Style på colgroup?
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-02-03 13:13

Jeg skal lave en tabel med 4 rækker og 6 kolonner. Venstre kolonne
skal være venstrestillet, alle andre skal være centreret.

Det skulle - så vidt jeg kan læse html-specifikationen - kunne
gøres med col eller colgroup. Men det virker kun i IE (det plejer
egentlig at være omvendt ;)

En udgave af siden kan ses her:
<http://enyt.musikeren.dk/enyt/tabeltest.html>

Tabellen ser således ud:

<caption>....</caption>
<colgroup class="msnlegend" />
<colgroup class="msndata" span="5" />

CSS-reglerne er:

   .msnlegend { text-align: left; }
   .msndata {   text-align: center; }

(oprindeligt var der sat centrering på hele tabellen, og så blot
text-align: left på msnlegend - det gav præcis samme resultat).

Er jeg virkelig tvunget til at sætte style på hver enkelt td-
element?

Og er det IE eller Opera/Mozilla der fejlfortolker reglerne her?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-02-03 13:33

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Og er det IE eller Opera/Mozilla der fejlfortolker reglerne
> her?

Fandt lige følgende (fra
<news:comp.infosystems.www.authoring.stylesheets>, 2001):

,----
> [...]
| Even if the document language permitted that ancestry, CSS2 has no
| way to accomodate such ancestry. Thus table cell elements cannot
| inherit properties from their respective table column or table
| column group elements. If, in a CSS table, all layers above the
| table columns have transparent backgrounds, the background of the
| table columns or of the table column groups shows. Table columns
| and table column groups can also influence borders in the collapsed
| borders model, but that influence, again, is not inheritance.

| misimplemented CSS2 while Mozilla is doing the Right Thing.
`----

Kilde:
<http://groups.google.com/groups?threadm=3AF5C1AD.17520BF6%40netscapeonline.co.uk>

Hm - forklaringen er jo ganske logisk, men det er nu alligevel
irriterende at man ikke kan påvirke andet end baggrundsfarver via
COL og COLGROUP. Den første kolonne kan godt nok nås med :first-
child, men det er ikke understøttet bredt nok til at jeg vil bruge
det.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 28-02-03 14:19

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Hm - forklaringen er jo ganske logisk, men det er nu alligevel
> irriterende at man ikke kan påvirke andet end baggrundsfarver via
> COL og COLGROUP.

Der er faktisk fire egenskaber der kan sættes på kolonner.
Baggrundsfarve, border, visibility:collapse og width (som er min-width
i standard tabel-modellen). Det er så også dem der logisk nok virker på
kolonnen selv og ikke behøver nedarves til cellerne.

> Den første kolonne kan godt nok nås med :first-
> child, men det er ikke understøttet bredt nok til at jeg vil bruge
> det.

Man kan også bruge
td
til den første og så overskrive egenskaber med
td + td
til den anden. Mere præcist er td+td alle fra nummer to og frem,
så man skal have td+td+td med for tabeller med tre søjler og så videre.
Det bliver hurtigt et syndigt rod (og virker sikkert ikke i IE)

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-02-03 14:20

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> [...]
> min-width i standard tabel-modellen). Det er så også dem der
> logisk nok virker på kolonnen selv og ikke behøver nedarves

O.k. - tak for forklaringen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen