Kystfiskeri
Fra : Brian B. Christensen

Dato : 13-03-01 09:16

Hej.

Hvordan finder I ud af hvor langt man kan gå ud før det dybe vand
starter. Kender I området godt, eller vader I bare og "føler jer
frem?"

De få gange jeg nu selv har været i Limfjorden, har jeg med vilje ikke
vadet ret langt ud, da jeg er ret nervøs for at det dybe vand kommer
ret pludseligt. Men allerhelst, ville jeg jo gerne stå lige på kanten
og fiske ud i det dybe område.

Ps! Konen og jeg var en tur omkring Mariager Fjord her i weekenden -
uden fiskestang. På sydsiden stod en del og fiskede, men det så ikke
ud til at der var gang i det helt store. Ellers havde de ihvertfald
gemt fiskene ret godt.

Mvh. Brian

Fra : Alex Linaa

Dato : 13-03-01 09:29

"Brian B. Christensen" <nope@nope.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan finder I ud af hvor langt man kan gå ud før det dybe vand
> starter. Kender I området godt, eller vader I bare og "føler jer
> frem?"

Når jeg vader på ukendt territorium, har jeg en vadestok som følgesvend. Det
er blot en 1½ meter lang bambuspind, forankret til mine waders med en
elastik, og med den kan jeg føle mig det skridt længere frem som jeg ikke
ønsker at falde.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Benny Fly

Dato : 14-03-01 00:48

hej Brian

Fisker du på blandet bund er de lyse partier ofte dybere end de mørke, da
vandet graver, hvor der ikke er planter. selv om man har lokalkendskab skal
man se sig for, da bunden kan ændres af strømforhold. På kysten, hvor jeg
fisker, kan det tit betale sig at vade ud til første revle. På revlen er
vandet ofte knæhøjt, og man kan affiske både badekarret og det dybere vand.
Husk der kan være dybere, når du skal ind, hvis det er lavvandet, når du går
ud. Ved natfiskeri og plumret vand kan du ikke undvære vadestokken. Gå uden
om sten i stedet for over. Det har jeg selv erfaret ved Hundested, hvor jeg
forsøgte at forcere en sten, der var større end den så ud til (det blev en
våd "fornøjelse")

mvh Benny

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 14-03-01 18:50

Hej alle.

Tak for svarene.

Jeg vil skaffe mig en pind, så I ikke skal læse om mig i avisen, når
jeg flyder til havs

Mht. at vade i Limfjorden, synes jeg at der er lidt charme over at stå
derude i moders natur og fiske. Jeg fisker selvfølgelig vandet
igennem, inden jeg vader ud.

Desuden er fiskene vel større, når vandet er dybere, eller hvad? Ikke
fordi jeg selv har oplevet det, men det er da min teori.

Mvh. Brian

Fra : Alex Linaa

Dato : 15-03-01 07:59

> Desuden er fiskene vel større, når vandet er dybere, eller hvad? Ikke
> fordi jeg selv har oplevet det, men det er da min teori.

Ikke hvis det er havørreden du mener. Jeg har fanget mange af dem på ganske
lavt vand, og ikke helt så mange på større dybder. Du kan have lidt ret mht.
torsk.

Jeg vader faktisk ikke for at nå ud på større dybder, men oftest blot for at
komme ud på den anden side af den tang der flyder i vandet nær stranden. Så
slipper man for at rense krogen i hvert kast, og du har da ret i det er en
charme at stå i vand til livet. Man vinder dog en enkelt ting mere, nemlig
at man lettere kan høre plask fra springende fisk, når man har støjen fra
"brændingen" bag sig.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 15-03-01 16:03

On Thu, 15 Mar 2001 07:59:12 +0100, "Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com>
wrote:

>Ikke hvis det er havørreden du mener. Jeg har fanget mange af dem på ganske
>lavt vand, og ikke helt så mange på større dybder. Du kan have lidt ret mht.
>torsk.

Jo, det er godt nok havørred jeg er ude efter.

Men jeg tager selvfølgelig imod al erfaring med kyshånd. Så takker for
svaret (Også til Johan Gadegaard).

Mvh. Brian - en begynder

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 15-03-01 09:23

> [...]
>
> Mht. at vade i Limfjorden, synes jeg at der er lidt charme over at stå
> derude i moders natur og fiske. Jeg fisker selvfølgelig vandet

Det kan du selvfølgelig have ret i, men på flere steder følger havørrederne
bestemte ruter, når de kommer ind på det lave vand. Dem risikerer du at
skræmme ud igen. Jeg kender det fra en god forårsplads, hvor folk har det
med at vade ud i vand til livet, hvor de så står og kaster blink ud over det
dybe vand. Står der folk der, kommer der sjældent fisk ind, hvor fiskeriet
er bedst. Du forringer dine chancer ved at vade for langt ud. Og måske også
andres.

> Desuden er fiskene vel større, når vandet er dybere, eller hvad? Ikke
> fordi jeg selv har oplevet det, men det er da min teori.

Det er nålen i høstakken, du leder efter. Spørg trollingfiskere i
Limfjorden, hvor mange timer de bruger pr. fisk.

Johan Gadegaard

Fra : N/A

Dato : 15-03-01 16:07

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 15-03-01 16:07

On Tue, 13 Mar 2001 23:23:01 +0100, "J.Andresen"
<bocaj@worldonline.dk> wrote:

>Man vader IKKE i Limfjorden, da ørrederne kommer ind på 0,30 meter vand

Jamen, jamen. Som jeg har skrevet andetstedet, er det jo også charmen
ved at stå i vand til navlen, der gør at jeg vader ud. Selvfølgelig
fisker jeg vandet igennem, inden jeg vader ud.

Men som jeg så i weekenden ved Mariager Fjord, så stod 9 ud af 10
fiskere 50-100 meter ude. Men der er måske også stor forskel på
Mariager Fjord og Limfjorden?

Mvh. Brian