Søger råd om hunderace v2.0
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-02-03 09:06

Som jeg er blevet anbefalet i den forrige tråd har jeg kigget en del
på hunderacer og overvejet for og imod.
Jeg opsumere lige situationen for dem der ikke har fulgt med i
foregående tråd:
Vi ønsker en familie hund, ikke for stor som kan opholde sig i vores
have mens vi er på arbejde (ca 8 timer dagligt). Vi bor i et hus på
ca 200 kvadratmeter, men haven er lille (ca 50 kvadratmeter). Huset
er beliggende i et villakvarter i spanien, hvor der ca 20 meter fra
vores hoveddør er uendelige kilometers fri natur, oplagt til at gå
gode lange ture med hunden. Vi regner med at vi indenfor nogle få år
bliver en familie med børn, så alle former for agresivitet i hunden
er uønsket. Jeg har nogen erfaring med opdragelse af hunde, men dog
ikke det store.
Som vi blev anbefalet har vi snævret valget ind til nogle få racer
der interessere os (er dog stadig åbne overfor andre foreslag...):

-Beagle
Fordele: Perfekt i størrelse, selvstændig egenrådig hund, fælder kun
lidt, god ved børn. Personligt er jeg helt forelsket i deres udseende
selvom jeg ved at man skal passe på med at lade sig blænde.
Ulemper: Madglad, stædig, veldøv

-Engelsk Springer Spaniel
Fordele: Superkærlig, muligvis verdens rareste hund. God til at gå
lange ture, lege både med børn og voksne
Ulemper: Måske for stor, meget opmærksomhedskrævende (vil måske have
problemer med at være alene hjemme)

-Welsh Springer Spaniel
Fordele: Lidt mindre end engelsk Springer Spaniel, ligner den også
temperament
Ulemper: Samme som foregående

-Tibetansk terrier
Fordele: God familiehund, god mod børn, venlig og livlig.
Ulemper: Kæmpe pels, der skal holdes, meget social og kan derfor have
problemer med at være alene hjemme.

Har jeg mere eller mindre ret i mine overvejelser? Som det ser ud
lige nu er jeg tilbøjelig til at vælge en beagle, jeg har ikke noget
imod at det er en selvstændig hund, men jeg er lidt bange for at den
slet ikkek kan kontroleres.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Pia J

Dato : 28-02-03 09:48

Du skal være opmærksom på, at hvis du køber hund i DK, kan der være sygdomme
i Spanien som den slet ikke er rustet mod, hvorimod "campo hundene" er mere
hårdføre. Det samme kan ske, hvis du tager en spansk hund med herop.

Det er i hvert fald den besked min mor har fået af danske dyrlæger i
Spanien. Hendes yorkie købt på Gran Canaria har dog ikke haft problemer med
at flytte til Dk og derefter tilbage til Spanien.

:Pia

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-02-03 09:56

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> escribió en el mensaje
> [...]
er mere
> hårdføre. Det samme kan ske, hvis du tager en spansk hund med

Hunden skal købes, bo og leve i Spanien, de er ret gode til at følge
vacineordninger hernede.

> Det er i hvert fald den besked min mor har fået af danske dyrlæger
> Spanien. Hendes yorkie købt på Gran Canaria har dog ikke haft
problemer med
> at flytte til Dk og derefter tilbage til Spanien.

Da vi har købt hus for ca 3 måneder siden, regner vi ikke med at
flytte til Danmark
MEd venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : R. Ilsøe

Dato : 28-02-03 10:53

> Da vi har købt hus for ca 3 måneder siden, regner vi ikke med at
> flytte til Danmark

Tillykke med huskøbet i Spanien!

Prøv denne side...
http://animal.discovery.com/guides/dogs/selector/selector1.jsp

Personligt kan jeg anbefale Golden Retriever eller Flatcoated Retriever, men
det er jo en smagssag. Min erfaring er at flattere og Goldens ikke har svært
ved at lære at være selv hjemme. Min flatter-dreng på 8 mdr. har aldrig bidt
noget i stykker imens han var selv og det samme gælder mig tæve på 10½. Det
hele gælder jo om at lære dem det rigtigt. Flattere og Goldens er desuden
blandt de mest dresserbare hunde. Du skal dog være opmærksom på at de kræver
en del morion!

Rinnie Ilsøe
http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 28-02-03 10:28

> [...]
>lidt, god ved børn. Personligt er jeg helt forelsket i deres udseende
>selvom jeg ved at man skal passe på med at lade sig blænde.

,,,,,,,,,,,,alle dem jeg har mødt stikker af når de er uden snor, med
mindre de er lidt oppe i årene og måske ikke gidder det mere . men den
er som du selv siger meget selvstændig og de er meget
selvsikre/dominerende over for andre hunde så det kunne sikkert give
problemer hvis børn skulle gå med den.

> [...]
>lange ture, lege både med børn og voksne
>Ulemper: Måske for stor, meget opmærksomhedskrævende (vil måske have

,,,,,,,,,,,,,,,,,,kender en der har sådan en iøvrigt flot hund men
hvis det er en han kan du sagtens rissikere at den bliver agresiv over
for andre hanner.

>-Tibetansk terrier
>Fordele: God familiehund, god mod børn, venlig og livlig.
>Ulemper: Kæmpe pels, der skal holdes, meget social og kan derfor have
>problemer med at være alene hjemme.

,,,,,,,,,,,,,,det er efter min mening den bedste familiehund af dem du
har nævnt , efter hvad jeg ved, har dog kun mødt 2 af dem , tror ikke
at de er så udbredt herhjemme , men en rigtig legesyg og meget glad
hund ,og umidelbart ikke agresive tendenser over for andre hunde ,
efter hvad jeg ved men der er sikkert en specialklub for dem et sted
herhjemme hvor du kan høre nærmere, men husk at disse klubber altid
snakker supergodt om deres egen race

If you talk with the animals, they will talk with you and you will know each
other.
If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not know
you will fear.
What one fears, one destroys.
Chief Dan George.

DOG FIGHTING

"The moral progress of a nation can be judged by the way it treats its animals" - Gandhi

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-02-03 10:43

"Punish the deed not the breed" <nobody@home.com> escribió

> [...]
med
> mindre de er lidt oppe i årene og måske ikke gidder det mere . men

At den stikker af når den kan se sit snit til det er der vist generel
enighed om.

> og de er meget
> selvsikre/dominerende over for andre hunde så det kunne sikkert
give
> problemer hvis børn skulle gå med den.

At den er dominerende er der så ikke så stor enighed om. Nogle siger
at det ligefrem er en packhound der er glad for andre hunde. Ærlig
talt ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal synes om den

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 01-03-03 17:03

Punish the deed not the breed escribió / skrev

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,kender en der har s†dan en i›vrigt flot hund men
> hvis det er en han kan du sagtens rissikere at den bliver agresiv
> over for andre hanner.

hvis det er det værste der kan siges om en Springer spaniel er det sørme
da et flot udsagn
Jeg har under alle omstændigheder tænk mig at købe en tæve.

Nogen der har erfaringer med en Welsh Spaniel?
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-02-03 10:35

Hov, glemte lige denneher:

- Basenji
Fordele: Renlig, venlig, god familiehund, fælder intet, tilstrækkelig
selvstændig til at kunne være alene hjemme.
Ulemper: Måske en smule svær at opdrage, størrelsen, Hvor meget
koster den?

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 28-02-03 10:48

Hej Lars

Syntes det er en lækkerrace har selv haft en.

Men der stilles nogen krav til dens ejere, mange jeg høre om har svært ved
at være alene og lign, men det kan hænge sammen med de alle kommer fra
samme opdrætter, desværre.

Så søg på nettet og kontakt en opdrætter, de vil sikkert gerne fortælle om
deres race

MVH
Gitte

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-02-03 10:58

"Gitte S. Eriksen" <dk.sacala(fjern-mig)@mail.dk> escribió

> Syntes det er en lækkerrace har selv haft en.

Jamen så er du jo den bedste informationskilde jeg kan få fat på
Kan man tillade at spørge hvor meget man kan forvente at komme til at
betale for sådan en fætter og om den er svær at holde sund og rask?
Hvordan er den at træne, kan man gå med den uden snor og bruge den
til agility?
Hvordan er den overfor andre hunde?

> Men der stilles nogen krav til dens ejere,

Jeg er da bestemt også villig til at gøre en indsats, men tænker du
på noget bestemt?

> mange jeg høre om har svært ved
> at være alene og lign, men det kan hænge sammen med de alle kommer
fra
> samme opdrætter, desværre.

Du mener at det er mere et spørgsmål om opdragelse end egentlig
egenskab hos racen?
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 28-02-03 12:59

Hej Lars

Ja, det er efter min overbevisning et spørgsmål om opdragelse og ikke racen

Du skal nok renge et sted mellem 3500-6000 kr. for en Basenji, ved at der i
DK sælges billigere men det er ved opdrætteren som jeg allerede har nævnt og
ikke kan / vil anbefale.

Det er en glad hund som sagtens kan sammen med andre hunde og børn.
Ang. med at gå uden snor, så kunne vores ikek og tror ikke det vil være en
mulighed for de fleste, men igen opdragelse

Syntes gennerelt det er en smuk og sund race kender ikke umidlbart til de
skulle have nogen skavanker af det jeg har hørt om dem , så bestemt en race
jeg ville overveje, og det er jo et plus at de heller ikek kan gø , syntes
jeg .

Der er som sådan ingen pels pleje med dem, vi gjorde det at vi med en
svinebørste børstede henede engang imellem så de løse hår kunne komme af.

MVH
Gitte

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-02-03 13:07

> [...]

til de
> skulle have nogen skavanker af det jeg har hørt om dem , så bestemt

Nu har jeg brugt det meste af formiddagen på at læse om den og det
ser da ud til at det er sådan en hund vi skal ha os! Den har
tilsynelanden en masse overbevisende kvaliteter som feks at den ikke
gør, ikke taber pels, er renlig og venlig, størrelsen er også perfekt
og så er det samtidig en elegant hund. Hvis den også kan sammen med
børn og andre hunde er den jo perfekt. Endnu et plus er at den
anbefales til alergikere og da vi i min familie har haft adskillige
tilfælde af alergi er det jo et kæmpeplus. Jeg vil da straks stille
mi i kontakt med lokale opdrættere og høre hvad de har at sige.
Tusind tak for information, jeg skal nok fortælle om hvorledes det
går med hundekøb.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 28-02-03 13:22

Hej Lars

Jamen det venter vi spændt på

MVH
Gitte

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-02-03 14:17

"Gitte S. Eriksen" <dk.sacala(fjern-mig)@mail.dk> escribió en el
mensaje news:3e5f5472$0$42666$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Lars
>
> Jamen det venter vi spændt på

I min videre søgen efter information om Basenjien fandt jeg følgende
side http://www.josera.no/~tbjornstad/index.html hvor der om
Basenjien står:

"Disse særegne hundene er også kjent som Kongohund, Bongo terrier,
Khufuhund, Nyam-Nyam, Zandehund, Ango-Angari og Snakkehund. Det siste
navnet har den nok fått på grunn av sin "snakksalige" natur. Denne
hunden kan nemlig ikke bjeffe slik andre hunder kan; den jodler."

Helt flad af grind når jeg forstiller mig en hund der jodler, hehehe.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 28-02-03 14:49

Hej Lars

Ja, men det er skam rigtigt, det lyder som om den jodler, vores gjorde det
nu meget sjældent *SS* men det lyder sjovt.

MVH
Gitte

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-02-03 19:20

Gitte S. Eriksen escribió / skrev

> Jamen det venter vi sp‘ndt p†

Først vil jeg lige sige at det er helt fantastisk svært at finde Basenji
opdrættere med hvalpe, specielt fordi hunden kun er i løbetid en enkelt
gang om året og så vidt jeg kan forstå passer det med at basenji-hvalpe
plejer at blive født i November (og finder deres fremtidige ejere i
Januar). Således skal jeg enten være meget heldig eller vente 11 måneder
med at anskaffe hund. Sidstnævnte tror jeg bliver svært
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 28-02-03 22:21

Hej Lars

Ja, se det havde jeg jo ikke lige tænkt over
Hvad m. en unghund evt. ?

MVH Gitte

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 01-03-03 15:12

Gitte S. Eriksen escribió / skrev

> Ja, se det havde jeg jo ikke lige t‘nkt over
> Hvad m. en unghund evt. ?

Det ville da også være fint, jeg fortsætter min søgen, men nemt er det
jo ikke Prisen for en Basenji ligger i Spanien forøvrigt på ca 8500
Dkr.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

--
www.intercambiodvd.com

Fra : Eva Schmidt

Dato : 01-03-03 17:33

> [...]
er det
> jo ikke Prisen for en Basenji ligger i Spanien forøvrigt på

Hej Lars

Jeg forstår absolut godt, at du er faldet for basenji, det er i
mine øjne en utrolig smuk hund. Underligt den ikke er mere
udbredet end tilfældet er.

Jeg så på en opdrætterside, at de søgte et nyt hjem til en 2 år
gammel han, der efter sigende skulle være rolig og med et
fantastisk temperement.
Ved ikke om det kunne være noget eller om det skal være en tæve?

mvh Eva

Fra : Eva Schmidt

Dato : 01-03-03 17:41

Eva Schmidt <safeni@privat.tdcadsl.dk> skrev i en

> er det

> ca 8500

Hej igen Lars

Jeg håber ikke, at du blev alt for interesseret, for da jeg
kiggede nærmere på siden længere nede, opdagede jeg, at den sidst
var opdateret engang i 2002!
Så hunden er jo nok for længst væk.

Beklager meget, at jeg ikke læste det hele inden jeg kastede mig
over tastaturet!

mvh Eva

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 01-03-03 22:42

Eva Schmidt escribió / skrev

> Jeg h†ber ikke, at du blev alt for interesseret, for da jeg
> kiggede n‘rmere p† siden l‘ngere nede, opdagede jeg, at den sidst
> var opdateret engang i 2002!

Det skal du såmænd ikke være ked af, da jeg bor i Spanien er det lidt
svært at hente en hund i Danmark.
Hvis ikke jeg er gevaldigt heldig og finder en basenji indenfor nærmeste
fremtid, søger jeg med lys og lygte efter enten en Springer eller en
Welsh Spaniel.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : ~ Susanne ~

Dato : 02-03-03 14:14

Hej Lars

Du kan eventuelt prøve www.dba.dk Jeg så i går at der var 2 basenji'er som
søgte nyt hjem. Kan ikke huske deres alder, men det kan du jo kigge på.

Med venlig hilsen
Susanne

Fra : Anni Pedersen

Dato : 28-02-03 10:44

Hej Lars!
Har du læst om Dansk-Svensk Gårdhund, det er en hund i en god
størrelse. Kærlig , glad for børn, livlig og glad og frem for alt
meget sund og robust. Det er ikke en race med arvelige skavanker.
Vi har her i familien haft en, hun blev 14 år, og aldrig været hos
dyrlæge p.g.a. sygdom.
Har selv Fransk Bulldog - måske også en mulighed.
Med hilsen
Anni Pedersen

--
A Pedersen

Fra : Søren Voigt

Dato : 28-02-03 13:44

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message

> [...]
> lidt, god ved børn. Personligt er jeg helt forelsket i deres udseende
> selvom jeg ved at man skal passe på med at lade sig blænde.

Da jeg så dit indlæg første gang var jeg helt sikker på at jeg ville
opfordre dig til at anskaffe verdens dejligste hunderace, der i mine øjne er
en Labrador Retriever: Rare hunde, robuste og lærenemme. Men nu hvor jeg ser
at du regner "selvstændig og egenrådig" som en fordel, kan jeg godt se at en
Beagle er den rigtige hund for jer.

Og hvis madglæde er en ulempe, så er Labben heller ikke på denne akse noget
for jer.

mvh
Søren Voigt

Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 28-02-03 18:10

> [...]

> problemer med at være alene hjemme)

> -Tibetansk terrier
> Ulemper: Kæmpe pels, der skal holdes, meget social og kan derfor have

Efter min mening fokuserer du lidt for meget på det med at være alene
hjemme. Efter min erfaring med bl.a. gravhunde og schnauzere, kan det
være vanskeligt at bedømme ud fra racens egenskaber, om det bliver en
hund som får vanskeligt ved at være alene hjemme. Hunde er jo
individuelle, og selv om en race beskrives som selvstændig mm., kan
der sagtens opstå alene hjemme problemer. Det handler jo i høj grad
om, om man får lært hunden fra hvalp at være alene hjemme.
Da jeg selv skulle vælge hund - efter at have haft et par gravhunde-
hvor jeg besluttede mig for schnauzeren, forestillede jeg mig slet
ikke, at jeg skulle få en hund med "alene hjemme problemer", fordi det
er så selvstændig en hund, men det skulle vise sig at blive
anderledes, og jeg kender til rigtig mange schnauzere der har alene
hjemme problemer.
Jeg kan sagtens forstå at det er med i dine overvejelser fordi det er
bare ikke ret hyggeligt at have en hund med alene hjemme problemer,
jeg synes bare det er ærgeligt hvis du fravælger en race, som måske
kunne være noget for dig, fordi du tror den vil få alene hjemme
problemer. Ja, jeg kan vist ikke lige forklare det tydeligere, håber
du forstår hvad jeg mener?
I forhold til dine overvejelser omkring størrelsen, så var der
tidligere en debat her i gruppen om størrelse og aktivitet. Mindre og
mellemstørrelse hunde er ofte mere livlige/urolige end større hunde og
på den måde "fylder" de faktisk mere. Sådan blev konklusionen vist..
Det lyder jo til at du er indstillet på at lufte hunden når du er
hjemme, og eftersom de fleste hunde alligevel sover når de er alene
hjemme, så vil jeg da mene at I sagtens kan have plads til en større
hund. I bor jo også i et stort hus. Nu er jeg ikke interesseret i at
skabe en debat om børnevenlige hunde, men det foresvæver mig at større
hunde oftere betegnes som at være "bedre til børn" end mindre hunde,
måske netop fordi de er mere rolige? Jeg ved det ikke.

Du må i hvert fald have held og lykke med at finde den rette hund for
jer!

Mvh
Mette

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-02-03 19:18

Mette N. Sørensen escribió / skrev

> Efter min mening fokuserer du lidt for meget på det med at være
> alene hjemme.

Det kan da godt være jeg gør det, men det er fordi jeg ved at det er en
negativ ting vi uundgåeligt kommer til at påføre vores fremtidige hund,
og jeg mener ikke det er retfærdigt (overfor hunden) at se let på det.

> [...]
> alene hjemme problemer. Ja, jeg kan vist ikke lige forklare det
> tydeligere, håber du forstår hvad jeg mener?

Det tror jeg nok jeg gør, men det er vel også forståeligt at jeg prøver
at undgå problemer.

> [...]
> og mellemstørrelse hunde er ofte mere livlige/urolige end større
> hunde og på den måde "fylder" de faktisk mere.

Det kan du sikkert godt have ret i.

> børnevenlige hunde, men det foresvæver mig at større hunde oftere
> betegnes som at være "bedre til børn" end mindre hunde, måske netop
> fordi de er mere rolige? Jeg ved det ikke.

Det er da også den erfaring jeg har, men vi er lidt bange for at tage
munden for fuld.

> Du må i hvert fald have held og lykke med at finde den rette hund
> for jer!

Jo tak, det er sandelig ikke nemt
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann