fjerkræ/fisk til hunde?
Fra : Punish the deed, not~

Dato : 07-03-03 15:31

Hej
jeg ville høre om nogen giver deres hunde kylling eller andet fjerkræ
? eller fisk ? hvad er billigt og godt ? hvordan tilberedes det ? og
findes der i det hele taget billig fisk ? kan det betale sig at
købe frosne kyllinger og hvad gør man så med dem ?

Fra : Bjergskoven

Dato : 07-03-03 17:44

Hej Punish

> [...]
> findes der i det hele taget billig fisk ? kan det betale sig at
> købe frosne kyllinger og hvad gør man så med dem ?

Vores hunde får kylling mindst et par gange om ugen. Vi fodrer efter BARF
metoden og det betyder jo at alt foder er råt. Hver hund får en halv rå
kylling pr. måltid. Vi køber frosne kyllinger som jo kan fås meget billigt,
5 stk. for 100,-

Du kan selvfølgelig godt koge kyllingen, men så går der værdifulde enzymer
tabt.

Kalkun og ænder er også velegnede til hundefoder. Lige efter jul kunne man
købe frosne ænder meget billigt.

Fisk er også udemærket som hundefoder. Desværre er der frygteligt dyrt,
hvis man ikke er så heldig at kende en fritidsfisker, som fanger mere end de
selv kan spise.

Hvis du bor i nærheden af en lille havn, kan du måske finde en fisker som
vil sælge lidt fra kajkanten.

Hilsen

Merete

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 07-03-03 17:58

> [...]
>kylling pr. måltid. Vi køber frosne kyllinger som jo kan fås meget billigt,

,,,,,,,,,,,,,hvordan tilbereder du den inden hunden får den rå ? hvad
med alle de skarpe ben ?

jeg blander lidt BARF-princip med tørfodder, da jeg ikke har verdens
største fryser til rådighed så det ville være lidt for svært for
mig at købe og tilberede hver dag.

> Du kan selvfølgelig godt koge kyllingen, men så går der værdifulde enzymer
>tabt.

,,,,,,,,,,,,,ja det snakkede jeg med min dyrelæge om, ude på
landbohøjskolen, han mente nu at det var minimalt hvad der gik til
spilde, selv om jeg godt ved at noget går til spilde så er det jo
stadig langt bedre kvalitet end tørfoderet, og så undgår jeg den
rissiko der trods alt er i at give råt kød.

Fra : Bjergskoven

Dato : 07-03-03 23:56

Hej Punish

> ,,,,,,,,,,,,,hvordan tilbereder du den inden hunden får den rå ? hvad
> med alle de skarpe ben ?

Den bliver bare delt i 2 eller 4 stykker. Dvs. absolut ingen tilberedning.
Der er ingen fare ved at give hunden fjerkræben når bare de er rå.
Kyllingeben er meget bløde og du kan knække den med fingrerne, når bare de
er rå.

> jeg blander lidt BARF-princip med tørfodder, da jeg ikke har verdens
> største fryser til rådighed så det ville være lidt for svært for
> mig at købe og tilberede hver dag.

Hvis du vælger både at give din hund tørfoder og BARF skal du give tørfoder
til det ene måltid og BARF til det andet.
Grunden til dette er, at fordøjelsen af tørfoder tager mange flere timer end
fordøjelsen af råt foder. Hundens korte fordøjelseskanal er designet til
hurtig fordøjelse af råt kød som i gennemsnit tager 4-6 timer mens
fordøjelse af tørfoder kan tage op til 24 timer.

> [...]
> stadig langt bedre kvalitet end tørfoderet, og så undgår jeg den
> rissiko der trods alt er i at give råt kød.

Mange dyrlæger har desværre en meget lille indsigt i ernæringsmæssige
forhold. (Måske gælder det ikke for din ? ) og det skyldes at faget
ernæring fylder meget lidt i dyrlægeuddannelsen. Der er mange værdifulde
stoffer, der går tabt når kød koges. Feks. ødelægges essentielle fedtsyrer,
aminosyrer og enzymer. Kogning nedsætter også kødproteinernes fordøjelighed.
Hvilken risiko mener du der er ved at give råt kød ?

Hvorfor tager du ikke skridtet fuldt ud og fodrer din hund efter BARF
metoden ?

Hilsen

Merete

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 09-03-03 10:08

On Fri, 7 Mar 2003 23:55:44 +0100, "Bjergskoven" <info@bjergskoven.dk>
wrotd:

> [...]
>hurtig fordøjelse af råt kød som i gennemsnit tager 4-6 timer mens
>fordøjelse af tørfoder kan tage op til 24 timer.

,,,,,,,,,,,ok det havde jeg faktisk ikke tænkt over, hvad sker der så
hvis jeg gør det ? jeg har nemlig indtilvidere nogle gange puttet lidt
tørfodder oven i BARF-maden. Hvad hvis tørfoderet er opblødt i vand
tror du så ikke at tiderne passer bedre sammen ?

> [...]
>aminosyrer og enzymer. Kogning nedsætter også kødproteinernes fordøjelighed.
>Hvilken risiko mener du der er ved at give råt kød ?

,,,,,,,,,,,,,,han sagde at der er de samme "rissicier" som der er ved
at give det til mennesker ,bare en del mindre. Hundene kan også få
salmunella og andre sygdomme af at spise råt kød. Som han sagde hunden
får et stærkere imunforsvar af at leve af råt kød , bliver mere
modstandsdygtig over for mange ting, det ville mennesker også få hvis
vi levede af råt kød , men man kan være uheldig at der kommer
bakterier der er for slemme at slå ned, især når man ikke henter kødet
ude hos en landmand der lige har slagtet. Du ved jo hvordan kødet
nogle gange bliver opbevaret og behandlet herhjemme af vores slagtere.
Hvis jeg kendte en landmand der selv slagtede så ville jeg ikke være
ligeså nervøs.

Men nogle siger så at kødet skal være gennemkogt, og nogle siger at
man bare skal give det 4-5 min , jeg har valgt at koge det i 4-5 min
så tager det de værste bakterier , men koger ikke al kraften ud af
det.

>Hvorfor tager du ikke skridtet fuldt ud og fodrer din hund efter BARF
>metoden ?
>

>Hilsen
>
>Merete

.............fordi jeg desværre ikke har så stor en fryser , og hvis
jeg ikke kan fryse så meget ned mener jeg at det bliver lidt for
tidskrævende for mig.

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 09-03-03 11:11

Punish the deed, not the breed wrote:

> ............fordi jeg desværre ikke har så stor en fryser , og hvis
> jeg ikke kan fryse så meget ned mener jeg at det bliver lidt for
> tidskrævende for mig.

Jeg fodrer med BARF og jeg har en ret lille fryser.
Jeg køber løsfrossen kallun eller kallun/oksekød i poser a 2 kg (Dan
Dog), om der findes andre lignende produkter ved jeg ikke.
Min hund på ca 30 kg får 1/8 pose om dagen.
Du kan finde en liste over forhandlere på tlf: 75152211.

Marianne Feddersen

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 09-03-03 11:13

Marianne Feddersen wrote:
> Du kan finde en liste over forhandlere på tlf: 75152211.

Vrøvl: Du kan få anvist nærmeste forhandler på ^^^^^^^^^^^^

Marianne Feddersen

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 09-03-03 13:24

On Sun, 09 Mar 2003 11:11:00 +0100, Marianne Feddersen
<marianne@feddersen.dk> wrotd:

> [...]
>Min hund på ca 30 kg får 1/8 pose om dagen.
>Du kan finde en liste over forhandlere på tlf: 75152211.

,,,,,,,,,,,,,,tak for tlfnr men jeg tror at de sælger det ude i Maxøe
i Rødovre , men min fryser er altså stadig bare ikke så stor

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 09-03-03 14:37

> [...]

>Der er ingen fare ved at give hunden fjerkræben når bare de er rå.
>Kyllingeben er meget bløde og du kan knække den med fingrerne, når bare de

,,,,,,,,,,,,,,ja så kan jeg jo ikke koge en kylling hvis benene bliver
hårde af det? , så må jeg give kyllingen rå hvis jeg falder over en
billig kylling en dag

Fra : x Vuf x

Dato : 21-03-03 10:43

Fri, 07 Mar 2003 17:57:31 +0100, Punish the deed, not the breed wrote:

> [...]
>stadig langt bedre kvalitet end tørfoderet, og så undgår jeg den
>rissiko der trods alt er i at give råt kød.

Jeg koger kyllingen eller hele kyllingelår, ta'r det op af suppen,
når det er mørt, koger ris i suppen, piller kødet af kyllingen,
blender skind og brusk (hvis det er til hvalpe), blander det hele
og blander et vitamin/mineral-produkt i. Afkøles og serveres lunt.

Ved at koge ris i suppen, går der altså minimalt tabt.

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.com/ webmaster@***sonpet.com
Nu er de snart færdige... De flotte nye hjemmesider. /\\|//\

Fra : Karina og Christian

Dato : 07-03-03 18:01

"Bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> wrote in message
[klip]
> Fisk er også udemærket som hundefoder.

Ja, fisk er sundt - både for mennesker og for dyr.

Vaks har i hvert fald konsumeret mere end en EU-kvote i sin tid )

I særdeleshed er fede fisk gode - i disse fisk (eksempelvis sild og makrel)
er der jo masser af fantastisk godt og værdifuldt fiskeolie.

Desværre er der frygteligt dyrt,
> hvis man ikke er så heldig at kende en fritidsfisker, som fanger mere end
de
> selv kan spise.

Hmmm - en helt almindelig erhvervsfisker kan da også sagtens gå an. I hvert
fald har min far da fanget alle de fisk, Vaks har spist - så det har været
ganske gratis ) Skulle de købes, havde de formentlig kostet en formue.

Med venlig hilsen
Karina,
der IKKE spiser fisk

Fra : Pwh

Dato : 07-03-03 19:46

"> [klip]

> Ja, fisk er sundt - både for mennesker og for dyr.
"> [klip]

> Karina,

Ja det troede jeg også engang. Jeg har for nylig
fået reppet min 5 år gamle kastrede hankat for
urinvejssten (kostede mig 12500 kr.)
Og de sagde udtrykkeligt ude på Kbh. Dyrehospital
at ALT 'seafood' er bandlyst til katte. Det skulle indeholde
et stof som stærkt fremmer de krystaller der danner
urinvejssten. Om det heller ikke er godt at give til hunde
har jeg dog ikke undersøgt.

Mvh Jens

Fra : Karina og Christian

Dato : 07-03-03 20:42

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message
[klip]

> [...]
> at ALT 'seafood' er bandlyst til katte. Det skulle indeholde
> et stof som stærkt fremmer de krystaller der danner

Ja, se det var jeg ikke klar over.

Om det heller ikke er godt at give til hunde
> har jeg dog ikke undersøgt.

Som sagt har min hund altid spist fisk. Vi talte så sent som i sidste uge
med vores gode dyrlæge om det, og han kunne kun sige, at det var en god idé,
at Vaks spiste fisk. Men jeg hører da meget gerne, hvis andre har andre
erfaringer.

Det skal siges, at vi naturligvis ikke giver ham rå fisk. Det bliver kogt.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Ann K.

Dato : 07-03-03 20:52

Hejsa.
Grunden til at katte tåler fisk dårligt ligger i balancen mellem
forskellige mineraler i fisk... Kan selvfølgelig ikke lige huske
hvilke - men mener at det iaf har noget med magnesium og fosfor
indholdet at gøre....
Dertil er katte virkeligt udsatte for forskellige former for
urinvejssten... især hankatte, da deres urinrør er meget kort og smalt
og derfor nemt "stopper" til
Dertil kommer at nogle katte af naturen ikke er særligt gode "drikkere"
(som de fleste ørkendyr) og derfor ikke får "spulet" urinrøret godt nok
igennem, når de urinerer... Urinstenene hober sig derfor op - og
tilstanden kan faktisk blive livstruende for katten

Hvis du - Jens - har brug for flere oplysninger og evt at andre kan give
dig in-put om deres erfaringer, så prøv at lægge et indlæg i
nyhedsgruppen dk.fritid.dyr.kat Der sidder flere som har (haft) samme
problemer som du og din kat....

Mvh Ann

Fra : Pwh

Dato : 08-03-03 12:40

"Ann K." <tsarsFJERN@DETTEos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dig in-put om deres erfaringer, så prøv at lægge et indlæg i
> nyhedsgruppen dk.fritid.dyr.kat Der sidder flere som har (haft) samme

Tak for oplysningen. Jeg har før i tiden kommet
en del i den NG. Jeg tror egentligt ikke at jeg
behøver flere oplysninger om urinvejssten
end jeg allerede har fået fra Dyrehospitalet.
Mit kat har også fået en 'penisamputation'
så problemet burde aldrig kunne opstå igen.
Nu tisser han i princippet som en hunkat.

Er en hankat der er kastreret og penisamputeret
egentligt stadig en hankat. Eller er det bare en kat >

Mvh Jens

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 07-03-03 22:29

Pwh skriver:

> [...]
> et stof som stærkt fremmer de krystaller der danner
> urinvejssten. Om det heller ikke er godt at give til hunde

Hej Jens!
Var det struvit-sten den havde? De dannes bl.a. af magnesium, hvilket
der kan være meget af i f.eks. dåse-tun. Tror godt man kan finde frist
fisk uden alt for meget magnesium, ved dog ikke hvilke...
Hilsen Dorthe

Fra : Pwh

Dato : 08-03-03 12:44

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse >

> [...]
> der kan være meget af i f.eks. dåse-tun. Tror godt man kan finde frist
> fisk uden alt for meget magnesium, ved dog ikke hvilke...

Hej Dorthe

Jeg mener at det var Calsium de sagde var synderen i fisk.
Dåsetun har han aldrig gidet æde.
Han fik tit rå sejfileter og rejer. Rejer skulle vist værer det værste.

Mvh Jens

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 08-03-03 17:57

Pwh skriver:

> [...]
> Dåsetun har han aldrig gidet æde.
> Han fik tit rå sejfileter og rejer. Rejer skulle vist værer det værste.

Ok, så var det nok Oxalat sten, dvs. dem der formes af calcium i basisk
urin. Så er det vigtigt ikke at give ham saltholdige ting og mælkeprodukter.
Vores hund har haft struvite sten, som modsat formes i sur urin. Vi kom af
med en bondegård i behandling og specialfoder, og til sidst viste det sig,
at der blot skulle noget så simpelt som A-38 til! Nu får han lidt i maden
hver dag, og surhedsgraden er helt perfekt. Havde jeg vidst det lidt før,
havde vi sparet ret mange penge...*suk*

Hilsen Dorthe ( - og Arthur, der nyder at være rask efter 3 måneders sygdom
)

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 08-03-03 18:32

Dorthe Prip Lahrmann skriver:

> Ok, så var det nok Oxalat sten, dvs. dem der formes af calcium i basisk
> urin. Så er det vigtigt ikke at give ham saltholdige ting og mælkeprodukter.
> Vores hund har haft struvite sten, som modsat formes i sur urin.

Ah... så fik jeg alligevel byttet om på det.... *sick*

Oxalat sten formes i sur urin, giv ikke salt og mælkeprodukter.
Struvite sten formes i basisk urin, giv gerne mælkeprodukter.
Sorry hvis jeg har forvirret nogen!
Hilsen Dorthe

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 07-03-03 20:54

Hejsa

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

Ja, her i huset får Nicki både kylling og fisk, så sent som for 5 min siden
fik han fiskefilet med ris, og jeg skal love for han var lykkelig. Jeg kogte
nogen fiskefilet til ham, men da der også var en rest tilbage fra vores
pande steget fiskefilet, fik han også dem. Ja, det er selvfølgelig en små
dyr form for foder, men her i dag købte jeg gennem en anden 1 kg fiskefilet
fra fisketorvet, så det skulle Nicki selvfølgelig også nyde af. Tit får han
også torskerogn, fiskeboller, og makret i tomat på dåse, det falder også
altid i god jord. Kyllingen koger jeg bare, men bruger ALTID kun kyllinge
bryst for at undgå benene, jeg vil ikke risikere han får ben i halsen.

Mange hilsner fra

Bolette, og en mæt og veltilpas Nicki

Fra : Ann K.

Dato : 07-03-03 21:19

Hejsa.
Man kan sagtens bruge kylling til som foder til hunde... så længe det er
RÅT!
Benene splinter kun hvis fjerkræet tilberedes...
En del katteejere fodrer deres katte med daggamle kyllinger - uden
problemer...
Ræve og ulve spiser gerne fugle - uden problemer...
og vores hunde har da også fået råt fjerkræ - uden problemer...

Hos Maxsøe's dyrefoder kan du købe frosne kyllingehalse... kan ikke lige
huske prisen - men det er bare guf!!!

Mvh Ann

Fra : Ditte K

Dato : 08-03-03 18:04

Rådt kød? Er der slet ikke risiko for salmonella? Ved godt hunde klarer end
del mere end os mennesker.. men jeg tænker ofte på om min hund kunne få
salmonella, når det sker hun får rådt kød...

Mvh Ditte