Hvilken motor til Alu-båd ?
Fra : Henrik

Dato : 02-03-03 14:38

Hej allesammen

Jeg har en kammerat som har sommerhus i Sverige ca. 50 km. øst for Göteborg.
Huset ligger ned til en stor (for os) sø og de har sidste år købt en Alu båd
http://www.tempobaade.dk/html/body_joller_og_alu-bade.html Linder 440
fishing mener jeg det er.

Søen er ca. 13 km lang og 2 km på det bredeste sted og 50 meter dyb, og vi
har førsøgt at "trolle" lidt rundt efter gedde og ørred med en lille
el-motor, hvilket ikke har givet særlig mange resultater i form af fangster
(måske også i kraft af at vi ikke har bevæget os særlig langt væk, med den
lille motor).

De har besluttet at anskaffe en benzin-motor til båden her i foråret, men er
ligesom jeg ret uerfarne lige på det punkt. Derfor spørger jeg jer, om I
ikke vil skrive lidt eller komme med nogle links, så jeg kan læse lidt om
hvad de skal gå efter, så det kan dække de rammer, som jeg har beskrevet
ovenfor.

På forhånd tak

Henrik

Fra : Anders Lassen

Dato : 02-03-03 16:19

Hej Henrik,

Jeg har selv i mange år haft sommerhus ved en stor svensk sø. Så jeg ved, at
der venter mange oplevelser med gedder og aborrer - og måske sandart!

Det første valg er om I skal have en planende eller ikke-planende båd - men
der er valget truffet: Linder 440 er - som du kan se på nettet - kun
godkendt til max 8 heste og det er så vidt jeg vurderer ikke nok til at få
den op og plane. Det betyder noget længere transporttider - men betyder
næppe noget når søen trods alt ikke er større.

Næste afgørelse er valget mellem 2-takt og 4-takt. Førstnævnte er billigere
og lettere - men både støjer og oser mere end en 4-takter. Jeg går ud fra at
båden bliver trukket op på land når den ikke bliver brugt (der er sjældent
en havn). Derfor er det også bedst at tage motoren med hjem - ellers er den
måske væk efter første sæson. Hvis dette er tilfældet ville jeg gå efter en
4-5 hestes to-takter.

Hvis båden ligger i vandet og I vurderer, at motoren kan forblive på ( og
økonomien er til det) så vælg en 6-hestes firetakter som I vil blive MEGET
glade for når I har ligget en lummer sommerdag på vandet og sluppet for at
inhalere udstødningsgasser. For ikke at tale om den støjfrie gang, der er en
lise for sjælen en stille sommeraften.

Derudover: Anskaf et ekkolod! Det er en fantastisk hjælp at kende
bundtopografien og I vil blive fascinerede over at I helt klart kan se
aborrestimer og andre fødefisk. Også sandarten er meget nemmere at fange når
I kan finde ud af hvilket vandlag den går i. Derfor kan det være en fordel
at købe en motor med 12V udtag og en lille motorcykel-akkumulator til at
strømforsyne den. Så er der også strøm til køletasken og til den lille
lanterne når i skal hjem i mørke efter en dag på vandet.

Køb to stangholdere af den enkle, sorte type - og eksperimenter med woblere
og kusamo-paravaner for at få dem ned i vandet. Og køb endelig Jens Ploug
Hansens bog "Gedde, aborre sandart", der er en bibel for søfiskeriet hvad
enten det er vinter eller sommer.

God fornøjelse - søfiskeri i Sverige er en meget æstetisk og sjov oplevelse!

Anders Lassen

Hellebæk

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 02-03-03 18:49

Anders har ubetinget ret i betragtningerne over 4-takt.
I sidste ende bliver det vel også et spørgsmål om økonomi, 4-taktere er ikke
let at finde brugte. men hvis i skal købe nyt så er det klart nr.1, 2-takts
olie er sk... dyrt, det sviner og det har en grim vane med at sode, stoppe
dyser mm. Hvis du opbevarer en dunk benzin med olie i mere end et par
måneder så kasser det, olien kan gå hen og blive til "tyggegummi". Skal i
dørge/trolle så køb for guds skyld ikke en for stor 2-takter, de går
elendigt på mindre end halv kraft. Har selv en 18 fods / 900 kg.
trollingbåd. Hovedmotoren er en 70 HK 2-takter (desværre) hvorfor jeg er
nødt til at benytte separat trollingmotor.Dertil benytter jeg en 6 HKér
hvilket faktisk er for meget, 4 HK ville passe bedre, selv til så stor en
båd.

2-takt: Relativt billig kan med fordel købes brugt, let, kan repareres
overalt enten af dig selv eller af den lokale mekaniker / støjer, sviner,
dyr i drift, olien giver en del driftproblemer.

4-takt: Dyr, tungere,mere kompliceret mekanik / kører godt på lav kraft ( du
bliver overrasket over hvor lav kraft du bruger når du troller), tyst,
dejlig

En helt anden ting: når jeg troller alene benytter jeg ALTID
sikkerhedssnoren, ved du hvad det er? Det er en snor med sådan en clips der
sættes i kontrollen for at motoren kan køre. Den anden ende af snoren hægtes
i bukserne. Hvis man falder overbord stopper motoren automatisk. Det har
altid været min skræk at skvatte overbord og så ligge og se båden tøffe
videre. Anyway, denne clips findes altid på større motorer, men kun på nyere
småmotorer. Det burde være omvendt, chancen for at skvatte over siden på en
lille jolle er ski da større end på en damper. Tilsidst så overvej også en
selv-oppustelig redningsvest, det er et must når du alligevel har råd til
båd og motor.
MVH Niels

Fra : Fam. Olsen

Dato : 02-03-03 19:35

"Anders Lassen" <anders.lassen@*slet*adr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
den
> måske væk efter første sæson. Hvis dette er tilfældet ville jeg gå efter

Du skriver at en 4-takter er dyrere end en 2-takter. Den holder faktisk ikke
mere. Pris forskellen er så lille i dag at det vist ikke kan betale sig at
købe 2-takt.

Jeg er selv temmelig forelsket i en Suzuki 4HK 4-takter. Et gasspjældsstop
skal lige bøjes til siden og vupti så er det en 5HK. (Jeg har det fra
forhandleren, og så vidt jeg kan se ud fra de 2 motorers data er den god
nok. Pris 8.520,00 med kort ben og 8.700,00 med langt. Til sammenligning
koster en 2-takter på 2,2 HK 4.670,00 med kort ben. Og en 2-takter med 6HK
koster 10.995,00 m. kort ben og 11.395,00 med langt ben. Den fåes ikke
hverken som 4 eller 5 HK i 2-takt. Priserne er taget fra Suzuki marines
prisliste pr. 6/5-2002 og må være den nyeste da jeg fik den i feb. mdr. af
forhandleren.

Mercury og Mariner 4 HK i 4-takt ligger på ca. den samme pris. Og jeg tror
ikke man kan finde en 2-takter i denne størrelse meget billigere.

I øvrigt en rigtig god beskrivelse du kom med. Jeg røg lige på hovedet i
drømmeland med stangen i hånden. )

MVH Niels

Fra : [9000] thorkild niel~

Dato : 02-03-03 19:30

Henrik wrote:

> [...]
> hvad de skal gå efter, så det kan dække de rammer, som jeg har beskrevet

jeg har selv en Linder 440, og en 4-hestes motor - det er rigeligt til denne
udmærkede båd. Jeg bruger den på Limfjorden og kattegat (v. Hals)

Ekkolod og lanterne kan også drives med 8 stk 1,5 V elementer sat sammen, så
det giver 12 Volt. De tykkeste lommelampebatterier kan købes ret billigt og har
godt med strøm.

Mail mig direkte, hvis du vil have flere detaljer
--
------
Venlig hilsen

Teksten "bort" og "fjernes"
skal slettes fra min afsender-e-mailadresse.

Fra : Michael

Dato : 02-03-03 21:13

Tænk en gang i de små str af påhængsmotore koster en ny 6 hk 4-t kun 1000kr
mere end en tilsvarende 6 hk 2-t og ved en 4 hk er differencen kun 700 kr..
valget burde da være åbenlyst så hvis man skal ud og invistere i en ny
motor.. en 4-t "skubber" ifølge nogen os bedre end en tilsvarende 2-t..?? en
skrøne måske?
"[9000] thorkild nielsen" <bortthorkild.j.nfjernes@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3E624DA6.93581E6@stofanet.dk...

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 02-03-03 21:42

Jeg var faktisk ikke klar over at prisforskellen var så lille nu, det er et
par år siden jeg sidst så på motorer, dengang var den markant. Men du
antyder at den ene type motor ikke er bedre end den anden? Også på det
punkt har teknikken sikket ændret sig, men diskussionen minder om at
diskutere diesel versus benzin til bilen, begge dele har fordele og ulemper.
En 2-takter er , alt andet lige billigere, simplere og har bedre
acceleration, hvilket er en fordel ved f.eks. vandski. En 4-takters største
fortrin er, at den ikke har så meget imod at gå langsomt, hvilket er en stor
fordel ved fiskeri. Min 70HKér (ca. 5 år) KAN simpelt hen ikke trolle, den
ryster, larmer, efter kort tid kokser tændrørene, plus at den ikke er til at
justere i hastighed ved lav fart, kører ujævnt mm. De heldige bæster der har
90HK 4-taktere troller fint. Hvis du stadig er i tvivl, så prøv at kigge på
de mange hjemmesider om trolling, mange af dem har betragtninger om motorer.
MVH Niels

Fra : Anders Lassen

Dato : 03-03-03 17:28

Hej igen,

Ja, jeg må osse have sovet i timen - jeg indrømmer blankt, at der ikke er
megen prisforskel på 4-takt og 2-takterne mere. En af typerne må være for
dyre - gad vide hvilken...hmmm...

Men - tænk osse over vægtaspektet: På min første båd i Sverige havde jeg en
4 HK Suzuki. Den vejer vel en godt 22 kilo - og der er sin sag at tage den
af og slæbe den gennem siv og underskov op til bilen hver gang man skal ud
og hjem. (...når man osse har ekstra benzintank, fiskestænger, grejkasse og
øl med...)

En 4-takter vejer godt 10 kilo mere - så der er noget at tænke på - hvis man
da ikke kan lade den sidde på. Men så er der jo alle bekymringerne: Er den
der nu når jeg kommer tilbage...?

Hvad end du vælger så endnu en gang god fornøjelse!

Anders

Fra : Michael

Dato : 03-03-03 20:03

Man ku jo evt tage 10 kg øl mindre med at slæbe på så udligner det sig
selv.. =)

Fra : Gitte Geisshirt

Dato : 15-03-03 12:10

vandvittig tanke

Fra : Fam. Olsen

Dato : 03-03-03 22:55

> [...]

man
> da ikke kan lade den sidde på. Men så er der jo alle bekymringerne: Er den

Når jeg har kigget i Suzuki's 2002 katalog kan jeg ikke give dig ret mht.
vægten. Deres 4hk 4-takter vejer med henholdsvis kort og langt ben 25 og 26
kg. Nu har de ikke en 2-takter med 4 hk, men en på 6 hk og den vejer 27 og
27,5 kg alt efter om den har kort el. langt ben.

Så også her er der sket en udvikling.

MVH Niels

Fra : Anders Lassen

Dato : 05-03-03 00:40

Niels wrote:
> [...]
> kg. Nu har de ikke en 2-takter med 4 hk, men en på 6 hk og den vejer 27 og
> 27,5 kg alt efter om den har kort el. langt ben.

Ja, nu er det ikke for at være pedant - for du har sikkert ret angående
Suzuki. Jeg havde researchet på Holbæk Bådcenters site og fandt følgende:

Yamaha 4HK / 2 takt vægt: 21 kilo pris 8800,-
Yahama 6HK / 4 takt vægt 37 kilo pris 18000,-

- så konklusionen er vel, at udviklingen ikke har ramt Yamaha endnu...

Anders

Fra : Fam. Olsen

Dato : 05-03-03 18:32

> [...]
> Yahama 6HK / 4 takt vægt 37 kilo pris 18000,-
>

> - så konklusionen er vel, at udviklingen ikke har ramt Yamaha endnu...

Ja åbenbart. Så er det ikke en Yamaha jeg skal investere i.

MVH Niels

Fra : Michael

Dato : 06-03-03 21:13

Hmm de har måske glemt at opdatere derse prislister og sådan!!?? så forklare
det vel og¨å at man sjældent ser en yamaha 4-t mere. Mariner-Mercury osv har
åbenbart overtaget..

Fra : Carsten Beck

Dato : 03-03-03 20:00

Hej Henrik.
Uden at være alt for skråsikker, vil jeg vove at påstå, at I p.g.a.
svensk lovgivning kan risikere at blive forment adgang til svenske
søer, hvis i benytter en 2-taktsmotor. Under alle omstændigheder bør I
helt klart gå efter en 4-takter. Lydniveauet, brændstofforbruget og
den mindre dunstende udstødning vil I hurtigt komme til at sætte pris
på.

m.v.h.
Carsten

Fra : Henrik

Dato : 03-03-03 22:09

Jeg takker mange gange for jeres venlige og meget informative svar. Nu har
vi da nogle meget mere klare retningslinier at gå ud fra end vi havde før
!!!

Venlig hilsen
Henrik