Tilpasse siden til brugerens skærmstørrels~
Fra : Claus Bach Mogensen

Dato : 13-03-01 12:24

Hvordan får jeg min side til at tilpasse sig brugens skærmopløsning
automatisk?
Jeg har set mange eksempler på, at indholdet tilpasser sig min
skærmopløsning - f.eks.
http://www.linkit.dk/ , men jeg kan ikke selv gøre det.

Jeg arbejder i Dreamweaver. Og jeg har forsøgt mig med no resize det ene og
andet. Er det frames der skal til - som tildeles en bestemt værdi (relativ,
absolut eller pixels?)

Jeg forstår det ganske enkelt ikke og håber derfor at der er nogle kloge
folk, der kan forklare mig det på en udtømmende måde.
Findes der evt. et site, hvor man kan læse nærmere om det?

/Christopher

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-03-01 14:05

"Claus Bach Mogensen" <claus@odderpro.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan får jeg min side til at tilpasse sig brugens skærmopløsning
> automatisk?

Nu kender jeg ikke Dreamweaver, men hvis man fx skriver følgende meget
simple html:

<head>
<title>Test</title>
</head>

test test test test test test test test test test test test test test test
test test test test test test test test test test test test test test test
test test test test test test test test test test test test test test test
test test test test test test test test test test test... Fortsæt evt.
selv...</p>

Så vil du se, at den tilpasser sig helt automatisk. Hvad du så gør for at
"ødelægge" dette har jeg ingen ide om.

Mange laver et grafisk layout, og placerer grafikken vha. tables. Nogle af
dem siger, at så kan man ikke tilpasse bredden automatisk.
Af hensyn til dem har jeg hurtigt lavet en lille side, som viser hvordan man
kan have en dynamisk bredde (og højde) med grafisk layout, baseret på
tables. Måske kan du bruge det til noget: http://myplace.dk/dynwidth/

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 13-03-01 15:32

"Claus Bach Mogensen" <claus@odderpro.dk> writes:

> Hvordan får jeg min side til at tilpasse sig brugens skærmopløsning
> automatisk?

Brug relative størrelser, som f.eks. '%' eller lad helt være med at
angive nogen bredde. Du kan godt have noget der har fast bredde som et
billede, men sørg for at der også er noget på siden der kan 'flyde ud'
og udfylde browservinduet.

Her er nogle eksempler på at man godt kan lave rimelig avanceret
layout der virker med forskellige opløsninger:
http://slashdot.org/
http://www.mozilla.org/

Kig i koden, og forstå hvad der får det til at virke.

Fra : Allan Unnerup

Dato : 13-03-01 17:23

>Hvordan får jeg min side til at tilpasse sig brugens skærmopløsning
>automatisk?

Du kan være ret ligeglad med skærmopløsningen. Det, der er interessant, er,
hvor stort browserens vindue er. Det eneste, du kan bruge skærmopløsningen
til, er at bestemme et max. for browservinduets størrelse.

Eksempelvis er jeg priviligeret med en 21" skærm, som jeg har valgt at køre
i opløsningen 1280x1024pixels, men browservinduet er som oftest kun omkring
halvdelen.

Jeg ændrer størrelsen af vinduet, så det passer til det jeg ønsker at se.

Hilsen Allan

Fra : Ewan

Dato : 13-03-01 20:17

Stjernerne (Jokertegn) i framesættet tilpasser størrelsen. Grafikken er sat
ind som background="blabla.jpg" i sidestykkerne - det gør at de 'strækker'
(det er nødvendigt).

<frameset cols="1*,780,1*"

Dreamweaver kan måske være meget godt til nogle ting, men det laver noget
'snavskode', f.eks. er der slet ingen grund til de 1-taller, der står foran
* (Eks. er taget fra linkit.dk, som formodentlig også er lavet i
Dreamweaver). Derudover vil den også altid angive rows="*", i et framesæt,
hvor der måske slet ikke er angivet rows - totalt unødvendigt..?
Men, som sagt, det er da ok, hvis man ikke gider lære kode

Fra : Ewan

Dato : 13-03-01 20:21

"Claus Bach Mogensen" <claus@odderpro.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der evt. et site, hvor man kan læse nærmere om det?
>
> /Christopher

Jeg glemte at nævne, at IDG har lavet et hæfte, der beskriver Dreamweaver
ret godt. Det koster 69,- og kan købes i stort set alle kiosker og
boghandler

Fra : THOMAS VESTERGAARD

Dato : 13-03-01 20:50

> Jeg glemte at nævne, at IDG har lavet et hæfte, der beskriver Dreamweaver
> ret godt. Det koster 69,- og kan købes i stort set alle kiosker og
> boghandler

Jeg har et hæfte af den slags, til dreamweaver.......... det er da ok men
hjalp ikke mig med det problem jeg havde.
Det er meget godt at starte med hvis man ikke ved så meget om DW

--
Thomas Vestergaard
Tlf : 21834342