Installation af jdbc-driver for mysql???
Fra : Niels Ingemann

Dato : 13-03-01 18:51

Jeg kører mysql databasen på Windows 2000, og vil gerne installere
MM.mysql-jdbc-driveren, som skulle være den man anbefaler at anvende. Er
der nogen derude der kan hjælpe mig med dette??

I dokumentationen for driveren findes følgende vejledning!!
Setting the CLASSPATH under Microsoft Windows
The following is an example of setting the CLASSPATH under Microsoft
Windows:

Example 2-2. Setting the CLASSPATH under Microsoft Windows

C:\> set CLASSPATH=\path\to\mm.mysql.jdbc-[version];%CLASSPATH%

This command can be added as the last line in AUTOEXEC.BAT. If this is done
the MM.MySQL driver will be available to all Java applications run on the
Windows system. This setting will require the computer to be rebooted before
the changes will take effect.

Ikke alene er AUTOEXEC.BAT tom i windows 2000, men selve classpath linien er
også lidt spooky.

Hvad er det der %CLASSPATH% i enden af strengen. Hvordan skal det
fortolkes???

Hjælp vil være eget velkommen.

Niels I Jensen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 13-03-01 21:18

> Ikke alene er AUTOEXEC.BAT tom i windows 2000, men selve classpath linien er
> også lidt spooky.

Det skulle ikke være nødvendigt at pille ved CLASSPATH. Bare sørg for,
at jar-filen med mm.mysql driveren er inkluderet i din classpath til
VM'en. (java -classpath mm.mysql.jar Class).

> Hvad er det der %CLASSPATH% i enden af strengen. Hvordan skal det
> fortolkes???

At CLASSPATH sættes til det, som du angiver plus det den var før.

> Hjælp vil være eget velkommen.

Når jar filen er inkluderet bruger skriver du noget i stil med følgende
i din kode, der hvor du vil connecte:

Class.forName("<driverens klasse her>"); //Kan ikke huske klassens navn
//find den i dokumentationen

java.sql.DriverManager.getConnection("<url her>"); //Kan også findes i
//dokumentationen

-dennis

Fra : Peter Lind

Dato : 14-03-01 08:53

[...]

I Windows 2000 sættes CLASSPATH lidt anderledes end i de andre gamle
windows-ting.
Vælg Settings->Control Panel i start-menuen.
Vælg System, og vælg fanebladet Advanced.
Vælg Environment Variables...

Her kan du under User Variables, tilføje eller redigere i CLASSPATH
variablen ( det er iøvrigt ligegyldigt om den er skrevet med store eller små
bogstaver )

Jeg har f.eks et directory på mit d-drev, der hedder java-classes, hvor jeg
lægger alle mine class filer, så min classpath indeholder denne streng:
".;d:\java-classes\"
I java-classes directoriet ligger så blandt andet org\gjt\mm\mysql
directoriet.

Det første punktum betyder iøvrigt at det aktuelle directory også altid skal
medregnes i classpath'en.

Når man skal tilføje diverse jar-filer i sin classpath, kan man enten vælge
at pakke dem ud i java-classes directoriet, eller man kan tilføje stien til
jar-filen til sin classpath...

Med venlig hilsen
Peter Lind