Jeg søgte en smule i et par artikeldatabaser Jeppe
det her var hvad jeg fandt ved at søge på video og undervisning, håber at
der er noge du kan bruge
http://bibliotek.dk/vis.php
BOG
Medietid
Jane Kristensen & Jørgen Riber Christensen
1. udgave. 2002. 115 sider, illustreret + 1 cd-rom
Forlag: Dansklærerforeningen
Emne: billedanalyse ; billeder ; massemedier ; medier ;
undervisningsmaterialer ; for gymnasiet ; for handelsskolen ; for hf
Indhold: Intertekstualitet ; Postmoderne billedlæsning ; Kroppen ;
Postmoderne virkelighed ; Billedanalyse
Henvisning til anmeldelser
BOG
Learning from media : arguments, analysis, and evidence
Richard E. Clark
2001. 355 s.
Forlag: Information Age Publishing
Emne: Læring - Medier
TIDSSKRIFTS-
ARTIKEL
Medietimen - et IT-baseret skoleprojekt i journalistik, medier og meninger
Henrik Poulsen
I: Uddannelse. - Årg. 34, nr. 8 (2001). - S. 50-52, 54-55
Emne: informationsteknologi ; undervisning ; journalistik ; medier ;
projekter
Det IT-baserede skoleprojekt 'Medietimen' motiverer på 3. år lærere og
elever til at gå ombord på Internettet for at lave journalistik om det
faglige stof, de arbejder med
Findes også på internet
BOG
Reconceptualizing literacy in the media age
Anne Watts Pailliotet, Peter B. Mosenthal
2000. 451 s., illustreret
Forlag: JAI
Emne: Literacy, theory about ; Literacy in media age ; Media og literacy ;
Medier og kompetence ; Medier og dannelse og udvikling ; Medier og
kvalifikationer
Reading disability
BOG+ONLINE
Haugsbakk, Geir
Interaktivitet, teknologi og læring : en forstudie
148 s.
Forlag: Högskolen i Lillehammer
Emne: interaktion ; computernetværk ; computer og undervisning ;
menneske-maskine-grænseflade ; læreproces
Adgang via internet (PDF-fil)
BOG
Udtryksformer
Signe Holm-Larsen, Karin Larsen, William Splidsboel
1. udgave. 1999. 124 sider, illustreret
Forlag: Alinea
Emne: formidling ; kommunikation ; medier ; projektarbejde ; for folkeskolen
Beskrivelse af forskellige udtryksformer, virkemidler, muligheder og
begrænsninger med hovedvægt på udtryk og indtryk, ord, lyd, billede og
kombinerede udtryksformer. Regelliste for de 5 hovedafsnit. Afsnit med
angivelse af fremgangsmåde. Emneforslag og 27 opgaveforslag
BOG
Tufte, Birgitte
Tv på tavlen : om børn, skole og medier
1998. 205 sider, illustreret
Forlag: Akademisk Forlag
Emne: elektroniske billedmedier ; mediepædagogik ; medieundervisning ;
mediesociologi ; børn ; medier ; video ; tv ; folkeskolen
Indhold: Den parallelle skole ; Mediepædagogisk udviklingsarbejde ;
Mediesocialisation og pædagogik ; Kommunikationssamfundet, medieudviklingen
og medieforskningen ; Tendenser og udvikling i mediepædagogikken ...
Henvisning til anmeldelser
BOG
Literacy is not enough : essays on the importance of reading
edited by Brian Cox, with an introduction by Eric Bolton
1998. xii, 175 s.
Forlag: Manchester University Press and Book Trust
Emne: Education, Humanistic ; Great Britain
Media literacy ; Great Britain
Books and reading ; Great Britain
Reading ; Great Britain
Publishers and publishing ; Great Britain
English language ; Study and teaching ; Political aspects ; Great Britain
English literature ; Study and teaching ; Political aspects ; Great Britain
; læsning ; undervisning ; medier ; Forenede Kongerige
Hallin, Hans-Erik
Mediekunskap och mediekommunikation
Av Hans-Erik Hallind ochJörgen Hallström
1997. 239 sider
Forlag: Bonniers
og så lige endnu en artikkel der ser ud som om at den har noget interessant
for dig.
SEBIDA105 Institut profil
Organisation Kirsten Drotner. Institut for kultur og medier, Syddansk
Universitet,
Odense. Campusvej 55, DK 5230 Odense M. Danmark. Tlf.: +45 6550 3642
Fax: +45 6593 5348 Email:drotner@litcul.sdu.dk
Ledelse Drotner, K. (Professor; Dr. phil.)
Profil Kirsten Drotners forskning dækker en række områder inden for medie-
og kulturforskning: mediehistorie; modernitet og medier; kvalitativ
metodologi; børns og unges mediebrug og -kultur; køn, medier og kultur;
digital æstetik, globalisering og konvergens. Hun har siden 1994 ledet
"Center for Børne- og Ungdomsmedier" og var i efteråret 1999 Bonnier-
gæsteprofessor ved Institutionen för Journalistik, Medier & Kommunikation
ved Stockholms Universitet.
Publikationer BØGER/RAPPORTER/ARTIKLER: K. Drotner (1988) English Children
and Their Magazines, 1751-1945. New Haven: Yale UP. Opr. 1985. Kap. 10
optrykt i M. Shiach. Red. 1999. Feminism and Cultural Studies Oxford UP. K.
Drotner (1995) At skabe sig - selv: ungdom, æstetik, pædagogik, København:
Gyldendal. Opr. 1991. K. Drotner (1995) Mediedannelse: bro eller barriere?
Om børns og unges mediebrug, København: Statsministeriets Medieudvalg. K.
Drotner & A. Scott Sørensen (red) (1996) Øjenåbnere: unge, medier,
modernitet København: Dansklærerforeningen. K. Drotner & K. Klitgaard
Povlsen (red.) 1997) Tankestreger: nye medier, andre unge. København:
Borgen. K. Drotner (1999). Unge, medier, modernitet: pejlinger i et
foranderligt landskab. København: Borgen. K. Drotner (1997). "Filmkultur i
børnehøjde: dansk børne- og ungdomsfilm", in Ib Bondebjerg mfl. (red.) Dansk
Film, 1972-97. København: Munksgaard/ Rosinante: 134-65. K. Drotner (1999)
"Netsurfers and Game Navigators: New Media and Youthful Leisure Cultures in
Denmark", Reseaux: the French Journal of Communication 7, 1: 83-108. K.
Drotner (1999) Dangerous Media? Panic Discourses and Dilemmas of Modernity
Paedagogica Historica 35, 3: 593-619. K. Drotner (2000) Difference and
Diversity: Trends in Young Danes' Media Cultures Media, Culture and Society
22, 2: 149-66. K. Drotner (2001) Global Media Through Youthful Eyes. In
Sonia Livingstone & Moira Bovill. Eds. Children and their Changing Media
Environment: A European Comparative Study New York: Earlbaum. K. Drotner
(2001) "Donald Seems So Danish": Disney and the Formation of Cultural
Identity. In Janet Wasko mfl. Eds. Dazzled by Disney Leicester: Leiceser UP.
PROJEKT(ER): 1: Disney i Danmark: at vokse op med en global mediegigant.
Periode: 2000 - 2001. Tilknyttet: Syddansk Universitet, Odense. Center for
Børne- og Ungdomsmedier. Finansiering: Forskningsministeriet, tipsmidlerne.
Beskrivelse: En kvalitativ undersøgelse af de 6 - 12-årige børns brug og
forståelse af Disneys univers. 2: Komparativt projekt om "Kønnet
kommunikation ps internettet" sm. m. professor Sonia Livingstone, LSE London
og forskningsleder Dominique Pasquier, CNRS Paris. Knyttet til: Institut for
Litteratur, Kultur og Medier, SDU Odense. Beskrivelse: Komparativt
kvalitativt studie om netkommunikation med vægt på forholdet mellem køn og
rum. 3: Europæisk projekt "Changing Media - Changing Europe". Tilknyttet:
The European Science Foundation. Beskrivelse: Forskningsprojektet er et
paraplyprojekt med fire undertemaer: (citizenship and consumerism,
culture-commerce, convergence- fragmentation, homogenization-diversity) og
med anvendelse af en række forskellige tilgange og metodologier.
Emneinformation EMNEORD: børnekultur; undervisning; forskning;
litteratur/sproglige udtryksformer; tegneserier; billeder/billedudtryk;
film; TV/radio; video; computer
URL
http://www.hum.sdu.dk/center/kultur/ansatte/KD.htm
Type Institut profil
Leverandør Secretariat for Børnekultur netværk
Opdateret 2000-07-12
Håber at du er her en gang jeg kommer til at mangle litteraturhenvisninger
vh
dorthe