Nyt Mb - DualDDR???
Fra : Iwan

Dato : 23-02-03 22:35

Jeg har besluttet mig for et nForce2 board, enten Asus A7N8X Deluxeeller MSI
K7N2G-ILSR.

Der står ved begge: Supports up to 3GB PC3200/2700/2100/1600 DDR SDRAMs.
Betyder det at de ikke understøtter pc3000 ram (havde tænkt mig at købe
PC3000 Kingston HyperX 256MB CL2)?

Jeg er faldet over udtrykket DualDDR400, virker det oxo på ram som ikke er
PC3200, men istedet PC3000 og PC3500?

Takker!!!

Jens

Fra : Peter Christiansen

Dato : 23-02-03 23:20

Iwan wrote:
> Der står ved begge: Supports up to 3GB PC3200/2700/2100/1600 DDR
> SDRAMs. Betyder det at de ikke understøtter pc3000 ram (havde tænkt
> mig at købe PC3000 Kingston HyperX 256MB CL2)?

Det understøtter PC 3000. Kortet skal bruge DDR-RAM, hvilken hastighed er
ligegyldig for funktionen af kortet. PC xxxx angiver den hastighed modulerne
er garanteret at kunne køre, angiver i MB/s.

> Jeg er faldet over udtrykket DualDDR400, virker det oxo på ram som
> ikke er PC3200, men istedet PC3000 og PC3500?

DualDDR virker med alle DDR-RAM hastighederne. DualDDR400 kraver ram der kan
køre 200 MHz FSB og det kan PC3200 og PC3500. Modulernes PCxxxx nummer kan
omregnes til MHz FSB.

Her er en lille tabel:

PC1600 = 100 MHz
PC2100 = 133 MHz
PC2700 = 166 MHz
PC3000 = 187 MHz
PC3200 = 200 MHz
PC3500 = 219 MHz

Håber det kunne hjælpe.

Peter

Fra : Peter T.

Dato : 24-02-03 11:28

Peter Christiansen wrote:

> DualDDR virker med alle DDR-RAM hastighederne. DualDDR400 kraver ram
> der kan køre 200 MHz FSB og det kan PC3200 og PC3500. Modulernes
> PCxxxx nummer kan omregnes til MHz FSB.

Er det korrekt? For jeg er tæt på at købe asus' mb ed nforce og en stang
2700 ram med henblik på, at købe en identisk stang 2700 mere og derved
udnytte dualram-muligheden.

--
Mvh. Peter T. (ved svar; tag gebisset ud af min emailadresse!)
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Fra : Peter Christiansen

Dato : 24-02-03 11:42

Peter T. wrote:
> Er det korrekt? For jeg er tæt på at købe asus' mb ed nforce og en
> stang 2700 ram med henblik på, at købe en identisk stang 2700 mere og
> derved udnytte dualram-muligheden.

Ja, det er jeg ret sikker på. Dual DDR kræver kun 2 ens moduler, vil du have
DualDDR400 skal du have to ens moduler der kan køre 200 MHz.

Peter

Fra : jij

Dato : 24-02-03 13:07

"Peter Christiansen" <peter.c@oncable.dk> wrote in message
> Ja, det er jeg ret sikker på. Dual DDR kræver kun 2 ens moduler, vil du
have
> DualDDR400 skal du have to ens moduler der kan køre 200 MHz.

Det er korrekt at du skal have to ens moduler, men at de skal kunne kører
200mhz har jeg ikke set før og ikke fundet noget materiale der heverken
beviser og modbeviser.

Det jeg ikke forstår at, hvis Crutials moduler alle koster det samme (ca
1200 hos SHG), hvorfor så ikke tage det ram der er hurtigst; PC3500 istedet
for ex. PC2700. Og hvorfor står der både på Asus' og MSI's side at boradsene
kun understøtter PC 16, 21, 27 og 32 ram?

Jens

Fra : jk

Dato : 24-02-03 13:31

On Mon, 24 Feb 2003 13:07:16 +0100, "jij" <jij@noSpam.solar.dk> wrote:

> [...]
>
>Det er korrekt at du skal have to ens moduler, men at de skal kunne kører
>200mhz har jeg ikke set før og ikke fundet noget materiale der heverken

Man kan køre dual band ram med 2 ramklodser af alle hurtighedsklasser
ved hastigheder: 100, 133, 166, 200 eller mere, når bare de 2
ramklodser er ens og med specifikation på henholdsvis pc1600, 2100,
2700, 3200, eller bedre

Med 1 ramklods kan man ikke køre dual band ram.

> [...]
>for ex. PC2700. Og hvorfor står der både på Asus' og MSI's side at boradsene
>kun understøtter PC 16, 21, 27 og 32 ram?

Crucial ram koster ikke det samme uanset specifikation.
www.crucial.com

Men samsung er p.t. billigere i danmark.

mvh

John

Fra : Peter T.

Dato : 24-02-03 13:30

Peter Christiansen wrote:

> Ja, det er jeg ret sikker på. Dual DDR kræver kun 2 ens moduler, vil
> du have DualDDR400 skal du have to ens moduler der kan køre 200 MHz.

Efter at have spurgt, faldt jeg faktisk over følgende artikel
<http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=4083>, hvor Intel
"godkender" dualram og derfor også DDR-ram. Så noget kunne tyde på, at der
_skal_ 400mhz ram til, for at kunne udnytte dualram mode.

Og samtidig ser det også ud som om at ddr400 ram falder i pris pga. Intels
udmelding, selvom de ret dyre ligenu i forhold til langsommere ram. Med
andre ord vil jeg lige vente et par måneder med en hardwareopgradering.

Fra : Peter T.

Dato : 24-02-03 13:50

Peter T. wrote:

[cut en masse uigennemtænkt nonsens]

Jeg nærlæste ikke Peter Christiansens første indlæg godt nok, hvor han
skriver, at man kan bruge alle slags ram moduler. Min fejl. :/