Hundesele....
Fra : Kenneth Jensen

Dato : 02-03-03 21:02

Hejsa,

Jeg blev for 2 uger siden opereret igennem brystbenet og må i de
efterfølgende 8 uger ikke gå tur med min hund da et træk i linen kan
forskubbe den samling der er i brystkassen.
Jeg har fået af vide at man kan købe en sele til hunden der gør at hunden
ikke kan trække, og vil høre herinde om der er nogen der har erfaring med
sådan en sele? Samt hvordan den virker?

Hilsen
·.·´¨ ¨)) -:¦:-
¸.·´ .·´¨¨))
Kenneth Jensen
((¸¸.·´ ..·´
-:¦:- ((¸¸
·.·

My email: kenneth-jensen@mail.sonofon.dk
My web: www.wgsd.dk

Fra : Ann K.

Dato : 02-03-03 21:44

Hej Kenneth
Ja - man kan købe sådan en sele, men den er efter min mening et
vaskeægte torturredskab
Den skærer ind lige bag albuerne og volder altså hunden smerte, hvis den
trækker!

Fremfor selen vil jeg hellere anbefale Halti-grimen... den er langt mere
skånsom - og så vanskeligt er det heller ikke at vænne din hund til at
have den på (især ikke hvis vovse kan lide guffer
Jeg bruger den konsekvent på vores lab-x, da hunden glad og gerne
trækker afsted med mig, hvis den mener at der er noget mere interessant
4 meter i modsat retning
Og min mand (der ellers ikke har problemer med at hunden trækker) har
brugt grimen i ca ½ år. Han gennemgik en større skulderoperation... og
stod så med samme problem som dig = ikke uventede træk i øverste del af
brystkassen og skulderåget....
Grimen kræver som sagt lidt tilvænning, men vi gjorde det at hunden i et
par dage fik grimen på, når den skulle spise... rimeligt let at lade
tingesten blive forbundet med noget positivt, når man har et
evigtsultent lab-x
Du skal "bare" være opmærksom på ikke at _du_ kommer til at trække for
hårdt i snor + grime... det er trods alt hundens hoved og nakke, som
bliver belastet.

God bedring til dig

Mvh Ann

Fra : Jo-Ann Nielsen

Dato : 03-03-03 17:34

Hej Kenneth !

Jeg fik for et halvt års tid siden pacemaker. Dette indebære også en
månedstid hvor man ikke må bruge venstre arm til noget særligt - ja og da
jeg har en ødelagt højre arm - så var det jo ved at være småt med gåturene
for vovserne.

Jeg er normalt ikke meget for alle mulige "hjælperedskaber" - men jeg
anskaffede mig faktisk
en "Halti" som også bliver omtalt i det andet svar - ja og det gjorde at jeg
var i stand til at gå ture med mine hunde -dog kun en af gangen.

Så mit råd - køb en Halti.

Ja, og så RIGTIG GOD BEDRING !

Mvh

Jo-Ann

Fra : Kenneth Jensen

Dato : 03-03-03 18:17

Hej,

Tak for rådene til hvordan jeg kan komme til at gå med min vovse de næste
uger.
Jeg bryder mig nu heller ikke om disse hjælperedskaber, men for en kort
periode er det bedre end slet ikke at komme ud at gå. Heldigvis går jeg for
det meste i skoven hvor hunden kan løbe rundt uden line, så det begrænser
"skaden" lidt.

Det lyder til at i har gode erfaringer med denne Halti-ting, så jeg vil
prøve om ikke jeg kan finde et sted hvor jeg kan købe sådan en. Hvis nogen
evnt. kender et sted den kan bestilles på nettet må i meget gerne poste et
link til siderne.
Men ellers prøver jeg lige min lokale dyrehandler i morgen...

Hilsen Kenneth

Fra : Ladycatwoman

Dato : 03-03-03 18:45

"Kenneth Jensen" <kenneth-jensen@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> link til siderne.
> Men ellers prøver jeg lige min lokale dyrehandler i morgen...

Hej Kenneth.

Jeg købte min hos den lokale dyrehandler, da jeg så sparede portoen, men
hvis du ikke kan få den der, er den at finde under dette link.
http://avifauna.dk/shop/index1.htm

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 03-03-03 19:39

On Mon, 3 Mar 2003 17:33:41 +0100, "Jo-Ann Nielsen"
<joann@rhodesian-ridgeback.dk> wrotd:

> [...]
>en "Halti" som også bliver omtalt i det andet svar - ja og det gjorde at jeg
>var i stand til at gå ture med mine hunde -dog kun en af gangen.

,,,,,,,,,,,,,,,,,ja den virker , det var også det eneste jeg
nogensinde fik til at virke imod at trække.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-03-03 10:06

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message
> On Mon, 3 Mar 2003 17:33:41 +0100, "Jo-Ann Nielsen"
> <joann@rhodesian-ridgeback.dk> wrotd:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,ja den virker , det var også det eneste jeg
> nogensinde fik til at virke imod at trække.

Hjælper det så kun når den var på, eller fik det hunden til at gå pænt
"altid" ?

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Ann K.

Dato : 04-03-03 10:27

Hej Christian.
Halti-grimen hjælper kun, mens hunden har den på... med mindre man da
træner kontakt osv med hunden... grimen kan så blive et hjælpemiddel til
at opnå den ønskede kontakt...
Det er sådan jeg har gjort med vores lab-x... men alligevel har jeg
hende altid i grimen, når jeg skal gå med hende... især fordi jeg har en
dårlig ryg, som ikke kan tåle alt for mange ryk... og også fordi vores
gamle hund har en muskelskade i netop ryg og hofter... grimen er derfor
det bedste alternativ for os begge, når hun ikke kan gå løs
Min mand har aldrig haft problemer med at hunden trak af med ham - og
har derfor aldrig brugt grimen tidligere - men han har været glad for
grimen, mens hans skulder var meget dårlig... og han kan stadig nogen
gange finde på at give vores hund grimen på - simpelthen fordi han
træner kontakt og "gå pænt"....

Mvh Ann

Fra : Ladycatwoman

Dato : 04-03-03 10:56

> [...]
> Bill Cabot: What's that man's T-Shirt say?
> Depot Worker: Oh...[laughs]... I am a bomb technician, if

Jeg købte en Halti i lørdags og har brugt den siden. Da vi var på en kort
gåtur i går, forsøgte jeg mig uden, og pokkerme om jeg ikke allerede kunne
mærke en bedring. Både min kæreste og jeg var noget imponeret, da Cujo lige
så pænt kig i løs line uden at trække. Da jeg gav ham mere line (flexline)
udnyttede han den, men gik pænt igen, da jeg kortede den af.
Tilfælde kan det være, men det kunne jo også være, at han allerede har lært
noget, og det ville bare være dejligt.
Jeg glæder mig over de små fremskridt, og som før nævnt skader det ikke
hunden at gå med selen, og det hjælper også min ellers normalt hårdt
belastede skulder.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-03-03 12:00

>Hjælper det så kun når den var på, eller fik det hunden til at gå pænt
>"altid" ?

nej min gik kun pænt med den på , måske hjalp det en lille smule men
ikke meget da han først havde sele eller alm halsbånd på så glemte han
det hurtigt igen. Men haltien er da en løsning hvis man ik har fået
den trænet til at gå pænt det kan være meget kompliceret nogle gange.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 03-03-03 19:38

On Sun, 2 Mar 2003 21:02:10 +0100, "Kenneth Jensen"
<kenneth-jensen@mail.sonofon.dk> wrotd:

> [...]
>ikke kan trække, og vil høre herinde om der er nogen der har erfaring med

,,,,,,,,,,,,,,,,,,hvis det er den med nylonsnorene der går ned omkring
forbenene , så har jeg prøvet den på min gamle hund men han blev ved
med at trække og fik sår under "armene" så den blev hurtigt droppet.
Desuden snakkede jeg med en dyrlæge der havde været ude for at skulle
sy en hund pga at den havde trukket med en sådan sele, så den kan jeg
ikke andbefale det var et stort fejlkøb jeg lavede.

Fra : Ladycatwoman

Dato : 04-03-03 07:36

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sy en hund pga at den havde trukket med en sådan sele, så den kan jeg
> ikke andbefale det var et stort fejlkøb jeg lavede.

Hej Punish.

Den sele jeg taler om Halti-selen, går ikke under forbenene men sidder
omkring snuden og bag ørene. Se den evt. her:

http://www.avifauna.dk/katalog/kat/hund/hu7.pdf

Jeg kan ikke forstille mig, hvorledes hunden skulle tage skade med sådan en
sele, men den du omtaler har jeg godtnok også hørt blandet om.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Winther

Dato : 04-03-03 08:43

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke forstille mig, hvorledes hunden skulle tage skade med sådan
en
> sele, men den du omtaler har jeg godtnok også hørt blandet om.
>
> Med venlig hilsen Cujos mor.

Man skal være opmærksom på, kun at bruge bløde træk, ellers kommer tungen i
klemme. Hvis hunden bliver voldsom, evt. når der kommer andre hunde, kan de
nemt vride sig fri. Her er det godt med en kobling til halsbåndet.

Vh. Winther