Hvilken router skal jeg vælge?
Fra : Michael Hyldsgaard

Dato : 25-02-03 19:27

Jeg har et setup med flere webservere som står på en ADSL-linie med flere
offentlige IP-adresser.

I øjeblikket bruger jeg en Zyxel Zywall, hvilket fungerer udemærket, men jeg
har brug for at kunne route flere offentlige IP-adresser ind på flere
interne IP-adresse på den samme maskine... dvs. at serveren har fx
192.168.1.10 og 192.168.1.11 som er mappet 1-1 til 80.162.158.10 og
80.162.158.11.

Dette setup kan Zywall'en ikke klar (bekræftet af Zyxel)... men hvilken boks
kan så...?

Jeg har eksperimenteret lidt med WinRoute på en Windows-maskine og det setup
virker rigtig godt... bl.a. også med port-forwarding, hvilket er ret
smart... problemet er bare prisen, da WinRouter koster omkring 15.000,- og
dertil kommer hardware og en Windows-licens... mit budget max. 10.000 til en
hardwareboks (hvilket jeg klart vil foretrække i forhold til en "alm"
maskine).

Nogle bud på, hvad jeg skal købe, hvor jeg kan være sikker på ovenstående
funktionalitet?

/Michael

Fra : Claus Lund

Dato : 25-02-03 20:22

On Tue, 25 Feb 2003 19:26:34 +0100, "Michael Hyldsgaard"
<michael@jirty.dk> wrote:

> [...]
>maskine).
>
>Nogle bud på, hvad jeg skal købe, hvor jeg kan være sikker på ovenstående

Jeg stod selv for nyligt i samme situation.

Jeg nåede frem til at den billigste "færdige" løsning er noget som en
Zyxel Prestige 310 til ca. 1.500 - den skulle kunne gøre det.

Men inden jeg købte den, fandt jeg frem til en software løsning -
IPCop. Det er et Linux system der downloades og brændes på en boot CD.
I alt ca. 20 MB. Installationen kræver ikke kendskab til Linux, og det
gør den efterfølgende opsætning og brug heller ikke. Og så er det i
øvrigt gratis, hvis du har en ældre PC liggende du kan bruge. Jeg
anvender en P90.

IPCop kan håndtere flere wan ip'er, som du har brug for, og har i
øvrigt mulighed for at etablere DMZ . Efter installation kan du smide
skærm og tastatur væk og styre det hele fra et webinterface.

IPCop er i øvrigt en variant af den måske mere kendte SmoothWall (som
ikke kan klare flere ip'er).

Jeg er ret begejstret for den, som du måske kan læse :)

http://www.ipcop.org/

Mvh Claus

Fra : Michael Hyldsgaard

Dato : 26-02-03 01:07

Fra : Michael Hyldsgaard

Dato : 26-02-03 01:09

"Claus Lund" <news11@lundborg.dk> wrote in message

> IPCop kan håndtere flere wan ip'er, som du har brug for, og har i
> øvrigt mulighed for at etablere DMZ .

Har du noget idé om, hvorvidt det er muligt at binde en ekstern og en intern
IP-adresse sammen? Altså en 1-1 binding...

Det ser ikke ud til at være muligt i webinterfacet... men kan man måske gøre
det direkte i en eller anden routing-tekst-fil på serveren?

/Michael

Fra : Claus Lund

Dato : 26-02-03 05:57

> [...]
>
>Det ser ikke ud til at være muligt i webinterfacet... men kan man måske gøre
>det direkte i en eller anden routing-tekst-fil på serveren?

Det fremgår ikke direkte af IPCop's website, men når du har
installeret den, tilføjer du dine externe adresser under "external
aliases". Her efter kan du under "port forwarding" binde en extern og
en intern ip sammen port for port - på hver linie angiver du simpelt
hen: "source ip" - "source port" - "destination ip" - destination
port".

Du kan altså gøre det i webinterfacet.

Mvh Claus

Fra : Michael Hyldsgaard

Dato : 26-02-03 08:38

> [...]
> en intern ip sammen port for port - på hver linie angiver du simpelt
> hen: "source ip" - "source port" - "destination ip" - destination

Ja, udefra og ind... men jeg tænker mere på den anden vej rundt... altså, at
fx 192.168.1.5 altid bruger 80.62.185.5 til at komme ud med...

/Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-02-03 18:55

"Michael Hyldsgaard" <michael@jirty.dk> wrote in message

> Ja, udefra og ind... men jeg tænker mere på den anden vej rundt... altså,
at
> fx 192.168.1.5 altid bruger 80.62.185.5 til at komme ud med...

Det er altid defaultadressen - dvs. den adresse, du konfigurerer
WANinterfacet (red) med, der bliver benyttet, når en maskine fra LAN går på
nettet.
De andre adresser benyttes til mapning af (normalt) maskiner på DMZ.

En passant kan nævnes at du med fordel kan benytte en maskine med 3
pci-slots og nogle f.eks. nogle billige realtekbechippede pci-netkort.

vh
Jan

Fra : Mr. S

Dato : 04-03-03 04:13

Hejsa

Det må da være Zywall 1 du omtaler ?

Da jeg bruger Zywall 10 og router 8 offentlige ipadresser

Adressmapping udefra ip feks: 80.80.80.1 internt: 192.168.1.10
Adressmapping udefra ip feks: 80.80.80.2 internt: 192.168.1.11
Adressmapping udefra ip feks: 80.80.80.3 internt: 192.168.1.12
Adressmapping udefra ip feks: 80.80.80.4 internt: 192.168.1.13
Adressmapping udefra ip feks: 80.80.80.5 internt: 192.168.1.14
Adressmapping udefra ip feks: 80.80.80.6 internt: 192.168.1.15
Adressmapping udefra ip feks: 80.80.80.7 internt: 192.168.1.16
Adressmapping udefra ip feks: 80.80.80.8 internt: 192.168.1.17

har slet ingen problemer med det !

Synes faktisk at Zyxel er både nem og billig i forhold til ydelsen !

Mvh
Rene

Fra : Rune Nicolajsen

Dato : 05-03-03 23:09

Hejsa.

> Da jeg bruger Zywall 10 og router 8 offentlige ipadresser

Som nævnt kan det uden tvivl lade sig gøre på en Zywall 10. Undertegnede gør
det nemlig også.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Michael Hyldsgaard

Dato : 06-03-03 02:03

"Mr. S" <rene@fejoe.net> wrote in message

> har slet ingen problemer med det !

Det ovenstående setup er slet ikke noget problem... det har jeg skam også
selv sat op.

Problemet kommer i det øjeblik en maskine har flere interne adresser, dvs.
at én maskine (én MAC-adresse) har fx både 192.168.1.10 og 192.168.1.11. Så
kan trafik nemlig kun komme ind på netkortets primære adresse (192.168.1.10)

Hvis du kan få det til at virke, vil jeg meget gerne have opskriften...

/Michael