Skærme
Fijala 3554
Hvordan fjerner man antireflekscoatingen h~
Fra : Flemming Joensson

Dato : 06-03-03 22:00

Jeg har desværre en kat som ikke altid forstår at en glasplade ikke er
et kradsebrædt, hvilket har resulteret i en del lodrette ridser i
antireflekscoatingen.

Jeg tror egentlig fint jeg kan klare mig uden denne coating, så jeg vil
gerne fjerne den helt, så jeg ikke har de farveforstyrrelser lysets
brydning i ridserne giver.

Hvordan fjerner man denne coating helt og aldeles. Jeg har ikke mod på
at forsøge mig frem, så jeg håber lidt på den endegyldige løsning her
:)

Håber i har den.

På forhånd tak
Flemming

PS: Forslag med aflivning af katte har ingen interesse, da det
alligevel ikke fjerner ridserne ;)

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-03-03 23:50

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan fjerner man denne coating helt og aldeles. Jeg har ikke mod på
> at forsøge mig frem, så jeg håber lidt på den endegyldige løsning her
> :)

En lind blanding af wienerkalk og sprit. Så skal der bare poleres i noget
der ligner en uendelighed.

- Martin

Fra : Flemming Joensson

Dato : 07-03-03 11:34

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote in

> En lind blanding af wienerkalk og sprit. Så skal der bare poleres i noget
> der ligner en uendelighed.

Hehe - men ok, har du selv prøvet den nævnte fremgangsmåde og lykkedes det?

Mvh.
Flemming

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-03-03 16:31

In dk.edb.hardware.skaerm, Flemming Joensson
<joensson@fjerndette.cs.auc.dk> says...
> Hehe - men ok, har du selv prøvet den nævnte fremgangsmåde og lykkedes det?

Jeg kender en der har poleret på sin skærm i en krig. Coatingen kom af

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Madsen

Dato : 07-03-03 16:48

Flemming Joensson skrev:

> Hehe - men ok, har du selv prøvet den nævnte fremgangsmåde og
> lykkedes det?

Problemet er at ikke to coatninger er ens. På nogle skærme går den
af bare man nyser på den og på andre skal man nærmest knokle herfra
og til dommedag for at få den slidt af.

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-03-03 13:10

In dk.edb.hardware.skaerm, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> says...
> af bare man nyser på den og på andre skal man nærmest knokle herfra
> og til dommedag for at få den slidt af.

Hmmm... Wienerkalk, sprit og excentersliber med polerersvamp

Fra : Henrik Larsen

Dato : 12-03-03 19:48

Anti refleks coatning kan fjernes med Flous syre, MEN det er en MEGET STÆRK
syre og skal altså bruges med omtanke, handsker, briller, og i frisk luft
eller med udsugning.

Man bruger, eller rettere brugte det, indtil for nogle år siden i brille
industrien til netop at fjerne antireflek behandlinger på brilleglas.

Det er muligt at man ikke kan få syren mere, da man allerede dengang brugte
det på dispensation, men jeg ved ikke om det kun var for industriel brug
eller om det er blevet helt forbudt.

Held og lykke med projektet.

Henrik.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-03-03 20:52

In dk.edb.hardware.skaerm, Henrik Larsen <henrikXXX@larsen.dk> says...
> Anti refleks coatning kan fjernes med Flous syre, MEN det er en MEGET STÆRK
> syre og skal altså bruges med omtanke, handsker, briller, og i frisk luft
> eller med udsugning.

Flussyre opløser også glas. Det trænger igennem huden og opløser
knoglerne. HOLD JER FRA FLUSSYRE!

> Held og lykke med projektet.

Du kender ikke farligheden af flussyre. Anbefal _ALDRIG_ brugen af
flussyre til andre - _ALDRIG_ !