/ Forside / Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Folkeskole
#NavnPoint
Nordsted1 3349
ans 2305
refi 1141
svendgive.. 1133
dova 890
frieda 840
hjkofoed 839
berpox 773
arne.jako.. 659
10  viviborgen 630
Idræt og prjektopgaven
Fra : Martin Jensen


Dato : 03-03-03 22:34

Hej !

Jeg blev uddannet idrætslærer sidste år, og er nu i gang med min bachelor
opgave, som jeg skriver i idræt. Opgavens problemformulering lyder sådan:


"HVAD KAN PROJEKTARBEJDSFORMEN BIBRINGE IDRÆTSUNDERVISNINGEN?"


Er der nogen af jer der har prøvet som idrætslærer at være vejleder i den
obligatoriske projektopgave i 9. klasse, hvor elevernes opgaven altså har
taget udgangspunkt i faget idræt? - Hvor ofte bliver idræt brugt som
hovedfag i projektopgaven, og hvilke positive/negative ting er der at
berette?


Venlig hilsen

Martin Jensen




 
 
itgrafen (03-03-2003)
Kommentar
Fra : itgrafen


Dato : 03-03-03 22:41

Kanongodt spørgsmål, jeg er med på en kigger her
dorthe

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


itgrafen (04-03-2003)
Kommentar
Fra : itgrafen


Dato : 04-03-03 07:13

et lille ekstra spørgsmål til dig, hvad er kravsspecifikationerne ved
projektopgaven, når den tager udgangspunkt i idræt ? er det de samme som
ved alle andre projektopgaver ?

vh
dorthe

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Martin Jensen (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin Jensen


Dato : 06-03-03 14:10


Ja jeg må jo konkludere at der ikke er mange idrætslærere der bruger
projektarbejdsformen i idræt . Der er ihvertfald ikke nogen der skriver, og
jeg har heller ikke kunne finde nogen artikler, fagbøger eller andet om
emnet. Men det giver mig kun endnu mere lyst til at skrive min bachelor om
emnet, da jeg mener projektarbejdsformen kan kan bibringe utrolig mange ting
til idrætsundervisningen. jeg mener også at de nye klare mål for idræt, som
træder i kraft den 1/8-03 taler for det:



De centrale kundskabs og færdighedsområder er:

- Kroppen og dens muligheder

- idrættens værdier

- Idrætstraditioner og -kulturer.

I idræt skal de grundlæggende kundksbaber og færdigheder i hvert af de tre
områder udvikles som en helhed gennem hele skoleforløbet både i faget idræt,
og når idræt indgår i tværgående emner og problemstillinger.



Man kan læse i de klare mål, at hvert områder skal udvikles som en helhed
igennem hele skoleforløbet. Denne helhed ville kunne opnåes i
projektarbejdsformen. Jeg mener ikke at det er umuligt at skabe helhed uden
projektarbejdsformen, men den er oplagt.



Nu ved jeg godt at jeg spurgte om der var nogen der havde arbejdet med idræt
og den obligatoriske projektopgave i 9.10. klasse - så måske har jeg været
for hurtig til at konkludere...MEN meld ud!



Venlig hilsen

Martin














Niels Aage Schmidt (08-03-2003)
Kommentar
Fra : Niels Aage Schmidt


Dato : 08-03-03 09:50

Du har ret! Der er sikkert ikke ret mange.
Se dog: http://pub.uvm.dk/2000/opgaven/16.htm, hvor idræt er nævnt nogle
gange. Måske kan du søge videre i Haslev???

hilsen Niels Aage


"Martin Jensen" <plymar1@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3e674891$0$31982$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Ja jeg må jo konkludere at der ikke er mange idrætslærere der bruger
> projektarbejdsformen i idræt . Der er ihvertfald ikke nogen der skriver,
og
> jeg har heller ikke kunne finde nogen artikler, fagbøger eller andet om
> emnet. Men det giver mig kun endnu mere lyst til at skrive min bachelor om
> emnet, da jeg mener projektarbejdsformen kan kan bibringe utrolig mange
ting
> til idrætsundervisningen. jeg mener også at de nye klare mål for idræt,
som
> træder i kraft den 1/8-03 taler for det:
>
>
>
> De centrale kundskabs og færdighedsområder er:
>
> - Kroppen og dens muligheder
>
> - idrættens værdier
>
> - Idrætstraditioner og -kulturer.
>
> I idræt skal de grundlæggende kundksbaber og færdigheder i hvert af de tre
> områder udvikles som en helhed gennem hele skoleforløbet både i faget
idræt,
> og når idræt indgår i tværgående emner og problemstillinger.
>
>
>
> Man kan læse i de klare mål, at hvert områder skal udvikles som en helhed
> igennem hele skoleforløbet. Denne helhed ville kunne opnåes i
> projektarbejdsformen. Jeg mener ikke at det er umuligt at skabe helhed
uden
> projektarbejdsformen, men den er oplagt.
>
>
>
> Nu ved jeg godt at jeg spurgte om der var nogen der havde arbejdet med
idræt
> og den obligatoriske projektopgave i 9.10. klasse - så måske har jeg været
> for hurtig til at konkludere...MEN meld ud!
>
>
>
> Venlig hilsen
>
> Martin
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>



Grethe / Sportslex (07-03-2003)
Kommentar
Fra : Grethe / Sportslex


Dato : 07-03-03 18:32

"Martin Jensen" skrev i en meddelelse...
> obligatoriske projektopgave i 9. klasse, hvor elevernes
> opgaven altså har taget udgangspunkt i faget idræt?

Hvad skal der til, for at du vil bedømme en projektopgave som
havende taget udgangspunkt i faget idræt?
Nævn gerne eksempler på emner og problemformuleringer, som du
ville godtage.


--
Bedste hilsner Grethe
Homepage: http://www.sportslex.com/
Dybdegående viden til fysisk aktive mennesker med
interesse for sport, bjergvandring og skiløb.



Martin Jensen (08-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin Jensen


Dato : 08-03-03 12:36

> Hvad skal der til, for at du vil bedømme en projektopgave som
> havende taget udgangspunkt i faget idræt?
> Nævn gerne eksempler på emner og problemformuleringer, som du
> ville godtage.

Jeg vil ligge vægt, på disse punkter, og vil betragte det som et projekt
hvis disse indgår. Citiat fra http://pub.uvm.dk/2000/opgaven/2.htm
a.. at arbejde undersøgende og systematisk
b.. gennem fordybelse i arbejdet at danne sig overblik og indse
sammenhænge
c.. at tilrettelægge et længere arbejdsforløb og vælge passende og
varierede udtryksformer
d.. at handle selvstændigt
e.. at skabe samarbejdsrelationer med andre i og udenfor skolen
f.. at opleve ansvar for egen læring og medansvar for fælles løsninger.
Projektopgaven er en tværfaglig arbejdsmetode. Tværfagligheden kan man dog
godt i de mindre klasser godt se bort fra, og "bare" bruge arbejdsformen i
den almindelige idrætsundervisning (mener jeg . Men i den obligatoriske
projektopgave, skal der selvfølgelig være tværfaglighed, her kan man så
diskutere hvor gode idrætslærere er til at angarere sig med de andre
faglærere om emne valg og vejledning af eleverne hen mod at bruge idræt i
projektet. Og her er der måske et problem! Måske er idrætslære for dårlige
til det!?

Jeg mener dybest set at idræt ville kunne bruges i alle emner, derfor vil
jeg ikke komme med nogle eksempler og problemformuleringer. Kig igen på
punkterne oppe over. "varierede udtryksformer" - "medansvar for fælles
løsninger" - "samarbejdsrelationer" Alle ting jeg i den almindelige
idrætsundervisning ligger vægt på, og skal gøre det, da det står i CKF og
formål for idræt.

Venlig hilsen
Martin





Niels Aage Schmidt (08-03-2003)
Kommentar
Fra : Niels Aage Schmidt


Dato : 08-03-03 13:17


"Martin Jensen" <plymar1@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3e69d5b3$0$31947$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Jeg vil ligge vægt, på disse punkter, og vil betragte det som et projekt
>
Husk lige i din opgave, at det hedder "lægge vægt" og ikke "ligge vægt".

Det lader til, at du har en fikseret fejl der!

I al sproglig venlighed og uden bagtanker

Niels Aage



Martin Jensen (08-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin Jensen


Dato : 08-03-03 13:28

> > Jeg vil ligge vægt, på disse punkter, og vil betragte det som et projekt
> >
> Husk lige i din opgave, at det hedder "lægge vægt" og ikke "ligge vægt".
>
> Det lader til, at du har en fikseret fejl der!
>
> I al sproglig venlighed og uden bagtanker


Tak for det Niels!




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste