opgradering - billigst muligt, ønsker hjæl~
Fra : Kim

Dato : 15-02-03 12:03

Hejsa til jer

Jeg håber i kan hjælp mig. Ønsker at lave en (tiltrængt) opgradering.
Jeg er også en TOTAL fattigrøv så det skal gøre billigt !!!

På nuværende tidspunkt har jeg:
Bundkort: K7M
CPU: Athlon 550
RAM: 128 (133) + 32 (100)
Grafikkort: Matrox G400 (32 ram)
HARDDISK: 120 GB WD
19 Skærm
og andet det andet løse (netkort, lys mus osv).

Det skal siges at jeg altid kører i 1600 * 1200 (75 hz.)

Min ide er at jeg køber en bundkort med onboard lan, lyd og grafik:
INDKØB (ca. priser..)
BUNDKORT: MS-6570 K7N2G-L, nForce2, LAN, VGA, Lyd, Dual DDR3200 (1195,-)
CPU xp 2100+ (899,-)
RAM: 512 (2700) (650,-)
Total pris ca. 2700,-

Jeg er meget i tvivl om følgende:
1) Onboard grafikkort er nVidia Geforce 4 MX - hvor meget er det egentlig
værd og er det bedre end mit nuværende Matrox G400 ?
2) Kan jeg stadigvæk køre 1600 * 1200 i omkring 75 hz ?
3) Er det nogle gode valg jeg har fortaget for prisen ?
4) Da jeg i forvejen har lan og lydkort kan det så bedre betale sig at købe
et bundkort uden onboard og så købe et nyt grafik kort /beholde det gamle ?
5) Kan det gøre bedre for de ca. 3000 jeg vil bruge på hele herligheden ?

Håber i kan hjælpe

Mvh
Kim

Fra : johnjohn

Dato : 15-02-03 14:29

On Sat, 15 Feb 2003 12:02:43 +0100, "Kim"
<removeXhejsameddig@hormail.com> wrote:

> [...]
>INDKØB (ca. priser..)
>BUNDKORT: MS-6570 K7N2G-L, nForce2, LAN, VGA, Lyd, Dual DDR3200 (1195,-)
godt MB, hvem har dog det hjemme ? Se tomshardwares nye nforce2 test
>CPU xp 2100+ (899,-)
godt valg, overclockerens drøm, når det er en Tbred
>RAM: 512 (2700) (650,-)
hovsa det må være for 256 Mb

> [...]
>værd og er det bedre end mit nuværende Matrox G400 ?
>2) Kan jeg stadigvæk køre 1600 * 1200 i omkring 75 hz ?

er matrox g400 ikke et 4x grafikkort, der kan bruges på nforce 2 ?

> [...]
>5) Kan det gøre bedre for de ca. 3000 jeg vil bruge på hele herligheden ?
nja, msi er meget billigt, men alligevel godt.

Hvis du ikke spiller. Hvorfor så opgradere ?

mvh

John

Fra : Kim

Dato : 15-02-03 15:04

> hovsa det må være for 256 Mb
ja, der er vist gået lidt koks i prisen, der skal lægges er par hundrede kr
oveni.

> er matrox g400 ikke et 4x grafikkort, der kan bruges på nforce 2 ?
Nej det er kun 1x.

> Hvis du ikke spiller. Hvorfor så opgradere ?
Arbejder i photoshop det meste af dagen, spiller dog næsten aldrig
Desuden pacer jeg rundt imellem flere programmer som er åbne på samme tid

> mvh
>
> John

mvh
Kim

Fra : Morten Johansen

Dato : 15-02-03 22:12

Kim wrote:

> Nej det er kun 1x.

Ifølge Matrox kører et G400 med 4xAGP:
http://www.matrox.com/mga/products/comp_chart/g400_products.cfm

Hilsen Morten

Fra : Morten Johansen

Dato : 15-02-03 22:42

Kim wrote:

> Nej det er kun 1x.

Jeg kom lige til at tænke på, at det jo også kan være bundkortet, der
ikke understøtter mere end 1xAGP, men jeg ved ikke lige hvilket
bundkort, du har.

Hilsen Morten

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 16-02-03 12:19

Kim,

Hvis jeg har forstået dit behov korrekt, har du først og fremmest behov for
at gøre din arbejds-pc hurtigere, dvs. det er Photoshop performance, du
gerne vil gøre hurtigere?

Hvis det er korrekt, så drop alt om bundkort med indbygget dette og hint.
Find et bundkort, uden On-board ting og sager, og genbrug det du har. Du kan
ikke få et bundkort med on-board grafik, der er bedre end dit Matrox kort i
2D. Dvs. hvis jeg var dig, ville jeg købe:
1) Bundkort uden noget som helst on-board,
2) 1GB Ram
3) CPU for resten af pengene.

Jeg arbejde selv med Photsoshop til hobbybrug, og min erfaring er, at man
kan ikke få for meget RAM i en maskine, der seriøst skal arbejde med
Photoshop.

Jeg kan se du spiller en gang i mellem, men det ville jeg være sekundært i
denne sammenhæng, så dårligt er dit G400 trods alt heller ikke til spil.
(Jeg har selv et G450).

VH Thomas

Fra : Kim

Dato : 16-02-03 16:08

> [...]
> denne sammenhæng, så dårligt er dit G400 trods alt heller ikke til spil.

Hej Thomas

Det var lige det svar jeg efterlyste *sssss*

Ja, det er primært for at gøre min pc hurtigere i photoshop samt at have
flere programmer åbne på en gang uden at hastigheden bliver total svag.
Som jeg kan forstå dig, så kan det overhovedet ikke betale sig at købe nyt
grafikkort, ihvertifald så længe der om onboard.

Det betyder jo faktisk at jeg kun kan finde et bundkort, sætte en 2100 xp i,
og så 1gb ram (eller mere..) og så skulle der ikke være de store problemer
(ihvertifald som de er nu).

Tak for dit svar.

Nu jeg har dig i røret:
Alle de der test osv. af grafikkort, der kan man jo se at hastighed osv
ligger meget højt. Men hvis jeg kun har behov for hurtig grafik til
photoshop og til at bladre billedarkiv (dvs primært 2D grafik) igennem hvad
er så det bedste grafikkort - ?
Vil jeg overhoved få så meget ud af at at skifte (på et tidspunkt..) mit
g400 ud med et kort til 2500-3000 kr ?

Tusinde tak for dit svar som ramte plet til mit behov *ssss*

mvh
Kim

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 16-02-03 20:37

Hej Kim,

> [...]
> Som jeg kan forstå dig, så kan det overhovedet ikke betale sig at købe nyt
> grafikkort, ihvertifald så længe der om onboard.

Det er helt rigtigt, der er intet over, og intet ved siden af Matrox
grafikkort, når det gælder 2D. Alt det, der konkurreres på mht. andre
grafikkort, er 3D ydelse, og det er sekundært for dig. Derfor får du kun
meget lidt ud af at skifte dit grafikkort (i hvert fald, så længe vi snakker
ydelse ift. Photoshop).

Når vi snakker flere programmer åbne på en gang, så går jeg ud fra, du som
en selvfølge bruger Win2000 eller XP Pro? Hvis ikke, så skift......

> [...]
i,
> og så 1gb ram (eller mere..) og så skulle der ikke være de store problemer

Det er også rigtigt

> Tak for dit svar.

Du er velkommen,

> [...]
> ligger meget højt. Men hvis jeg kun har behov for hurtig grafik til
> photoshop og til at bladre billedarkiv (dvs primært 2D grafik) igennem

Matrox, Matrox, Matrox o.s.v.

> Vil jeg overhoved få så meget ud af at at skifte (på et tidspunkt..) mit
> g400 ud med et kort til 2500-3000 kr ?

Ift. Photoshop, nej. Nogle vil sikkert mene, du bliver bedre kørende med et
Matrox Parhelia, http://www.matrox.com/mga/products/parhelia/256mb.cfm men
jeg tror det ærligt talt ikke. Så vidt jeg kan læse, er det Matrox' forsøg
på at komme ind på 3D markedet, og som sagt, det er ikke rigtigt din
boldgade.

> Tusinde tak for dit svar som ramte plet til mit behov *ssss*
>
> mvh
> Kim

Forslag til nyt bundkort kunne være:
ASUS A7V8X
http://www.ocworkbench.com/2002/asus/a7v8x/a7v8xp1.htm

eller

MSI KT3 ultra
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=989&page=6

men der er sikkert andre, der har en mening herom .-)

VH Thomas