Pensel-alger ?
Fra : Steen Pranskau-Weste~

Dato : 13-03-01 17:39

Hej med jer.
Jeg har et akvarie på 250l som et tæt beplantet, nu er problemet at jeg så
småt er begyndt at få pensel-alger hvilket jeg er lidt træt af. Der skulle
vel ikke være en eller flere der ved hvordan man kommer dette problem til
livs, eller ved hvorfor det opstår.
M.V.H.
Steen.

Fra : Naess

Dato : 13-03-01 21:52

"Steen Pranskau-Westermann" <pranskau@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vel ikke være en eller flere der ved hvordan man kommer dette problem til

Pensel-alger er noget fanden har skabt.
Af erfaring kan jeg fortælle at du skal skynde dig, for det går pludselig
stærkt og så har du svineriet i hele akvariet, og det er ikke til at komme
af med igen. Jeg har engang været igennem en større tur med de forbandede
penselalger, som jeg fik fordi jeg brugte for meget Ph-sænker og akvariet
ikke fik lys nok. For lidt lys er vist nok den hyppigste årsag til
penselalger. Jeg stoppede udbredelsen af algerne ved at skifte mine lysrør
( Timer sat til 11 timer om dagen ) og helt undlade at bruge Ph-sænker ved
vandskift. Men skaden var sket, og jeg var nødt til at tage alt op hvor der
sad alger på, og rense dem grundigt for algerne forsvandt ikke af sig selv.
De løsnede sig bare og flød rundt i akvariet, og det så ud af helvedes til.
Håber det kan hjælpe dig, men skynd dig makker !

Hilsen Naess

Fra : Steen Pranskau-Weste~

Dato : 14-03-01 21:28

Hej Naess
Tak for din skriv, jeg har stadigt lidt svært ved at hitte på hvad jeg skal
gøre ved problemet da det ikke er mere end 5 mrd siden jeg skiftede mine
dagslysrør og jeg belyser baljen i 14 timer om dagen, jeg bruger ingen kemi
bortset fra lidt plantegødning fra tropica.
Jeg vil gerne høre om du har andre gode ideer eller om der er andre som kan
nogle tricks.
MVH.
Steen

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 15-03-01 05:17

> [...]
> bortset fra lidt plantegødning fra tropica.
> Jeg vil gerne høre om du har andre gode ideer eller om der er andre som

Tricks og tricks... i hvert fald ikke her så tidligt på dagen

Men kunne du ikke lige oplyse:
Hvor meget lys har du over den 250 liters balje? - og evt. hvilke(t)
type(r) rør?
Hvor meget MasterGrow bruger du?
Har du på noget tidspunkt "eksperimenteret" med anden gødning?

Penselalger skyldes ofte for meget fosfat i vandet. Det er derfor pH-sænker
(som oftest er fosforsyre-baseret) kan give problemet.

Mvh Jonas

Fra : Naess

Dato : 15-03-01 16:00

> [...]
> bortset fra lidt plantegødning fra tropica.
> Jeg vil gerne høre om du har andre gode ideer eller om der er andre som

Hej Steen
Jeg er selv forholdvis ny akvarist, og jeg lagde da også mit problem med
penselalger ud her i gruppen, og fik en god respons.
Mit problem var at der ikke var lys nok i min hjemmebyggede lyskasse, så jeg
tilføjede et rør mere og skiftede til mærket Triton, som jeg fik anbefalet
af gruppen her. Det er godt nok et dyrt mærke, men det er pengene værd i
forhold til feks. Grolux som du skal holde dig langt væk fra. Sæt din lystid
ned til 11-12 timer om dagen, ikke mere i hvert fald.
Nu ved jeg ikke hvilke lysrør du bruger og hvor tit du skifter vand ( jeg
skifter 1/3 hver anden uge ).
Hvad kemi angår, så er nitrat vist også en af årsagerne til penselalger.
Bruger du måske for meget plantegødning ?
Ellers ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal sige. Jeg håber andre her i gruppen
læser vores indlæg, og måske kan komme med nogle bedre ide'er til årsagen og
afhjælpningen af dine penselalger.

Hilsen Naess

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-03-01 18:14

Hmm - det var ikke fra min sædvanlige PC, så jeg har åbenbart ikke fået
rettet Sv: til Re: - beklager......

Steen Pranskau-Westermann <pranskau@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:98life$t6l$1@news.opasia.dk...
> [...]
> vel ikke være en eller flere der ved hvordan man kommer dette problem til

Jeg er stort set ening med den forrige ærede taler...

Da jeg på et et tidspunkt fik trådalger/penselalger var løsningen:

Mere og bedre lys:
Grolux+dagslysrør blev udskiftet med Triton-rør !

Belysningstiden blev nedsat fra 14 til 12 timer dagligt !

Der blev sat et par siamesiske algeædere derned tl at rydde
op i de eksisterende alger !

Siden har jeg ikke haft nogle !

M.v.h.
Jan Vestergaard
Email: jan@jve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 02-04-01 13:42

"Steen Pranskau-Westermann" <pranskau@pc.dk> wrote in message
> [...]
> vel ikke være en eller flere der ved hvordan man kommer dette problem til

Undskyld det sene svar, men jeg faldt lige over dette:
http://users.cybercity.dk/~bkb5381/art39.htm

Nogle Violinsmerlingen, der spiser penselalger.

--
/Lars Bo Wassini
http://www.wassini.dk