Hvorfor går det galt?
Fra : Petit

Dato : 06-03-03 16:00

Hej

Hvorfor går det galt, når jeg sætter en (usynlig) tabel omkring min formular
(for at undgå vandret scroll) - Alt "indhold" på siden forsvinder! - Hvordan
gør man en formular mindre i bredden? (Jeg har "tingene" på siden mindre,
uden held. Formularen fylder stadig det samme i bredden) Hvad bør jeg gøre?
--
m.v.h. - Petit

Fra : Ulrik Friis

Dato : 07-03-03 00:26

"Petit" <petit@mobil.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gør man en formular mindre i bredden? (Jeg har "tingene" på siden mindre,
> uden held. Formularen fylder stadig det samme i bredden) Hvad bør jeg

Indsæte en ny tabel over eller under din formular. Formater tabellen
(indstil egenskaber => højreklik på tabellen, vælg egenskaber, vælg
tabelbredde, tabelkanttykkelse, cellemargen, celleafstand). Markér hele din
formular, tast Ctrl+X (klip), sæt markøren i den nye tabel og tast Ctrl+V
(indsæt), så skulle der ikke forsvinde noget.

Sæt størrelsen på dit skriftvalg ned og vælg en anden skrifttype. Jeg vil
foreslå Verdana, som har en høj læsbarhed på en skærm. Times New Roman, som
er den mest anvendte standardskrift i browsere (og som anvendes, hvis ikke
der er angivet en skriftype i HTMLen), har en meget dårlig læsbarhed på en
skærm.

INDEN du går i gang med mine anvisninger, skal du lave en arbejdskopi af dit
website på din PC, hvor du kan øve dig.

Først skal du fjerne alle skriftangivelser på din HTML side. Åbn siden, sæt
markøren på siden, tast Ctrl+A (markerer alt indhold på siden). I
værkstøjslinien er der tre felter, hvor man vælger typografi, skrifttype og
skriftstørrelse. Her vælger du normal i alle tre. Herefter er skrifttypen
ens over hele siden.

I dit stylesheet, hvor du har defineret den vertikale scrollbar, skal du
indsætte følgende linie:

td { font-family: Verdana, Arial, sans-serif; font-size: 8pt;
font-weight: normal; font-style: normal; }

Linien betyder, at på alle sider, som har link til dit stylesheet, vil
standardskriftypen i en tabels celler være Verdana og med størrelsen 8pt.
Udenfor cellerne er der ikke angivet en skrifttype.

Derefter kan du gøre dine overskrifter større, men undlad at bruge større
skrifttype end 12pt.

Hvis du vil have en printervenlig side, skal du lave en. Højreklik ovenpå
den side du vil ha' gjort printervenlig, vælg Kopier. Højreklik igen i samme
mappe og vælg Indsæt. Du har nu en kopi, som du omdøber (højreklik - Omdøb)
og åbner, fjerner dit navigationspanel, tilretter skrifttypen som angivet
ovenfor, indstiller tabelbredden så den passer til at kunne udskrives på en
A4 side. Og til sidst lægger du et link til den printervenlige side på din
side, og du sørger for at den printervenlige side åbner i et nyt vindue.

mvh

Ulrik

Fra : Petit

Dato : 07-03-03 13:54

Hej Ulrik!

Tak for mange og fine bemærkninger. Kan det laves sådan at "kundens"
indtastede oplysninger
kommer med på denne side også? (Altså en fuldstændig kopi af formular-siden)

Og til sidst lægger du et link til den printervenlige side på din
> side, og du sørger for at den printervenlige side åbner i et nyt vindue.

m.v.h.

Peter

Fra : Ulrik Friis

Dato : 07-03-03 20:10

> [...]
> indtastede oplysninger
> kommer med på denne side også? (Altså en fuldstændig kopi af

Hvis det er din formularside, du ønsker at kunden skal udprinte EFTER
udfyldelse, så skal du lave en bekræftelsesside. Med den store formular, du
har lavet er det også et stort arbejde at lave den.

Den øverste del laver du i en selvstændig tabel med 2 kolonner og ca. 14
rækker. Din repertoireliste ville jeg oprette i én eller flere selvstændige
tabeller à 4 kolonner og en række for hver linie.

Princippet er, at hver formularfelt har et navn, som hører sammen med den
teksten. I den ene kolonne skriver du teksten på sangen, i den næste kolonne
indsætter du fra værktøjsliniens knap "Indsæt komponent" => Bekræftelsesfelt
og skriver navnet på feltet. Uheldigvis har du mellemrum i dine feltnavne,
fx. Melodi 198. For at navnet er gyldigt i denne sammenhæng skal du slette
mellemrummet. Så du skal igennem alle dine felter i formularen og rette.

Til slut: I formularen højreklikker du på formularen, vælg Egenskaber for
formular... => Indstillinger => fanebladet Bekræftelsesside, hvor du browser
dig frem til din nye side og vælger den. Gem, luk, og upload. Så får kunden
vist denne kvitteringsside med sine valg når han/hyjnklikker på Send. Og så
kan du jo indsætte en knap som printer ud.

mvh
Ulrik