LP
Fra : Henrik

Dato : 01-03-03 19:47

Hej!

Jeg har idag overværet min første LP. Det var en meget facinerende oplevelse
at se det intense samarbejde der var imellem hund og føre.
Specielt var jeg meget imponeret af fællesdæk i klasse 2, at hundene (næsten
allesammen) kunne blive liggende så lang tid er meget flot.

Et andet element i lydigsprøven som der fangede mig, er hundenes evne til at
abstrahere fra de ting der foregår udenfor ringen. At de kunne lukke de
andre hunde som var tilstede samt tilskuerne ude og fokuserer på føreren, ja
jeg har næsten ikke ord for det.

Jeg har fået meget blod på tanden at træne til LP sammen med min hund Mille
som er en 4 mdr. gammel Border Collie. Er der nogle som har nogle erfaringer
eller historier de kan fortælle om da I startede med lydighedstræning.

MVH

Henrik
samt borderen Mille

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 02-03-03 15:11

"Henrik" <hansehen@mail.tele.dk> wrote in message
> Hej!
>
> Jeg har idag overværet min første LP. Det var en meget facinerende
oplevelse
> at se det intense samarbejde der var imellem hund og føre.

Ja, ikke? Det er også noget af det mest fascinerende jeg ved.

> Specielt var jeg meget imponeret af fællesdæk i klasse 2, at hundene
(næsten
> allesammen) kunne blive liggende så lang tid er meget flot.

Hmm, jeg går selv klasse II med min hund, og fællesdæk er absolut en af de
svære øvelser.... En lille, meget fræk terrier med en fjeder og 2000 lopper
i bagdelen KAN simpelthen ikke ligge stille i to minutter.... Og slet ikke
når de andre hunde måske skuler lidt til ham, så er det bedst at løbe ud til
moar i en fart.... og så kan man måske liiiige nå en lille drillerunde
undervejs

Men nå, det er jo mig selv, der insisterer på at gå lydighed med en
terrier... noget, nogen måske vil katogorisere som umuligt (mig selv
inklusive til tider), men som jeg for det meste bare ser som udfordrende

> [...]
> abstrahere fra de ting der foregår udenfor ringen. At de kunne lukke de
> andre hunde som var tilstede samt tilskuerne ude og fokuserer på føreren,

Det her er faktisk en sjov ting, nu jeg tænker over det. For Robin er
faktisk totalt koncentreret når vi er til prøver, men den "lydighed", han
udviser i ringen, smitter overhovedet ikke af på hans daglige opførsel,
desværre....

> [...]
erfaringer
> eller historier de kan fortælle om da I startede med lydighedstræning.

Jeg vil vel bare sige, prøv det! Du kan højest blive gråhåret før tid Du
har selvfølgelig en fantastisk hund til det, men det ved du vel allerede. En
border er jo vældig arbejdsivrig og førerfikseret, så hun vil sikkert elske
at få lov til at arbejde sammen med dig. Derudover lærer hun sikkert
lynhurtigt, så du skal tænke dig om, for ikke at lære hende noget forkert.

-Trine

Fra : bettina

Dato : 03-03-03 09:32

> [...]
erfaringer
> eller historier de kan fortælle om da I startede med lydighedstræning.

Jamen det er da bare at komme igang, jo før jo bedre.
Jeg startede selv på træning med mocka da hun var 9 uger. Ok, hun fattede
ikke lige så meget, men da vi kom "rigtigt" igang var hun lidt over 3
måneder og lærte da hurtigt de mest almindelige ting. Der går selvfølgelig
en rum tid før det sidder ordenligt fast, men hundene elsker det. Og når det
ovenikøbet er en border du har, vil du højst sandsynligt give de andre
baghjul meget meget hurtigt.

Blir jo nødt til så lige at blære mig med vores fællesdæk-træning. Da mocka
var ca. 1 år, blev hele holdet dækket af og førerne sendt 10 meter væk.
Træneren hoppede så rundt omkring hundene med pølser i hånden og balloner
der blev smadret. Den ENESTE hund der blev liggende i alle 5 minutter var
min lille prinsesse
(STOLT mor!). Trods hunde der sprang rundt pga balloner der sprang, eller
bare lige skulle lege nu de jo aligevel havde rejst sig. Uha, det var
herligt.

Nå, men bare kom i omdrejninger. Held og lykke med det.

Bettina

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-03-03 17:00

Hej Alle

Ja er det ikke dejligt, når tingene bare fungerer, og hunden gør nogenlunde
det som man gerne vil have den til. Derfor er det dejligt, når der som nu,
er en som tilkendegiver sin begejstring. Det kan måske hjælpe med til at få
dem, som ikke allerede går til træning med deres hund derhen. Det giver jo
først og fremmest, mange ( forhåbentligt ) gode oplevelser sammen med sin
hund, for ikke at nævne samværet med andre hundeejere, og da slet ikke at
forglemme, hunden får samvær med andre hunde. Det gør jo at man finder ud
af mange ting om sin egen, og andres hunde. Så får man jo ved samme
lejlighed, om der nogle ting man skal prøve på at undgå. Så til alle de
hundeejere, som ikke er medlemmer af en hundeklub, er der kun en ting at
sige, kan i så komme afsted. Jeg tror roligt jeg tør sige, i fortryder det
ikke.

M.V.H....Benny..