Hjælp til Word - globale skabeloner
Fra : Klostervej

Dato : 06-03-03 11:23

Hej!
Er der nogen, som venligst kan informere lidt mere om ovennævnte, end det,
man kan finde under menuen hjælp?
Problem: Jeg udarbejder (på mit arbejde) store tekniske manualer beregnet på
computerteknologi til svinestalde m.v., vi er lige gået over til word. De
"bestemmende organer" ønsker så simple skabeloner som muligt - jeg ønsker
derimod at automatisere så meget som muligt - begge siger vi har vores
holdning for at få så ensartet et udseende på dokumenterne som muligt!

Jeg har forsøgt mig lidt med globale skabeloner hvori jeg har lavet en hel
masse autotekster, som jeg har lagt på værktøjslinier. Det drejer sig bl.a.
om symboler og knapper, som brugeren skal trykke på. Hvis I forstår.

Jeg ønsker egentligt et konkret svar på, om denne globale skabelon (tilføjet
i menuen "skabeloner og tilføjelsesprogrammer) har nogen indflydelse på
dokumentet som sådan? Altså, når en kollega åbner dok for at arbejde på det?
Pt. arbejder jeg hjemmefra, og den globale skabelon jeg har lavet, har jeg
lagt på mit c-drev - samme sted som Microsoft standardmæssigt lægger
normal.dot.

Én kollega har prøvet at åbne dokumentet, og hun nævnte i hvert fald ikke
noget med at dette dok var anderledes end de andre.

Alle former for informationer er velkomne.
Jeg har søgt på www.mvps.org/word/ som jeg tidligere har fået anbefalet. Det
er en rigtig god side, men jeg synes ikke rigtig at kunne forstå hvad de
skriver om globale skabeloner - og egentlig har jeg ikke kunnet finde SÅ
meget om netop dette emne.

På forhånd tak
Dorthe Baadsgaard

Fra : pre

Dato : 06-03-03 14:42

I den forbindelse har jeg en smule oversigtstekst som jeg sender direkte.
Udtrykket Global er for så vidt noget vrøvl og betyder her Til rådighed for
alle. Men det er ikke nok at skabelonen indlæses, den skal også aktiveres.
pre

mailto:perian&#64postkasse.net

Fra : Klostervej

Dato : 06-03-03 16:15

"pre" skrev
> [...]
for
> alle. Men det er ikke nok at skabelonen indlæses, den skal også

Hej igen!
Tak for dit svar - du er lidt af en ørn til word???
Jeg kan ikke lige se, at jeg har modtaget en mail fra dig... var det det du
mente med at sende direkte?
Jeg var egentlig også kommet frem til, at det betyder "til rådighed" - og
altså ikke har anden indflydelse. Skabelonen, man "importerer/låner" til
bliver jo heller ikke større af den grund. Jeg har også fundet ud af, at den
skal aktiveres, for ellers kommer mine værktøjslinier jo ikke frem, så det
gav sig selv.
Men den word-haj vi har i firmaets IT-afdeling er ret meget imod mine
"globale" skabeloner. Dvs. jeg vil få at vide, at det er pga. dem, at mit
word går ned (selvom det går ned for os alle). Og hvilke argumenter kommer
man så lige med??
Hvordan har du i øvrigt tilranet dig så meget word-viden - hvis jeg må være
så fri at spørge??
(jeg er selv MEGET interesseret, og vil gerne lære "ALT" om det program, jeg
SKAL arbejde i)
Mvh
Dorthe

Fra : pre

Dato : 06-03-03 20:48

Nedbryd altid et stort problem i små enheder og få dem til at virke en efter
en. Det er bedre at eksperimentere til et resultat og indsamle rutine og
viden, end at få det serveret.
Afprøv din skabelon fra filer/ny, så snart den virker perfekt kan den bruges
som grundlag for andre - evt. forbedrede.

Fra : pre

Dato : 06-03-03 23:04

Jeg bryder mig ikke specielt om at få mails tilbage med Adressen ubekendt.

Fra : Klostervej

Dato : 07-03-03 10:14

"pre" <Skriv@til.gruppen> skrev i en meddelelse
> Jeg bryder mig ikke specielt om at få mails tilbage med Adressen ubekendt.
> --
> mvh
> pre

Det forstår jeg slet ikke. Min mail er sat til dorthe2107@hotmail.com - og
den modtager jeg masser af mails på???
Prøv lige igen. Jeg har aldrig tidligere haft problemer.
Mvh
Dorthe

Fra : pre

Dato : 07-03-03 12:26

Retur-mail ryger altid direkte ud i kulden, men Webmasteren var så venlig at
grave dette frem:

<dorthe2107@hotmail.com>: host mx4.hotmail.com[65.54.253.230] said: 552
Requested action not taken: exceeded size limit

Fra : Klostervej

Dato : 07-03-03 13:11

> [...]
>
> <dorthe2107@hotmail.com>: host mx4.hotmail.com[65.54.253.230] said: 552
> Requested action not taken: exceeded size limit

Det forstår jeg ikke. Der var én mail i indbakken og 8 i junkmail-bakken.
Men gider du have ulejligheden med at prøve på en anden emailadresse? -
dorthe@bommelibom.com

Mvh
Dorthe

Fra : pre

Dato : 07-03-03 14:47

Det kommer an på hvilke grænser der er sat for størrelsen. Det er immervæk
en sendrægtig opgave at oploade store filer.

I øvrigt har jeg allerede én gang advaret mod Hoveddokumenter - og havde jeg
vidst at problemet stadig var aktuelt, så havde du fået et par andre
muligheder. Herfra kan man ikke se hvad der foregår andre steder.

Fra : Mads

Dato : 07-03-03 10:44

> [...]
> word går ned (selvom det går ned for os alle). Og hvilke argumenter kommer
At der åbenbart ikke er ret meget haj over jeres IT personale, når de nu
ikke kan få word til at køre stabilt.
Jeg bruger (på arbejde) flere globale skabeloner uden at de giver
problemer. Faktisk er brugen af globale skabeloner en del af
kvalitetsarbejdet med dokumentationen.

Så jeg synes du skal kæmpe videre med de globale skabeloner. Jeg tror på at
det er den rigtige vej du går. (blot fordi man udnævner sig ti wordhaj
bliver man ikke dygtig til at skrive dokumentation.)

> [...]
være
> så fri at spørge??
> (jeg er selv MEGET interesseret, og vil gerne lære "ALT" om det program,

Jeg har brugt Word siden '93. Jeg har ikke lært alt endnu, men jeg ved nu
nok til at jeg kan klare mig. Som Pre også skriver så lærer man efterhånden
som man bruger det. Det betyder desværre også at hver gang man har lært at
bruge en ting, ser man at der er mindst en ny mulighed.

Mvh Mads

PS Hvorfor skal du bruge et stykke software som jeres IT afdeling ikke
behersker/kan få til at køre stabilt?

Fra : Klostervej

Dato : 07-03-03 13:09

> [...]
> det er den rigtige vej du går. (blot fordi man udnævner sig ti wordhaj
> bliver man ikke dygtig til at skrive dokumentation.)
Jeg har også tænkt mig at kæmpe videre - men IT-afdelingens "ekspert" mener
at alle mine nye "opfindelser"/erfaringer er roden til alt ondt. De mener
jeg "roder" for meget rundt. Men jeg er meget glad for at høre, at I også
bruger globale skabeloner. Mit problem er så nu, at jeg ikke ved så meget om
globale skabeloner, og slet ikke nok til at fortælle hvordan vi skal bruge
dem. "De" (i IT-afdelingen og en ekstern word-partner) har bestemt, at vi
skal bruge hoved- og underdokumenter (Fordi faktisk intet duer sammen med
hoveddokumenter!). Vi har flere "afsnit", som skal bruges forskellige
steder, og så er det, at vi bruger hoveddokumentet til at samle vores
smådele rundt omkring fra., og de påstår jo så nu, at globale skabeloner
ikke duer sammen med hoveddokumenter. Dette sker på trods af, at de heller
ikke kender brugen af globale skabeloner.

> [...]
>
> Mvh Mads
>
> PS Hvorfor skal du bruge et stykke software som jeres IT afdeling ikke

Vi gik væk fra Adobes PageMaker (jeg arbejdede ihærdigt for at få indført
FrameMaker)
pga. de høje licenser
pga. at der var for få i virksomheden, som så ville kunne arbejde med
dokumenterne
pga. at så mente IT-afdelingen, at de selv kunne supportere os (hvilket jeg
ikke synes helt er tilfældet)

Fra : Mads

Dato : 07-03-03 13:56

> [...]
> ikke duer sammen med hoveddokumenter. Dette sker på trods af, at de heller
> ikke kender brugen af globale skabeloner.

Det er første gang jeg hører om nogen der baserer tekstskrivning på brugen
af hoved- og underdokumenter (HUD). De er kendt for notorisk at ødelægge
dokumenter. Jeg ville aldrig, gentager aldrig, lave en løsning baseret på
HUD. Det er efter min mening en tung og klodset løsning uden klare fordele
som kan opveje alle de problemer det giver. Der er intet i den løsning som
man ikke ligeså let kunne lave med et par makroer.
Hvis der er problemer så drop HUD. Det er sansyligvis grunden til at Word er
ustabil .
Se f.eks http://www.mvps.org/word/FAQs/General/WhyMasterDocsCorrupt.htm

Mvh Mads

PS Du må ikke hade Word fordi HUD ikke virker. Det er et godt værktøj, lidt
som en meget avanceret svejtserkniv. Når man kender alle bladene i kniven
kan man bruge den til mange ting, men der er ofte (altid) et værktøj som kan
løse den enkelte opgave bedre.

Fra : Klostervej

Dato : 07-03-03 14:49

> [...]
> kan man bruge den til mange ting, men der er ofte (altid) et værktøj som

Jeg er helt enig med dig - det er tosset at lave HUD - man har stort set kun
hørt negativt om det! Men det ændrer ikke på det faktum, at sådan er det
bare. Jeg forstår det faktisk heller ikke helt. Men det er en ellers
kompetent word-haj fra velrennomeret it-konsulentfirma, som er kommet op med
løsningen til os og har lavet grundskabeloner til os.
Jeg hader ikke word, men word blev også brugt i tidernes morgen til vores
dokumentation, og også dengang havde vi mange problemer. Bl.a. at word gik
ned og værst af alt - lænkerne sprang (begge dele sker stadig).
Jeg har også læst på www.mvps.org og sendt det videre til mine kolleger, som
blot trækker på skuldrene.
Word kan virkelig meget, MEN... hvis vi "simple brugere" får at vide, at det
og det må vi ikke bruge, for så går word i spunk, så kan den jo reelt ikke
så meget. Hvis bare lo.... ville køre, så var det da et super program.
Vi tror nok vi har fundet en nogenlunde løsning på lænkeproblemet. Det ser
ud til, at word laver spunk, hvis vi så meget som tænker på at lave
tekstombrydning på de lænkede grafikfiler. Dette medfører jo så bare andre
problemer......
Hilsen fra Dorthe

Fra : pre

Dato : 07-03-03 17:16

At arbejde effektivt med store Word dokumenter, 100 eller flere sider,
forudsætter både forudseenhed og en meget omhyggelig planlægning. Når
først dokument filen overskrider en megabyte eller to så bliver det
urimelig tungt at indlæse, at arbejde med og det er let modtageligt for
forvanskning og nedbrud.

Der er heller ingen vidunder medicin. Mere RAM kan pynte på Words
reaktionstid (både ved store og små dokumenter), og Windows NT betyder et
mere stabilt arbejdsmiljø *) end Windows 95 og 98. Under alle
omstændigheder er der et punkt, et sted mellem 1 og 5 MB, hvor enhver PC vil
få problemer med at håndtere teksten.

Der er tre muligheder at vælge mellem:

Fortsæt med én stor fil. Sørg for regelmæssige backups og arbejd så vidt
muligt i Normal Visning.
Words Gem Hurtigt SKAL slås fra.
Fjern af og til tekst der ikke lige skal bearbejdes nu og her. Læg teksterne
i separate filer som hurtigt kan indsættes igen.
Brug pladsholdere til billeder. Her er det mest praktisk at sætte
billedteksten udenfor billedfeltet.
Endelig kan teksten nedbrydes til mindre filer, enten manuelt (RD felter kan
være en god hjælp), eller gennem Hoved-Underdokument systemet.

Ingen af disse metoder kan dog siges at være bedre end de andre. Skal flere
brugere involveres i arbejdet vil der givetvist opstå adresseringsproblemer.
*) Windows 2000 og XP har efter sigende den samme effekt.

Fra : Klostervej

Dato : 07-03-03 20:49

Jeg kunne godt tænke mig at vide mere om, hvad præcist I bruger de globale
skabeloner til.
Jeg er ikke kommet længere end til at bruge den til autotekster og
værktøjslinier. Næsten alle autotekster er så "kategoriseret" og lagt på
forskellige værktøjslinier, som man så kan hente frem alt efter hvilket
produkt, man skal til at lave en manual til.

Vores IT-afdeling mener så, at de koder der vistnok ligger bag word (dem
kender jeg INTET til - hedder de mon VBA?) De bliver for lange, når jeg
indsætter et billede i min skabelon med kæde (ej gemt i fil) og så laver en
autotekst af den, som er sænket 6 punkt for at passe ind i noget tekst. For
så herefter igen at lægge den på en værktøjslinie.

Men I bruger dem måske også til typografierne og andet?

Mvh
Dorthe

Fra : Mads

Dato : 10-03-03 09:12

> [...]
> forskellige værktøjslinier, som man så kan hente frem alt efter hvilket
> produkt, man skal til at lave en manual til.

Jeg/vi har en global skabelon som indeholder en række værkstøjsliner med
autotekster. Der er derudover makroer til at foretage en række handlinger af
så general karater at de ikke er blevet lagt i en af dokumentskabeloenerne.

Jeg har så personligt to andre globale skabeloner; en til Adobe Acrobat og
en med egne makroer.
En række af mine kollegaer har globale skabeloner installleret i tilknytning
til oversættelseværktøjer.
Fælles for dem er at de kun indeholder makroer et tilknyttet en
værktøjslinie.

> [...]
For
> så herefter igen at lægge den på en værktøjslinie.

Det billede du indsætter bliver indsat via et felt som indeholder en
stiangivelse til billedefiles placering.
Word har (haft) en begrænsning i antal tegn i en stiangivelse på 128 tegn
(mener jeg). Jeg ved der var problemer med officepakken version 97, jeg ved
ikke om problemet stadig er aktuelt.
Det kan være det IT-afd referer til. .

> Men I bruger dem måske også til typografierne og andet?

De globale skabeloner kan godt have defineret typografier men de vil blot
ikke blive brugt med mindre skabelonen også er dokumentskabelon.
Vi har en lang række af dokument skabeloner som hver indeholder typografier
og oftest også autotekster og makroer.

Mvh Mads