stor harddisk
Fra : Mikael Schøler

Dato : 07-03-03 17:50

Jeg har været ude og investere i en 180GB Western Digital harddisk. Mit
problem er så nu at når jeg skal finde den i Computer Management (w2k), så
er den kun på 128GB.

Mit spørgsmål er så:

Er det w2k der har en begrænsning eller er det min bios der har problemer og
evt. trænger til en opdatering? Mit bundkort er et ASUS A7V133.

Ander der evt. har haft oplevelser med samme bundkort?

Det skal siges at jeg i forvejen har en IBM Deskstar 120GB og den havde jeg
ingen problemer med.

Denne post er postet i både dk.edb.hardware.bundkort og
dk.edb.system.ms-windows, da jeg er lidt i tvivl om hvad der skaber
problemet...

Nogen ideer?

Mikael

Fra : Madsen

Dato : 07-03-03 18:22

Mikael Schøler skrev:

> Jeg har været ude og investere i en 180GB Western Digital
> harddisk. Mit problem er så nu at når jeg skal finde den i
> Computer Management (w2k), så er den kun på 128GB.

<http://support.microsoft.com/?kbid=305098>

FUT: <news:dk.edb.system.ms-windows>. Svar til dette indlæg vil
havne i Windows-gruppen.

Madsen.

Fra : Lars Moltke

Dato : 07-03-03 21:57

Der er en grænse på ca. 128Gb pga en 48 bits grænse.
Se i "manus" på dit bundkort.

Der er et indlæg nede i denne gruppe eller også er det under hardware, hvor
de omtaler dette "problem" for et p4gx8.

Lars

Fra : Mikael Schøler

Dato : 07-03-03 22:03

> <http://support.microsoft.com/?kbid=305098>
>
> FUT: <news:dk.edb.system.ms-windows>. Svar til dette indlæg vil
> havne i Windows-gruppen.

Tusind tak!! Det var lige præcis dette som er min problem.. Det der så har
undret mig efterfølgende, er at jeg skam har w2k med SP3... Mit nye problem
er så at det viser sig at de filer som er nødvendige at have i en vis
version, er en ældre version end den beskrevet..

Nogen der har en atapi.sys i den rette version? :)

Mikael

Fra : Madsen

Dato : 07-03-03 22:51

Mikael Schøler skrev:

> Nogen der har en atapi.sys i den rette version? :)

Hmm, jeg kører også med Win2000 DK SP3 og har lige luret min atapi.sys
i mappen C:\WINNT\system32\drivers.
Den har versionsnummer 5.0.2195.5376, men ifølge det link hos MS som
jeg tidligere linkede til, så skal den have nr. 5.0.2195.5624, så nej;
det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med.

Madsen.

Fra : Mikael Schøler

Dato : 07-03-03 23:48

> [...]
> jeg tidligere linkede til, så skal den have nr. 5.0.2195.5624, så nej;
> det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med.

Aha! Sjovt... har nøjagtig samme version.. Nu har jeg forsøgt for sjovs
skyld at pille i registreringsdatabasen som de anbefaler, selvom jeg var
lidt nervøs når nu det er en anden version der bruges.. Og.. det virker
sørme..! Men hold da op det har taget sin tid... puha...

Jeg havde egentlig håbet (og troet) at man kunne downloade sådan en fil
eller sådan et problem som en hotfix, men åbenbart ikke..

Nu må fremtiden så vise om det vil skabe problemer når nu fil-versionen ikke
er den samme..

Men jeg siger tusind tak for hjælpen! Havde sgu aldrig fundet ud af det
selv..:)

Mikael

Fra : Mikael Schøler

Dato : 07-03-03 23:48

Fra : Madsen

Dato : 08-03-03 02:57

Mikael Schøler skrev:

[Atapi.sys 5.0.2195.5376]

> [...]
> selvom jeg var lidt nervøs når nu det er en anden version der
> bruges.. Og.. det virker sørme..! Men hold da op det har taget sin

Efter lidt Googlen rundt så tyder det på at vi ikke er alene:
http://groups.google.com/groups?ie=UTF-8&oe=UTF-8&as_umsgid=b1t5t4%2499b%241@sparta.btinternet.com&lr=&hl=da

> Jeg havde egentlig håbet (og troet) at man kunne downloade sådan
> en fil eller sådan et problem som en hotfix, men åbenbart ikke..

Ingen har tilsyneladende den version af Atapi.sys som er beskrevet
i artiklen hos MS, men det virker hvis man selv laver ændringen i
registreringsdatabasen som du nu har gjort. Det tyder ovenstående
link i hvert tilfælde på, og der er flere der vidner om det samme:
http://groups.google.com/groups?as_q=Atapi.sys%205.0.2195.5624&ie=UTF-8&oe=UTF-8&lr=&hl=da

> Nu må fremtiden så vise om det vil skabe problemer når nu
> fil-versionen ikke er den samme..

Det tror jeg ikke at det gør, for det tyder på at SP3 blot åbner
op for muligheden for 48 bit LBA-support, men den laver åbenbart
ikke selv ændringen i registreringsdatabasen og har heller ikke
det versionsnummer af Atapi.sys som står beskrevet i artiklen
hos MS.

> Men jeg siger tusind tak for hjælpen! Havde sgu aldrig fundet ud
> af det selv..:)

Velbekom.

Madsen.

Fra : Mikael Schøler

Dato : 08-03-03 03:51

> Mikael Schøler skrev:
>
> [Atapi.sys 5.0.2195.5376]

> Efter lidt Googlen rundt så tyder det på at vi ikke er alene:

> [...]

Hm... da rart af vide at man ikke er den eneste. Det er bare sjovt at der
intet står nævnt på microsoft's hjemmeside så...

> [...]
> registreringsdatabasen som du nu har gjort. Det tyder ovenstående
> link i hvert tilfælde på, og der er flere der vidner om det samme:

Nu jeg så har dig :) Du virker jo godt inde i diverse windows.. Jeg skal ha'
ført min systemdiskdata over på den nye disk, så den så kører videre som
systemdisk.. Har du nogen ide til hvordan det kan gøres? Jeg har forsøgt at
lege lidt med et program der hedder Drive Image, men det er sgu svært at
hitte ud af..

Mikael

Fra : Madsen

Dato : 08-03-03 20:08

Mikael Schøler skrev:

> [...]
> kan gøres? Jeg har forsøgt at lege lidt med et program der hedder
> Drive Image, men det er sgu svært at hitte ud af..

Har du læst filen CopyDrives.pdf som følger med til DriveImage?
Jeg har ikke selv prøvet funktionen (Copy Drives), men bruger
også DriveImage 2002 til at lave image-filer af mine diske med.

Har hørt at DiscWizard fra Seagate skulle være uhyggelig let at
gå til og skulle efter sigende også kunne køre på andre diske end
Seagates egne. Det kan bla. kopiere indholdet fra en gammel disk
til en ny. Hvis du ikke kan få DriveImage til at fungere efter at
have læst CopyDrives.pdf så kan du evt. prøve DiscWizard i stedet.

<http://www.seagate.com/support/kb/disc/howto/use_dw2002.html>

Madsen.

Fra : Mikael Schøler

Dato : 09-03-03 02:52

> [...]
> til en ny. Hvis du ikke kan få DriveImage til at fungere efter at
> have læst CopyDrives.pdf så kan du evt. prøve DiscWizard i stedet.

Jeg fik ikke Drive Image til at virke. Det har åbenbart nogle problemer med
større diske eller diske med fejl på, for jeg fik error hver gang jeg gik
igang med at kopiere partition. Jeg lånte så Norton Ghost af min bror og det
har været forbløffende let. Ikke mange klik og ikke meget opsæt og så var
den disk kopieret. Og den funker som systemdisk og es alles.. lækkert.. :)
Jeg havde været set at seagate har et tool også, men valgte altså Norton
Ghost istedet..

Men ellers tak for hjælpen. :)

Mikael