Skærme
Fijala 3554
non-4:3 opløsninger og TFT
Fra : No1

Dato : 28-02-03 17:27

De fleste 17-19" TFT skærme har native 1280x1024 opløsning. Hvis man vil
have 4:3 opløsning må man ned i 15", hvilket er lidt småt, eller op i ca.
21" hvilket stadig er lidt dyrt.

Til grafisk arbejde er det ikke så godt hvis man ser tingene i forkert
forhold, men jeg har set at Apples "Cinema Displays"
<http://www.apple.com/displays/acd20/>, har et andet opløsnings forhold end
4:3. Fx 1680x1050-pixels dvs 8:5. Og hvis det kommer fra Apple, burde det
nok være velegnet til grafisk arbejde - eller hvad? Deres skærme er nok
fysisk også så meget bredere når de har en mere wide-screen opløsning. Men
hvordan er det med andre "IBM-PC" skærme, fx Samsungs 17" 1280x1024 skærme,
er de så tilsvarende mere "smalle"/høje, med deres 5:4 opløsning, sådan at
en cirkel ikke bliver oval osv. ?

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 01-03-03 09:04

Hej

No1 wrote:
> [...]
> er de så tilsvarende mere "smalle"/høje, med deres 5:4 opløsning, sådan at

En cirkel er rund. Det skyldes at pixelformatet og det fysiske format
begge er 5:4. Ved 1024x768 er begge formater 4:3.

Det går kun galt hvis du viser 1280*1024 på en CRT skærm som altid er i
4:3 formatet eller hvis du viser 640, 800, 1024 opløsningerne på en 17"
TFT skærm.

Hvis du holder dig native opløsning på TFT skærme, så vil du ALTID
opleve runde cirkler.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : gats

Dato : 02-03-03 09:28

Karsten Feddersen wrote:
> [...]
> 17"
> TFT skærm.
>
> Hvis du holder dig native opløsning på TFT skærme, så vil du ALTID

Sludder, jeg har prøvet både 15" og 17" og 18" TFT skærme. 15" kører
1024x768 (4:3) og de andre kører 1280x1024 (4:5) og cirklerne er kun runde
på 15", på de andre er den lidt oval.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 02-03-03 17:35

Hej

gats wrote:

> Sludder, jeg har prøvet både 15" og 17" og 18" TFT skærme. 15" kører
> 1024x768 (4:3) og de andre kører 1280x1024 (4:5) og cirklerne er kun runde
> på 15", på de andre er den lidt oval.

Jeg er sådan set ligeglad med hvad du har prøvet og hvordan du har
oplevet det. Fakta er at pixels på TFT-skærme er kvadratiske - det vil
sige, at de har samme bredde som højde. Alt andet lige vil en cirkel med
en diameter på 100 pixels være lige så høj som den er bred.

Hvis du kører andet en native opløsning på en TFT eller du kører
1280x1024 på en CRT, så vil dine cirkler ikke være runde, men ovale.
Tager du et screendump fra en 1024x768 med en cirkel på og strækker den
til 1280x1024 er det klart at sagerne bliver ovale, da du ændrer formatet.

Så her kommer et godt tilbud til dig. Hvis du kan finde bare een
TFT-skærm som har bevisligt har aflange pixels, med ovale cirkler til
følge, så sender jeg dig gerne en flaske rødvin.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : gats

Dato : 02-03-03 20:57

> [...]
> sige, at de har samme bredde som højde. Alt andet lige vil en cirkel
> med en diameter på 100 pixels være lige så høj som den er bred.

Nope! En 15" er 'hardcoded' til 1024x768 som giver 4:3

> Så her kommer et godt tilbud til dig. Hvis du kan finde bare een
> TFT-skærm som har bevisligt har aflange pixels, med ovale cirkler til
> følge, så sender jeg dig gerne en flaske rødvin.

Nemt !!! Kig på en hvilken som helst 17" som kører 1280x1024.

Men jeg er ikke professor på området. Men hvorfor er store TFT skærme
kvadratiske ?

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 02-03-03 22:01

Hej

gats wrote:

> Nope! En 15" er 'hardcoded' til 1024x768 som giver 4:3

???? Hvad har det med mit udsagn at gøre? Skærme er ikke hardcoded - det
hedder "native resolution". Jeg har ikke set noget fordansket ord for
det endnu.

> Nemt !!! Kig på en hvilken som helst 17" som kører 1280x1024.

Halloooooo?!? Der snakkes om TFT skærme. Det er ikke noget mærke. Det er
en type. Læs det første af mine indlæg. Deri skriver jeg at ALLE
CRT-skærme er fysisk i 4:3 formatet, men at 1280x1024 er i 5:4 formatet.
Fysisk er samtlige TFT skærme som kører 1280x1024 OGSÅ i 5:4 formatet og
derfor er cirkler runde.

> Men jeg er ikke professor på området. Men hvorfor er store TFT skærme
> kvadratiske ?

Fordi 5:4 formatet er tættere på at være kvadratisk end 4:3 formatet er
det.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : gats

Dato : 03-03-03 07:01

> Fordi 5:4 formatet er tættere på at være kvadratisk end 4:3 formatet
> er det.

Nå nå, godt ord igen.

Jeg ved at jeg ikke vil have en fladskærm før at de kører 1600x1200 så mine
billeder ser normale ud. En 15" er for lille til mig.
Pt. har jeg en 19" crt skærm som jeg er ganske godt tilfreds med. Her er
cirklerne runde som de skal være.

Fra : Tim Christensen

Dato : 03-03-03 22:34

"gats" <Gats@NoSpam.xx> wrote in message news:b3usjd$iqq$1@sunsite.dk...

> [...]
> billeder ser normale ud. En 15" er for lille til mig.
> Pt. har jeg en 19" crt skærm som jeg er ganske godt tilfreds med. Her er

Det er de også på 17" TFT skærme, hvis du har set noget andet er det enten
fordi at de ikke har kørt i 1280x1024 eller fordi der er noget galt med dine
øjne.

Mvh

Tim