StamTavle ??
Fra : Solvang

Dato : 26-02-03 18:00

Heh

Hvis man køber en hund der er "race-ren", dvs man kender forældrene til
hunden, kan man så købe en stamtavle??
- Hvordan det??

Fra : Freedom

Dato : 26-02-03 18:20

> Heh
>
> Hvis man køber en hund der er "race-ren", dvs man kender forældrene til
> [...]

Du får stamtavlen med hunden, i DKK skal stamtavlen altid følge hunden!

Iben

Fra : Solvang

Dato : 26-02-03 19:12

"Freedom" <freedom@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du får stamtavlen med hunden, i DKK skal stamtavlen altid følge hunden!
>
> Iben
og hvis den ikke gør det, hvad så??

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 26-02-03 20:01

"Solvang" <solvang@paradisFJERN.dk> skrev i en >

> Du får stamtavlen med hunden, i DKK skal stamtavlen altid følge hunden!

> og hvis den ikke gør det, hvad så??

Så vidt jeg ved kan du ikke i danmark få stamtavle på hunden hvis ikke
forældrene har stamtavlen og den skal så følge med hvalpen fra start, altså
fra opdrætteren af.
Det er jo ikke kun nok at vide hvem forældrene er på hunden også noget om
dem der ligger bag forældrene, men ellers spørg Dansk kennel klub
www.dansk-kennel-klub.dk

Hilsen Sanne

Fra : Solvang

Dato : 26-02-03 20:03

"Sanne Schmidt" <sannefjern@spamsilver-heart.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så vidt jeg ved kan du ikke i danmark få stamtavle på hunden hvis ikke
> forældrene har stamtavlen og den skal så følge med hvalpen fra start,
dvs, at hvis forældrene har stamtavle, så kan man selv skaffe en, og hvordan
skaffer man så en/hvor køber man dem??

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 26-02-03 20:45

> dvs, at hvis forældrene har stamtavle, så kan man selv skaffe en, og
hvordan
> skaffer man så en/hvor køber man dem??

Hejsa

Jeg vil tro du ikke kan få nogen stamtavle på din hund, da det inden for
kattenes verden vil bestyde at både ejer af han og hun (forældre) skal være
medlem af klubben og at han hundens ejer skal underskrive en parringsattest
som igen skal sendes ind sammen med en stamtavle rekvisition.

MVH
Gitte

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 26-02-03 20:59

"Solvang"

dvs, at hvis forældrene har stamtavle, så kan man selv skaffe en, og
hvordan
> skaffer man så en/hvor køber man dem??

Man får sin stamtavle fra den klub man er medlem af dvs man køber den. Spørg
DKK www.dansk-kennel-klub.dk det er bla. dem der laver stamtavler på hunde
de kender reglerne og ved hvad der kræves hvis der skal stamtavle på en hund
som ikke har en med fra starten. men jeg er overbevist om at er der ikke en
stamtavle på forældrene til din hund så får du heller ikke en på den du har.
Hilsen Sanne

Fra : Pia J

Dato : 26-02-03 20:59

"Solvang" <solvang@paradisFJERN.dk> wrote in message

> dvs, at hvis forældrene har stamtavle, så kan man selv skaffe en, og
hvordan
> skaffer man så en/hvor køber man dem??

Det er noget opdrætteren skal bestille hos kennelklubben når han registrerer
kuldet. Hvis han ikke er registreret eller forældrene ikke er avlsgodkendte,
så kan hvalpene ikke få stambog. Det er ikke noget du selv kan skaffe/købe.

:Pia

Fra : Freedom

Dato : 26-02-03 23:18

> dvs, at hvis forældrene har stamtavle, så kan man selv skaffe en, og
hvordan
> skaffer man så en/hvor køber man dem??
> Mvh

Ikke i DKK, jeg ved ikke emd de andre klubber!

Iben

Fra : x Vuf x

Dato : 26-02-03 23:26

Wed, 26 Feb 2003 23:17:36 +0100, Freedom wrote:

>Ikke i DKK, jeg ved ikke emd de andre klubber!

Nej. Hvis opdrætteren ikke har fået lavet stamtavler på kuldet,
kan kuldet sandsynligvis ikke stambogsføres!

--
Mvh Sonja Petersen http://www.sonpet.com/ kennel***@sonpet.com fjern de 3 *

Papillonhvalpe. Nu er uldtotterne gamle nok til at flytte hjemmefra.
Mail mig og du får måske mit tlf.nr.

Fra : Kim Christensen

Dato : 01-03-03 15:19

> [...]
> Det er jo ikke kun nok at vide hvem forældrene er på hunden også noget om
> dem der ligger bag forældrene, men ellers spørg Dansk kennel klub

Hvad gør man i den situation hvor man har en hund der sandsynligvis
har en stambog, men denne er bortkommet hos de tidligere ejere. Du
skal her forestille dig en lejlighed hvor tilsyneladende intet er
blevet smidt væk i de sidste 30 år, og sikker heller ikke hundens
papirer, men find dem lige, ik'.?

Hilsen Kim

Fra : x Vuf x

Dato : 01-03-03 17:21

1 Mar 2003 06:19:28 -0800, Kim Christensen wrote:

> [...]
>skal her forestille dig en lejlighed hvor tilsyneladende intet er
>blevet smidt væk i de sidste 30 år, og sikker heller ikke hundens

De nye hvalpepapirer ligger næppe underst i stakkene!

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 02-03-03 10:05

Hejsa

Hvis det skulle være tilfældet, er hunden vel tatoveret ? og så kan man nok
købe en ny ?

MVH
Gitte

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 02-03-03 11:42

"Kim Christensen" >
> [...]
> skal her forestille dig en lejlighed hvor tilsyneladende intet er
> blevet smidt væk i de sidste 30 år, og sikker heller ikke hundens

I dette tilfælde som du beskriver her ville jeg kontakte DKK, hvis det er
dem der har lavet stamtavlen og evt. den opdrætter som jeg har købt hunden
af. Hun/han har jo forældre hundene eller den ene af dem og så gå den vej.
Jeg ved det kan lade sig gøre at få en bort kommen stamtavle tilbage igen og
hunden er jo tatoveret i dag, så det nummer kan bruges til at få din tavle
tilbage.
Hilsen Sanne

Fra : dorthe jensen

Dato : 26-02-03 20:02

Hej

Jeg ved fra heste at hvis man så vil have en stamtavle så skal der kunne
bevises at den er afkom af den og den hest og der vil så blive taget nogle
blodprøver som kan bevise det og fra faderen som er avlsgodkendt vil der
være nogle papirer der kan bevise at han har bedækket den pågældende hoppe.
Jeg kunne forestille mig at det er noget af det samme med hunde.
Prøv at ringe til dkk, det må de da vide og kunne hjælpe med.

venlig hilsen Dorthe

Fra : Jytte Baumkirchner

Dato : 26-02-03 21:18

Hej.
Det er således inden for Dansk kennel klub at hvalpe for at blive
stambogsført i DKK skal have DKK stambogsførte forældre. Disse skal
ligeledes være avlsgodkendte efter gældende regler. Det kan variere fra race
til race men mindst en 2. præmie på en DKK eller specialklub udstilling.
Inden hvalpene er tre uger skal opdrætteren søge stambøger ved at indsende
ind fødselserklæring med forældrenes navne og DKK reg. nr. samt hvalpenes
navne, køn og farve.
Ansøgningen skal være under skrevet af hanhundens ejer og opdrætteren
(tævens ejer).
Tatovøren fra DKK kommer lige inden hvalpene er 8 uger og han medbringer
stambøgerne.
Så stambøgerne er i opdrætteren besiddelse når hvalpene rejser og bliver
udleveret med det samme.
Hvis opdrætteren ikke har stambøgerne er der ikke nogen.
Hilsen
Jytte
"dorthe jensen" <dorthejensen30@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Fra : Battlefield´s

Dato : 27-02-03 12:39

"Jytte Baumkirchner skrev:
> [...]
race
> til race men mindst en 2. præmie på en DKK eller specialklub udstilling.

Hej Jytte
Ikke alle racer har krav om en præmiering på udstilling.
Min egen race Labrador har ingen krav om en udstillingspræmiering før
stambogsføring i DKK. Så vidt jeg husker gælder det for alle
retrieverracerne.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Jytte Baumkirchner

Dato : 27-02-03 13:04

Hej Vibeke.
Jeg troede egentlig at alle racer var med nu. Jeg mener også at retrieverne
har været med.
Men det er måske ophævet efter ønske fra retrieverklubben.
Men det er i hvert fald klogt at undersøge inden man køber hvalp eller får
sin tæve parret.
Hilsen
Jytte

Fra : Battlefield´s

Dato : 27-02-03 13:11

"Jytte Baumkirchner skrev:
> [...]
> Men det er måske ophævet efter ønske fra retrieverklubben.
> Men det er i hvert fald klogt at undersøge inden man køber hvalp eller får

Hej igen
Ja, præmieringskravet er ophørt pr.1/9-1999 for Labradors. På DKK´s
hjemmeside ser det dog ikke ud til at gælde for de andre Retrievere.
Men du har ret: det er absolut en god ide at undersøge før man parrer sin
tæve.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Battlefield´s

Dato : 27-02-03 13:15

Hej igen
En lille rettelse: også hos Chesapeake Bay Retrieveren har man ophævet
udstillingspræmieringskravet dog pr. 20/4-2001.
Hilsen Vibeke

> [...]
> hjemmeside ser det dog ikke ud til at gælde for de andre Retrievere.
> Men du har ret: det er absolut en god ide at undersøge før man parrer sin

---

Fra : R. Ilsøe

Dato : 27-02-03 18:48

> Hej igen
> En lille rettelse: også hos Chesapeake Bay Retrieveren har man ophævet
> udstillingspræmieringskravet dog pr. 20/4-2001.
> Hilsen Vibeke

Tror du ikke du har misforstået det? Man kan i følge mig ikke lempe på DKK's
fastsatte regler. Det eneste specialklubberne kan er at stramme dem...

Ved flatter gælder det i hvert fald hvad DKK har skrevet... Min. en 2. pl.

Rinnie
....Der lige skal ha' kigget selv senere...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-02-03 13:21

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> Min egen race Labrador har ingen krav om en udstillingspræmiering før
> stambogsføring i DKK. Så vidt jeg husker gælder det for alle

I følge www.flatcoat.dk:
----
Kravene til hvalpelisten er at begge forældre havde været på officiel
markprøve og officiel udstilling, som minimum skal de have opnået en positiv
præmiering. Det vil sige minimum en 3 præmie. Der foruden skal begge
forældre opfylde Dansk Kennel Klub's krav til stambogsføring, det vil sige
HD status skal være kendt på begge forældre
----

Så der er i hvert fald krav til flatcoated.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-02-03 13:24

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> wrote in message

> [...]
> HD status skal være kendt på begge forældre
> ----
>
> Så der er i hvert fald krav til flatcoated.

UPS.............jeg var vist lidt for hurtig.
De ovennævnte krav er kun for at komme på raceledelsens hvalpeliste. Der er
vist ingen udstillingskrav generelt.

Fra : Battlefield´s

Dato : 27-02-03 14:00

Hej Christian
Jeg vil tro at der gælder krav om udstillingresultat for Flat Coated
Retrievere, det står på Dansk Kennel Klubs hjemmeside, under
avlsresktriktioner for Flat Coated at der hevises til DKK´s
stambogsføringsregler. Ved Labberne og Chesapake Bay Retrievere står der at
præmieringskravet er ophævet.
Hilsen Vibeke
"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3e5e035b$0$153$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-02-03 15:04

> [...]
> avlsresktriktioner for Flat Coated at der hevises til DKK´s
> stambogsføringsregler. Ved Labberne og Chesapake Bay Retrievere står der

Er det krav ikke bare en præmiering ?
Ved dette menes der at en 0 plads er godt nok, det er ifælge DKK også en
præmiering modsat
raceledelsens ønske om positiv 3., 2. eller 1. plads.

Fra : Battlefield´s

Dato : 27-02-03 15:18

Hej igen
Ifølge DKK´s generelle stambogsføringsregler må det vist være en 2. præmie:
Pkt. 10
Avlsret har hunde, som opfylder nærværende stambogsføringsregler, og som
enten
a. på en af DKK anerkendt udstilling har opnået mindst 2. præ-mie, eller
b. har opnået avlsgodkendelse på et avlsgodkendelsesarrangement,
foranstaltet af den pågældende races specialklub og godkendt af DKK.
En hund, der to gange har fået 0 (nul) på udstilling, kan kun opnå
stambogsføringsret i henhold til pkt. 10.b. i stambogsføringsreglerne.
Ovennævnte ordning gælder ikke for de racer, hvis specialklubber skriftligt
over for DKK har frameldt sig denne.

meddelelse news:3e5e1af0$0$143$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-02-03 15:29

> [...]
> stambogsføringsret i henhold til pkt. 10.b. i stambogsføringsreglerne.
> Ovennævnte ordning gælder ikke for de racer, hvis specialklubber

OK, jeg er vist helt på vildspor. Mange tak for oplysningerne.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 27-02-03 18:49

> UPS.............jeg var vist lidt for hurtig.
> De ovennævnte krav er kun for at komme på raceledelsens hvalpeliste. Der
er
> vist ingen udstillingskrav generelt.

Jo, en 2. pr. på udstilling...

Fra : R. Ilsøe

Dato : 27-02-03 18:47

> [...]
> Min egen race Labrador har ingen krav om en udstillingspræmiering før
> stambogsføring i DKK. Så vidt jeg husker gælder det for alle

Jo, Vibeke. DKK's mindstekrav er minimum en 2. pr. på udstilling, men
enkelte klubber laver selv strammere regler. Man kan ikke løsne reglerne!

Rinnie
2xFlatcoated Retriever på hhv. 8 mdr. og 10½ år

Fra : Bjergskoven

Dato : 27-02-03 20:25

Hej Rinnie

> Jo, Vibeke. DKK's mindstekrav er minimum en 2. pr. på udstilling, men
> enkelte klubber laver selv strammere regler. Man kan ikke løsne reglerne!

Jo det kan man godt. Hvis specialklubben skriftligt har frameldt sig DKK´s
krav i § 10 så eksisterer der ikke noget præmieringskrav for stambogførelse
af den pågældende race. Der kan så være andre krav som specialklubben har
sat og DKK har jo stadig nogle krav for at komme på deres hvalpeliste, men
det er jo en helt anden sag.

Iøvrigt har flere specialklubber frameldt sig præmieringskravet, men har
selv sat et præmieringskrav for at komme på klubbens egen hvalpeliste.

Hilsen

Merete

Fra : Søren Voigt

Dato : 28-02-03 17:56

> Heh
>
> Hvis man køber en hund der er "race-ren", dvs man kender forældrene til
> hunden, kan man så købe en stamtavle??
> - Hvordan det??

Hvad er det for en race? Og mener du en DKK-stambog eller er andre stambøger
ok for dig? (Det kunne være interessant at høre hvorfor stambogen er vigtig
for dig).

mvh
Søren Voigt