Vital animin-hvalpe-vokseværk?
Fra : Punish the deed not ~

Dato : 26-02-03 11:38

Er her nogen der har hørt at man ikke må give spormineralerne til
hvalpe ? der står på pakken en dosering til hvalpe, men fik det
frarådet af en dyrlæge. Noget med forholdet imellem calcium/fosfor.

Min hund er begyndt at halte jeg håber at det er vokseværk , ved nogen
om det hjælper på vokseværk ? for så vil jeg begynde at bruge det igen
har nemlig 4kg til at stå fra min gamle hund .

If you talk with the animals, they will talk with you and you will know each
other.
If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not know
you will fear.
What one fears, one destroys.
Chief Dan George.

DOG FIGHTING

"The moral progress of a nation can be judged by the way it treats its animals" - Gandhi

Fra : Line

Dato : 26-02-03 12:00

"Punish the deed not the breed" wrote in message

> [...]
> om det hjælper på vokseværk ? for så vil jeg begynde at bruge det igen
> har nemlig 4kg til at stå fra min gamle hund .

Hejsa........Bjarke?

Jeg har aldrig hørt, at hvalpe ikke må få Vital Animin; faktisk rådede vores
opdrætter os til at give hundene V.A. helt fra hvalpestadiet, og vores
dyrlæge har da aldrig nævnt, at det skulle være en dårlig idè.
Nu har jeg ikke lige en bøtte V.A. i nærheden, så jeg ved ikke, hvor meget
calcium & fosfor der er i en dagsration, men det kan vel ikke være særlig
meget? Eller hvad? Anyone?
Hvor gammel er vapsen i øvrigt nu?

Mvh. Line

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 26-02-03 12:10

On Wed, 26 Feb 2003 11:59:36 +0100, "Line" <nasse@jubiimail.dk> wrotd:

> [...]
>calcium & fosfor der er i en dagsration, men det kan vel ikke være særlig

næsten 8 mdr . jeg mener bare at have hørt at vokseværk mest kom når
de voksede i højden ? han er nemlig udvokset i højden nu så er lidt
nervøs for om der er sket noget med poten eller benet , men det må
tiden jo vise , jeg går ikke til dyrlægen for sidst fandt de ikke ud
af noget som helst"min gamle hund" det eneste de fandt ud af var at
jeg skulle betale 5500 i dyrlægeregning for deres "besvær"men det er
en helt anden historie som jeg bliver sur af at tænke på, men kan da
lige benytte lejligheden til at fraråde/advare alle om at benytte
Jytte tønnesen i brøndby/glostrup/karlslunde dyrehospital

calcium 0,90%
fosfor 0,60

er der i men det er lidt svært at regne ud hvor meget der så kommer i
maden , og dyrlægen sagde noget med at man lavede rod i forholdet , så
det er ikke mængden men forholdet imellem C og F der har betydning ,
det er bare ireterende at nogen siger at det er godt og så møder man
en der siger at det ikke er så bliver man jo lidt i tvivl , men jeg
tror nu at jeg begynder at give ham det hver dag ,og så håber jeg at
det er det bedste jeg gør.

Fra : Line

Dato : 26-02-03 13:00

"Punish the deed not the breed" wrote in message
[snip]

> [...]
> maden , og dyrlægen sagde noget med at man lavede rod i forholdet , så
> det er ikke mængden men forholdet imellem C og F der har betydning ,

Hejsa Bjarke. (Jeg holder mig til Bjarke, så længe jeg ikke får besked om
andet )

Der er 0,9 % calcium og 0,6% fosfor i V.A. - har jeg forstået det rigtigt?
Så har jeg svært ved at se, at det skulle kunne lave rod i Ca/P-balancen.
Så vidt jeg kan regne ud, får mine hunde i deres tørfoder ca. 5 g. fosfor og
7 g. calcium om dagen (+/-), og hvis man tilsætter fx. 10 g. V.A. vil de så
få (*regne regne tænke tælle*) ca. 5,06 g. fosfor og 7.09 g. calcium - det
er jo ikke ligefrem den helt vilde forskel i Ca/P-forholdet.
Jeg fandt i øvrigt en lille artikel om netop Vital Animin; jeg kender ikke
forfatteren og hans baggrund for at skrive artiklen, så jeg ved naturligvis
ikke, om han har ret, men du kan da lige checke den her:
http://www.kjdogfood.dk/hokamix/vital.htm

Jeg krydser poter for, at det "bare" er vokseværk.

Mvh. Line

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 26-02-03 13:44

>Der er 0,9 % calcium og 0,6% fosfor i V.A. - har jeg forstået det rigtigt?

ja

> [...]
>http://www.kjdogfood.dk/hokamix/vital.htm
>
>Jeg krydser poter for, at det "bare" er vokseværk.

,,,,,,,,,,,,,ja det håber jeg også, nej måske har du ret i at der ikke
er den store forskel, så må jeg hellere læse artiklen.

Hilsen Punish

Fra : Charlotte Pedersen

Dato : 28-02-03 09:26

Hej!

Hvad er forskellen på Vitalanimin og Hokamix?

Vi har igennem tiderne prøvet begge dele til vores hunde, men jeg er
egentligt lidt i tvivl om, hvad der er bedst.

mvh
Charlotte

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 28-02-03 10:28

On 28 Feb 2003 00:26:23 -0800, cpe@sonofon.dk (Charlotte Pedersen)
wrotd:

> [...]
>
>Vi har igennem tiderne prøvet begge dele til vores hunde, men jeg er
>egentligt lidt i tvivl om, hvad der er bedst.

Jeg aner ikke hvad hokamix er , men vitalanamin er rigtig godt min
gamle hund havde en brækket knogle i poten som han ikke mærkede noget
til efter at jeg begyndte med V.A , jeg var bare i tvivl om man måtte
bruge det til hvalpe , men det må man vist godt og er startet på det ,
og hans halten er ikke så slem mere , måske den er gået over af sig
selv eller også virker V.A allerede , det ved jeg ikke , men ser lige
tiden an lidt mere før det er de store gåture igen.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 26-02-03 12:38

"Punish the deed not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse
> Min hund er begyndt at halte jeg håber at det er vokseværk , ved nogen
> om det hjælper på vokseværk ? for så vil jeg begynde at bruge det igen
> har nemlig 4kg til at stå fra min gamle hund .

Hej Punish

Jeg blev af dyrlægen netop tilrådet at bruge spormineraler til Sandra da
hun fik vokseværk , og fik at vide jeg roligt kunne have brugt det fra
hun fra hvalp .. så jeg kan ikke se der er noget forkert i at bruge det
... faktisk har jeg iflg eksperter fået at vide at man roligt kan bruge i
al fald vital Animin som kosttilskud også selv om man fodrer med
kvalitetsfoder ..

Det eneste jeg måske vil sige er at du lige får vovse tjekket for at
konstatere at der ikke er "andet end vokseværk" der er grund til at man
halter
hejhils fra Ami

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 26-02-03 13:11

On Wed, 26 Feb 2003 12:38:21 +0100, "Anne-Marie Prange Madsen"
<ampm@ribe.bynet.dk> wrotd:

> [...]
>
>Det eneste jeg måske vil sige er at du lige får vovse tjekket for at
>konstatere at der ikke er "andet end vokseværk" der er grund til at man

,,,,,,,,,,,,,,tak for svaret , jeg vil også begynde at bruge det nu .
Med hensyn til at få ham tjekket så har jeg selv nærstuderet hans
poter og ben og intet sidder fast eller gør ondt når jeg trykker på
poten , så det må være indvendigt , og det ved jeg af erfaring fra
sidst at det kan de intet gøre ved udover at give smertestilende og
give råd om at holde hunden i ro , så det tror jeg ikke at jeg vil
bruge penge på , jo selvfølgelig hvis det bliver meget værre men nu
ser jeg lige tiden an i en uges tid først . han får noget ro nu i en
uge eller 2 det er jeg ret sikker på at lægen også ville sige og så er
det jo billigere at jeg selv siger det

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 26-02-03 13:33

Punish the deed not the breed skriver:

Hejsa!
Et gammelt husråd mod vokseværk, som jo egentlig er en betændelsestilstand, er at give
hunden kamille-te. Det er et råd jeg har fået af flere brugshundefolk, og vores skt.
bernhard fik fra 5-10 måneders alderen en kop afkølet kamille-te i sit vand hver aften. Skal
ikke kunne sige om teen gjorde forskellen, men på trods af at han i perioden voksede med 30
kg og over 20 cm, så har vi absolut ingen vokseværksproblemer haft med ham.
Hilsen Dorthe

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 26-02-03 15:47

> [...]
perioden voksede med 30
> kg og over 20 cm, så har vi absolut ingen vokseværksproblemer haft med

Nej men det med kamilleteen var symptombehandling vil jeg mene hvor
spormineralerne er at gribe fat om nældens rod derfor vil jeg da så
langt foretrække vital animin frem for kamillete... jeg vil også finde
årsagen til ledsmerter hos mig selv fremfor bare at dulme dem
hejhils fra Ami

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 26-02-03 18:11

On Wed, 26 Feb 2003 15:47:04 +0100, "Anne-Marie Prange Madsen"
<ampm@ribe.bynet.dk> wrotd:

> [...]
>langt foretrække vital animin frem for kamillete... jeg vil også finde
>årsagen til ledsmerter hos mig selv fremfor bare at dulme dem

ja det lyder fornuftigt , men ellers tak for kamilietherådet,
hjemmesiden var iøvrigt meget intersant angående hvor mange planter
der gror i verden osv , så er jeg faktisk tættere på at forstå hvorfor
det mangler i færdiglavet fodder .

Fra : Lotte

Dato : 27-02-03 07:51

Punish the deed not the breed <nobody@home.com> wrote in message news:<c9tp5vcc9ell0hlpbalro2f22l6bptpd6h@4ax.com>...
> On Wed, 26 Feb 2003 15:47:04 +0100, "Anne-Marie Prange Madsen"
> <ampm@ribe.bynet.dk> wrotd:

> perioden voksede med 30
> ham.

> Hejsa
Kender en staffordshire som haltede i ca 6 mdr. og fik af dyrlægen at
vide det var vokseværk.....men han havde faktisk sprunget et ledbånd!!
Og han peb ikke når de rørte benet! Så skynd dig til dyrlægen hvis det
bliver ved!! Bare et godt råd!
Hilsen Lotte

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 27-02-03 16:28

> [...]
>vide det var vokseværk.....men han havde faktisk sprunget et ledbånd!!
>Og han peb ikke når de rørte benet! Så skynd dig til dyrlægen hvis det

,,,,,,,,,,tak for rådet men kunne de gøre noget ved det så ? men ja
jeg venter lige en uge og ser om det ikke bliver bedre ellers må jeg
til dyrlægen.

Fra : Lotte

Dato : 28-02-03 11:02

Punish the deed not the breed <nobody@home.com> wrote in message news:<lkbs5vs29ksus8qqrv55ss3mjl3c8ubb8t@4ax.com>...

> ,,,,,,,,,,tak for rådet men kunne de gøre noget ved det så ? men ja
> jeg venter lige en uge og ser om det ikke bliver bedre ellers må jeg
> til dyrlægen.
>

> Hej igen!
Du er velkomen til at kontakte mig på mail, så kan jeg uddybe problemet bedre!
Lotte

Fra : René Kofoed

Dato : 02-03-03 17:37

Hej Punish.
Har fået rådet af mange deriblandt dyrlæger, at bruge Vital Animin.
Bruger selv Vital Animin til en schæferhvalp på 7 mdr.(de er jo desværre
meget disponeret for diverse skelletproblemer)
V.A hjælper på at opbygge skellet/ knogler, og kan bruges i større dosis til
skelletproblemer (læs: HD).
Altså bruges det både som forebyggelse og helbredelse.
Jeg aner intet om foder genrelt, men har dog fået af vide, at calium /fosfor
forholdet er vigtigt, at ikke overskride (specielt for hurtigvoksende store
racer) da der muligvis er en sammenhæng, for mulige sygdomme i
bevægapperatet.
Men det har udvikleren af V.A vel taget højde for. Efter hvad jeg har
forstået er det meget anbefalet af dyrlæger til forebyggelse af HD, til
specielt schæfere.
Håber at alt igen er vel med din nye vapse.
MVH Susanne.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 02-03-03 19:00

On Sun, 2 Mar 2003 17:37:01 +0100, "René Kofoed" <r-kofoed@image.dk>
wrotd:

> [...]
>specielt schæfere.
>Håber at alt igen er vel med din nye vapse.

,,,,,,,,,,,,,ja der er kun meget lidt halten tilbage ,mest når han
lige er vågnet. Jajeg snakkede med en på et tidspunkt med en schæfer
der brugte V.A. der hjalp imod hd og hun stoppede med det , på et
tidspunkt da hun ikke havde mere og ik havde tid til at købe , og
efter kun en uge begyndte den at sætte sig ned hele tiden og havde
ondt , så der er ingen tvivl om at det virker imod hd også. Og som jeg
skrev med min gamle hund der løb rundt med en brækket knogle i poten
uden at kunne mærke det pga V.A. så det er godt det ved jeg , men var
bare i tvivl om det med forholdet imellem calcium og fosfor som hvalpe
men måske jeg tænker for meget over tingene , nu giver jeg ham det da
og så håber jeg at det er det bedste, og hvis din hund overlever så
gør min nok også