CSS of font color
Fra : Ukendt

Dato : 25-02-03 14:19

Hej

Hvis nu jeg har sat følgende i CSS:

{
color: black;
text-decoration: none;
}

Men et sted på min side ønsker jeg en mailto tekst skal være grå. Hvad gør
jeg så?

Tak

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-03 14:22

> [...]
> }
>
> Men et sted på min side ønsker jeg en mailto tekst skal være grå. Hvad gør

Lidt for hurtig. Kan jo bruge <font color="gray">. Men så ryger ideen med at
bruge CSS. Kan det gøres anderledes?

Tak igen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-03 14:33

Jesper Nann skrev:

> [...]

a.graa{
   color: gray;
}

<a class="graa" href="side.html">gråt link</a>

> Lidt for hurtig. Kan jo bruge <font color="gray">.

<Font> bør undgås til enhver tid.

Se en css-mulighed ovenfor.

Hvis du vil lægge font-specifikationer ind et vilkårligt sted kan
du bruge <span> med tilhørende css.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-02-03 02:25

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

> <a class="graa" href="side.html">gråt link</a>

Der er faktisk lavet en artikel om det på http://html-faq.dk/2008.asp
men du bakkede hurtigt ud af projektet?

Det var eller dig der fødte det - hvorfor har du ikke fulgt det op?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-02-03 13:32

Allan Vebel skrev:

> [...]
> projektet?
>
> Det var eller dig der fødte det - hvorfor har du ikke fulgt

Mangel på tid og energi - beklager. Jeg ville meget gerne have
gjort noget mere aktivt i opstartsperioden, men jeg kunne ikke afse
tid til det. Det er dejligt at du har fået html-faq op at stå - jeg
har skam set den, og vil også stadig gerne bidrage til den.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-02-03 15:46

> [...]

> afse tid til det. Det er dejligt at du har fået html-faq op at
> stå - jeg har skam set den, og vil også stadig gerne bidrage

Jamen, du vælger selv tid, sted og våben. Der er masser at tage
fat på - du ved selv hvad der mangler beskrivelse.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-02-03 16:25

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> writes:

> Jamen, du vælger selv tid, sted og våben. Der er masser at tage
> fat på - du ved selv hvad der mangler beskrivelse.

Det gør jeg ikke :)
Er der en "TODO"-liste et sted?
/L :)
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-02-03 01:42

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> skrev:

> Er der en "TODO"-liste et sted?

Ja, todo-listen er usenet. Det betyder at der er frit valg på
alle hylder - I finder selv ud af hvad der trænger til et faq-
svar eller en artikel om et bestemt emne.

Skriv til mig hvis du har en genial ide.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 25-02-03 15:51

"Jesper Nann" <jesper> wrote in

> [...]
> text-decoration: none;
> }
>
> Men et sted på min side ønsker jeg en mailto tekst skal være grå. Hvad

a[href|="mailto:"] {
   color:gray;
}

Den fanger automatisk alle mailtos. Der er ingen grund til at fedte rundt
med klasser

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : Martin Poulsen

Dato : 25-02-03 16:28

"Andreas Haugstrup Pedersen" wrote:

> a[href|="mailto:"] {
> color:gray;
> }
>
> Den fanger automatisk alle mailtos. Der er ingen grund til at fedte
> rundt med klasser

Ja, men kun på den eksakte værdi. Den fanger f.eks. ikke
mailto:none@none.invalid. Det undrer mig i øvrigt at du bruger |=.
E-mailadresser må da ikke starte med en bindestreg?

--
Martin

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 25-02-03 18:34

"Martin Poulsen" <pi10y3002@sneakemail.com> wrote in news:b3g258$3p3$1
@sunsite.dk:

> Ja, men kun på den eksakte værdi. Den fanger f.eks. ikke
> mailto:none@none.invalid. Det undrer mig i øvrigt at du bruger |=.
> E-mailadresser må da ikke starte med en bindestreg?

Den fanger alle <a> med an href attribute der begynder med "mailto:". |=
betyder at der gerne må komme noget bagefter.

Du kan læse op på attribute selectors på: <http://www.w3.org/TR/REC-
CSS2/selector.html#attribute-selectors>

Så jo den fanger mailto:none@none.invalid selvom det nok er ret dumt at
skrive <a href="mailto:none@noe.invalid">...

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : Martin Poulsen

Dato : 25-02-03 19:00

"Andreas Haugstrup Pedersen" wrote:

> Den fanger alle <a> med an href attribute der begynder med "mailto:".
> |= betyder at der gerne må komme noget bagefter.

|= betyder at den matcher en bindestregs-separeret liste af ord der
begynder med "mailto:".

> Du kan læse op på attribute selectors på: <http://www.w3.org/TR/REC-
> CSS2/selector.html#attribute-selectors>

Gør det selv. ;)

[att|=val]
Match when the element's "att" attribute value is a hyphen-separated
list of "words", beginning with "val". The match always starts at the
beginning of the attribute value. This is primarily intended to allow
language subcode matches (e.g., the "lang" attribute in HTML) as
described in RFC 1766 ([RFC1766]).

The following rule will match for values of the "lang" attribute that
begin with "en", including "en", "en-US", and "en-cockney":

*[LANG|="en"] { color : red }

> Så jo den fanger mailto:none@none.invalid selvom det nok er ret dumt
> at skrive <a href="mailto:none@noe.invalid">...

Så nej, det gør den ikke.

--
Martin

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 25-02-03 20:26

"Martin Poulsen" <pi10y3002@sneakemail.com> wrote in news:b3gb1t$o3a$1
@sunsite.dk:

> Gør det selv. ;)

Touché. Det var mig der lige havde en mindre hjerneblødning.

Den skal naturligvis se sådan ud:

a[href~="mailto:"]{
   color:green;
}

Den fanger links af typen: <a href="mailto: bla@bla.dk">. Jeg ser dog at
det ikke virker i Opera 7 (selectoren ser ud til at virker med alt andet
end på href-attributten). Det virker dog fint i Mozilla.

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-03 22:01

Andreas Haugstrup Pedersen skrev:

> a[href~="mailto:"]{
> color:green;
> }

> Den fanger links af typen: <a href="mailto: bla@bla.dk">.

Men den fanger ikke <a href="mailto:bla@bla.dk">.

Er der i øvrigt nogen forskel på hvordan browsere skal håndtere
mailto-links med og uden mellemrum før adressen? (eller forskel på
hvordan de håndteres i praksis?)

> Jeg ser dog at det ikke virker i Opera 7 (selectoren ser ud
> til at virker med alt andet end på href-attributten). Det
> virker dog fint i Mozilla.

Det virker heller ikke i IE (måske ikke overraksende, men ganske
relevant).

Kort sagt er din løsning ganske elegant, men i praksis ikke brugbar
på grund af manglende css-understøttelse.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 25-02-03 23:35

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote in

> Men den fanger ikke <a href="mailto:bla@bla.dk">.

Nej, desværre.

> Er der i øvrigt nogen forskel på hvordan browsere skal håndtere
> mailto-links med og uden mellemrum før adressen? (eller forskel på
> hvordan de håndteres i praksis?)

Jeg ved det ikke. Det må der være nogle kloge hoveder der kan svare på

> Det virker heller ikke i IE (måske ikke overraksende, men ganske
> relevant).
>
> Kort sagt er din løsning ganske elegant, men i praksis ikke brugbar
> på grund af manglende css-understøttelse.

Det vil jeg nu tillade mig at være uenig i. Der fjernes ikke noget
funktionalitet og det kan fint benyttes da browsere der ikke understøtter
selektoren bare ignorerer den.

Besøgende på min side får heller ikke den fulde pakke. Punktopstillinger
ser for eksempel anderledes ud pga. IE's manglende understøttelse af
:before pseaudo-klassen.

Samme indstilling havde jeg med File Thingie
<http://www.solitude.dk/extra/> Der er visse ulemper[1] som IE brugere
enten må leve med, eller selv lave en million CSS-klasser til at afhjælpe.
Vigtigst er dog at jeg ikke har fjernet funktionalitet for IE brugere. Men
de må leve med at tingene ikke er så pæne når nu de har valgt en browser
med dårlig understøttelse af CSS-2 selektorer.

[1] I det konkrete tilfælde er der tale om mangelende understøttelse af
:hover på andre elementer end <a>, manglende understøttelse af empty-cells
egenskaben og manglende understøttelse af CSS-2 selektorer (f.eks. input
[type="text"] {}).
--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-02-03 00:24

> Det vil jeg nu tillade mig at være uenig i. Der fjernes ikke
> noget funktionalitet og det kan fint benyttes da browsere der
> ikke understøtter selektoren bare ignorerer den.

Det har du selvfølgelig ret i. Men hvis Mozilla er den eneste
browser der understøtter en selector - og man i øvrigt skal skrive
sine links anderledes end man er vant til før den virker - så vil
jeg mene at det er lidt spild af kræfter med den selector.

> Besøgende på min side får heller ikke den fulde pakke.
> Punktopstillinger ser for eksempel anderledes ud pga. IE's
> manglende understøttelse af
>:before pseaudo-klassen.

Der kan bestemt være ting der kun serveres til nogle browsere. Hvis
sideunderstøttelsen ikke ryger helt i skoven er det også o.k. Men
når det som her er ganske let at lave en standardløsning der virker
i alle browsere ville jeg ikke overveje andet.

> Der er visse ulemper[1] som IE brugere enten må leve med,
> eller selv lave en million CSS-klasser til at afhjælpe.

Min primære browser er Mozilla. Men som webudvikler til ikke-
tekniske kunder er det primært udseendet i IE der tæller. Man kan
sagtens skrive standard-kode der vises lige så godt udenfor IE-
verdenen - men standardkode der ikke virker i IE skriver jeg kun
undtagelsesvis, og kun i tilfælde hvor det dels tager kort tid og
dels ikke bemærkes når det mangler (i IE).
--
Jens Gyldenkærne Clausen