Subdomæne versus subweb
Fra : Torben Brøndum

Dato : 05-03-03 09:52

Hej,

Jeg startede tidlige en tråd omkring "Subwebs...", men har p.t. ikke fået et
svar påp mit sidste indlæg - prøver lige at spørge på en lidt anden måde:

Hvornår er det fordelagtigt at anvende subdomæner
http://subdomæne.mitdomæne.dk contra subwebs http://mit.domæne.dk/subweb -
er der nogle situationer, hvor et ene er at foretrække frem for det andet.
Kan I give lidt kommentarer herom - tak.

Subdomæner skal jo oprettes direkte på serveren (og reg i DNS ?) - det
behøver man ikke med subwebs.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-03-03 10:24

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> skrev :

>Hvornår er det fordelagtigt at anvende subdomæner
>http://subdomæne.mitdomæne.dk contra subwebs http://mit.domæne.dk/subweb -
>er der nogle situationer, hvor et ene er at foretrække frem for det andet.

Det første når det skal fremstå som en hjemmeside, der ikke har
noget med en anden at gøre.

Og det sidste, hvis det er en del af samme hjemmeside.

Fra : Torben Brøndum

Dato : 05-03-03 10:35

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev

> Det første når det skal fremstå som en hjemmeside, der ikke har
> noget med en anden at gøre.

Hvad men denne: http://www.nyhederne.tv2.dk

Der skal vel ligesom signaleres en sammenhæng - eller kunne kunne man vel
bare
anevdne eget domænenavn. Men er der noget praktisk i dette her i forhold til
servere
og adminsitration ??

> Og det sidste, hvis det er en del af samme hjemmeside.

Se ovenfor

Torben Brøndum

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-03-03 11:03

> [...]

>bare
>anevdne eget domænenavn. Men er der noget praktisk i dette her i forhold til

Man kan vælge at gøre som man vil.

Du spørger, hvad vi mener og jeg svarer hvordan jeg ville bruge
det.

DR gør det modsatte af TV 2 og det forekommer mig mere naturligt.

Fra : Ulrik Friis

Dato : 07-03-03 00:33

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan I give lidt kommentarer herom - tak.
>
> Subdomæner skal jo oprettes direkte på serveren (og reg i DNS ?) - det

Fordelagtigheden vælger du selv. Der er flere faktorer i spil.

Du kan få din DNS administrator til at oprette dit domæne.dk som et
stjernealias. Det er nok kun smart, hvis du selv konfigurerer din webserver,
for så kan du frit vælge, hvad der skal stå foran .domæne.dk. På webserveren
angiver du en hostheader for et website, fx: torben.domæne.dk eller
flyve.fisk.domæne.dk.

Hvis du anvender www.domæne.dk/submarine modellen kan du i FP selv
bestemme....

mvh
Ulrik

Fra : Torben Brøndum

Dato : 07-03-03 12:02

"Ulrik Friis" <ufj(slet)@get2net.dk> skrev i

> [...]
webserveren
> angiver du en hostheader for et website, fx: torben.domæne.dk eller

Tak for svar. Jamen jeg har begge muligheder....i dette tilfælde hostes hos
web10.dk,
hvor jeg har et ubegrænset antal subdomæner tilrådighed.....men så skal de
jo oprettes
seperat via et webinterface (er dog nemt nok) men via et subweb i FP behøver
man jo ikke
at oprette en helt masse på webserverne i forvejen. Og skulle man arbejde
med særskilte
rettigheder på den ene eller anden løsning, ja så skal jeg jo online under
alle omstændigheder.

Det virker med andre ord lidt nemmere med en subweb løsning.

Torben Brøndum