Søges info om hvad katte må få /-kan tåle ~
Fra : Brian Meier

Dato : 13-03-01 00:46

Jeg har jo de her 2 Burmeser killinger på ca 20 uger, og det er lidt
svært ikke at komme til at give dem lidt go bidder, men jeg er lidt i
tvivl hvor sarte deres maver er ? I dag har de eks fået torskerogn, og
den ene har fået tynd mave af det, hvad gør man forresten ved det ?

Nå men jeg over vejer også at give den omega3 fiske olie på deres mad,
(RoyalCanin Kitten) så må det da smage bedre *s* men kunne godt tænke
mig at finde et sted hvor der stod en masse om katte og ernæring.

Da jeg har fundet ud af af de her 2 er nærmest alt ædende Og de
skal jo ikke gå hen at blive et par "fede" katte bare fordi jeg ikke
magter at fodre dem ordentligt. De har altid tørfoder stående fremme,
og de vejer nu h.h 1600 og 1900 gr -

Ja ja nu skal jeg nok snart til at lade være med at være så
overbekymret, men de 2 vidundere fortjener det bedste

Mvh

Brian

Fra : Helle Andersen

Dato : 13-03-01 01:49

"Brian Meier" <meier@london.com> skrev i en meddelelse news:3aad5dc0.236831@news.cybercity.dk...
> [...]
> tvivl hvor sarte deres maver er ? I dag har de eks fået torskerogn, og
> den ene har fået tynd mave af det, hvad gør man forresten ved det ?

Hej Brian

Der er meget forskel på, hvor sarte kattes maver
er, så du må forsigtigt prøve dig frem. Jeg har en
kat, der aldrig nogensinde har haft dårlig mave,
uanset hvad han propper i sig - og tro mig - det er
ikke så lidt En anden af mine katte har meget
sart mave og tåler faktisk intet andet, end hendes
faste tørfoder. Hvis det ikke er blevet bedre næste
gang den er på bakken, kan du give den en diæt
af kogt torst og kogte moste ærter - det stopper
det som regel straks.

> Nå men jeg over vejer også at give den omega3 fiske olie på deres mad,
> (RoyalCanin Kitten) så må det da smage bedre *s* men kunne godt tænke
> mig at finde et sted hvor der stod en masse om katte og ernæring.

Pas på med, at give dem kosttilskud. Det meste
kvalitetstørfoder indeholder alt, hvad de skal have,
og faktisk kan det være lige så slemt, at de får for
mange vitaminer, som hvis de får for lidt. Nogle
vitaminer kan nemlig ophobe sig i kroppen. Der
burde ikke være nogen grund til at gøre deres
tørfoder mere velsmagende - du risikerer, at give
dem dårlige vaner. Hvis det smager alt for godt,
kan du også risikere, at de vænner sig til at spise
mere end de har brug for, så de bliver for tykke.

> [...]
> skal jo ikke gå hen at blive et par "fede" katte bare fordi jeg ikke
> magter at fodre dem ordentligt. De har altid tørfoder stående fremme,

De er jo killinger og killinger har som regel en sund
appetit De fleste burmesere jeg kender er som
voksne ikke specielt madglade og har ikke
tendens til senere at være altædende, som f.eks.
aby'en, men det er selvfølgelig individuelt. Men
vent og se hvad der sker, når de bliver lidt ældre
og hold øje med deres vægt og tag det i opløbet.

> Ja ja nu skal jeg nok snart til at lade være med at være så
> overbekymret, men de 2 vidundere fortjener det bedste

Det er helt okay Du falder slet ikke udenfor i
denne gruppe

--
Hilsen Helle
Cats instinctively know the exact moment their

Fra : Mie-Pil Simmelsgaard

Dato : 13-03-01 11:15

Hej Brian!!

Jeg havde samme spørgsmål som sig da vi fik vores "lille" maine coon
killing, især fordi han også fik tynd mave.
Vi købte så hos dyrlægen noget speciel tørfoder til tyndmave, det hjalp
næsten med det samme. Og hos dyrlægen har de også noget "våd-foder" som man
kan give som godbid, for så er det stadig ikke skidt for deres små maver.
Det er af mærket science diet, men prøv at spørge din dyrlæge.

Og som den anden skrev, du falder absolut ikke ud ved at være lidt pylret
for dine små - det er vi andre også for vores :0)

Hilsen Mie-Pil