Kasteration hvornår ?
Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 07-03-03 09:47

Hejsa

Vi går rundt med tanken om at Max engang skal kastereres, så ville høre lidt
om hvornår det er bedst at gøre det.

Vores grunde er at han jo aldrig skal være far til nogen hvalpe, at han så
ikke nær ville få lysten til at strejfe (hvilket jeg syntes der er nok der
gør i vores lille by) og at vores træner siger man får en hund der har
lettere ved at konsentrere sig , men ville høre lidt fra jeres andre hvad
jeres erfaringer er ?

MVH
Gitte
http://www.sacala.dk/Maxforside.htm

Fra : Pia J

Dato : 07-03-03 09:52

Jo senere du gør det, desto mindre effekt vil det sandsynligvis have. 7-8
mdr. er en god alder, der er de ikke helt færdige med deres kønsmodning og
har ikke udviklet den adfærd det ellers kan give. Nu har du ikke en race der
ligefrem er kendt for at strejfe, retrievere har meget kort navlestreng til
deres moar. Men bor du på landet kan der jo forekomme harer og andet
spændende...

En hund er ikke helt så upålidelig som en kat i den henseende, men han vil
da muligvis blive en anelse nemmere at styre når der er piger på spil!

:Pia & Max Labweiler

Fra : Pia J

Dato : 07-03-03 10:08

Med upålidelig mener jeg, at katte jo er nærmest totalt styret af deres
hormoner, en intakt hankat kan gå og bræge dagen lang og blive mentalt
forstyrret uanset om der er hunkatte i nærheden eller ej, og det er nærmere
reglen end undtagelsen at han vil tage på eventyr. Så snart han mister
klokkerne, ændrer han personlighed og bliver sofadyr. En hanhund er altid
klar til sjov, men hvis ikke der er en løbsk tæve i nærheden, så går han
altså ikke rundt med en trang til at parre sig og strinter på møblerne. Da
vores tæve for nylig var i løbetid kunne jeg til enhver tid de 2 første uger
udkonkurrere hende med mad eller tennisbolde. Der var faktisk kun 4-5 dage
hvor han måtte adskilles fra hende og drev os alle til vanvid (inkl.
tæven!).

Min Max er ikke kastreret bl.a. fordi jeg oplevede flere hunde i
omgangskredsen som bagefter blev roligere - men angstbidere overfor andre
hanhunde. Det var dog hanner over 1 år. Og jeg har ikke brug for at stå med
43 kg usikker hund der angriber som forsvar...

:Pia

Fra : Therese

Dato : 08-03-03 15:04

Vi var også meget i tvivl om, hvornår vi skulle kastrere Bernhard. Vi fik
mange forskellige råd fra forskellige dyrlæger. Nogle mener, det er bedst at
vente til hunden er helt kønsmoden og færdigudviklet, men så har de bare
også tillagt sig de sider, man nogengange ønsker at fjerne eller dæmpe ved
kastration.

Vi valgte at kastrere Bernhard da han var 7 mdr efter råd fra vores
adfærdsbehandler. Så er sandsynligheden størst for at han aldrig udvikler
aggressivitet over for andre hanhunde og strejfer osv. Grunden til vi gjorde
det var, at han var meget vild og voldsom men kun i leg og glæde. Vi ville
gerne have ham dæmpet lidt, så vi kunne have ham inde i stuen om aftenen
uden han stormede rundt og gøede og hev i tøjet osv.
Vi har været rigtig glade for beslutningen. Det eneste problem vi kan se,
ved at have gjort det så tidligt, er at hans pels_måske_ikke bliver helt så
flot som hos en ikke-kastreret, men hvad betyder det, når man nu har en
hund, der kan slappe mere af.

Jeg vil helt klart anbefale at gøre det på det tidspunkt.

--
Mange hilsner
Therese