Kupering og udstilling?
Fra : Ann K.

Dato : 27-02-03 19:23

Hejsa.
I en anden tråd, hvor Sonja søger nyt hjem til en boxer, nævner hun at
hunden er halekuperet... og at den derfor ikke kan udstilles, trods en
udenlandsk stambog fra en organisation anerkendt af FCI.
Kan det virkelig være rigtigt?
Jeg mener da at have set indtil flere kuperede hunde i DKK's blad
Hunden... danskejede hunde, men oprindelig importerede fra lande, hvor
kupering stadig er tilladt. Disse hunde havde da opnået mange finde
udstillingspræmieringer...

Jeg ved skam godt at DKK nævner at kuperede hunde ikke kan deltage i
nogen former for arrangementer... men det ser da ud til at dette ikke
gælder for importer!??? (Desværre...)

Nå... undrede mig bare - og håber at nogen herinde kan komme med en
forklaring

Mvh Ann.
PS; Sonja, hvordan går det med at finde et nyt hjem? Kan desværre ikke
hjælpe, men har da prøvet at forhøre mig lidt rundt omkring...

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 27-02-03 20:12

Hejsa

De hunde du ser på danske udstillinger uden hale, er født stumphalede.
Dette skal bekræftes af en dyrlæge.
Da jeg sidst udstillede min Australien Sherpherd mærkede dommeren på stumpen
og sagde at hun kunne mærke at han var født sådan. Dommeren var også
dyrlæge.
I det kuld jeg skal have fra nu ligger der både uden hale, med kort hale og
med alm hale.

V H Gitte

Fra : Bjergskoven

Dato : 27-02-03 20:15

Hej Ann

> [...]
> gælder for importer!??? (Desværre...)
>
> Nå... undrede mig bare - og håber at nogen herinde kan komme med en

Halekuperede hunde der er født efter 1/6 1996 kan ikke udstilles i Danmark
uanset i hvilket land de er født.
Undtaget herfor er visse racer feks. ruhåret hønsehund og weimaraner.

Visse hunde fødes stumphalede og disse kan udstilles hvis de har en
dyrlægeerklæring der er udstedt senest 3 dage efter hvalpens fødsel og hvori
dyrlægen fastslår at hvalpen virkelig er født uden hale.
Det skal så fremgå af hundens stambog at den er født således.

Hvad angår ørekupering, kan dansk opdrættede hunde ikke udstilles i Danmark
og hunde født i andre lande hvor ørekupering er forbudt kan heller ikke
udstilles i Danmark. Hvis hunden kommer fra et land hvor det er tilladt at
skære ørerne af den, kan den dog godt udstilles i Danmark.

Det kan altså lade sig gøre at udstille en ørekuperet hund i Danmark hvis
den er opdrættet i
et land hvor det er tilladt.

PS Jeg synes det uetisk at skære legemsdele af hundene, det være sig både
ører og hale.

Hilsen

Merete

Fra : Mari

Dato : 27-02-03 20:21

"Ann K." <tsarsFJERN@DETTEos.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ved skam godt at DKK nævner at kuperede hunde ikke kan deltage i
> nogen former for arrangementer... men det ser da ud til at dette ikke
> gælder for importer!??? (Desværre...)

Det gælder ALLE hunde der er født og halekuperet efter 1. juni 1996 - og det
uanset hvor de er født. Forbudet er ældre - men i en årrække var det
tilladt at udstille halekuperede hunde, hvis de var lovligt kuperede.
Og det var lovligt, hvis de var kuperet i et land, hvor der ikke var forbud.

Oprindeligt måtte disse hunde heller ikke detage i andre officielle prøver
f.eks. lydighedsprøver, agility mv. - men her er der lempet på reglerne.
Se reglerne for udstillinger, lydighed, agility
mv. på DKK's hjemmeside http://www.dansk-kennel-klub.dk

/Mari

Fra : x Vuf x

Dato : 28-02-03 10:03

Thu, 27 Feb 2003 19:23:26 +0100, Ann K. wrote:

>Jeg ved skam godt at DKK nævner at kuperede hunde ikke kan deltage i
>nogen former for arrangementer... men det ser da ud til at dette ikke
>gælder for importer!??? (Desværre...)

Det skulle slet ikke undre mig, at de også går på kompromis her!
De er dobbeltmoralske, så det basker!

>PS; Sonja, hvordan går det med at finde et nyt hjem? Kan desværre ikke
>hjælpe, men har da prøvet at forhøre mig lidt rundt omkring...

Tak Ann, men jeg måtte ringe til to steder på Sjælland for at få at
vide, at hunden var afsat samme dag, som jeg forespurgte om aftenen!
Det har man for sin villighed til at hjælpe. Jeg bli'r sg*da heller
aldrig klogere!

--
Mvh Sonja Petersen http://www.sonpet.com/ kennel***@sonpet.com fjern de 3 *

Papillonhvalpe. Nu er uldtotterne gamle nok til at flytte hjemmefra.
Mail mig og du får måske mit tlf.nr.

Fra : Ann K.

Dato : 28-02-03 10:40

Hej Igen.
Nu spurgte jeg ikke som sådan til reglerne, for dem kender jeg jo...
nemlig at kuperede hunde ikke må deltage i nogen af Dkk's arrangementer.
Jeg spurgte faktisk om undtagelserne
Jeg ved skam godt at der i nogle racer fødes stumphalede... men det
gælder da vist ikke for Am. Staff eller Dobermann?
Og jeg ved at der har været et billede af en danskejet Dobermann, med
både kuperede ører og hale - den var oven i købet dansk champion.
Jeg har kun været medlem af DKK i knapt 2 år, så at det udelukkende er
kuperede hunde som er født før 1996, der skulle være afbilledet, har jeg
lidt svært ved at tro... især når vi taler om Dansk Champion og lignende
titler!

Nogle opdrættere henter jo også deres "avlsmateriale" i udlandet... og
disse dyr kan jo sagtens være kuperede (hvem siger at udenlandske
opdrættere lige præcis ved, hvilken hvalp, der skal til DK?). For at
kunne bruges i avl i DK, er der så (som regel) en bestemmelse om en
udstillingspræmiering... disse dyrt importerede avlshunde, kan man så
alligevel ikke bruge i avlen - fordi de ikke kan deltage i udstillinger
hos DKK??? Eller hvad???

Mvh Ann - der ligesom Merete mener at kupering er uetisk... og heller
ikke særligt æstetisk tiltalende!

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-02-03 11:19

> [...]
> hos DKK??? Eller hvad???
>
> Mvh Ann - der ligesom Merete mener at kupering er uetisk... og heller

Vi er i grove træk enige, men der kunne sommetider være grund til lidt
dispensation. Når man F.eks møder en Grand Danois, så skal forbipasserende
godt nok passe lidt på sig selv, for de kan få en alvorlig røvfuld af dennes
hale. Man kan altså også få ondt af hunden selv. Den sidste af slagsen min
søster havde, brækkede halen adskillige gange, fordi den slog mod alt bag
ved den, hvilket gjorde at der faktisk måtte fjernes blod fra væg og trappe
rimeligt ofte. Her syntes jeg det var på sin plads at kupere en hund, af
hensyn til hunden. Så ikke fordi jeg går ind for at vi skal genindføre
kupering, for det gør jeg ikke. Men i sådan et tilfælde her, sker
kuperingen for at skåne både hund og omgivelser, og det er næsten uetisk at
lade være. Når man lige har vænnet sig til at se på dem med hale igen, er
de jo faktisk også pænere med halen, men hvis man ikke vil / må kupere
halen, så skal man have en stor entre, så der er plads til at logre når der
kommer nogle, og her er det lige før, at hunden skal have et overhaling
forbudt skilt bagpå

M.V.H.....Benny

Fra : Ann K.

Dato : 28-02-03 12:30

Hej Benny.
Jamen jeg har da heller intet imod en halekupering, der udføres af
hensyn til hundens velbefindende!!!
Kender faktisk en golden retriever, hvor man har været nødt til at
kupere halen pgr gentagne, smertefulde bruskdannelser (eller sådan noget
lignende)... den ser fuldkommen skør ud med sin lille halestump En
blandingshund, som jeg også kender, har fået halen kuperet pgr kræft!
Så selvfølgelig skal man ikke være totalt fanatisk mht kupering af
halen... men der er sør'me langt fra kupering af voksne dyr af
helbredsårsager, og så til konsekvent at skære hale og ører af en lille
hvalp - blot fordi mennesket mener at dyret så bliver pænere! Eller for
at forebygge skader, der _måske_ vil opstå hos ganske enkelte individer
indenfor en race....
Hvis man virkelig mener at fx Dobermann er pænest med stritører, er det
altså ikke så forfærdeligt vanskeligt at tilrettelægge avlen sådan, at
der i løbet af nogle generationer kommer stritører....

Mvh Ann

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-02-03 14:14

> [...]
> altså ikke så forfærdeligt vanskeligt at tilrettelægge avlen sådan, at
> der i løbet af nogle generationer kommer stritører....

Hej Ann

Jeg tror ikke vi kan være mere enige. Så loven om kupering er jeg fuld
tilhænger af, selvfølgelig lige med undtagelser i de tidligere nævnte typer
tilfælder.

M.V.H....Benny..

Fra : Pia J

Dato : 28-02-03 11:20

Jeg mener man startede med et forbud med undtagelser for alder og udenlandsk
opdræt, men at man for nylig strammede reglerne til helt at udelukke
kuperede hunde fra udlandet?

:Pia

Fra : Jytte Baumkirchner

Dato : 28-02-03 11:21

Hej.
Jeg vil lige gøre opmærksom på at det ikke er Dansk Kennel Klub der har
bestemt at kuperede hunde f. efter 1996 ikke kan udstilles eller må deltage
på træningspladser.
Det er en lov der er vedtaget i folketinget.
Før loven blev vedtaget stillede DKK kuperede og ukuperede hunde lige på
udstillinger, d.v.s. sige at dommerne fik besked på at en hund med hale
skulle bedømmes lige meden hund der var halekuperet, selv om det stod i
racens standard at hunden skulle være halekuperet.
Hilsen
Jytte

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 28-02-03 14:12

Hejsa

Jeg sidderså og tænker på en dobermann hvalp der nu var ved
dyrensebeskyttelse i Aalborg, han var halekuperet og hun sagde det nu var en
dyreværnssag, men det vil sige man ikke kan træne med ham ? når der står de
ikke må komme på træningspladser ?

Ville da finde det uansvarligt at en dobermann hvalp ikek kunne komme til
træning, da racen som alle andre da har gavn/brug for træning.

MVH
Gitte

Fra : Jytte Baumkirchner

Dato : 28-02-03 14:28

Hej Gitte.
Jeg giver dig helt ret.
Men jeg mener at der er faldet en dom for at kuperede hunde godt må komme på
træningspladserne. Jeg kunne ikke lige i farten finde det, men jeg vil vende
tilbage når jeg har fundet det.
Hilsen
Jytte

Fra : Jytte Baumkirchner

Dato : 28-02-03 14:51

Hej igen Gitte.
Jeg har været på Dobermannklubbens hjemmeside, der står:
Efter afgørelse i landsretten d. 11. juni 2001 har alle hunde, uanset
hvornår de er født, igen opnået ret til prøveaflæggelse indenfor såvel
brugshundeport, agility o.a. helt uden forbehold af nogen art med hensyn til
evt. kupering.
Jeg kan oplyse at på Verdenshundeudstillingen i år i Dortmund er det iflg.
tysk dyreværnslov ikke tilladt ørekuperede hunde der er født før 1987, og
halekuperede hunde der er født før 1996 at deltage.
VDH (den tyske kennelklub) prøver at søge dispensation for de hunde der er
kuperet lovligt i deres hjemland.
Hilsen
Jytte

Fra : Bjergskoven

Dato : 28-02-03 18:15

Hej Jytte

> Jeg kan oplyse at på Verdenshundeudstillingen i år i Dortmund er det iflg.
> tysk dyreværnslov ikke tilladt ørekuperede hunde der er født før 1987, og
> halekuperede hunde der er født før 1996 at deltage.

Mon ikke du mener født "efter" ?

og jeg tror ikke der kommer til at deltage ret mange hunde født før 1987 på
verdensudstillingen i 2003
)

Hilsen

Merete

Fra : Jytte Baumkirchner

Dato : 28-02-03 20:09

Hej Merete.
Jo selvfølgelig.
Det er en ren skrivefejl.
Hilsen
Jytte

Fra : Mari

Dato : 28-02-03 21:11

> nemlig at kuperede hunde ikke må deltage i nogen af Dkk's arrangementer.
> Jeg spurgte faktisk om undtagelserne

Jo, de må...... men de må ikke udstilles i Danmark. Alt andet må de gerne
deltage i.

> Jeg ved skam godt at der i nogle racer fødes stumphalede... men det
> gælder da vist ikke for Am. Staff eller Dobermann?

Det ved man faktisk intet om. Halerne blev kuperede jf. racernes standard
(vedtaget
i racens hjemland sammen med FCI)
og man registrerede ikke antallet af medfødte stumpehaler. Jeg var selv
overrasket
over hvor mange hunde der blev født med stumpehaler i min race - og jeg
vælger
at tro på at de dyrlægeerklæringer, der udstedes på 3'die-dagen er
pålidelige.
Under alle omstændigheder tror jeg på, at kupering ophører, af sig selv i
løbet af ganske få år - når flere og flere lande tilslutter sig forbudene.

> Og jeg ved at der har været et billede af en danskejet Dobermann, med
> både kuperede ører og hale - den var oven i købet dansk champion.

I så fald er den født før 1. juni 1996

> [...]
> udstillingspræmiering... disse dyrt importerede avlshunde, kan man så
> alligevel ikke bruge i avlen - fordi de ikke kan deltage i udstillinger

Jo, man kan godt importere en kuperet hund og man kan anvende den i avlen,
hvis
den er avlsgodkendt i et land - hvor det kan lade sig gøre (altså at få den
avlsgodkendt). I racer med lille population er det faktisk et must at få
fornyelse af blodlinierne - og så bliver man nødt til at gå på kompromis
ved at modtage hunde, der er kuperede - hvis ikke andet "gives".

> Mvh Ann - der ligesom Merete mener at kupering er uetisk... og heller
> ikke særligt æstetisk tiltalende!

Det er der vist færre og færre, der er uenige med dig i. Når jeg alligevel
taler for, at kuperede hunde ikke skal afskæres fra de deltage i avlen - så
skyldes det udelukkende at Danmark isoleres mht avlsmateriale, hvis vi
ikke kan udveksle hunde med udenlandske opdrættere. Når hundene er
kuperet - så er det jo ikke deres skyld....... eller ejernes for den sags
skyld.
Det er alene opdrætterne sammen med fødelandets love og regler, der bærer
det ansvar....... og når vi ser at flere og flere tilslutter sig forbudet -
så er det kun et spørgsmål om tid.....

Så......... selvom du/I synes det er uetisk........ så lad være med at
skyde
på de forkerte........ Man kan undlade at købe........ og så forsvinder
markedet.

/Mari (Som sætter stor pris på, at min race ikke længere kuperes)