Meyerheim & Co tema
Fra : Brian Neuman

Dato : 24-02-03 19:00

Hej

For et stykke tid siden var der et spørgsmål her i gruppen ang. Jan Glæsel's
tema til TV-programmet Meyerheim & Co. hvor jeg påstod at det var helt
identisk med et ældre nummer af Mezzoforte. Nu har jeg imidlertid fundet
Mezzoforte's nummer, men kan ikke A/B-sammenligne da jeg ikke har Glæsel's
arrangement. Nogle der har det liggende som kan dele det med mig?

Fra : Brian Neuman

Dato : 24-02-03 20:26

"Brian Neuman" <Neuman@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Mezzoforte's nummer, men kan ikke A/B-sammenligne da jeg ikke har Glæsel's
> arrangement. Nogle der har det liggende som kan dele det med mig?

Jeg har allerede fundet nummeret og mistet respekten for Glæsel nu

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-02-03 21:16

Brian Neuman <Neuman@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:_ku6a.94427$Hl6.9136842@news010.worldonline.dk...

> Jeg har allerede fundet nummeret og mistet respekten for Glæsel nu
___

Har du det? . - Øhhh... Er det fordi han spiller rigtig god musik og er
husorkester for Danmarks populæreste show-gruppe "Linie 3"?
Hehe

Hilsen Åge

Fra : Brian Neuman

Dato : 24-02-03 22:39

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> wrote in message

> ___
>
> Har du det? . - Øhhh... Er det fordi han spiller rigtig god musik og er
> husorkester for Danmarks populæreste show-gruppe "Linie 3"?
> Hehe

Han har krediteret sig selv for et nummer han i mine ører har stjålet. Men
det glæder mig da at du kan lide Mezzoforte

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-02-03 23:54

"Brian Neuman" <Neuman@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> wrote in message

> Han har krediteret sig selv for et nummer han i mine ører har stjålet. Men
> det glæder mig da at du kan lide Mezzoforte
>
> mvh

Har han skrevet at han har skrevet det, eller arrangeret det ??

M.V.H.....Benny..

Fra : Brian Neuman

Dato : 25-02-03 00:49

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> wrote in message

> Har han skrevet at han har skrevet det, eller arrangeret det ??

Begge dele så vidt jeg er orienteret *hrmpf*

Fra : Michael Bas

Dato : 25-02-03 12:19

> Begge dele så vidt jeg er orienteret *hrmpf*

Jeg sidder med coveret... : "Meyerheim & Co." - Comp. & arrangement: Jan
Glæsel.

Mere tydeligt bliver det nok ikke.

Han har et lille slags forord som lyder:

"... Whenever I heard a piece of music that was within my taste, I had to
take it apart - see what was inside; see how it worked. When I looked inside
a piece of music, I liked to take out some of the parts and replace them
with some of my own, before putting it back together. This is called
inspiration. If you do this for many years, you'll start to put in some more
of your own parts, and now I've reached the point where most of the parts
are my own. Regarding the last part of the story, I'd like to think I've
almost perfected the art of putting it back together - my own way. Jan
Glæsel" - citat slut.

Ja, det skal jeg da lige for...

Mvh.
Michael Bas

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-02-03 12:57

"Michael Bas" <michaelbas@get_FJERN_2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> are my own. Regarding the last part of the story, I'd like to think I've
> almost perfected the art of putting it back together - my own way. Jan

Han lægger da ikke skjul på, at en stor del af det, er noget han har lånt
fra andre komponister. Men det er der vist ikke noget sjældent i, det sker
alle steder. Men hvor meget man skal ændre på musikken, for at kunne hævde
at det er ens eget, det kunne det måske være sjovt at vide lidt mere om.
Jeg tror den første storm over netop dette emne kom først i 70'erne. Det
var dengang Les Humphries, der lavede nogle meget begrænsede ændringer på
stort set alle de melodier som de lavede, og så angav sig selv som komponist
/ forfatter. Så vidt jeg husker, så vandt han faktisk i retten, at det
måtte han godt. Men det gjaldt vist kun for pladerne med netop Les
Humphries singers, men det må du altså ikke hænge mig op på. Det er jo 30 år
siden, så det står ikke helt frisk i erindringen mere. Men det kunne da
være rart at høre, hvis der var nogen som kendte lidt mere til det. For jeg
tror faktisk ikke Glæsel har trådt ud over hverken lov eller god etik. Nu
har jeg heller ikke lige nogen af melodierne i frisk erindring, men jeg kan
forstå de ligner hinanden, til lidt mere end forveksling.

M.V.H.....Benny..