cpu temp
Fra : alten

Dato : 03-03-03 21:17

Hej,

Jeg har fornyeligt målt min cpu temp. til ca. 57 grader (via Motherboard
Monitor software)- er det ok eller bør jeg gøre noget ved det? Mit system
har fungeret ok siden jeg købte motherboard + cpu (ca. 1,5 år siden) . Jeg
er dog ikke sikker på at jeg påført kølepasta korrekt. Når jeg mærker efter
på køleprofilen virker den overhovedet ikke varm. Jeg overclocker ikke.

Min pc har fornyeligt spontant genstartet og bliver ved med det indtil at
jeg slukker helt. Det er sket 2 gange.

Jeg har bemærket at blæseren på mit chipset er gået i stå - jeg må give den
et skub hver gang jeg tænder maskinen for at den kører. Jeg vil købe en
køleprofil til passiv køling af den. Kan det have forsaget "genstarteriet" ?
Eller kan det skyldes for høj CPU temp?

Jeg har et gammelt full tower Aopen kabinet, der er lidt hullet, så der
kommer lidt luft ind Der sidder ikke ekstra blæsere i det.

Mit sys:
Win XP SP1
CPU: AMD XP 1600+
MB: AUSUS A7V266-E
Køler: Thermaltake Volcano 6 Cu

mvh
alten

Fra : Martin F

Dato : 03-03-03 22:16

Både den køler der skal have et spark og den på grafikkortet (hvis det er en
aktiv blæser) bør efterses og renses med jævne mellemrum for optimal ydelse.
En blæser kører ca. 50000 timer i sin levetid og skal også skiftes på et
tidspunkt.
Hvis en blæser skal hjælpes igang , går den sikkert skidt når den kører. En
overophedning eller en dårligt fungerende hardwareenhed kan få pcen til at
genstarte.
Få en blæser hos din forhandler. -Jeg har en blæser der har siddet på et
epox8kta3+ bundkort men ved ikke om den passer til dit.

Martin Fæster

Fra : Bjarne L. Christense~

Dato : 03-03-03 22:44

> [...]

efter
> på køleprofilen virker den overhovedet ikke varm. Jeg overclocker ikke.

Jeg har 2 maskiner hvor jeg engang har målt temperaturen.

ASUS A7V266 med Athlon 1200 har en CPU temp. på 57 grader v/41 grader MB
temp. og normal brug.
Hvis jeg 'piner' den med fx. fraktal beregninger (100% CPU belastning) kan
jeg få CPU'en op på 65 grader.

ASUS A7V333 med Athlon XP 1900 har en CPU temp. på 61 grader v/42 grader MB
temp. og ved normal brug.

Begge maskiner kører med en billig Coolermaster-DP56I31C blæser.
Jeg har ingen problemer og disse temperaturer er ikke noget som forstyrrer
min nattesøvn

mvh
Bjarne

Fra : alten

Dato : 04-03-03 08:45

Tak for svarende.

Min cpu blæser larmer, så jeg har bestilt en 80 mm Papst blæser (26CFM) samt
en 60-->80mm fanadapter.

mvh
alten

Fra : Bachelor®

Dato : 04-03-03 22:32

"Bjarne L. Christensen" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse news:3e63ccda$0$52197$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> ASUS A7V333 med Athlon XP 1900 har en CPU temp. på 61 grader v/42 grader MB
> temp. og ved normal brug.

Det var da enorme temp. Min XP 2000 ligger for det meste på 41 gr. men har aldrig
været over 50 gr. C

Fra : Bjarne L. Christense~

Dato : 05-03-03 16:49

"Bachelor®" <please@no.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
MB

> Det var da enorme temp. Min XP 2000 ligger for det meste på 41 gr. men har

Okay det er da en forskel hvis dit MB ellers også ligger på omkring 40
grader.

Køling er jo altid et kompromis mellem nok køling og blæser STØJ.
Jeg har valg en relativ lydløs CPU Cooler og da Athlon 1700 - 2100 CPU'en
kan holde til 90 grader die temperatur, syntes jeg ikke at 65 grader er
noget problem.

mvh
Bjarne