ECS K7VTA ustabil
Fra : Christian Simonsen

Dato : 23-02-03 19:45

Hej Gruppe

Jeg har samlet en ny 'puter med følgende spec.:

ATX kabinet m/300 W strømforsyning
ECS K7VTA3 bundkort
AMD XP 2.100+
TermalTake Silent Viking
2 x 256 DDR PC 2700 RAM Kingston
Daytone GF4 TI4200 m/128 MB
80 GB HD Seagate Barr. IV
48/12/48 Lite-On CD-R/RW
Windows XP Home DK (ej SP1)

Maskinen er ustabil ved større brug af CPU. Dette giver sig udslag i
umotiveret boot under brug. Når jeg sætter FSB ned til 100 er maskinen igen
stabil.

Jeg har prøvet:

- skift af RAM
- skift af strømforsyning
- installation af Windows 98SE

Samme problem.

Har nogen prøvet det samme, eller nogen gode ideer ?

Christian Simonsen
Christian@simonsen.tdcadsl.dk

Fra : Jimmy

Dato : 23-02-03 22:36

Det kunne tyde på at din processor bliver for varm, har du checket
temperaturen på den ved fuld load?
V.H. Jimmy

Fra : Peter Christiansen

Dato : 23-02-03 23:59

Christian Simonsen wrote:
> [...]
>
> Maskinen er ustabil ved større brug af CPU. Dette giver sig udslag i
> umotiveret boot under brug. Når jeg sætter FSB ned til 100 er

Har du skiftet til en strømforsyning af samme kvalitet, eller til en bedre ?
Hvis strømforsyningen ikke er af god kvalitet, vil spændingen falde når der
trækkes mere strøm under belastning. Dette fald i spændingen kan medføre at
computeren bliver ustabil.

Ellers kan det også (som Jimmy skriver) skyldes overophedning.

Peter

Fra : Christian Simonsen

Dato : 24-02-03 17:24

Hej gruppe

Jeg har byttet CPU'en til en XP 1.800+. Nu kører den uden problemer ved FSB
133 og RAM på 166. Ved fuld load 43C med åbent kabinet og 49C med lukket
kabinet.Så vidt jeg huske blev XP 2.100+ ca. 55C.

Strømforsyningen jeg prøvede var en 350W som uden problemer trækker en XP
1.800+, 3 ide diske, 1 scsi disk, 1 cd, 1 cd-r/rw samt 1 DVD. Den skulle
være god nok.

Er det mon XP 2.100+ som er defekt og ikke kan køre med FSB 133 ?

På forhånd tak