Avancerede spørgsmål / råd vedr. opgraderi~
Fra : Kristian K. Jakobsen

Dato : 24-02-03 22:00

Hej NewsGroup

Det er muligt at dette spørgsmål er en smule Off-Topic, men det var det
bedste sted
jeg kunne finde til at poste denne meddelelse, så bær over med mig.

Jeg står og skal opgradere mit gamle system (PIII - 533 MHz, 256 MB RDRAM og
Intel VC 820 bundkort) og vil nu gerne have lidt råd, før jeg kaster mig ud
i at bestille
de nye stumper.

Det jeg indtil videre har besluttet at anskaffe er:

- Soltek SL-75FRN-L motherboard
http://www.soltek.de/English/product/75frn-r.htm

- 512 MB Kingston PC2700 DDR RAM
KVR333X64C25/512 - kan ikke finde en passende link :(

- AMD Athlon XP 2000+ Throughbred
her behøves vist ikke et link ;)

Og her kommer så mine spørgsmål:

Er der nogen, som har erfaringer med / kritik af dette bundkort, både godt
og skidt?
(Jeg mener ikke at jeg i øjeblikket har brug for hverken SATA eller
FireWire) Jeg
lægger meget vægt på et stabilt system, hvorfor overclocking nok ikke bliver
aktuelt,
selvom det jo er fristende.

Hvor meget får man ud af at køre Dual DDR, og kan det betale sig at købe 2
stk
256 MB moduler i stedet ? (Det skal være billigt, og derfor har jeg indtil
videre valgt
løsningen med en Ram-blok)

Hvis man ikke kører Dual DDR, er der så et andet bundkort / chipset, der er
bedre,
hurtigere eller mere stabilt? (Jeg har hørt at nForce2 p.t. er det hurtigste
til Athlon XP
CPU'er, er det kun med DualDDR?)

Hvad med de nye Athlon XP CPU'er (dem med 333 MHz FSB), er der nogen grund
til at vælge sådan en i stedet? (De er jo stadig rimelig dyre, og det skal
helst være
billigt)

Er der nogle problemer med at køre det nævnte system med en alm. 300 W PSU,
der
ikke har det ekstra stik, der er plads til på bundkortet? (Jeg regner med at
have en
harddisk, et DVD-drev, en CD-brænder og et GeForce 3 Ti 200 til at køre med
de nævnte dele)

Er der i det hele taget nogle problemer ved det nævnte? (Altså noget som jeg
ikke har
tænkt over endnu)

Håber I kan bidrage med noget. (Også gerne en bekræftning af, at det ser
fornuftigt
ud, hvis det altså gør det...)

MVH. Kristian

--
Kristian Jakobsen
2800 Lyngby

Fjern .NOSPAM før du svarer pr. email

Fra : jk

Dato : 24-02-03 22:40

On Mon, 24 Feb 2003 21:59:58 +0100, "Kristian K. Jakobsen"
<kristian@kampsax.dtu.dk.NOSPAM> wrote:

> [...]
>Intel VC 820 bundkort) og vil nu gerne have lidt råd, før jeg kaster mig ud

Har du virkelig RDRram.

Har du overvejet et bundkort som asus P4T-E ?

Det kan du få på
http://www.demoshop.dk/page76.htm

for 575 kr.

Manualen til det bundkort kan du finde på
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/HANDBUCH/Motherboard/Socket_478/INTEL_Chipset/
læs den så du får købt den rigtige cpu. Det skal nok være en fsb400 P4
northwood.

Anmeldelse:
http://www.hexus.net/review.php?review=235

>Det jeg indtil videre har besluttet at anskaffe er:
>
>- Soltek SL-75FRN-L motherboard
> http://www.soltek.de/English/product/75frn-r.htm

Det bundkort er ikke nært så godt som alle de andre nforce2 bundkort.
læs review under reviews på
http://www.overclockers.co.nz

det er max. fsb på 161 MHz, jeg er stødt over !

MSI nforce2 er meget bedre og stadig meget billigt, hvis det kan købes
allerede.

> [...]
>stk
>256 MB moduler i stedet ? (Det skal være billigt, og derfor har jeg indtil

Ikke forstået. 2 stk. 256 er normalt billigere end 1 stk. 512

> [...]
>billigt)
>
>Er der nogle problemer med at køre det nævnte system med en alm. 300 W PSU,

300 w skulle være nok

>ikke har det ekstra stik, der er plads til på bundkortet?

Hvorfor henter du ikke bundkort manualen og læser hvad bundkortet
kræver af stik.

www.soltek.com.tw

> [...]
>de nævnte dele)
>
>Er der i det hele taget nogle problemer ved det nævnte? (Altså noget som jeg

Når du køber pc2700 ram, kan det køre fsb166, eller ddr333. Det passer
perfket med en fsb333 cpu.

Men du kan vel også overclocke en fsb266 cpu til fsb333, hvis du
vælger en Tbred over 2100+

mvh

John

Fra : Kristian K. Jakobsen

Dato : 25-02-03 00:12

"jk" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Har du virkelig RDRram.

Ja, desværre :( Det er pissedyrt

> [...]
et/
> læs den så du får købt den rigtige cpu. Det skal nok være en fsb400 P4

Tak for det, men synes ikke lige jeg har råd til en P4

> Det bundkort er ikke nært så godt som alle de andre nforce2 bundkort.
> læs review under reviews på
> http://www.overclockers.co.nz
>
> det er max. fsb på 161 MHz, jeg er stødt over !

Ok, det vidste jeg ikke.. Det skal undersøges, men hvad med
CPU'en, den skal da køre 266 MHz FSB, ikke ???

> MSI nforce2 er meget bedre og stadig meget billigt, hvis det kan købes
> allerede.

> Ikke forstået. 2 stk. 256 er normalt billigere end 1 stk. 512

Ifølge edbpriser.dk får man 2 x 256 til næsten samme pris som 1 x 512,
men så er det 3. parts ram.. Det er jeg ikke helt tryg ved

PSU,

> 300 w skulle være nok

Lækkert, så kan jeg genbruge den jeg har

> Hvorfor henter du ikke bundkort manualen og læser hvad bundkortet
> kræver af stik.
>
> www.soltek.com.tw

Det _kræver_ ikke det andet stik, men det anbefales, jeg ville gerne høre
om nogen havde erfaringer med at køre uden...

> [...]
> perfket med en fsb333 cpu.
>
> Men du kan vel også overclocke en fsb266 cpu til fsb333, hvis du

Mange tak John, håber du får tid til at svare på flere spørgsmål

Og alle jer andre eksperter, kom frisk med råd og svar :)

Fra : jk

Dato : 25-02-03 08:51

On Tue, 25 Feb 2003 00:11:30 +0100, "Kristian K. Jakobsen"

>Ok, det vidste jeg ikke.. Det skal undersøges, men hvad med
>CPU'en, den skal da køre 266 MHz FSB, ikke ???

Nej, det er internt. Det er 133 imod bundkortet. 2x133=266 da den
kører DDR internt.

De andre nforce2 bundkort kan køre fsb200, så cpu'en kører fsb400. Det
har de kunnet ret længe, også fsb266 cpu'erne.

Jeg søgte på edbpriser med nforce2. MSI's kan du sagtens få.

Den gode anmeldelse af det:
http://www.a1-electronics.co.uk/AMD_Section/Mobos/nForce2/MSI_K7N2.shtml

> [...]
>
>Ifølge edbpriser.dk får man 2 x 256 til næsten samme pris som 1 x 512,
>men så er det 3. parts ram.. Det er jeg ikke helt tryg ved

ja, du har ret

mvh

John

Fra : Kristian K. Jakobsen

Dato : 25-02-03 14:11

> [...]
>
> De andre nforce2 bundkort kan køre fsb200, så cpu'en kører fsb400. Det
> har de kunnet ret længe, også fsb266 cpu'erne.

Nu skal jeg lige have det sat på plads:
FSB intern er mellem CPU og ram (og AGP ?!?!), korrekt?
FSB "eksternt" er på f.eks PCI bus og IDE controller osv. ?

> Jeg søgte på edbpriser med nforce2. MSI's kan du sagtens få.
>
> Den gode anmeldelse af det:
> http://www.a1-electronics.co.uk/AMD_Section/Mobos/nForce2/MSI_K7N2.shtml

I lyset af den seneste test du nævner, hvor SL-75FRN-L klarer 200 MHz FSB,
tror jeg at jeg vil satse på det... Næsten alle anmeldelser på edbpriser
roser det
også til skyerne, og en af mine med-kollegianere har det og siger at det er
fedt!

> ja, du har ret
>
> mvh
>
> John

Og så vidt jeg har forstået, SKAL man jo køre RAM FSB = CPU FSB,
da det giver klart den bedste ydelse... er dette korrekt? Og i så fald, tror
du at jeg kan presse en Athlon XP 2000+ op til at køre 333 MHz FSB,
altså 166 MHz "ekstern" FSB, så den kører samme hastighed som de ram,
jeg tænker at købe, eller skal jeg købe PC2100 DDR RAM (nej, vel...
det tror jeg ikke jeg vil)

Og endnu en gang tak for alle de gode råd og svar John, det er fedt at
du gider :) du ROX c",)

MVH Kristian

Fra : Peter Christiansen

Dato : 27-02-03 23:06

Kristian K. Jakobsen wrote:
> Nu skal jeg lige have det sat på plads:
> FSB intern er mellem CPU og ram (og AGP ?!?!), korrekt?
> FSB "eksternt" er på f.eks PCI bus og IDE controller osv. ?

Der er ingen "intern" og "ekstern" FSB. På din gamle comp. har du en 133 MHz
bus. En athlon XP brugen også en 133 MHz bus men da den overfører 2 bit pr.
clockcyklus (DDR) i modsætning til f.eks. en PIII der overfører 1 bit pr.
clockcyklus (SDR), er den dobbelt så hurtig. Det vil altså svare til en 266
MHz SDR bus. Dette har PR afdelingerne udnyttet til at kalde det en 266 MHz
bus, selv om den (fysisk) kører 133 MHz. Derfor skal BIOS'en indstilles til
133 MHz, der stilles mange spøtgsmål fra personer der ikke forstår hvorfor
de ikke kan få den op på de 266 MHz den jo skulle kunne køre.

> [...]
> altså 166 MHz "ekstern" FSB, så den kører samme hastighed som de ram,
> jeg tænker at købe, eller skal jeg købe PC2100 DDR RAM (nej, vel...

Ja RAM FSB = CPU FSB skulle være det bedste for nforce chipset. Om du kan
presse en XP 2000 + op på 166 MHz FSB ved jeg ikke, men det vil sikkert
kræve meget god køling. Du kunne eventuelt låse den op og sætte multiplyeren
lidt ned så den kan køre 166 MHz (eller mere) på bussen.

Håber det kunne hjælpe.

Peter

Fra : Kristian K. Jakobsen

Dato : 28-02-03 19:11

"Peter Christiansen" <peter.c@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 133 MHz, der stilles mange spøtgsmål fra personer der ikke forstår hvorfor
> de ikke kan få den op på de 266 MHz den jo skulle kunne køre.

Ahh, det vidste jeg jo godt... men troede faktisk at PC2700 rent faktisk
kørte 333 MHz, men nu jeg har læst dit indlæg og tænkt det igennem, så
er tiøren faldet :)
Så er det jo egentlig noget snyd at sige at en Athlon XP kører med 266
MHz FSB, trist...

> [...]
multiplyeren
> lidt ned så den kan køre 166 MHz (eller mere) på bussen.

Præcis hvad jeg gik og tænkte jeg ville gøre, tak for dit indlæg, det er
rart at høre at det jeg havde forestillet mig rent faktisk ER det smarteste

> Håber det kunne hjælpe.

Det kan du tro, det kunne!

> Peter

Tak til Peter for de gode svar, det hjalp på forståelsen...
Så kan jeg med ro i sjælen bestille det nye grej. Mmm, grej ;)

MVH. Kristian

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 04-03-03 14:47

Kristian K. Jakobsen wrote:

> Så er det jo egentlig noget snyd at sige at en Athlon XP kører med 266
> MHz FSB, trist...

Både og. Den teoretiske båndbredde svarer til en FSB på 266 MHz.