K7S5A og TB CPU
Fra : KN

Dato : 20-02-03 15:15

Ifølge ECS skulle bundkortet kunne køre en Athlon op til 2600+. Se evt.
linket.
http://www.ecs.com.tw/support/techcpu/athlonxp.htm
Jeg står foran at skulle opgradere min Palomino XP 1600+ til en
Thoroughbred. Jeg mener, at have læst at der var visse problemer med om
bundkortet understøtter TB. Er der nogen der har erfaringer med nævnte
bundkort og TB processorerne.
Kim

Fra : jk

Dato : 20-02-03 15:30

On Thu, 20 Feb 2003 15:15:02 +0100, "KN" <knagel@ishoejby.dk> wrote:

> [...]
>Thoroughbred. Jeg mener, at have læst at der var visse problemer med om
>bundkortet understøtter TB. Er der nogen der har erfaringer med nævnte

Hej

Jeg har da installeret en Tbred 2400+ på det bundkort.
Der findes vistnok en sjælden fsb266 udgave af 2600+. Det er den der
menes, at det kan køre.

Dem med fsb333 (2x166) kan du ikke bruge. Det understøtter bundkortet
ikke.
Du kører jo allerede fsb 133, så det kan der vel ikke komme problemer
med. Undertiden er der problemer med fsb133, når man har mere end een
ramklods, vistnok især, hvis det er sdram.
Jeg brugte 1 klods 512 Mbyte DDR ram pc2100.
Brugte in-a-box køleren.

Ærgerligt er det, når man kun kan køre fsb100 med en cpu for fsb133.

Bios var den nyeste fra oktober, da kortet blev leveret med den.

Der findes en honey x bios til kortet, som tillader at køre 133/166
mode. Herved kan altså pc2700 ram udnyttes.

Cpu kører altså nominelt, og ram kører asynkront med 166 MHz.
Men 166/166 kan den ikke. Det er beskrevet helt tydeligt at
elektronikken ikke vil det.

http://pub65.ezboard.com/bk7s5amotherboardforum

mvh

John

Fra : KN

Dato : 20-02-03 20:38

> [...]
>
> Cpu kører altså nominelt, og ram kører asynkront med 166 MHz.
> Men 166/166 kan den ikke. Det er beskrevet helt tydeligt at

Hej.
Jeg er klar over at fsb skal være 133. Jeg har 512 Mbyte Samsung pc 2700, så
det kan være jeg skal prøve honey x`s bios for at udnytte disse.
Mine betænkeligheder går på, at jeg på et tidspunkt har læst, at der var
problemer med sse i forbindelse med TB på et K7S5A. Er der noget om dette?
mvh
Kim

Fra : jk

Dato : 21-02-03 08:46

On Thu, 20 Feb 2003 20:37:56 +0100, "KN" <knagel@ishoejby.dk> wrote:
> [...]
>problemer med sse i forbindelse med TB på et K7S5A. Er der noget om dette?

Mig bekendt er SSE kun relateret til cpu'en, som understøtter det
eller ej. TB understøtter det, men ikke SSE2.

Måske mener du noget med sis chipset. Man skal bruge sis agp driveren
fra www.ecs.com.tw

SSE er vel netop noget med multimedia eller grafik.

Desuden er der sis IDE drivere. Lydkort drivere desuden, men du kan jo
disable det, og bruge et lydkort.

Der kan også være problemet med directx 9, som man ikke lige kan vide
om driverne kører ordentligt med.

Windows XP er født med directx 8.1, og også alle sis driverne. Men da
XP er ved at være 1 1/2 år gammel ville jeg nok bruge de sidste nye
fra ECS.

mvh

John

Fra : jk

Dato : 21-02-03 08:53

Jeg har ingen erfaringer med SSE med den Tbred 2400+ jeg har haft
kørende på k7s5a.

Maskinen er chefens hjemme-pc.

mvh

John

Fra : Søren

Dato : 21-02-03 11:15

> [...]
> problemer med sse i forbindelse med TB på et K7S5A. Er der noget om dette?

Ja der er problemer med at bruge SSE ved Tbred cpu med de bios versioner
der hører til kortet.
Men Honey X har modificeret en K7S5A PRO bios der under støtter SSE med Tbred til
et alm. K7S5A v1.x og v3.x http://www.fortunecity.de/kunterbunt/pfalz/102/downloads/oc1209.zip

Denne bios virker perfekt på mit K7S5A v1 med en Tbred 2400+
news:3e55fab5$0$130$edfadb0f@dread16.news.tele.dk SSE understøttes ifølge cpuid.

M.v.h Søren

Fra : jk

Dato : 21-02-03 12:43

On Fri, 21 Feb 2003 11:15:02 +0100, "Søren" <briskat@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>
>Denne bios virker perfekt på mit K7S5A v1 med en Tbred 2400+

Ser man det ! godt nogen ved bedre.

Hvordan ytrer det sig, at der er problemer med sse ?

Honey X's nyeste bios hedder da ellers oc021029a.zip

http://pub65.ezboard.com/bk7s5amotherboardforum

Hvordan er det med den ?

mvh

John

Fra : jk

Dato : 21-02-03 13:11

On Fri, 21 Feb 2003 12:43:24 +0100, jk <johnknuhtsen@mail.dk> wrote:

>Honey X's nyeste bios hedder da ellers oc021029a.zip
>
>http://pub65.ezboard.com/bk7s5amotherboardforum
>
>Hvordan er det med den ?

Nej, den understøtter ikke sse !

Din link til oc1209.zip virker desværre ikke.

mvh

John

Fra : jk

Dato : 21-02-03 13:48

On Fri, 21 Feb 2003 13:11:18 +0100, jk <johnknuhtsen@mail.dk> wrote:

>Nej, den understøtter ikke sse !
>
>Din link til oc1209.zip virker desværre ikke.

Jeg fandt oc1209.zip og flashede og har nu sse support.

Strålende ! takker !

Desuden installerede noget usb igen. Er det grunden til de usb
problemer folk har med k7s5a ?

Fra : jk

Dato : 21-02-03 14:27

On Fri, 21 Feb 2003 13:47:51 +0100, jk <johnknuhtsen@mail.dk> wrote:

>Jeg fandt oc1209.zip og flashede og har nu sse support.
>
>Strålende ! takker !
>
>Desuden installerede noget usb igen. Er det grunden til de usb
>problemer folk har med k7s5a ?

Men jeg læser i readme at denne bios er baseret på k7s5a pro bios fra
ECS fra 9. december 2002.

Nu har jeg så flashed den bios på et k7s5a, som ikke er pro.

Gør det noget ?

Umiddelbart ser det ud til at virke.

mvh

John

Fra : Søren

Dato : 21-02-03 16:28

"jk" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse news:v4ac5v4m212emlluk4dslh0umtv6biueb0@4ax.com...

> [...]
> ECS fra 9. december 2002.
>
> Nu har jeg så flashed den bios på et k7s5a, som ikke er pro.

Honey X k7s5a bios oc1209 er den bios der kører bedst indtil nu med Tbred, og den er baseret på en k7s5a pro bios.
Der er tilsyneladende kun et problem med den bios, det PCI slot der sidder nærmest AGP porten virker ikke da det på k7s5a pro kortet
deler irq med USB 2 kontrolleren og k7s5a har jo kun USB 1.
Men for de fleste vil dette ikke være et problem da grafik kortet dækker den første PCI port.

M.v.h Søren