ECS bundkort ??? er de ok ??
Fra : Peter @ Team-PsHdO

Dato : 10-03-03 19:07

Hej.

Kort og godt:
Er ECS bundkort OK ??
Er det som prisen antyder noget discount-knald der ikke er værd at røre ved,
eller fungere de rent faktisk fint ??

Jeg overvejer nemlig kraftigt at købe et....
(K7SOM, SIS740, Audio, VGA, LAN, SD&DDR ram)

Ja, med indbygget VGA, det har jeg set, og det er fint nok til mig....

Mvh.
Peter

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-03-03 20:50

Peter @ Team-PsHdO wrote:
> Kort og godt:
> Er ECS bundkort OK?

Ja, men der kan forekomme en masse problemer,
som skal løses. Jeg har selv haft den del problemer
med mit K7S5A, hvor de andre 3 jeg har installeret
ikke der været nogle problemer med.

> Jeg overvejer nemlig kraftigt at købe et....
> (K7SOM, SIS740, Audio, VGA, LAN, SD&DDR ram)

ASUS har et til 600kr:
http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264628070

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-03-03 20:51

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> ASUS har et til 600kr:
> http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264628070

Ups, ingen SD-RAM...

Fra : Aragorn

Dato : 10-03-03 20:52

Mine erfaringer siger, brug et par hundrede mere og køb, ASUS eller MSI!

Fra : Peter @ Team-PsHdO

Dato : 10-03-03 21:02

Hej.

> Mine erfaringer siger, brug et par hundrede mere og køb, ASUS eller MSI!

Ok, men hvorfor eller hvordan begrunder du dette ??

Jeg skal bare have "banket skidtet sammen", og så skulle jeg helst aldrig
mere tænke på det.... det er ikke noget med at jeg dagligt vil pille ved
overclock osv osv....
Den skal bare køre rent standard med en XP1800 processor.

Jeg kommer rent faktisk direkte fra min fine gamle
K6-2-500 maskine med Ali V chipsset, og den fungerede fint til mit brug.....
(Altså lige indtil bundkortet døde...)

Mvh.
Peter

Fra : Leony

Dato : 11-03-03 13:49

"Peter @ Team-PsHdO" <pshdo@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, men hvorfor eller hvordan begrunder du dette ??

Fornemmelser og fordomme er svære at begrunde

Oftest vil et godt bundkort kunne overleve 2-3 processoropgraderinger,
derfor kan det, efter min mening, ikke betale sig at spare der.

Selv kunne jeg aldrig drømme om at købe et ECS, men det er også
udelukkende baseret på fordomme efter alle de problemer der har været
med K7S5A. Husk på at 9 ud af 10 gange får man hvad man betaler for.

Hvis det skal være billigt, så ville jeg foretrække et board fra Soltek
(vil dog lige tilføje at jeg heller ikke kunne finde på at købe et af
dem heller).

> Jeg skal bare have "banket skidtet sammen", og så skulle jeg helst
> aldrig mere tænke på det.... det er ikke noget med at jeg dagligt vil
> pille ved overclock osv osv....

Tja, hvis de virkelig er den største producent af bundkort, så må de jo
gøre et eller andet rigtig - dog er kvantitet jo desværre ikke lig
kvalitet i mange tilfælde.
Personligt tror jeg ikke at du får nogle problemer med dit board, men nu
er du advaret.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 12-03-03 23:58

> Hvis det skal være billigt, så ville jeg foretrække et board fra Soltek
> (vil dog lige tilføje at jeg heller ikke kunne finde på at købe et af
> dem heller).

Det er nok meget godt, for Soltek er samme koncern som ECS.

Jeg vil iøvrigt købe Soltek. De har PT. det hurtigste nforce2 kortet på
markedet :)

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 13-03-03 08:21

Thomas Wesley Hinton wrote:

> Jeg vil iøvrigt købe Soltek. De har PT. det hurtigste nforce2 kortet på
> markedet :)

Jeg kan ikke lade være med at sidde som et stort spørgsmålstegn efter sådan
en udtalelse... er hastighed virkelig alt i dag? Og så skide være med
kvalitet mv? (ikke møntet på Soltek, men generelt).

Synes det er lidt det samme med knægtene her i byen. De når lige at få
kørekortet og så køber de en skrammelkasse af en bil fra 80'erne (Toyota
Corolla TwinCam) bare for at få noget hurtigt, og så ellers skide være med
sikkerhed mv..

Det er ikke helt det samme, og så alligevel for jeg tror det bunder i en
væsentlig ting som jeg _bare_ ikke kan følge: Er det så vigtigt at have en
maskine som er hurtigere end naboens?

Det er ikke for at provokere, men jeg kan bare ikke forstå det, så måske
nogen kan hjælpe. Eller også er jeg bare blevet for gammel, det er også en
mulighed...

--
Martin L. Johansen
..:: T U X 3 D O . C O M ::.

Fra : Leony

Dato : 13-03-03 14:41

"Martin L. Johansen" <ares@REMOVEc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke lade være med at sidde som et stort spørgsmålstegn efter
> sådan en udtalelse... er hastighed virkelig alt i dag? Og så skide
> være med kvalitet mv? (ikke møntet på Soltek, men generelt).

Tror det skyldes at folk vægter forskelligt.
5% ønsker stabilitet og 95% ønsker fart.

Fart er jo også et af branchens argumenter, det er den bedste måde at få
folk til at købe nyt på. Når man hører det er hurtigt, så tænkes
der:"yes, 2 af dem tak". Hvis de reklamerer med det mest stabile board
på markedet, så tænker folk:"jeg har endnu ikke haft en bsod (ved ikke
hvad de hedder i Linux, men de skulle jo heller ikke forekomme) endnu,
så mit board er stabilt". Det sælger jo ikke boards.
Anmelderne kunne jo også være skyld i det. Har endnu ikke læst en test
hvor 99% af fokus ikke er på benchmarks.

Akkurat ligesom AGPx8 er et salgsargument, hvis du læser ønsker til
bundkort, så er AGPx8 altid på listen (også selvom det ikke udnyttes
endnu, der går sikkert et års tid endnu).

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 13-03-03 16:22

Leony wrote:

> Tror det skyldes at folk vægter forskelligt.
> 5% ønsker stabilitet og 95% ønsker fart.

Men hvad hjælper fart hvis man crasher i grøften hele tiden?

Men ja, jeg tror du har ret.

--
Martin L. Johansen
..:: T U X 3 D O . C O M ::.

Fra : Leony

Dato : 13-03-03 18:09

> Men hvad hjælper fart hvis man crasher i grøften hele tiden?

Skidt med det bare man ved den er hurtig (også selvom den er ustabil).

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 14-03-03 15:15

Leony wrote:

> Skidt med det bare man ved den er hurtig (også selvom den er ustabil).

Hmm, du er sarkastisk nu right? Det håber jeg da, he he Iøvrigt...
når vi snakker hurtigt, er det så ikke kun sølle 5-10% ekstra? Det er da
IMHO ikke det værd..

--
Martin L. Johansen
..:: T U X 3 D O . C O M ::.

Fra : Leony

Dato : 14-03-03 19:27

> Hmm, du er sarkastisk nu right? Det håber jeg da, he he

But of course

> Iøvrigt... når vi snakker hurtigt, er det så ikke kun sølle 5-10%
> ekstra? Det er da IMHO ikke det værd..

Jeg tror ikke vi har sat %er på, men jo 5-10% vil man ikke kunne mærke.

Fra : Martin K

Dato : 10-03-03 21:15

Aragorn wrote:
> Mine erfaringer siger, brug et par hundrede mere og køb, ASUS eller
> MSI!

Det er sq også min erfaring. Koster måske 300,- mere i indkøb, men man
vinder det hele ind igen når det bare kører stabilt!

--
Martin K

Fra : Priest

Dato : 11-03-03 00:11

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> wrote in news:b4irnt$mto$1
@sunsite.dk:

> Det er sq også min erfaring. Koster måske 300,- mere i indkøb, men man
> vinder det hele ind igen når det bare kører stabilt!

Mega LOL.
Asus=stabilt?
Don't count on it boy!

Mvh
Priest.

Fra : Martin K

Dato : 11-03-03 17:36

Priest wrote:
> Mega LOL.
> Asus=stabilt?
> Don't count on it boy!

Det eneste jeg har hørt om ikke var stabilt hos Asus er P4S8X, men det er
til gengæld også umuligt at få til at køre...

--
Martin K

Fra : Olesen

Dato : 10-03-03 21:31

"Peter @ Team-PsHdO" <pshdo@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Kort og godt:
> Er ECS bundkort OK ??

Jep.
Fuldt på højde med alt andet.

Specielt K7SEM har jeg gode erfaringer med.

MVH

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 11-03-03 10:41

Olesen wrote:

> Jep.
> Fuldt på højde med alt andet.

Læs lige tilbage i gruppen ang. dette mærke.. vil du stadig mene det samme?

> Specielt K7SEM har jeg gode erfaringer med.

Ja engangserfaringer.. de kan bare ikke bruges til ret meget.

ECS er og bliver noget discount med høj fejlprocent. Man kan være heldig,
men der er god risiko for at man netop ikke er heldig..

Til Peter: Hold dig fra ECS og brug fx. 2-300 mere på et MSI. Det er ikke
noget du vil fortryde.

--
Martin L. Johansen
..:: T U X 3 D O . C O M ::.

Fra : jk

Dato : 11-03-03 08:40

On Mon, 10 Mar 2003 19:06:31 +0100, "Peter @ Team-PsHdO"
<pshdo@get2net.dk> wrote:

> [...]
>(K7SOM, SIS740, Audio, VGA, LAN, SD&DDR ram)
>
>Ja, med indbygget VGA, det har jeg set, og det er fint nok til mig....

Det skulle være verdens største bundkort producent efter at PCChips og
ECS er samme firma.

Prisen er i bund, ingen tvivl om det.

Man satser desuden på det store marked, og bundkortene er uden
entusiastiske indstillinger hen ad overclockning f.eks.
Alene derfor går mange udenom ECS.

Noget tyder på, at kvaliteteten er svingende, eller at bundkortene er
mere intolerante end andre over for 'uheldige' sammensætninger med
andet hardware.

Jeg vil da sige: køb et rigtig godt bundkort og køb kvalitets ram.

Så sparer man nok mange timer og bekymringer.

Det bliver en femhundrede kroner dyrere, hvor meget skal du have i
timen ?

Når man bygger selv, så brug dog dyre komponenter !

mvh

John

Fra : Torben Christofferse~

Dato : 11-03-03 15:28

Jeg har selv et ecs kort og der skulle bare lidt bios opdateringer til og så
har det kørt i over et år nu uden problemmer, har også samlet et par stykker
med ecs mb og der har aldrig været problemmer med mb, derudover skulle jeg
samle en pc med at asus mb og det virkede ikke købte et ecs mb og så kørte
det med det samme gider ikke ofre de flere kroner på et asus har prøvet og
det var nok, soltek er også et fint kort i den billige ende har samlet et
par stykker og de kører også derud af......bare min erfaring er RØV ligeglad
hvad folk mener om at man er uheldig, ja det kan godt være men det er altid
første indtryk der bliver siddende.....

Torben

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 11-03-03 15:34

Torben Christoffersen wrote:

> er RØV ligeglad hvad folk mener om at man er uheldig, ja det kan godt være

Det er så din barriere.

> men det er altid første indtryk der bliver siddende.....

Den må du så arbejde med

En i familien vil aldrig nogensinde have Panasonic pga. en uheldig video, og
det til trods for at Pana laver nogle af verdens bedste.. hul i hovedet,
bare fordi man har været uheldig en enkelt gang - det gør jo ikke mærket
ringe!

--
Martin L. Johansen
..:: T U X 3 D O . C O M ::.

Fra : Kristian

Dato : 12-03-03 14:21

Der er jo desværre en hel del af jer, der lever med fordomme og rygter.
Men hvis I nu bare kunne forholde jer til JERES EGEN viden, og ikke hvad I
har hørt (hos naboen, i nyhedsgruppen, i BT osv. osv.), så ville det måske
være en hel del nemmere for os nybegyndere at forholde os til jeres svar.
Skal vi ikke blive enige om, at der altid kan findes personer, der kun
holder sig til et bestemt mærke fordi DE ved, at det bare er det bedste.
Jeg ved godt, at der har været mange indlæg om ECS K7S5A, men en del af
fejlene er den berømte "fejl 40", og det kan bundkortet jo ikke gøre for.
Jeg har også et af disse "forfærdelige" bundkort, men ved hjælp af et par
meget hjælpsomme personer her i gruppen (der ikke havde nogen grimme ting at
fortælle om kortet) virker det helt perfekt.
Og helt dårligt kan kortet vel ikke være, når én af kapaciteterne på
PC-området anbefaler det.....Vel?

http://www6.tomshardware.com/mainboard/01q3/010924/sis735-04.html

Altså det korte af det lange: Kan I ikke holde jer til at være objektive,
når folk stiller spørgsmål?????
Det vil gøre det hele lidt nemmere for os alle.

Håber ikke, at der er nogen der føler sig trådt over
fusserne........................men det skal jeg jo nok få at vide.

Kristian

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 12-03-03 14:37

Kristian wrote:

> Der er jo desværre en hel del af jer, der lever med fordomme og rygter.

Jep (jeg er ikke en af dem).

> [...]
> være en hel del nemmere for os nybegyndere at forholde os til jeres svar.

Folk har det med at rende med halve vinde.

> Og helt dårligt kan kortet vel ikke være, når én af kapaciteterne på
> PC-området anbefaler det.....Vel?

Jo.

> Altså det korte af det lange: Kan I ikke holde jer til at være objektive,
> når folk stiller spørgsmål?????
> Det vil gøre det hele lidt nemmere for os alle.

Enig.

> Håber ikke, at der er nogen der føler sig trådt over
> fusserne........................men det skal jeg jo nok få at vide.

Jeg føler mig skam ikke trådt, til trods for at du bundciterede (GYS) mit
indlæg.

--
Martin L. Johansen
..:: T U X 3 D O . C O M ::.

Fra : Kristian

Dato : 12-03-03 15:06

> Jep (jeg er ikke en af dem).

JO

> Folk har det med at rende med halve vinde.

Ja da.........

> Jo.

Din fordomme

> Enig.

Så gør det!

> Jeg føler mig skam ikke trådt, til trods for at du bundciterede (GYS) mit
> indlæg.

Med fuldt overlæg......................

Kristian

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 12-03-03 17:09

Kristian wrote:

> JO

Nej... mine er ikke fordomme.. jeg har stået og solgt dele i mange år,
deriblandt også ECS så NEJ, jeg er ikke en af dem.

> Din fordomme

Se ovenfor og gentag efter mig: Nej

> Så gør det!

Gør hvad?

> Med fuldt overlæg......................

Fair nok.

--
Martin L. Johansen
..:: T U X 3 D O . C O M ::.

Fra : Leony

Dato : 12-03-03 21:57

"Kristian" <kristianrasmussen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Der er jo desværre en hel del af jer, der lever med fordomme og
> rygter.

Dog gør vi altid opmærksom på at det er fordomme og rygter (jeg synes i
hvert fald altid at jeg skriver det).

> [...]
> hvad I har hørt (hos naboen, i nyhedsgruppen, i BT osv. osv.), så
> ville det måske være en hel del nemmere for os nybegyndere at

Jeg synes det er at forholde sig til sin egen viden, når man gør
opmærksom på at der har været skrevet en del om boardet og en masse
problemer der var med det. Det behøves man jo ikke eje boardet for at
kunne se.

> Skal vi ikke blive enige om, at der altid
> kan findes personer, der kun holder sig til et bestemt mærke fordi DE
> ved, at det bare er det bedste.

Det kan vi hurtigt blive enige om, men det er som regel det man har haft
positive oplevelser med man anbefaler.
Desuden så er der ikke noget endegyldigt svar på hvilket mobo der er det
bedste osv. Hvis man søger anbefalinger, så får man en masse meninger og
det er det.

> [...]
> "forfærdelige" bundkort, men ved hjælp af et par meget hjælpsomme
> personer her i gruppen (der ikke havde nogen grimme ting at fortælle

Enig, men jeg synes også der er en del fejl der ikke er.

> Og helt dårligt kan kortet vel ikke være, når én af kapaciteterne på
> PC-området anbefaler det.....Vel?
> http://www6.tomshardware.com/mainboard/01q3/010924/sis735-04.html

Tja, jeg skippede lige indledningen og sprang direkte til konklusionen,
hvor der står følgende:
"Neither ECS nor Chaintech is known as a top motherboard company. This
is certainly not because of their inability to make good products, but
because they lack consistency in their product lines and usually
concentrate on the OEM market as well. Although both companies have been
known to design good motherboards, they have not been able to get
favorable reviews on a regular basis, as is the case for Asus, Gigabyte,
or MSI, for instance."
Umiddelbart synes jeg ikke det lyder som en direkte anbefaling og
boardet bliver holdt op mod 1 board mere, dvs hele 2 boards i
"supertesten", som i øvrigt er udført i september 2001. Vi er dog ikke
uenige om at de skriver at de laver gode boards (det er dog genrelt og
ikke specielt møntet på K7S5A - imo). Hvordan man tolker citatet er
selvfølgelig op til læseren.

> Altså det korte af det lange: Kan I ikke holde jer til at være
> objektive, når folk stiller spørgsmål?????
> Det vil gøre det hele lidt nemmere for os alle.

Det er jeg lidt uenig i. Hvis jeg var på jagt efter et board ville jeg
hellere have 10 kommentarer fra 10 vidt forskellige mennesker med
forskellig baggrund/viden, end 2 kommentarer fra 2 personer som har
boardet og måske ikke vil indrømme at de har lavet et fejlkøb.

> Håber ikke, at der er nogen der føler sig trådt over
> fusserne........................men det skal jeg jo nok få at vide.

Næh, overhovedet ikke, jeg vil bare gerne debattere dette emne, da det
jo er rimeligt væsentligt.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 13-03-03 18:04

On Wed, 12 Mar 2003 14:21:04 +0100, Kristian wrote:

<snip>

> [...]
>Jeg ved godt, at der har været mange indlæg om ECS K7S5A, men en del af
>fejlene er den berømte "fejl 40", og det kan bundkortet jo ikke gøre for.

Rent faktisk var revision 1.0 af K7S5A generelt fejlfyldt

<snip>

>Og helt dårligt kan kortet vel ikke være, når én af kapaciteterne på
>PC-området anbefaler det.....Vel?

Meget kan jeg finde på at kalde onkel Tom men ikke en kapacitet. på
PC-området......

<snip - gider ikke mere>

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
"Gene Police! YOU!! Out of the pool, NOW!"

Fra : Peter Jespersen

Dato : 12-03-03 17:53

On Mon, 10 Mar 2003 19:06:31 +0100, Peter @ Team-PsHdO wrote:

> [...]
>(K7SOM, SIS740, Audio, VGA, LAN, SD&DDR ram)
>
>Ja, med indbygget VGA, det har jeg set, og det er fint nok til mig....

Hvis du holder dig langt væk fra de første revisioner af bundkortet og de
første revisioner af SiS chipsættet er det nogle ganske anstændige bundkort.
Grunden til de lave priser er at ECS er den største fabrikant af OEM bundkort
og at det rent faktisk er det de lever af, hvilket betyder at hvis der en en
funktion der er 100% nødvendig så er den ikke med, så det er lisdt
småskrabede bundkort. Men de fleste er ikke specielt interesserde i 34956
forskelige nemme måder at overcloake deres maskine i OEM verdenen så det er
ganske acceptabelt.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
C:\> COPY A:\MOTHER.DNA+B:\FATHER.DNA C:\BABY.EXE