css - problem med scrollbar ved 100% heigh~
Fra : Frank Sørensen

Dato : 26-02-03 18:44

Jeg kan ikke fjerne den horisontale scrollbar, jeg ved godt jeg kan bruge
overflow: hidden; men der skal komme en hvis indholdet ikke kan være der.

Noget som kan se hvad jeg gør galt?

Siden ligger her:
http://www.bpfc.dk/andre/css/

Og min css ser sådan ud:

body {
background-color: #ffffff;
background: url(images/top_bg.gif);
background-repeat: repeat-x;

margin-top: 0px;
margin-left: 0px;
margin-right: 0px;
margin-bottom: 0px;
padding: 0px;

font-size: 10px;
font-family: Verdana, Arial, Sans-serif; color: #000000;
}

html, body {
height: 100%;
}

img {
border: 0px;
}

table {
padding: 0px;
border-spacing: 0px;
}

table.background {
height: 100%;
width: 780px;
background: url(images/left_bg.gif);
background-repeat: repeat-y;
}

table.top {
height: 98px;
width: 780px;
background: url(images/banner.gif);
background-repeat: no-repeat;
}

table.main {
width: 780px;
height: 100%;
}

td.menu {
height: 100%;
width: 141px;
text-align: left;
background: url(images/left.gif);
background-repeat: no-repeat;
}

td.content {
height: 100%;
width: 639px;
text-align: left;
}

Frank Sørensen

"Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos"

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-02-03 19:04

"Frank Sørensen" <frank2@tdc*REMOVE*adsl.dk> writes:

> Jeg kan ikke fjerne den horisontale scrollbar, jeg ved godt jeg kan bruge
> overflow: hidden; men der skal komme en hvis indholdet ikke kan være der.

Jeg har ikke nogen horisontal scrollbar. Måske er det fordi din tabel er
780 pixels bred og din browser er mindre?

Jeg kan på den anden side ikke fjerne den vertikale scrollbar i IE6.
Du sætter den samlede højde af tabellerne til at være 98px (top) +
100% (main), som sjovt nok er 98px højere end skærmen.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : Frank Sørensen

Dato : 26-02-03 19:41

> Jeg kan på den anden side ikke fjerne den vertikale scrollbar i IE6.
> Du sætter den samlede højde af tabellerne til at være 98px (top) +
> 100% (main), som sjovt nok er 98px højere end skærmen.

Det var osse den vertikale jeg mente Men jeg ved ikke hvordan jeg skal
løse problemet.
Har prøvet med overflow auto, men så får jeg 2 scrollbars i venstre side???

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-02-03 20:29

> Det var osse den vertikale jeg mente Men jeg ved ikke hvordan jeg skal
> løse problemet.

Prøv:

Slå de to tabeller sammen til en med højde 100% (og class="main").
Sæt class="top" på td'en fra top-tabellen i stedet.
Skift table.top til td.top i CSS-filen.
Flyt baggrunden fra table.background til table.main.

Det virker for mig i Opera 7. Prøv at se om det også virker i andre
browsere.

Jeg tror dog det ville være nemmere for dig at bruge div'er og CSS end
tabeller. :)
Se fx <URL:http://www.infimum.dk/privat/barbapapa.html>, og prøv
at ændre browserstørrelsen og se hvordan det flyder (testet i Opera 7,
IE6 og Mozilla (Phoenix 0.5)).

/L

Fra : Frank Sørensen

Dato : 26-02-03 20:37

> [...]
> Se fx <URL:http://www.infimum.dk/privat/barbapapa.html>, og prøv
> at ændre browserstørrelsen og se hvordan det flyder (testet i Opera 7,

Jeg takker mange gange det virker perfekt... Har siddet med det længe nu

Fra : Frank Sørensen

Dato : 26-02-03 22:21

> Jeg takker mange gange det virker perfekt...

Der var jeg vist lige hurtig nok... scrollbaren er væk hvis man kører stor
nok opløsning men hvis jeg sætter den til 800x600 eller 1024x768 kommer det
f..... scrollbar igen osse selvom der ikke er indhold til det???

Nogen der har en løsning?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-02-03 23:28

> [...]

> kører stor nok opløsning men hvis jeg sætter den til 800x600 eller
> 1024x768 kommer det f..... scrollbar igen osse selvom der ikke er

Husk at menu-feltet har en baggrund der er ~480 pixels høj, så hvis
browserområdet er under 578 pixels højt, så bliver der nødt til at komme
en scrollbar. Er det det der er problemet?

Ud over det ser jeg ingen scrollbars.

> Nogen der har en løsning?

Jeg kan se en, men den virker desværre ikke i IE (dum browser!). Det
er at fjerne højden på #menu, og så sætte bottom:0px;. Virker fint i
Mozilla og næsten lige så godt i Opera, men IE insisterer på kun at
gøre #menu så høj som dens indhold kræver (hvilket er forkert).

Jeg regner dog med at du gerne vil have det til at virke i IE også :)

Jeg uploader lige en version der fjerner problemet i Mozilla og Opera,
men jeg kan ikke lige se hvordan man får IE til at makke ret.

/L

Fra : Frank Sørensen

Dato : 26-02-03 23:32

> Jeg regner dog med at du gerne vil have det til at virke i IE også :)

Ja det er jo trods alt den hovedparten bruger, det er der jo ikke så meget
at gøre ved

> Jeg uploader lige en version der fjerner problemet i Mozilla og Opera,
> men jeg kan ikke lige se hvordan man får IE til at makke ret.

Tror du den eneste løsning med hensyn til IE er at gøre billedet til venstre
mindre?
surt hvis det er sådan men IE er jo ikke videre intelligent *G*

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-02-03 23:45

"Frank Sørensen" <frank2@tdc*REMOVE*adsl.dk> writes:

> Tror du den eneste løsning med hensyn til IE er at gøre billedet til venstre
> mindre?

Never give up! Never surrender!
Og hvis alt andet fejler, pak lortet ind i endnu en div :)

Jeg har uploadet "yet another version", som (7-9-13) ser ud til at virke
i IE også.

> surt hvis det er sådan men IE er jo ikke videre intelligent *G*

Nej desværre.

/L

Fra : Frank Sørensen

Dato : 26-02-03 23:55

Jeg har uploadet "yet another version", som (7-9-13) ser ud til at virke
> i IE også.

Kunne ikke lige finde din, men tror jeg har løst problemet.... HURRA
Har kun testet i IE, men er ved at installere Netscape så nu må vi se.

http://www.bpfc.dk/andre/css/

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-02-03 00:16

"Frank Sørensen" <frank2@tdc*REMOVE*adsl.dk> writes:

> Jeg har uploadet "yet another version", som (7-9-13) ser ud til at virke
>
> Kunne ikke lige finde din,

Samme url som sidst :)
<URL:http://www.infimum.dk/privat/barbapapa.html>

> men tror jeg har løst problemet.... HURRA
> Har kun testet i IE, men er ved at installere Netscape så nu må vi se.
>
> http://www.bpfc.dk/andre/css/

Et hurtigt tjek siger at den ikke virker (Banneret mangler i Phoenix
0.5). Den ser rigtig ud i Opera 7 og IE6, men der er vandret scrollbar
hvis browseren er for lille.

Det ser dog også ud til at siden ændrer sig mens jeg kigger ... du
sidder og opdatere løbende? (jeg tror ikke preload af billeder gør en
forskel :)).

/L

Fra : Frank Sørensen

Dato : 27-02-03 00:22

Et hurtigt tjek siger at den ikke virker (Banneret mangler i Phoenix
> 0.5). Den ser rigtig ud i Opera 7 og IE6, men der er vandret scrollbar
> hvis browseren er for lille.

Scrollbaren skyldes at den øverste td er sat til 780px i bredden.

> Det ser dog også ud til at siden ændrer sig mens jeg kigger ... du
> sidder og opdatere løbende? (jeg tror ikke preload af billeder gør en
> forskel :)).

Jep sidder og opdaterer. Preload var bare for en sikkerhedsskyld - det kan
jo være der er nogen der sidder med et 28.8 modem

Tjekkede lige din og der kan du se en del af min løsning i form af billedet
left.gif som er givet en ekstra længde på 98px. Men dit ser osse ud til at
virke nu. Grunden til jeg bruger tables er at jeg personligt synes det er
nemmere, jeg er ikke stærk nok i css til at bruge div's, synes det virker
indviklet - kan godt være det bare er mig

Men tak for hjælpen ihvertfald c",)