> Hvad skal der til, for at du vil bedømme en projektopgave som
> havende taget udgangspunkt i faget idræt?
> Nævn gerne eksempler på emner og problemformuleringer, som du
> ville godtage.
Jeg vil ligge vægt, på disse punkter, og vil betragte det som et projekt
hvis disse indgår. Citiat fra
http://pub.uvm.dk/2000/opgaven/2.htm
a.. at arbejde undersøgende og systematisk
b.. gennem fordybelse i arbejdet at danne sig overblik og indse
sammenhænge
c.. at tilrettelægge et længere arbejdsforløb og vælge passende og
varierede udtryksformer
d.. at handle selvstændigt
e.. at skabe samarbejdsrelationer med andre i og udenfor skolen
f.. at opleve ansvar for egen læring og medansvar for fælles løsninger.
Projektopgaven er en tværfaglig arbejdsmetode. Tværfagligheden kan man dog
godt i de mindre klasser godt se bort fra, og "bare" bruge arbejdsformen i
den almindelige idrætsundervisning (mener jeg
. Men i den obligatoriske
projektopgave, skal der selvfølgelig være tværfaglighed, her kan man så
diskutere hvor gode idrætslærere er til at angarere sig med de andre
faglærere om emne valg og vejledning af eleverne hen mod at bruge idræt i
projektet. Og her er der måske et problem! Måske er idrætslære for dårlige
til det!?
Jeg mener dybest set at idræt ville kunne bruges i alle emner, derfor vil
jeg ikke komme med nogle eksempler og problemformuleringer. Kig igen på
punkterne oppe over. "varierede udtryksformer" - "medansvar for fælles
løsninger" - "samarbejdsrelationer" Alle ting jeg i den almindelige
idrætsundervisning ligger vægt på, og skal gøre det, da det står i CKF og
formål for idræt.
Venlig hilsen
Martin