Transport af hund i bil
Fra : JMN

Dato : 01-03-03 14:23

Hej !

Jeg har tidligere skrevet indlæg og fået mange gode svar hurtigt. Tak for
det.

Jeg har ikke hund - endnu - men undersøger lige hvad det kræver at have en
hund. Nu er jeg så noget til transport af hunden i en bil.

Jeg har ved godt man kan have en hundebur, men har også hørt om hundesele.
Er det en form for sikkerhedssele hunden spændes fast til ?

Bruger man så ikke hundebur hvis man anvender hundesele ?

Hvilke muligheder er der og hvad gør i ?

vh.
JMN

Fra : Ladycatwoman

Dato : 01-03-03 14:47

"JMN" <NOSPAMjmn@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Bruger man så ikke hundebur hvis man anvender hundesele ?
>
> Hvilke muligheder er der og hvad gør i ?

Hej JMN.

I mit indlæg nedenunder fra i dag, skriver jeg netop, at jeg i dag har købt
en sikkerhedssele til min hund.
Det er en sele, som man giver hunde på, og som så har en strop på ryggen,
hvorigennem den almindelige bagsædesele køres igennem. Meget simpelt system,
og hunden kan både sidde og ligge.
Jeg købte den hos min lokale dyrehandler, men man kan også få den enkelte
steder her på nettet.
Personligt synes jeg den er rigtig smart for os, der af den ene eller anden
grund ikke kan/vil have en kasse i bilen. Jeg har selv en lille bil, og
bagagerummet er ikke til hunde og en transportkasse til en schæfer kan ikke
være på bagsædet af en Golf .

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Therese

Dato : 02-03-03 01:26

"JMN" skrev
> [...]
>
> Bruger man så ikke hundebur hvis man anvender hundesele ?
>
> Hvilke muligheder er der og hvad gør i ?

Hej JMN

Vi har også en sele i stil med Ladycatwoman

Vi har en Berner Sennen og en bil, hvor han er nødt til at være på bagsædet.
Selen vi har til ham bliver spændt omkring brystet, og der er en stor strop
på ryggen samt en ring til en hundesnor. Selen i bilen sættes gennem
stroppen og klikkes i selespændet.
Selen er god, fordi han ikke har mulighed for at forstyrre under kørselen
samt er spændt fast ved opbremsning. Den er også smart, da man også kan have
styr på ham ved at holde i stroppen, når han er ude af bilen på f.eks. en
rasteplads.

Den koster ca. 100,- og kan købes i forskellige udformninger hos diverse
dyreforretninger.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Maria F

Dato : 02-03-03 09:53

Hejsa!

Jeg ville lige høre om man mon kan lære sin hund at bruge sådan en sele;
vores hund har i de knap 3 år vi har haft hende bare siddet løs på bagsædet,
uden de store problemer. Men nu er det sådan at til april kommer der en
lille baby som hun skal dele sædet sammen med, og vi har snakket meget om
hvordan vi får læret hende at det altså kun er 1/2 delen af sædet der er
hendes...

Nogen der har nogen gode ide'er?

Med venlig hilsen

Maria

Fra : Ladycatwoman

Dato : 02-03-03 11:04

"Maria F" <maria_fredslund@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan vi får læret hende at det altså kun er 1/2 delen af sædet der er

Hej Maria.

God ide med sådan en sele, da hunden så kun kan flytte sig så langt, som den
almindelige sikkerhedssele tillader, hvilket jo er meget praktisk, når der
skal være et barn også.
Cujo fik først sin sele i går, indtil da har han i 2 år bare siddet løs. Der
var ingen problemer overhovedet, og vi var endda ude og køre 2 gange, og
heller ikke anden gang var der bøvl med at tage selen på.
Nu er Cujo måske lidt nem på det område, men hvis du virkeligt frygter
problemer med din hund, så skal den introduceres meget forsigtigt med
godbider og ros. Det vigtigste er, at det bliver en god oplevelse for
hunden.

Til sidst vil jeg lige tilføje, at sådan en sele virkelig er noget, som
enhver burde eje, hvis hunden ikke kan sidde i en kasse eller bagagerummet.
Grunden til jeg købte den var, at jeg for 14 dage siden havde en ubehagelig
oplevelse, som nemt kunne have kostet Cujo livet.
Vi kommer kørende og bliver pludseligt "presset" bagfra af en pizzariabil.
Min kæreste bremser forsigtigt for at få den til at holde afstand med det
resultat, at bilen pludselig kører ind foran os og blokerer bremsen. Vi er
selvfølgelig nødt til at lave en nødopbremsning.
Heldigvis havde jeg forudset det ske, så jeg havde fat i Cujos halsbånd, men
jeg tør ikke tænke på, hvad der var sket, hvis jeg ikke havde haft fat i
ham.
Med denne sele er han ligeså sikker i bilen som os, og det er en meget rar
ting at vide, når det sidste man ønsker er, at der sker ens elskede hund
noget.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 02-03-03 10:44

JMN wrote:
> [...]
>
> Bruger man så ikke hundebur hvis man anvender hundesele ?
>
> Hvilke muligheder er der og hvad gør i ?

Vi har løst problemet på en anden måde. Vi har hund i schæferstørrelse
og han sidder i bagagerummet (vi tager hattehylden af) Der ligger han
helt fint. Vi har ikke andre muligheder da bagsædet er optaget af to
autostole til ungerne. Tidligere havde vi en stationcar med hundegitter,
så der gav det sig selv at han var i bagagerummet og det er vi så
fortsat med.

Marianne Feddersen

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 02-03-03 17:11

Hej

Jeg købte også en sele til min schæfer så han kunne sidde godt fastspændt på
bagsædet.
Der var bare et lille eller rettere stort problem!
På et tidspunkt da jeg er ude at køre bliver jeg nødt til at bremse rimelig
hårdt op hvilket resulterede i at min hund, fra at ligge og sove, lige
pludselig bankede ind i mit sæde med den bagerste del af hans krop og
derefter ellers kæmpede for at komme op på sædet igen fra "gulvet".
Det var det sidste både han og jeg så til den sele i bilen! Lige siden har
han siddet i bagagerummet og det er en million gange bedre. Næste skridt er
så at få et bur der passer til min bil så han er ekstra meget i sikkerhed og
ikke kommer til skade.
Sele "mærket" er Car Harness og kan bestemt ikke anbefales. Ved så ikke om
der er andre typer/mærker der er bedre, men jeg tør ikke bruge sådan en
igen.

Hilsen Betina

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-03-03 15:16

"Betina von Ahnen Thygesen" <betina@deskstar.dk> wrote in message
> [...]

> pludselig bankede ind i mit sæde med den bagerste del af hans krop og
> derefter ellers kæmpede for at komme op på sædet igen fra "gulvet".

Han (og dig) overlevede trods alt. Prøv at forestil dig at få 30 kilo hund i
nakken.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 03-03-03 17:39

Det er godt nok 37 kg, men hvem går i detaljer ;0)
Nej men det er rigtigt nok at det er en sikkerhedsforanstaltning, men jeg
synes nu stadig ikke om selen.
Vil hellere investere i et bur til ham må jeg indrømme, og er godt i gang
med at finde ud af hvor jeg kan få et godt solidt bur til en rimelig pris.

Hilsen Betina

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-03-03 10:09

> [...]
> med at finde ud af hvor jeg kan få et godt solidt bur til en rimelig pris.

Vi har en stc. så hunden er bagi, og vi har hunde gitter så hun bliver
deromme.
Dog har vi engang i mellem barnevogn med, så må hunden om enten på bagsædet
eller forsædet. Så får hun selen på.

Fra : BN

Dato : 04-03-03 17:59

"Betina von Ahnen Thygesen" <betina@deskstar.dk> skrev i en meddelelse
> Det er godt nok 37 kg, men hvem går i detaljer ;0)

Også når den kommer flyvende efter en hård opbremsning?

Hilsen BN

Fra : Estrid Heldager

Dato : 02-03-03 22:10

Vi bruger både bur og sele til vore hunde. Vore 2 ældste hunde har vist os
at de kan bakke helt eller delvis (alt efter hvor stramt den sidder om
halsen ) ud af selen så de hænge ud over sædekanten med sele om halsen , så
vi bruger nu kun selen som alternativ når vi køre langt, 2 i bur + 1 i sele
og så sidder der en ved siden af. Desuden vil de gerne gå 117 gange rundt
om dem selv inden de lægger sig og så er der tit et ben filtret ind i bilens
sele som hundeselen sidder i.
Så for os er bur den mest optimale løsning.
mvh Estrid