WEBTV","width=300,height=100");
      return true;
      }

      function popcorn(link)
      {
      nw=open(link,"D","toolbar=no,directories=no,menubar=no,scrollba
rs=auto,status=no,resizable=1,width=720,height=470");
      }


      </script>

På forhånd tak

Med venlig hilsen Lasse Jensen.



--
Danmarks største specialiserede IT jobdatabase
- Udelukkende med IT- og internetrelaterede jobs
- Opret en profil og lad drømmejobbet finde dig
KLIK HER! => http://www.html.dk/job

 
 
Erik Ginnerskov (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 02-03-03 00:12


"Lasse Jensen" <lassejensen@adslhome.dk> skrev
> Hej med jer...
>
> Jeg tror dette indlæg er placeret forkert, da det sandsynligvis
> burde være i nyhedsgruppen omkring javascript.
>
> Men jeg spørger alligevel. Hvad gør dette script?
>
> <script language="JavaScript">
> function open_webtv(link)
> {
> window.open("choose_speed.phtml?link=" +
> link,"WEBTV","width=300,height=100");
> return true;
> }
>
> function popcorn(link)
> {
> nw=open(link,"D","toolbar=no,directories=no,menubar=no,scrollba
> rs=auto,status=no,resizable=1,width=720,height=470");
> }
>
>
> </script>
>
> På forhånd tak

Det er et script, der skal åbne nogle web-dokumenter i nye vinduer.
Scriptet skal anbringes i modersidens header og funktionerne kaldes med en
onclick-handler på nogle links på siden.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://www.hjemmesideskolen.dk - http://www.html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin



Lasse Jensen (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Jensen


Dato : 02-03-03 09:24

Erik Ginnerskov skrev:
>
> Det er et script, der skal åbne nogle web-dokumenter i nye vinduer.
> Scriptet skal anbringes i modersidens header og funktionerne kaldes med en
> onclick-handler på nogle links på siden.

Hej Erik.

Så tror jeg godt nok ikke lige jeg skal bruge det javascript. Sjovt nok lå
det i min HTML kode for denne hjemmeside www.dvdoo.subnet.dk/index.html det
lå ikke i head så det har vel heller ikke nogen funktion. Ud med det, det
fylder bare, og for det til at se mere kompliceret ud end det egentlig er.

Mange tak...

Med venlig hilsen

-----------------

Lasse Jensen
www.dvdoo.subnet.dk


--
Danmarks største specialiserede IT jobdatabase
- Udelukkende med IT- og internetrelaterede jobs
- Opret en profil og lad drømmejobbet finde dig
KLIK HER! => http://www.html.dk/job

Leonard (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 02-03-03 11:19

Lasse Jensen <lassejensen@adslhome.dk> wrote:

>Så tror jeg godt nok ikke lige jeg skal bruge det javascript. Sjovt nok lå
>det i min HTML kode for denne hjemmeside www.dvdoo.subnet.dk/index.html

Måske skulle du overveje at begynde forfra med at kode den side, og så
kode den selv.
Koden på den side er nok den mest rodede kode jeg nogensinde har set,
og det uden at du bruger særligt meget af den.

Det ser ud til at du mangler forståelse for de helt grundlæggende ting
i html.
Et html dokument består af nogle fastlagte dele, der skal komme i den
rigtige rækkefølge:

<html>
denne begynder det hele, før den må der kun være specielle ting, fx.
en doctype erklæring
<head>
indeholder ting som fortæller noget om selve dokumentet, fx
<title> titlen på siden </title>
metatags,javascript-funktioner og stylesheet
</head>
skal afsluttes og må kun være i topppen af siden
<body>
indeholder alt det der vises på siden
<h1>overskrift</h1>
<p>noget tekst</p>
osv...
</body>
skal også afsluttes og må også kun være der en gang
</html>
her sluttes det hele af, efter denne må der ikke stå noget.

I dit html er der mindst 5 hele html-dokumenter efter hinanden,
hvilket gør at browserne slet ikke har en chance for at vises det bare
en lille smule rigtigt.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Lasse Jensen (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Jensen


Dato : 02-03-03 14:48

Leonard skrev:
>
> Måske skulle du overveje at begynde forfra med at kode den side, og så
> kode den selv.
> Koden på den side er nok den mest rodede kode jeg nogensinde har set,
> og det uden at du bruger særligt meget af den.
>
> Det ser ud til at du mangler forståelse for de helt grundlæggende ting
> i html.
> Et html dokument består af nogle fastlagte dele, der skal komme i den
> rigtige rækkefølge:
>
> <html>
> denne begynder det hele, før den må der kun være specielle ting, fx.
> en doctype erklæring
> <head>
> indeholder ting som fortæller noget om selve dokumentet, fx
> <title> titlen på siden </title>
> metatags,javascript-funktioner og stylesheet
> </head>
> skal afsluttes og må kun være i topppen af siden
> <body>
> indeholder alt det der vises på siden
> <h1>overskrift</h1>
> <p>noget tekst</p>
> osv...
> </body>
> skal også afsluttes og må også kun være der en gang
> </html>
> her sluttes det hele af, efter denne må der ikke stå noget.
>
> I dit html er der mindst 5 hele html-dokumenter efter hinanden,
> hvilket gør at browserne slet ikke har en chance for at vises det bare
> en lille smule rigtigt.

Hej Leonard.

Jeg ved godt der er et hav af fejl. Jeg er ved at rydde op i koden. Du kan se
noget af koden som der er ryttet op i her. www.dvdoo.subnet.dk/index4.html

Med venlig hilsen Lasse Jensen.



--
Danmarks største specialiserede IT jobdatabase
- Udelukkende med IT- og internetrelaterede jobs
- Opret en profil og lad drømmejobbet finde dig
KLIK HER! => http://www.html.dk/job

Fares Salech (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Fares Salech


Dato : 02-03-03 16:22

>Lasse Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hej Erik.
>
> Så tror jeg godt nok ikke lige jeg skal bruge det javascript. Sjovt nok lå
> det i min HTML kode for denne hjemmeside www.dvdoo.subnet.dk/index.html det
> lå ikke i head så det har vel heller ikke nogen funktion. Ud med det, det
> fylder bare, og for det til at se mere kompliceret ud end det egentlig er.
>
> Mange tak...
>
> Med venlig hilsen
>
> -----------------
>
> Lasse Jensen

Et JavaScript kan også ligge i body sektionen, og altså ikke kun i head'eren

M.V.H. f_salech

--
Danmarks største specialiserede IT jobdatabase
- Udelukkende med IT- og internetrelaterede jobs
- Opret en profil og lad drømmejobbet finde dig
KLIK HER! => http://www.html.dk/job

Erik Ginnerskov (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 02-03-03 16:45


"Fares Salech" <f_salech@yahoo.dk> skrev
> >Lasse Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> > Hej Erik.
> >
> > Så tror jeg godt nok ikke lige jeg skal bruge det javascript. Sjovt nok

> > det i min HTML kode for denne hjemmeside www.dvdoo.subnet.dk/index.html
det
> > lå ikke i head så det har vel heller ikke nogen funktion. Ud med det,
det
> > fylder bare, og for det til at se mere kompliceret ud end det egentlig
er.
> > -----------------
>
> Et JavaScript kan også ligge i body sektionen, og altså ikke kun i
head'eren
>
> M.V.H. f_salech

Det har du ret i, men det specifikke script, som Lasse Jensen spurgte til,
skal ligge i header.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://www.hjemmesideskolen.dk - http://www.html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin



Lasse Jensen (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Jensen


Dato : 02-03-03 17:07

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
>
det specifikke script, som Lasse Jensen spurgte til,
> skal ligge i header.

Hej Erik.

Det vil altså sige at det kan variere, hvor scriptet skal anbringes? Hvordan
kan man se hvornår det skal være i head'eren eller i body?

På forhånd tak

Med venlig hilsen
----------------
Lasse Jensen
www.dvdoo.subnet.dk


--
Danmarks største specialiserede IT jobdatabase
- Udelukkende med IT- og internetrelaterede jobs
- Opret en profil og lad drømmejobbet finde dig
KLIK HER! => http://www.html.dk/job

Erik Ginnerskov (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 02-03-03 17:25


"Lasse Jensen" <lassejensen@adslhome.dk> skrev
> Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> >
> det specifikke script, som Lasse Jensen spurgte til,
> > skal ligge i header.
>
> Hej Erik.
>
> Det vil altså sige at det kan variere, hvor scriptet skal anbringes?
Hvordan
> kan man se hvornår det skal være i head'eren eller i body?

Det kan jeg ikke lige på stående fod give en fuldgyldig forklaring på. Men
en tommelfingerregel kan være, at hvis der i scriptet indgår nogle
funktionserlæringer, SKAL scriptet sættes i header.
Har du derimod fat i et script, der bare skal udskrive noget i dokumentet,
skal det bringes i body.
--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://www.hjemmesideskolen.dk - http://www.html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin



Lasse Reichstein Nie~ (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 02-03-03 19:39

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> writes:

> > Det vil altså sige at det kan variere, hvor scriptet skal
> > anbringes? Hvordan kan man se hvornår det skal være i head'eren
> > eller i body?
>
> Det kan jeg ikke lige på stående fod give en fuldgyldig forklaring på. Men
> en tommelfingerregel kan være, at hvis der i scriptet indgår nogle
> funktionserlæringer, SKAL scriptet sættes i header.
> Har du derimod fat i et script, der bare skal udskrive noget i dokumentet,
> skal det bringes i body.

Jeg vil nøjes med den sidste.

Det er ikke så vigtigt hvor i dokumentet at javascript er placeret,
det vigtige er hvor det bliver udført.

Man kan placere en funktionsdefinition, som fx
function skrivParagraf(x) {document.write("<p>"+x+"<\/p>");}
hvor som helst i dokumentet (bare det er før man bruger funktionen).
Definitioner som denne gør ikke noget, det er kaldet til funktionen
der gør noget.

Hvis man vil bruge ovenstående funktion til at tilføje en paragraf
til dokumentet, så skal koden der kalder funktionen stå på det sted
i dokumentet, hvor paragraffen skal tilføjes (og det skal jo være
i body et sted).

Hvis koden bruger fx document.getElementById('id'), så er det også
vigtigt at det punkt hvor det udføres er efter det sted i dokumentet
hvor elementet med id="id" står.

Jeg bruger sjældent document.write, så for det meste starter jeg
udførslen af koden med body.onload-handleren, og på det tidspunkt er
hele siden indlæst, og så er det ligegyldigt hvor
funktionsdefinitionerne oprindeligt stod.

Der er ellers ikke nogen forskel på javascript i head og i body.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
Art D'HTML: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/randomArtSplit.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Lasse Jensen (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Jensen


Dato : 02-03-03 17:03

Fares Salech wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
>
> Et JavaScript kan også ligge i body sektionen, og altså ikke kun i head'eren

OK.

Med venlig hilsen
---------------------
Lasse Jensen
www.dvdoo.subnet.dk


--
Danmarks største specialiserede IT jobdatabase
- Udelukkende med IT- og internetrelaterede jobs
- Opret en profil og lad drømmejobbet finde dig
KLIK HER! => http://www.html.dk/job

Lasse Jensen (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Jensen


Dato : 02-03-03 09:29

Hej igen...

Ja, fandt lige et til javascript i min HTML kode. Hvad gør dette så?


      <!-- LOOK ALIKE POPUP START -->
      <script language="JavaScript">
      function lookalike(id)
      {
      window.open("lookalike_popup.phtml?show_id=" + id +
"","lookalike","width=385,height=580,scrollbars=yes");
      }

      function lookalikecomments(id)
      {
   
      window.open("lookalike_comments.phtml?show_id=" + id +
"","lookalike","width=385,height=580,scrollbars=yes");
      }

      </script>
      <!-- LOOK ALIKE POPUP END -->

      <!-- BUTIKSPYNT POPUP START -->
      <script language="JavaScript">
      function butikspynt(id)
      {
      window.open("butikspynt_popup.phtml?show_id=" + id +
"","butikspynt","width=385,height=580,scrollbars=yes");
      }

      function lookalikecomments(id)
      {
      window.open("lookalike_comments.phtml?show_id=" + id +
"","lookalike","width=385,height=580,scrollbars=yes");
      }

      </script>
      <!-- BUTIKSPYNT POPUP END -->

Det er vel også noget med noget popup vindue eller noget lignende?

På forhånd mange tak

Med venlig hilsen Lasse Jensen.


--
Danmarks største specialiserede IT jobdatabase
- Udelukkende med IT- og internetrelaterede jobs
- Opret en profil og lad drømmejobbet finde dig
KLIK HER! => http://www.html.dk/job

Niels Andersen (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 02-03-03 09:41

Lasse Jensen wrote in <b3sfd1$i6l$1@sunsite.dk>:
> window.open("lookalike_popup.phtml?show_id=" + id +
> "","lookalike","width=385,height=580,scrollbars=yes");
[...]
> window.open("lookalike_comments.phtml?show_id=" + id +
> "","lookalike","width=385,height=580,scrollbars=yes");
[...]
> window.open("butikspynt_popup.phtml?show_id=" + id +
> "","butikspynt","width=385,height=580,scrollbars=yes");
[...]
> window.open("lookalike_comments.phtml?show_id=" + id +
> "","lookalike","width=385,height=580,scrollbars=yes");
[...]

> Det er vel også noget med noget popup vindue eller noget lignende?

Ja. :)
Samtlige kommandoer er "window.open", så det er intet andet end popups.

(Og javascript spørgsmål hører til i clientside gruppen, som du fortalte i
første indlæg at du godt ved.)

--
Mvh.
Niels Andersen
http://myplace.dk/articles/getpost/?lang=da

Lasse Jensen (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Jensen


Dato : 02-03-03 09:46

Niels Andersen skrev
>
> Ja. :)
> Samtlige kommandoer er "window.open", så det er intet andet end popups.

Hej Niels.

Godt så behøver jeg heller ikke det javascript.
>
> (Og javascript spørgsmål hører til i clientside gruppen, som du fortalte i
> første indlæg at du godt ved.)

Det ved jeg godt, men nu hvor jeg allerede havde skrevet et indlæg, kunne jeg
ligeså godt forsætte her, i stedet for at starte en ny tråd.

Mange tak

Med venlig hilsen
-------------------------
Lasse Jensen
www.dvdoo.subnet.dk


--
Danmarks største specialiserede IT jobdatabase
- Udelukkende med IT- og internetrelaterede jobs
- Opret en profil og lad drømmejobbet finde dig
KLIK HER! => http://www.html.dk/job

Lasse Reichstein Nie~ (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 02-03-03 11:35

Lasse Jensen <lassejensen@adslhome.dk> writes:

> Godt så behøver jeg heller ikke det javascript.

Et forslag: Prøv at fjerne din javascript et script-element ad gangen,
og se om det gør en forskel. Dem hvor det ikke gør en forskel, dem kan
du så lykkeligt glemme alt om.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
Art D'HTML: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/randomArtSplit.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste