tvungen sideskifte - hvrdan?
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 27-02-03 09:25

Jeg har lavet en side hvor forskellige rapporter kan vises og
udprintes fra. Uheldigvis ønsker klienten at hver enkelt rapport på
skærmen vise i forlængelse af hinanden, men på print skal hver
rapport vises på en selvstændig A4 side.
Rapporterne fylder lidt mindre end en A4 side, hvorfor det er mig
nødvendigt at kunne tvinge et sideskift efter hver rapport.
Hvordan kan det gøres?
Med venlig hilsen
Lars hoffmann

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-02-03 09:44

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message
> [...]
> Rapporterne fylder lidt mindre end en A4 side, hvorfor det er mig
> nødvendigt at kunne tvinge et sideskift efter hver rapport.

Det kan du gøre med CSS.
Feks.
<STYLE type="text/css" media="print">
h1 { page-break-before: always; color: #000000; }
</STYLE>

Indsættes i head, og definerer et linjeskift før hver H1 element. (Læg mærke
til media="print" som definerer, at dette kun skal anvendes ved udskrift)
Du kan også definere en særlig class til dette, hvis der ikke skal laves
sideskift ved alle H1elementer

<STYLE type="text/css" media="print">
..skifter { page-break-before: always; }
</STYLE>

også i bodydelen feks.

så vil der komme sideskift før denne paragraph.

/Per

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 27-02-03 09:53

"Per Christoffersen" <pc@VAEKMEDDETcomonto.dk> escribió

> Det kan du gøre med CSS.

Perfekt, det var jo lige det jeg skulle bruge!

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 27-02-03 10:20

Per Christoffersen wrote:

> Det kan du gøre med CSS.

> <STYLE type="text/css" media="print">
> .skifter { page-break-before: always; }
> </STYLE>

(NB - ny spørger):

Hvad så når jeg gerne vil kunne sætte det ind i en div-absolute (i en
scriptgenereret side). Jeg har prøvet med:

class="skifter">&nbsp;</div>

(og jeg har defineret .skifter som anvist) - men det virker ikke -
mozilla (1.2.1) printer kun t.o.m. første skifter-div, og explorer (5.5)
ignorerer det totalt og printer glad og fro hen over alle skift...

/Jesper Brunholm

--
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - <http://www.phonixfolk.dk/>

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-02-03 10:52

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote in message
> [...]
> mozilla (1.2.1) printer kun t.o.m. første skifter-div, og explorer (5.5)
> ignorerer det totalt og printer glad og fro hen over alle skift...

Det virker øjensynlig kun på en position:relative, og kun fornuftigt, hvis
der ikke er nogen angivelser for placering...

Det har muligvis noget med den page box-model, der anvendes for en
sideudskrift, at gøre.
Jeg kan nu også i mit lille hoved forestille mig store problemer med
sideskift og absolutte div-er.
De kan jo ligge hvorsomhelst i koden men vises hvorsomhelst på siden.

Jeg har ikke nogen løsning andet end at kode siden på en anden måde

/Per

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-02-03 10:50

Jesper Brunholm skrev:

> class="skifter">&nbsp;</div>

Forslag: Sæt positionsangivelsen i en css-selector der kun bruges
til skærmen. Jeg gætter på at det er positioneringen der
forstyrrer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 27-02-03 11:34

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Forslag: Sæt positionsangivelsen i en css-selector der kun bruges
> til skærmen. Jeg gætter på at det er positioneringen der
> forstyrrer.

Tjah - men da det den skal bruges til, er at sørge for at de 10
foregående, absolut positionerede div'er, kommer på en anden side end de
10 efterfølgende, vil det næppe virke.

Jeg kan sådan set godt sætte mig ind i browsernes problem, men det ville
bare ha været lækkert hvis det var muligt

Jeg kan desværre ikke gå over til relativ positionering, da det handler
om en div med tekst ovenpå en div med et billede. Jeg er nødt til at
have størrelsesangivelse på det billede som ligger nederst, da det er i
print-opløsning.

Jeps - jeg ved det - jeg bruger nettet til noget som det ikke er
beregnet til, men jeg kan ikke finde ud af at flette fra min database
til en pdf-fil

Anyway: tak for buddene på hjælp til jer begge

/Jesper Brunholm

Fra : N/A

Dato : 01-03-03 12:26

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 01-03-03 12:26

[snip: et fuldt citat af min post fra den 27. - tilsyneladende uden
tilføjelser]

Ehm - Per - hvad ville du lige sige med den post - er det bare mig der
ikke kan finde din tilføjelse? (hvis du havde en løsning vil jeg da
enormt gerne høre om den )

/Jesper Brunholm

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-03-03 10:08

> [...]
>
> Ehm - Per - hvad ville du lige sige med den post - er det bare mig der
> ikke kan finde din tilføjelse? (hvis du havde en løsning vil jeg da

Noget gik galt, - jeg var ved at lave et svar, men opdagede at jeg ikke
havde en løsning alligevel...

Istedet for at få lukket den nye meddelelse, så lykkedes det mig at få sendt
den istedet. Jeg annullerede den hurtigt bagefter, men skaden er åbenbart
sket.

Beklager.

/Per

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 04-03-03 12:26

Per Christoffersen wrote:
> Noget gik galt, - jeg var ved at lave et svar, men opdagede at jeg ikke
> havde en løsning alligevel...

æv

> Istedet for at få lukket den nye meddelelse, så lykkedes det mig at få sendt
> den istedet. Jeg annullerede den hurtigt bagefter, men skaden er åbenbart
> sket.

alt ok

/Jesper